Evaluering af carsharing i Danmark

1. Formål og metode

1.1 Den kvantitative dataindsamling
1.1.1   Formål
1.1.2   Metode
1.1.3   Analyse
1.1.4 Sample
1.1.5 Bemanding
1.2 Den kvalitative dataindsamling
1.2.1 Formål
1.2.2 Testmetodik
1.2.3 Bemanding
 

Center for Mobilitet og Miljø har i perioden december 1999 – september 2000 gennemført en evaluering af carsharing i Danmark for Miljøstyrelsen og Transportrådet.

Formålet er at evaluere de hidtidige erfaringer med carsharing i Danmark med henblik på at klarlægge følgende:
ændringer i brugernes transportadfærd
miljøeffekter af carsharing
potentialet for carsharing i Danmark.
barrierer for implementering af carsharing i Danmark.

1.1 Den kvantitative dataindsamling

1.1.1 Formål

Formålet med den kvantitative dataindsamling er at kortlægge holdninger og adfærd hos brugere af carsharing såvel som hos potentielle brugere og et repæsentativt udsnit af befolkningen med henblik på at undersøge:

  1. om der er sket ændringer i brugernes transportadfærd.
  2. hvilke miljøeffekter, carsharing indebærer
  3. hvor stort potentialet for carsharing er i Danmark
  4. samt hvilke barrierer, der er for implementeringen af carsharing i Danmark.

1.1.2 Metode

Den kvantitative undersøgelse omfatter tre grupper:

  1. brugere af carsharing
  2. personer, der har vist interesse for carsharing
  3. et tilfældigt udvalg af den danske befolkning (kontrolgruppen).

For de to første gruppers vedkommende er der indhentet en bruttostikprøve hos de danske carsharingorganisationer. Bruttostikprøven består for første gruppes vedkommende af de registrerede medlemmer af Hertz Delebilen, Århus Delebilklub, Hjortshøj Delebilklub, Silkeborg DelebilKlub og Farum Delebilklub, idet erhvervsbrugere og yderligere medlemmer udover det første medlem i hver enkelt husstand ikke er inkluderet.

Bruttostikprøven for gruppen af personer, der har vist interesse for carsharing, består af Hertz Delebilens og Farum Delebilklubs oplysninger om personer, der har henvendt sig og modtaget materiale om carsharing, men som (endnu) ikke har meldt sig ind.

Bruttostikprøven for den tredje gruppe er udtrukket gennem Tele Danmark. Udtrækningen er sket, således at der er foretaget et tilfældigt udvalg af 2.000 telefonnumre, der kan henføres til byer med mere end 20.000 indbyggere.

Respondenterne i evalueringen er for alle tre gruppers vedkommende individer over 18 år, der har kørekort. Kravet om, at kontrolgruppen skal bo i byer med over 20.000 indbyggere, er begrundet i en vurdering af, at der er behov for en vis befolkningskoncentration for at carsharing kan fungere som et reelt tilbud, idet dette forudsætter en umiddelbar nærhed til sociale og kulturelle faciliteter m.v. samt en rimelig afstand fra den enkelte brugere til nærmeste standplads.

Dataindsamlingen er foretaget gennem telefoninterviews for at sikre en maksimal svarprocent. Ulempen ved denne metode, er at man ikke med sikkerhed opnår repræsentativitet, og at kvaliteten og pålideligheden af oplysninger er ringere end ved andre metoder.

Det er dog vurderet, at dette ikke har nogen væsentlig betydning for evalueringens resultater, idet man med telefondækningen – som den er i dag – med rimelighed kan antage, at de udvalgte og interviewede personer "ligner" de ikke-interviewede.

Interviewene er gennemført i perioden d. 10. februar 2000 - 13. marts 2000.

Gennemførelsesstatistik

  Medlemmer Interesserede Kontrolgruppe
Bruttostikprøve 293 770 1929
Forkert telefonnummer/ intet telefonnummer 35 288 79
Nettostikprøve 258 100% 482 100% 1850 100%
Nægtere 9 3% 40 8% 664 36%
Ingen svarer på det opkaldte nummer / kan først uden for dataindsamlings perioden 38 15% 168 35% 590 32%
Uden for målgruppe 11 4% 74 15% 97 5%
Gennemført 200 78% 200 42% 500 27%

1.1.3 Analyse

Evalueringen benytter sig gennemgående af frekvens- og krydstabeller samt Goodness of Fit test og test for ens proportioner.

Generelt testes der på et 5% signifikant-niveau hele evalueringen i gennem.

Akserne i de i rapporten opstillede figurer er i procent. Figurerne er lige høje, men det bør bemærkes, at der kan være variationer i værdierne på akserne.

1.1.4 Sample

Evalueringen er gennemført med 900 telefoninterviews med en varighed pr. interview på ca. 12 minutter.

For at sikre den bedste repræsentativitet er de 900 interviews foretaget i både dag- og aftentimer, dog med hovedvægt på afteninterviews. Hvis den enkelte respondent ikke er truffet, er der foretaget fire genopkald.

1.1.5 Bemanding

Undersøgelsen er gennemført af cand.mag. Malene Olsen, der har fungeret som projektleder, cand.scient.pol. Morten Rettig som konsulent/projektansvarlig samt Jesper Jørgensen som supervisor på statistikken.

Der har endvidere været en følgegruppe tilknyttet evalueringen bestående af Anette Pittelkow, Transportrådet (frem til 01.02.00) og derefter Anette Enemark, Transportrådet, Ph.D. Lise Norre, Handelshøjskolen i Århus og Ph.D. Thomas A. S. Nielsen, Aalborg Universitet.

1.2 Den kvalitative dataindsamling

1.2.1 Formål

I vinteren 1999-2000 har Center for Mobilitet og Miljø gennemført en kvalitativ dataindsamling med henblik på at kortlægge de infrastrukturelle og lovgivningsmæssige barrierer for carsharing i Danmark.

Denne dataindsamlingen er baseret på 5 interviews, der på daværende tidspunkt repræsenterede alle eksisterende carsharingorganisationer i Danmark.

1.2.2 Testmetodik

Den kvalitative dataindsamling er gennemført ved hjælp af en løst struktureret spørgeguide. Kun emnet - barrierer for carsharing - var fastlagt på forhånd.

Normalt taber man ved den kvalitative metode lidt i bredden, men ikke i dette tilfælde, idet 5 personer – som nævnt i ovenstående – svarer til hele populationen.

Varigheden for de enkelte interviews har i gennemsnit været to timer.

1.2.3 Bemanding

Cand. mag. Malene Olsen har foretaget de fem interview og fungeret som projektleder.