Evaluering af miljøtrafikugen 2000

5. www.miljoetrafik.dk - erfaringer

5.1 Formål og funktion
5.2 Besøgende og brug af hjemmesiden

5.1 Formål og funktion

Formålet med hjemmesiden var at etablere et medie, som rummede alle relevante informationer om miljøtrafikugen, tilgængelige materialer, oversigt over aktiviteter og projekter, der var relateret til miljøtrafikugen og nyheder. Hjemmesiden skulle således fungere som det centrale kommunikationsmedie for kampagnen.

Hjemmesiden havde to overordnede brugergrupper: deltagere i miljøtrafikugen og interesserede borgere. For at kunne servicere begge disse grupper var hjemmesiden i perioden maj-august særligt rettet mod deltagerne, mens den efter et redesign medio august tillige var borgerrettet med en lang række mere befolkningsrettede services fx aktivitetsoversigt og konkurrencer. Hovedparten af deltagerinformationen blev bevaret ved redesignet, men fik en mindre fremtrædende position på sitet.

I den første fase blev følgende funktioner etableret:

5.1.gif (5750 bytes)

Kort om miljøtrafikugen

Introduktion til miljøtrafikugen, herunder formål og forventninger. Derudover inde-holdt menupunktet en præsentation af Miljøtrafiksekretariatet.

Deltagere

Deltageroversigt med beskrivelse af forventede aktiviteter i kommuner, amter, organisationer og erhvervsvirksomheder.

Idékatalog

Idékataloget var tænkt som inspiration til miljøtrafik-aktiviteter og beskrev hvilke perspektiver og forventede effekter de enkelte aktiviteter vil kunne få, hvis de gennemføres lokalt. Idékataloget bestod af 13 emner under overskrifterne:

Kampagnematerialer

Præsentation af de kampagnematerialer, som deltagerne enten kunne bestille, downloade, versionere eller blot læse. Materialer var dels deltagerrettede, dels borgerrettede:
Den daglige tur til skole og institution
Cykeltrafik
CO 2 spil
Delebiler
Firmacykler
Hastighedsplanlægning
Parker og Rejs
Samkørsel
Pendlerplaner
Liv i bycentret
Liv i gaden
Miljøtrafikant - er du det?
Events

Deltagerrettede:
Logo og grafik
Tips til pressekontakt
Overheadpræsentation
Folderen Kort om miljøtrafikugen

Borgerrettede:
Folderen Tænk i nye trafikvaner -
en miniguide for miljøtrafikanter
Plakaten Tænk i nye trafikvaner
Bannere, tre versioner
Postkort
Balloner, fire versioner

Nyheder

Nyhedsservice bestod af tre dele: Elektronisk nyhedsmail, PresseNyt og artikler.

Seks gange i perioden frem mod miljøtrafikugen blev der udsendt det elektroniske nyhedsbrev Nyt fra miljøtrafikugen med orientering om nye deltagere, udviklingen i de forskellige aktiviteter, events og nyheder fra de andre europæiske deltager-lande.

Nyt om miljøtrafikugen blev udsendt til deltagere og andre interesserede, der havde tilmeldt sig denne nyhedsservice.

PresseNyt blev ligeledes udsendt seks gange til godt 400 medier/institutioner.

Der blev produceret 18 artikler om aktiviteter i miljøtrafikugen. Artiklernes emner var alt fra cykelrenovering i Nyborg Statsfængsel til en præsentation af DSB’s pendlerservice.

Artiklerne blev udarbejdet i sekretariatet.

Europæisk bilfri dag
Præsentation af det europæiske initiativ In town, without my car.

Skolekampagne
Rend og hop! Kampagne for at sætte børn, trafik og miljø på skemaet i uge 38 som beskrevet i afsnit 3.4.3.

Økonomisk tilskud
Oversigt over relevante fonde og puljer, som kommuner og organisationer kunne søge til egne projekter. Særlig præsentation af miljøtrafikpuljen.

In English
Engelsk præsentation og udvalgte tekster oversat til engelsk.

I anden fase blev der ved redesignet tilføjet følgende nye funktioner til sitet:

Miljøtrafikant
Præsentation af miljøtrafikantbegrebet og mulighed for at læse, downloade og bestille folderen Tænk i nye trafikvaner - en miniguide for miljøtrafikanter. Videnstest om miljø-trafik og konkurrence om fri brug af en THINK elbil i et kvartal. 325 personer deltog i den digitale videnstest og cirka 600 indsendte den kupon, der fulgte med folderen.

Aktivitetskalender
Søgefunktion med mulighed for at finde lokale arrangementer og få overblik over aktiviteter på miljøtrafikugens enkelte dage.

Miljøtrafikpostkort
Email-kort med mulighed for at vælge motiver fra kampagnen.

DM i miljøkørsel
Præsentation af aktiviteten og link til Fords hjemmeside, hvor tilmelding kunne finde sted.

5.2 Besøgende og brug af hjemmesiden

5.2.1 Kommunernes vurdering

1/3 af kommunerne angav i spørgeskemaerne at de havde haft et stort behov for hjemmesiden som informationscenter, medens de resterende 2/3 angav et moderat behov. Der var stor tilfredshed med hjemmesiden, i alt 94% var tilfredse eller godt tilfredse. Af de 12 kommuner som havde haft stort behov for hjemmesiden havde de 10 været godt tilfredse.

5.2.gif (9060 bytes)

Alle deltagere ved evalueringsseminarerne havde egen adgang til Internettet og oplevede det som naturligt at bruge hjemmesiden. Sitet blev typisk brugt som referenceværk. Sitet fungerede for flere af deltagerne som et eksklusivt visitkort, når man skulle orientere samarbejdspartnere m.fl. om miljøtrafikugen.

Det blev pointeret på evalueringsseminarerne, at det er vigtigt med en løbende opdatering af sitet, særligt under ugen, men at det også kræver, at kommunerne er bedre til at melde ind. Det blev foreslået, at det bliver muligt for deltagerne selv at opdatere aktivitetsoversigter m.m.

Generelt fungerede det fint for kommunerne at hente ting fra hjemmesiden, men enkelte havde problemer med at få tilpasset grafiske elementer og måtte ringe til sekretariatet for at få hjælp. En lidt bedre vejledning til brug af grafikken ville have afhjulpet dette. Flere efterspurgte desuden en FAQ for deltagere på hjemmesiden, hvor de spørgsmål, der blev stillet, blev samlet og besvaret, så alle kunne få glæde af dem.

Et af forslagene til videreudvikling af sitet gik på at skabe online erfa-grupper med mulighed for erfarings- og vidensudveksling. Mange sidder og arbejder med de samme aktiviteter forskellige steder i landet og vil gennem en online erfa-gruppe løbende kunne få sparring fra ligesindede.

5.2.2 Webstatistik

De faktuelle tal for besøgende på siden i perioden 15. juni til 1. november fremgår af nedenstående tabel.

Tabel 5.1
Webstatistik for www.miljoetrafik.dk

Hits på samtlige sider: 306.294
Hits på forsiden: 10.215
Unikke brugere: 3.617
Mest populære dag: 18. september
Hits pr dag: 3.125
Unikke brugere pr. dag: 36 (gennemsnit)

Det var ikke blot personer i Danmark, der besøgte hjemmesiden, men der var besøgende fra 29 lande. USA tegner sig som det land, der har vist størst interesse med 9.085 hits, mens Sverige, Norge og en række andre europæiske lande følger efter. Selv fra Japan var besøgende. En forklaring på de mange internationale besøgende er, at hjemmesiden også var tilmeldt flere internationale søgemaskiner.

Sider med kampagnematerialer, grafik og andre downloads var de mest efterspurgte. Derefter fulgte nyhedsmail, skolekampagne og aktivitetsdatabasen.

Der var et jævnt antal besøgende fra juni til august, hvorefter brugerintensiteten tog til. Trafikken toppede ved åbningen af miljøtrafikugen, hvor resultatet var 21.100 hits og 256 unikke brugere. En unik bruger refererer til computerens Internet Protocol adresse (IP). De fleste private og offentlige virksomheder har et fælles IP-nummer, og således vil flere brugere fra en kommune, en styrelse eller en privat virksomhed kun registreres som én unik bruger. Sammenhængen mellem hits og unikke brugere peger også på, at det er IP-numre med flere brugere, der har brugt siden flittigst.

Ser man på IP-adresser kan mange spores til kommuner og statsinstitutioner, og det samlede antal besøgende vidner også om, at hjemmesiden primært blev brugt af personer, der selv var involveret i miljøtrafikugen.

Opsamlende kan man konkludere, at hjemmesiden fungerede godt som centralt kom-munikationsmedie til deltagerne. Hjemmesiden gjorde det muligt for Miljøtrafiksekretariatet at holde et forholdsvis højt serviceniveau for alle deltagerne, idet al løbende information foregik via hjemmesiden, og alle materialer blev gjort tilgængelige via nettet.

Hjemmesiden blev dog ikke en særlig stor succes befolkningsmæssigt. Der har kun været få borgere, der har benyttet sig af hjemmesidens tilbud, fx konkurrencerne og aktivitetsoversigten. En sandsynlig forklaring på den manglende borgeranvendelse er, at kun få har haft kendskab til hjemmesidens eksistens.