Testresultater for beregning af vejtrafikstøj
1. Indledning
Støjniveauer fra vejtrafik anvendes for eksempel ved behandling af
lokalplansager og andre sager om bebyggelse i forhold til veje. Støjniveauerne
fastlægges som regel ved beregninger udført efter den fælles nordiske beregningsmetode
for vejtrafikstøj. Beregningerne udføres oftest ved hjælp af computerprogrammer, som
kan være udviklet af det enkelte konsulentfirma, som bruger programmet, eller de kan
være kommercielt tilgængelige programmer som for eksempel Vejdirektoratets NBSTØJ.
Som led i kvalitetssikringen af støjberegninger i Danmark har
Miljøstyrelsen bedt DELTA Akustik & Vibration om at tilvejebringe et sæt
beregningsforudsætninger og de tilhørende beregningsresultater. Disse resultater kan
bruges som testdata for nuværende og fremtidige computerprogrammer til beregning af
støjniveauer fra vejtrafik.
Som udgangspunkt er testeksemplerne derfor konstrueret med den
målsætning, at de skal omfatte samtlige beregningsmetodens parametre. De valgte
eksempler er baserede på to forskellige situationer, et landtilfælde og et bytilfælde,
og der indgår i alt 14 forskellige beregningspunkter. I alle tilfælde er beregnet både
ækvivalentniveau LAeq og maksimalniveau LAFmax, og for hvert
beregningspunkt fastlagt tilladelige intervaller for resultaterne.