Eksempler på indsamlingssystemer for papir og pap fra husholdninger

4. Kvaliteter og afsætning

4.1 Bedømmelse af de enkelte indsamlingsordninger
4.1.1 Gundsø Kommune
4.1.2 Herning Kommune
4.1.3 SYSTEM 2000 (Århus Kommune)
4.1.4 Høje-Taastrup Kommune
4.1.5 Holbæk Kommune
4.1.6 R98
4.2 Afsætning/kvaliteter

Danfiber A/S har i foråret 2000 foretaget en bedømmelse af kvaliteten af det indsamlede papir for 6 af de 8 indsamlingsordninger, der er omfattet af nærværende projekt.

De indsamlingsordninger, hvor der er foretaget en bedømmelse af kvaliteten, er indsamlingsordningen i Gundsø Kommune, Herning Kommune, SYSTEM 2000 i Århus Kommune, Høje-Taastrup Kommune, Holbæk Kommune og R98’s område på Amager og i Husum/Islev-området.

Der er således ikke foretaget en bedømmelse af kvaliteten af det indsamlede papir for indsamlingsordningerne i Herlev Kommune og Reno syv i/s' område, idet det ikke har været muligt for Danfiber A/S at besigtige disse indsamlinger.

Der er for hver af indsamlingsordningerne foretaget bedømmelse af 1 læs, og Danfiber A/S benyttede følgende kriterier/spørgsmål ved bedømmelsen af kvaliteten af det indsamlede papir:

  1. Visuel bedømmelse af den kvalitet papir, der er aflæsset til evt. efterbehandling. Denne bedømmelse er foretaget af en medarbejder hos Danfiber A/S og/eller en medarbejder hos behandlingsanlægget/kommunen/transportøren
  2. Vurdering af/spørgsmål om, hvorvidt den aflæssede papirkvalitet skal efterbehandles for at kunne afsættes til papirfabrik
  3. Vurdering af den omkostning (hvis tilgængelig), der er forbundet med en eventuel efterbehandling
  4. Kontrol af, om læsset var repræsentativ for den pågældende kvalitet
  5. Frekvens af afviste læs
  6. Tidspunkt for den foretagne bedømmelse

4.1 Bedømmelse af de enkelte indsamlingsordninger

Af nedenstående tabel fremgår bedømmelse af de enkelte indsamlingsordninger

Se her!

Vurderingen fra Danfiber A/S’ side ved besigtigelsen af 1 læs fra 6 af de 8 indsamlingsordninger, der indgår i nærværende projekt, har været, at der er tale om papirfraktioner, hvor der kun et par enkelte steder har været tale om mindre forureninger med uønsket materiale.

Sammensætning af sorteringskriterierne nødvendiggør kun ved en enkelt indsamlingsordning (SYSTEM 2000 i Århus Kommune) en efterfølgende sortering inden afsætning til papirfabrik.

4.1.1 Gundsø Kommune

Henteordning med 140 liter 2-hjulede beholdere som opsamlingsmateriel hos enfamilieboliger og 660 liter 4-hjulede containere hos etageboliger.

Ud fra bedømmelsen af det indsamlede papir fra Gundsø Kommune kan sluttes, at der ved besigtigelsen var tale om en indsamlet papirmængde, der i hovedtrækkene er fri for forurening med ikke-ønskede emner og med en sammensætning af sorteringskriterierne for papirfraktionen, der ikke nødvendiggør en sortering inden afsætning til papirfabrik.

Sorteringskriterier for den indsamlede papirfraktion omfatter aviser, ugeblade, reklamer og forsendelser, som leveres gennem brevsprækken.

I forhold til de papirkategorier, der arbejdes med i nærværende projekt, svarer det til, at borgerne kan aflevere følgende papirkategorier:
dagblade (aviser)
distriktsblade
ugeblade, månedsmagasiner
fag- og medlemsblade
adresseløse tryksager (reklamer)
adresserede forsendelser

4.1.2 Herning Kommune

Henteordning med 240 liter 2-hjulede dobbeltbeholdere som opsamlingsmateriel hos enfamilieboliger og 400 liter og 600 liter 4-hjulede dobbeltbeholdere hos etageboliger.

Ud fra bedømmelsen af det indsamlede papir fra Herning Kommune kan sluttes, at der ved besigtigelsen var tale om en indsamlet papirmængde, hvor den indsamlede avis-, ugeblads- og reklamefraktion var uden forurening, mens der i blandet papir- og kartonfraktionen forekom en mindre forurening med andet affald end papir (ca. 5%). Der er tale om en sammensætning af sorteringskriterierne for de 2 papirfraktioner, der ikke nødvendiggør en sortering inden afsætning til papirfabrik.

Sorteringskriterierne for de to papirfraktioner er henholdsvis aviser, ugeblade og reklamer samt blandet papir og karton.

I forhold til de papirkategorier, der arbejdes med i nærværende projekt, svarer det til, at borgerne kan aflevere følgende papirkategorier i beholderrummet for aviser, ugeblade og reklamer:
dagblade (aviser)
distriktsblade
ugeblade, månedsmagasiner
fag- og medlemsblade
adresseløse tryksager (reklamer)

I beholderrummet for blandet papir og karton kan afleveres
adresserede forsendelser (breve)
telefonbøger
andet papir

4.1.3 SYSTEM 2000 (Århus Kommune)

Henteordning med 190 liter 2-hjulede dobbeltbeholdere som opsamlingsmateriel hos enfamilieboliger og 660 liter 4-hjulede containere hos etageboliger.

Ud fra bedømmelsen af det indsamlede papir fra SYSTEM 2000 i Århus Kommune kan sluttes, at der her er tale om en indsamlet papirmængde, hvor de valgte sorteringskriterier nødvendiggør en sortering inden afsætning til papirfabrik. Der er tale om en merpris på 50-100 kr. pr. ton i forhold til papirmateriale, der kun kræver en opbalning og kontrol/let sortering (dvs. en papirfraktion, der ikke indeholder blandet papir, karton og bølgepap)36.

Sorteringskriterierne omfatter alt rent og tørt papir og pap inkl. fx emballagekartoner og bølgepap.

I forhold til de papirkategorier, der arbejdes med i nærværende projekt, svarer det til, at borgerne kan aflevere følgende papirkategorier:
dagblade (aviser)
distriktsblade
ugeblade, månedsmagasiner
fag- og medlemsblade
adresseløse tryksager (reklamer)
adresserede forsendelser (breve)
telefonbøger
andet papir

4.1.4 Høje-Taastrup Kommune

Henteordning med 33 liter kassetter som opsamlingsmateriel hos enfamilieboliger og 660 liter 4-hjulede containere hos etageboliger.

Ud fra bedømmelsen af det indsamlede papir fra Høje-Taastrup Kommune kan sluttes, at der ved besigtigelsen var tale om en indsamlet papirmængde, der ikke havde behov for sortering, og med en sammensætning af sorteringskriterierne for papirfraktionen, der ikke nødvendiggør en sortering inden afsætning til papirfabrik.

Sorteringskriterierne for papirfraktionen omfatter aviser, ugeblade, reklamer, indpakningspapir og andet rent papir

I forhold til de papirkategorier, der arbejdes med i nærværende projekt, svarer det til, at borgerne kan aflevere følgende papirkategorier:
dagblade (aviser)
distriktsblade
ugeblade, månedsmagasiner
fag- og medlemsblade
adresseløse tryksager (reklamer)
adresserede forsendelser
andet papir (delvis)

4.1.5 Holbæk Kommune

Bringeordning med opstillede 600 liter 4-hjulede containere.

Ud fra bedømmelsen af det indsamlede papir fra Holbæk Kommune kan sluttes, at der ved besigtigelsen var tale om en indsamlet papirmængde, hvor en frasortering af enkelte uønskede emner var nødvendig inden afsætning til fabrik. Sammensætningen af sorteringskriterierne for papirfraktionen nødvendiggør ikke en sortering inden afsætning til papirfabrik.

Sorteringskriterierne omfatter aviser, ugeblade og reklamer.

I forhold til de papirkategorier, der arbejdes med i nærværende projekt, svarer det til, at borgerne kan aflevere følgende papirkategorier:
dagblade (aviser)
distriktsblade
ugeblade, månedsmagasiner
fag- og medlemsblade
adresseløse tryksager (reklamer)

4.1.6 R98

Bringeordning med opstillede 290 liter containere.

Ud fra bedømmelsen af det indsamlede papir fra R98’s område på Amager og Husum/Islev-området kan sluttes, at der ved besigtigelsen var tale om en indsamlet papirmængde, der ikke havde behov for sortering, og med en sammensætning af sorteringskriterierne for papirfraktionen, der ikke nødvendiggør en sortering inden afsætning til papirfabrik.

Sorteringskriterierne omfatter aviser, ugeblade, reklamer samt forsendelser, som leveres gennem brevsprækken. Det er tilladt at aflevere telefonbøger, men kun hvis de er svanemærkede.

I forhold til de papirkategorier, der arbejdes med i nærværende projekt, svarer det til, at borgerne kan aflevere følgende papirkategorier:
dagblade (aviser)
distriktsblade
ugeblade, månedsmagasiner
fag- og medlemsblade
adresseløse tryksager (reklamer)
adresserede forsendelser
telefonbøger (svanemærkede)

4.2 Afsætning/kvaliteter

Som det fremgår af afsnit 4.1, har de lokale sorteringskriterier ikke givet afsætningsmæssige problemer, selv om de omfatter varierende papirkategorier, og nogle sorteringskriterier fx indeholder telefonbøger. Dette er et udtryk for, at fx telefonbøger forekommer i et omfang, der er håndterbart for genvindingsindustrien.

Med en eventuelt fremtidig stigende mængde telefonbøger i papirfraktionen kan det ikke udelukkes, at der for nogle papirfabrikker vil opstå problemer, såfremt telefonbøgerne fremkommer med stor koncentration i papirfraktionen i enkelte læs. Dette kan medføre, at telefonbøger eventuelt i kortere perioder skal sorteres fra den indsamlede papirfraktion og afsættes sammen med andre papirfraktioner.

Danfiber A/S anbefaler, at de kommuner, der har en indsamlingsordning, der omhandler pap og karton fra private husstande, vælger at bede husstandene placere telefonbøger (også svanemærkede) i denne fraktion.

Dette medfører to papirfraktioner:
1 papirfraktion, der kan benævnes "aviser og ugeblade", og som kan defineres som alt papir/alle papirfibre, der passerer brevsprækken hos private husstande. I forhold til de papirkategorier, der er anvendt i Miljøprojekt fra Miljøstyrelsen nr. 490, 1998, vil denne fraktion indeholde kategorierne dagblade, distriktsblade, ugeblade/månedsmagasiner, fag- og medlemsblade, adresseløse tryksager og adresserede forsendelser
1 papirfraktion, der kan benævnes "papiremballage", og som indeholder andet papir fra private husstande. Denne papirfraktion må gerne indeholde plastbelagt papir, men omfatter ikke drikkevareemballage. I forhold til de papirkategorier, der er anvendt i Miljøprojekt fra Miljøstyrelsen nr. 490, 1998, vil denne fraktion indeholde papirkategorierne telefonbøger og andet papir