[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Netværks- og uddannelsesprojekt

5. Ændring af kursusforløb

5.1 Midtvejsevaluering
5.2 Ændringer

5.1 Midtvejsevaluering

Ny struktur

Ved en midtvejsevaluering afholdt efter det 4. kursus baseret på miljøkonsulenternes erfaringer, blev temaer og indhold på de efterfølgende kurser diskuteret. Det blev besluttet, at de fremtidige kurser skulle have en anden struktur end den planlagte. De deltagende virksomheder var ikke involveret i denne midtvejsevaluering.

Oprindeligt var det planen, at virksomhederne selv skulle formulere procedurer og instruktioner til virksomhedens miljøhåndbog med støtte hentet i løbende udleveret kursusmateriale. Under kurset om miljøhåndbogen ville projektlederen blive præsenteret for de arbejdsrutiner, hvortil der skulle knyttes procedurer og instruktioner.

Desuden skulle projektlederen på dette stadie af forløbet allerede være bekendt med opbygningen af sådanne dokumenter, da de havde arbejdet med formuleringen af udvalgte procedurer under den indledende miljøgennemgang.

Det viste sig, at meget få af virksomhederne havde formået at udarbejde beskrivelser/procedurer under den indledende gennemgang. Under projektledernes arbejde med at opbygge virksomhedens eget miljøledelsessystem var der generelt problemer med at formulere de nødvendige procedurer og instruktioner.

Forudsætningen for, at virksomheden ville få et godt udbytte af kurset, var, at de stillede opgaver blev løst løbende i kursusrækken. Dette lykkedes godt for de virksomheder, der tidsmæssigt kunne følge med i forløbet, men knapt så godt for dem, der ikke havde nået at arbejde med de pågældende emner hjemme. Projektlederne havde svært ved at se "den røde tråd" i forløbet, da håndbogen blev udarbejdet i delelementer, som til slut skulle samles til den endelige miljøhåndbog.

Omstrukturering

Desuden var det tydeligt, at der hvor projektdeltagerne viste det største engagement under kurserne, var under debatter af mere strategiske emner som miljøpolitik, kundekrav m.m. Derfor blev det besluttet, at de sidste kurser skulle ændres fra at have miljøhåndbogen som omdrejningspunkt til i langt højere grad at skulle centreres om virksomhedens strategiske overvejelser med miljøarbejdet og dermed lægge vægt på temaer som miljøpolitik, miljøsalg, ledelsens engagement m.m.

Ved at flytte hele udarbejdelsen af virksomhedens håndbog fra kurserne ud til at være "hjemmearbejde" i virksomhederne måtte projektlederen nødvendigvis have hjælp til at udarbejde miljøhåndbogen. Derfor blev det besluttet at udlevere "Guide til miljøledelse i grafiske virksomheder", udarbejdet som en del af projektet "Miljøstyring - branchepakke for grafisk branche". Guiden var netop færdigudviklet på dette tidspunkt.

Guiden indeholder skabeloner til udarbejdelse af procedurer og instruktioner for en grafisk virksomhed. Dette skulle lette projektlederens arbejde og give et bedre overblik over virksomhedens miljøledelsessystem.

5.2 Ændringer

APV-kursus

Kurset omhandlende "arbejdspladsvurdering" blev ændret fra at være et kursus for det samlede forum til at være et kursus afholdt internt på den enkelte virksomhed. Dette skyldtes, at det blev vurderet, at ressourcerne ville blive brugt mere effektivt, hvis informationen omkring arbejdspladsvurderingerne blev givet individuelt til de enkelte virksomheder.

På virksomhederne informerede den tilknyttede BST-medarbejder om baggrunden for at udarbejde APV, og virksomheden blev præsenteret for en metode tilpasset dens størrelse og behov.

Miljøstrategi-kursus

Ligeledes blev kurset, der omhandlede miljøstrategi, udvidet til at skulle løbe over 3 kurser. Grunden til dette var, at konsulenterne erfarede, at det var hensigtsmæssigt at bruge yderligere tid på strategiområdet, da det var vigtigt, at virksomhederne fik drøftet dette grundigt. Det første kursus skulle afholdes som et kursus internt på de enkelte virksomheder i samarbejde med den tilknyttede miljøkonsulent, fordi det blev fundet hensigtsmæssigt indledningsvis at diskutere og fastlægge virksomhedens strategi og visioner på miljøsiden internt med ledelsen, før dette skulle behandles i samlet forum med de øvrige kursusdeltagere på de to efterfølgende kurser.

Kurser valgt fra

Desuden blev det besluttet at lade kurset omhandlende den interne revision af et miljøledelsessystem falde væk, da få virksomheder var så langt i forløbet, at en intern revision af systemet ville være relevant. Kurset omhandlende miljøredegørelsen blev taget ud af kursusrækken, da ingen af kursusdeltagerne ønskede at lave en miljøredegørelse.

Det reviderede kursusforløb ses i bilag 2. De enkelte kursers indhold er beskrevet i bilag 3.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]