[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Testresultater for beregning af vejtrafikstøj

1. Indledning

Støjniveauer fra vejtrafik anvendes for eksempel ved behandling af lokalplansager og andre sager om bebyggelse i forhold til veje. Støjniveauerne fastlægges som regel ved beregninger udført efter den fælles nordiske beregningsmetode for vejtrafikstøj. Beregningerne udføres oftest ved hjælp af computerprogrammer, som kan være udviklet af det enkelte konsulentfirma, som bruger programmet, eller de kan være kommercielt tilgængelige programmer som for eksempel Vejdirektoratets NBSTØJ.

Som led i kvalitetssikringen af støjberegninger i Danmark har Miljøstyrelsen bedt DELTA Akustik & Vibration om at tilvejebringe et sæt beregningsforudsætninger og de tilhørende beregningsresultater. Disse resultater kan bruges som testdata for nuværende og fremtidige computerprogrammer til beregning af støjniveauer fra vejtrafik.

Som udgangspunkt er testeksemplerne derfor konstrueret med den målsætning, at de skal omfatte samtlige beregningsmetodens parametre. De valgte eksempler er baserede på to forskellige situationer, et landtilfælde og et bytilfælde, og der indgår i alt 14 forskellige beregningspunkter. I alle tilfælde er beregnet både ækvivalentniveau LAeq og maksimalniveau LAFmax, og for hvert beregningspunkt fastlagt tilladelige intervaller for resultaterne.

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]