Evaluering af miljøtrafikugen 2000

6. Fælles kampagnematerialer - erfaringer

6.1 Formål
6.2 Art og omfang
6.3 Lokale materialer - lokal versionering
6.4 Kommunernes vurdering af materialerne

6.1 Formål

Udgangspunktet for udarbejdelsen af fælles kampagnematerialer var at imødekomme de ønsker og behov, der var fra deltagerne i miljøtrafikugen og sikre en synergi mellem kampagneelementerne, så der blev skabt størst mulig effekt af kampagnebudgettet.

På det kommunikative plan var formålet med kampagnematerialerne:
At lancere begrebet miljøtrafikant, så det blev gjort til et begreb, der er kendskab til i befolkningen
At formidle de centrale budskaber om miljøtrafikanten:
- undgå bilen på de korte ture under 3 km
- udnyt benzinen, bl.a. ved at være flere i bilen samt
At synliggøre konkrete handleanvisninger til, hvordan man kan være miljøtrafikant.

6.2 Art og omfang

Der blev produceret følgende kampagnematerialer:
Tænk i nye trafikvaner - en miniguide for miljøtrafikanter, en befolkningsrettet folder om, hvad vil sige at være miljøtrafikant. Folderen introducerede Trafikpyramiden, der ud fra princippet mest fra bunden og mindst fra toppen giver gode råd til, hvordan man kan transportere sig miljøvenligt. Folderen indeholdt en konkurrence, hvor præmien er fri brug af en THINK elbil i et kvartal. Folderen blev produceret i 150.000 eksemplarer, hvoraf 60.000 blev distribueret gennem benzinselskabernes servicestationer.
Folderen Kort om mijøtrafikugen, som var henvendt til potentielle deltagere i miljø-trafikugen og som gav en overordnet beskrivelse af formål og muligheder. Folderen blev produceret i 25.000 eksemplarer og forelå i april måned.
Plakat Tænk i nye trafivaner som lancerede miljøtrafikanten. Plakaten var beregnet til opsætning i bygninger, ved arrangementer mv. Oplaget var 5.000 eksemplarer.
Bannere med budskaber om samkørsel og miljøtrafikugen generelt, til ophængning på byernes indfaldsveje, centrale gader og torve m.m. Bannerne forelå i tre versioner med format 10x1,5 meter i et oplag på 60 stk.
Postkort med miljøtrafikugens budskaber til uddeling ved arrangementer mv. Oplaget var 10.000 stk.
GO-CARDs, reklamepostkort, der blev udstillet på cafeer i HT-området, Århus, Odense og Aalborg. Der blev produceret i alt 26.000 kort, som blev lagt frem i den sidste uge af august. Aftrækket på disse var 80 procent.
Balloner med illustration og miljøtrafik-ugens logo, primært til børn ved arrangementer.

Oplaget var 20.000 stk.

6.1.gif (11948 bytes)

Materialerne blev distribueret til deltagende kommuner, organisationer, foreninger og virksomheder på baggrund af deres ønsker til antal og art. Dernæst distribuerede disse selv de enkelte materialer til borgerne i forbindelse med aktiviteter og arrangementer samt gennem biblioteker og andre offentlige kanaler.

6.3 Lokale materialer -lokal versionering

Deltagerne i miljøtrafikugen var flittige til at downloade logo og grafik fra hjemmesiden til brug i egne materialer. I 77% af kommunerne blev der udarbejdet eget informationsmateriale. Der blev i mange tilfælde taget udgangspunkt i det fælles informationsmateriale, således at elementer fra den nationale kampagne indgik i det lokalt udarbejdede materiale.

Alle deltagende kommuner på evalueringsseminarerne havde udarbejdet egne materialer med miljøtrafikugens logo og med indarbejdelse af grafiske elementer fra hjemmesiden, flere tilpassede ligeledes den version af plakaten, der lå på hjemmesiden. Særligt trafikpyramiderne og tegninger blev brugt i foldere, plakater og aviser.

6.4 Kommunernes vurdering af materialerne

Der var generelt meget stor tilfredshed med materialerne. Flere deltagere i seminarerne havde dog også ønsker til forbedring. Nøgleordet var her fleksibilitet. Fleksibilitet både i forhold til størrelser, antal og bestilling. Og fleksibilitet i forhold til lokal versionering.

På evalueringsseminarerne vurderede kommunerne, at kampagnematerialerne ramte en god, uhøjtidelig tone i sprog og billeder. Budskaberne blev formidlet uden løftede pegefingre og med et humoristisk strejf, der gav en god respons ved de arrangementer og aktiviteter, hvor var blevet brugt.

6.4.1 Kort om miljøtrafikugen

Folderen Kort om Miljøtrafikugen, som blev udgivet i april 2000, havde til sigte at give en generel information om miljøtrafikugen. Folderen omhandlede baggrunden for kampagnen og Miljøstyrelsens intentioner med en miljøtrafikuge, herunder lancering af de centrale temaer.

Behovet for en folder af denne karakter var stort, idet 60% markerede et stort behov og 37% et moderat behov. Tilfredsheden med folderen var ligeledes stor med 70%, der markerede godt tilfreds. Kun 7% markerede ikke tilfreds.

6.2.gif (8511 bytes)

6.4.2 Mappe til nøglepersoner

Formålet med mappen, som blev distribueret til de deltagende kommuner, var dels at inspirere i planlægningen af aktiviteter, dels at give kommunerne råd og vejledning i forhold til kommunikation. En central del af mappen var et idekatalog, hvor en række virkemidler i kommunernes arbejde med trafik og miljø var beskrevet, og der blev givet forslag til, hvordan det enkelte virkemiddel kunne indarbejdes i sammenhæng med miljøtrafikugen.

Behovet for mappen var til stede, idet 83% havde haft et behov, moderat eller stort. 6% havde ikke haft dette behov. Tilfredsheden var stor, 77% var enten godt tilfredse eller tilfredse.

6.3.gif (8210 bytes)

6.4.3 Folder om miljøtrafikanter

Kommunernes evaluering af folderen om miljøtrafikanter var meget parallel til deres vurdering af den generelle informationsfolder. Såvel i forhold til behov og tilfredshed var billedet det samme: stort behov og stor tilfredshed.

6.4.gif (9055 bytes)

6.4.4 Bannere

»Lukningen af Bymidten var synlig ved indfaldsvejene på grund af de store bannere som vi fik tildelt fra Miljøstyrelsen. En god ide som bør anvendes igen. «

6.5.gif (5492 bytes)

Der blev produceret et antal bannere til distribution til interesserede kommuner. Bannerne var udformet med henblik på at blive hængt op i gadebilledet eksempelvis i forbindelse med bilfri områder eller udstillinger.

Bannerne blev udleveret til 22 kommuner. I evalueringen indgik 19 af disse. Meningerne om bannerne er mere delte end ved de øvrige kampagnematerialer. Besvarelserne fordelte sig ligeligt på svarkategorierne, således at lidt over halvdelen var tilfredse, og resten enten utilfredse eller ikke havde taget stilling. Det skal bemærkes, at 15% af modtagerne ikke mente, at de har haft et behov for bannerne.

6.6.gif (10270 bytes)

Bannerne blev dels ophængt i forbindelse med udstillinger på torve, pladser og ved bil-fri områder, dels over centrale gader i byen. En af de mere markante placeringer var i Herlev, hvor to bannere hang over Ring 3, som er en ydre Ringvej om København med en døgntrafik på 25.000 biler. På Frederiksberg hang et banner over Gl. Kongevej.

På evalueringsseminarerne var der delte meninger om bannerne. Nogle syntes, de var for store, andre ville gerne have haft dem endnu større. Flere messingringe i bannernes overside blev efterspurgt. Nogle havde sat flere ringe i selv af frygt for, at banneret ellers ville blæse ned. Flere påpegede, at teksten kunne være svær at læse på afstand.

6.4.5 Plakater

Der blev produceret en plakat bygget op omkring en humoristisk illustration af et bymiljø med en række mere eller mindre alternative og muntre transportsituationer. Plakaten blev primært distribueret til kommunerne. Plakaten var tænkt som et opmærksomhedsskabende element og blikfang for de lokale aktiviteter og arrangementer.

6.7.gif (8463 bytes)

På evalueringsseminarerne var der enighed om, at plakaterne burde have været mindre. Flere havde haft problemer med at finde plads til den store plakatstørrelse. Nogle havde placeret plakaterne med henblik på eksponering i trafikken og syntes på den baggrund, at man skulle have valgt nogle mere simple budskaber. Næsten alle respondenter havde plakater i overskud, som ikke var blevet sat op.

6.4.6 Øvrige gimmicks

Som et supplement til de øvrige kampagnematerialer blev der produceret postkort, balloner og - i et beskedent omfang - T-shirts. Postkortene blev dels distribueret direkte til de enkelte kommuner, dels som GO-CARDs på cafeer. Ballonerne blev distribueret til kommunerne. Hver kontaktperson fik en T-shirt med kampagnens slogan og logo garneret med elementer af illustrationen fra plakaten.

Balloner og postkort blev generelt revet væk, og kommunerne ville let have kunne brugt 3-4 gange så mange. I et citat fra evalueringen af et miljøtrafik arrangement på byens torv den 22. september hedder det: "Godt vejr og mange mennesker, der hellere ville snakke miljø og trafik end Euro eller Kr. - Vores balloner var sjovere!"

6.8.gif (15924 bytes)