[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

"Kom i gang"-værktøj

4. Konklusion

 Det kan samlet konkluderes, at det er lykkedes at udvikle et "Kom i gang"-værktøj, der har den ønskede effekt. Strategien for Branchepakken om, at information og udvikling af enkelte værktøjer motiverer virksomhederne til at gå i gang med miljøledelse, underbygges af erfaringerne med afprøvningen af værktøjerne.

"Kom-i-gang"-værktøjet virker motiverende over for virksomhederne, fordi der gennem dialog informeres om sammenhæng mellem miljø og marked, erfaringer fra andre virksomheder, fordele og ulemper samt anvisninger på konkrete miljømæssige forbedringsmuligheder.

Det har især virket motiverende, at virksomhederne på grundlag af de indsamlede oplysninger har haft mulighed for at vurdere egne muligheder for minimering af ressourceforbrug, opnåelse af Svanemærket samt status i forhold til gældende lovgivning. Desuden har den personlige kontakt betydet, at virksomhederne har haft mulighed for her og nu at få afklaret eventuelle uafklarede spørgsmål, fordomme mm.

I alt 40 grafiske virksomheder blev kontaktet, hvoraf 26 ønskede at deltage i projektet. Efter afprøvningen af værktøjet meldte 23 tilbage af de 26 virksomheder tilbage, at de ønskede at gå i gang med at indføre miljøledelse.

Den gode effekt værktøjet har haft skal retfærdigvis ses i lyset af den store interesse, der generelt er for miljøledelse, men det forhold, at udviklingen og afprøvningen af værktøjerne er foretaget af virksomhedernes egen brancheorganisation, må endvidere vurderes at have stor betydning.

Afprøvningen af værktøjerne har vist, at flere virksomheder, på trods af at de havde en vis skepsis mod at gå i gang med miljøledelse, alligevel valgte at deltage i afprøvningen.

Virksomhederne begrunder dette med, at de føler sig på mere "sikker grund", når de samarbejder med deres egen brancheorganisation, end når konsulenthjælp skal hentes udefra.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]