Depotredegørelse om affaldsdepotområdet 1999

8. Amternes planer for arbejdet med jordforureningsloven i 2000.

8.1 Ikrafttrædelsen af jordforureningsloven
8.2 Ressourceforbrug i 2000
  

8.1 Ikrafttrædelsen af jordforureningsloven

Amterne har efter jordforureningslovens ikrafttræden et nyt arbejdsgrundlag for arbejdet med jordforurening. Eftersom amterne siden Kemikalieaffaldsdepotloven i 1983 (udbygget med Affaldsdepotloven i 1990) har foretaget en systematisk kortlægning af "gamle forureninger", er kendskabet til omfanget af potentielle "gamle" forureninger godt.

Der er ikke sket en tilsvarende kortlægning af "nye forureninger". Nye forureninger, som er omfattet af ordningen Oliebranchens Miljøpulje, DSB, Banestyrelsen og Forsvarets oprydningsprogrammer, kortlægges dog. I lov om forurenet jord, som trådte i kraft den 1. januar 2000 er hele jordforureningsområdet omfattet. Det betyder, at også nye forureninger og diffus forurening fremover skal kortlægges og vil kunne omfattes af den offentlige indsats. Der forventes at være i størrelsesordenen 30.000 lokaliteter der skal kortlægges på vidensniveau 1. Herudover forventes arealer på i alt ca. 200 km2 at være diffust forurenet og skulle kortlægges. Forsvarsministeriet skal desuden kortlægge sine egne arealer på vidensniveau.

8.2 Ressourceforbrug i 2000

Den nye jordforureningslov trådte i kraft pr. 1. januar 2000. Det var en forudsætning for lovforslaget, at den nye lov ikke ville medføre merudgifter i forhold til den hidtidige indsats, eller som det er formuleret i lovforslaget:

Det er således Miljøstyrelsens vurdering, at den fremtidige indsats, med en passende fordeling mellem kortlægning, afværgeindsats og anden administration, vil kunne forbedres og fortsætte med det udgiftsniveau, som i dag ligger til grund for den eksisterende aftale med de kommunale parter på depotområdet.

Amterne og kommunerne har ikke været enige med Miljøstyrelsen i denne vurdering. De kommunale parter har fremført det synspunkt, at den nye lov påfører dem opgaver, der kræver kompensation efter Det Udvidede Totalrammeprincip (DUT).

Under den såkaldte sommerrunde har regeringen forhandlet en aftale på plads med de kommunale parter. Amterne kompenseres med 10 mio. kr. i hvert af årene 2000, 2001 og 2002, mens primærkommunerne får en kompensation på 10 mio. kr. fra og med 2000 til implementering af jordforureningsloven.

Miljøstyrelsen forventer i 2000 et ressourceforbrug i stat og amter på ca. 400 mio. kr. Hertil kommer indsatsen fra DSB/Banestyrelsen og Forsvaret. Ca. 185 mio. kr. vil blive udgjort af bloktilskud, mens der er afsat henholdsvis 35,2 mio. kr. og 15,0 mio. kr. til Værditabsordningen og Teknologipuljen. Amternes budgetlægning er foretaget på denne baggrund.

Tabel 8.1 viser amternes budgetter for 2000.

Tabel 8.1. Se her!
Amternes forventede ressourceforbrug på jordforureningsområdet i 2000, mio. kr. samt årsværk
Kilde: Amternes skriftlige indberetning

Det er bemærkelsesværdigt, at oprydningsindsatsen i amterne ifølge budgetterne ser ud til at få omtrent det dobbelte omfang i 2000 i forhold til 1999. Fyns amt, Vejle amt og Københavns kommune har tilsammen foretaget særbevillinger på ca. 53 mio. kr. til projektering og afværgeforanstaltninger. I Fyns- og Vejle amt skal pengene bruges til oprydning på gamle industrigrunde, mens Københavns kommune har sat penge til side til oprydning på grunde, der huser daginstitutioner. Disse projekter er kraftigt medvirkende til, at amternes samlede ressourceforbrug på jordforureningsområdet stiger markant i 2000.