Trafik og miljøplanlægning - det regionale perspektiv 2. Indledning
Trafikken har dog en række ulemper i form af miljø-, sikkerhedsmæssige og økonomiske konsekvenser. Antallet af uheld, tilskadekomne og dræbte er fortsat uacceptable og unødvendigt høje. Trafikulykkerne på vejene udgør et væsentligt samfundsmæssigt problem, og er en væsentlig økonomisk omkostning. Transportsektoren medfører et stort energiforbrug, og tegner sig for ca. 50 % af det samlede olieforbrug i Danmark, og det forventes, at andelen vil fortsætte med at stige. Trafikken har konsekvenser for de mennesker, der opholder sig eller bor langs vejene, blandt andet i form af støjbelastede boliger og luftforurening. På landsplan er der 700.000 boliger, hvor trafikken resulterer i et støjniveau, der overskrider de anbefalede grænseværdier. Det erkendes, at bilernes udstødning er et alvorligt problem for såvel den globale som den lokale luftforurening. Trafikudviklingen I perioden 1987-1996 er trafikken på landsplan generelt steget med ca. 30 %. Trafikudviklingen i landområderne og i byområderne viser, at trafikken i landområderne er steget med ca. 50 %, mens trafikken i byområderne kun er steget ca. 10 %. Figur 1.1: Trafikudviklingen i Danmark 1987-1996 fordelt efter veje i by- og landområder. /1/ Det er trafikken i landområderne, der er steget mest. Dette viser tydeligt, at det er trafikken mellem byerne, der er steget, og ikke trafikken i byerne. Indsatsen har hidtil været meget koncentreret omkring trafikken i byerne, og dette kan bl.a. være én af årsagerne til, at trafikken i byområderne kun er steget med ca. 10 %. Som det ses af figur 1.2 udgør den trafikken i landområderne en stigende andel af den samlede trafik. I perioden er andelen steget fra ca. 55 % til ca. 65 %. Figur 1.2: Det samlede trafikarbejde på landsplan i perioden 1987-1996 fordelt efter trafik i by- og landområder. /1/ Med de seneste prognoser for trafikkens udvikling forventes trafikken at fortsætte med at stige, hvorved trafikkens miljøbelastning også vil stige. Dette gælder selvom den teknologiske udvikling betyder, at bilerne forurener mindre og bruger mindre brændstof pr. kørt km. Blandt danske trafikeksperter er der generel enighed om, at en fortsat stigning i trafikken og dens miljøbelastning vil medføre en forringelse af miljøet og livskvaliteten. For at opnå en samlet reduktion af trafikken er der derfor et stort behov for en regional indsats, som koncentrerer indsatsen mod trafikken i landområderne. I den forbindelse er der især behov for kendskab til, hvilken type trafik der er tale om - er det bolig-arbejdssteds- eller fritidstrafik, der er årsagen til stigningen? Nationale handlingsplaner Med de nationale handlingsplaner "Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan" fra 1988, og "Regeringens transporthandlingsplan for miljø og udvikling" fra 1990, blev der for alvor taget hul på diskussionen om, hvordan trafikken og dens miljøbelastning kunne reduceres. Disse handlingsplaner er siden fulgt op af "Trafik 2005" fra 1993, "Regeringens Handlingsplan for reduktion af transportsektorens CO2-udslip" fra 1996 og "Regeringens handlingsplan for trafiksikkerhed" fra 1997. Med de nævnte handlingsplaner er der formuleret en række mål for udviklingen indenfor trafiksikkerhed og miljøbelastning, herunder energiforbruget i transportsektoren og den samlede emission af luftforurenende stoffer. De overordnede mål De mål det tilstræbes at nå for transportsektoren er: /2/
Den lokale indsats Blandt andet gennem trafik- og miljøhandlingsplanerne har kommunerne de seneste 5 - 10 år gjort en stor indsats for at medvirke til en reduktion af de lokale trafik- og miljøproblemer. Der har været fokuseret på lokalt oplevede problemer og på trafikken i byområder. Tiltag, der er gået i retning af forøget sikkerhed, forbedring af det visuelle miljø, fremme af cykeltrafik, reduktion af trafik i lokale områder, støjreduktioner m.v. har været i højsædet. Det regionale niveau I modsætning til lokalt oplevede problemer (uheld, støj og lokal luftforurening) har der kun i begrænset omfang været fokuseret på regionale forhold. De lokale problemer er søgt løst med virkemidler, hvor trafikken har været betragtet udelukkende værende lokal. For trafiksikkerhed opstilles der dog regionale mål. En indsats på det regionale niveau forudsætter fokus på det regionale trafikarbejde, den deraf følgende luftforurening (de samlede emissioner, herunder CO2) og energiforbruget. Opfyldelse af de nationale mål om stabilisering af CO2-emissionerne i år 2005 (i forhold til 1988-niveauet), og reduktion af emissionen med NOx, HC og partikler vil kræve tiltag, som griber ind i forhold til det samlede trafikarbejde. Sammenhænge mellem kommunalt og regionalt niveau Kendskabet til, hvordan trafikreguleringer på kommunalt niveau påvirker det regionale niveau og omvendt er beskedent, idet der ikke altid foregår en samordning mellem kommunernes planlægning indbyrdes, og mellem kommunerne og amtet. Én af årsagerne hertil skal ses i lyset af, at konsekvensvurderinger og evalueringer almindeligvis fokuserer på de effekter, der er nært knyttet til det område, hvor tiltaget er gennemført. I forlængelse heraf er det relevant at fokusere på følgende spørgsmål:
Koordinerende indsats Hvis trafik- og miljøarbejdet skal resultere i reduktioner i det samlede trafikarbejde, vil det være nødvendigt, at se kommunernes indsats i sammenhæng med den omkringliggende region. Der er således behov for udvikling af virkemidler og organisatoriske strukturer, der kan håndtere de nationale målsætninger for miljøproblemerne såvel lokalt som regionalt. Projektidé Der er mange spørgsmål at tage stilling til i trafikplanlægningen, og ikke mindst, hvis den regionale trafik også skal inddrages i den kommunale planlægning. Det kan f.eks. være:
Ideen med dette projekt har været at undersøge hvilke problemer, der eksisterer for inddragelse af de regionale trafikforhold, samt at undersøge muligheder der er for at inddrage den regionale trafik i trafik- og miljøplanlægningen i såvel kommuner som amter. 2.1 FormålDette projekt er et forprojekt, hvori der tages hul på diskussionen om, hvordan kommuner og amter i fællesskab kan medvirke til, at der fokuseres mere på det regionale trafikarbejde samt en reduktion af energiforbruget og de samlede emissioner. Med projektets status som forprojekt har det ikke været muligt at gå i dybden med en del af analyserne. Der har derfor kun været begrænset mulighed for at generalisere på baggrund af de gennemførte analyser. Formål Projektets formål er at påpege evt. problemfelter for inddragelse af den regionale trafik i såvel den amtslige som den kommunale trafikplanlægning. Med inddragelse af den regionale trafik menes der primært mulighederne for at reducere det samlede biltrafikarbejde og de deraf afledte konsekvenser. Det er tillige formålet at give bud på tiltag, der kan tages i anvendelse for at den regionale trafik i højere grad inddrages i planlægningen. 2.2 MetodebeskrivelseI dette afsnit beskrives den metode, der er anvendt til at opfylde projektformålet. Det har ikke været muligt at gennemføre en undersøgelse, der dækker alle regioner i Danmark. Det er derfor valgt at gennemføre undersøgelserne på et geografisk afgrænset område. Analysen og dens resultater er således kun gældende for den pågældende region, og ikke generelt for landet som helhed, men det forventes at resultaterne kan give en indikation af, hvordan den regionale trafik inddrages i planlægningen generelt. Analyseområde Fyn er valgt som analyseområde pga. dets geografiske afgrænsning, hvilket betyder, at en væsentlig del af trafikken indenfor regionen formodentlig genereres og attraheres i regionen. Dog er der noget trafik på tværs af Lille Bælt. Hidtil har den daglige pendlingstrafik på tværs af Store Bælt været begrænset, men med åbningen af Store Bælts forbindelsen vil den tværgående pendlingstrafik stige en del. I analyseområdet har undersøgelsen været koncentreret om Fyns amt og kommunerne Odense, Svendborg og Middelfart. Det var oprindeligt hensigten, at Nyborg kommune ligeledes skulle have indgået i projektet, men på tidspunktet for projektets gennemførelse havde Nyborg kommune ikke udarbejdet en trafik- og miljøhandlingsplan, ligesom kommunen heller ikke ønskede at medvirke til interview omkring projektets problemstillinger. Forudsætninger For projektet er der opstillet en række forudsætninger. Disse forudsætninger er
bl.a. baseret på den foreløbige evaluering af Trafik- og miljøpuljen, et generelt
kendskab til amter og kommuners trafik- og miljøplanlægning samt Carl Bro as
indtryk af planlægningen via kontakter til amter og kommuner. Der er formuleret følgende
forudsætninger: Projektmetode Projektet er baseret på følgende faser:
Litteraturstudie Indledningsvis er der gennemført et litteraturstudie, i hvilket der har været en gennemgang af statslige trafik- og miljørelaterede handlingsplaner og planmateriale fra Fyns amt og kommunerne (regionplan, kommuneplaner, trafik- og miljøhandlingsplaner samt konsekvensvurderinger og evalueringer af trafikprojekter). Litteraturstudiet har også omfattet en gennemgang af materiale, der beskriver eller resumerer trafikale og miljømæssige effekter af forskellige trafikregulerende virkemidler. Endelig har litteraturstudiet indeholdt en gennemgang af materiale, der har kunnet anskueliggøre konkurrenceforholdet mellem byerne i en region. Litteraturstudiet er ikke afrapporteret selvstændigt. Viden og konklusioner er refereret under relevante afsnit i rapporten. Virkemidlers trafikale effekter Der er foretaget en vurdering af forskellige anvendte virkemidlers effekter på trafikale og miljømæssige forhold. Her er der fokuseret på virkemidlernes mulighed for at påvirke (reducere) den regionale trafik, energiforbruget og de samlede emissioner. Formålet med gennemgangen af virkemidler er at anbefale, hvilke virkemidler, der vil være de bedste til at reducere den samlede trafik, især den regionale. Gennemgangen af virkemidler indeholder virkemidler, der anvendes i Danmark i dag og virkemidler, der af forskellige årsager ikke anvendes i Danmark i dag. Personlige interviews På baggrund af litteraturstudiet er der gennemført intensive interview med ansatte i henholdsvis amtet og kommunerne. Interviewene er anvendt til at af- eller bekræfte projektets forudsætninger. Interviewene er også benyttet til at uddybe og forklare sammenhænge eller mangel på samme, der konstateres mellem planlægningens mål og tiltag. Endelig er interviewene en væsentlig kilde til at få viden om planlægningsmæssige og administrative forhold, som det ikke er muligt at få kendskab til via litteratur. Viden fra interviewene, i form af synspunkter, indgår i analysen på lige fod med viden der er indsamlet fra litteraturstudiet. Analyse Med udgangspunkt i de overordnede mål for trafikken og dens afledte miljøbelastning samt i ønsket om i højere grad at inddrage den regionale trafik i planlægningen, er der gennemført en analyse af, hvordan den gennemførte planlægning forholder sig hertil. Analysen indeholder også en problematisering omkring forhold der kan have betydning for det omfang den regionale trafik inddrages i planlægningen med. Denne del af analysen er baseret på synspunkter fra interviewene. Analysen er gennemført i forhold til følgende temaer, der er udpeget enten på baggrund af litteraturstudiet eller interviewene.
Hvert tema afsluttes med en vurdering, som opsumerer problemstillinger i forhold til opfyldelse af de ønskede mål. Anbefalinger Hvordan kan planlægningen indrettes, således at det er muligt i højere grad at inddrage den regionale trafik i planlægningen? Eller hvilke virkemidler kan tages i anvendelse for at optimere indsatsen for en reduktion af den samlede biltrafik? Disse to spørgsmål vil det ikke være muligt at svare éntydigt på. På baggrund af litteraturstudiet og den gennemførte analyse er der formuleret en række anbefalinger for tiltag, der kan tages i anvendelse med henblik på forbedre mulighederne for at kunne regulere den regionale trafik. Idet projektet skal betragtes som et forprojekt vil anbefalingerne have karakter af forslag, som skal bearbejdes yderligere, men hvor det vil være muligt for såvel amter som kommuner at afprøve dem i forbindelse med deres kommende planlægning |