Miljøspecifikationer for elektroniske tele- og dataprodukter 5. Uddannelsesmateriale
5.1 Formålet med uddannelsesmaterialetDer er i projektet udarbejdet et generelt uddannelsesmateriale, som retter sig mod beslutningstagere om både indkøb (indkøbere) og produkter, som skal indkøbes (product managers hos Tele Danmark). Formålet med uddannelsesmaterialet er at sætte indkøbere og product managers i stand til at vurdere produkters miljøegenskaber i forbindelse med udvælgelse og indkøb, herunder brugen af miljøspecifikationsmetoden og den elektroniske håndbog. Da elektronikprodukter og herunder teleprodukter er teknologisk tunge og sammensatte produkter, er det ingen let sag at forholde sig til deres miljøvenlighed eller mangel på samme. Der lægges derfor i uddannelsesmaterialet vægt på en grundig indføring i begreber som miljøvenlighed og grønt indkøb, idet det udførligt forklares hvad ordet "miljøvenlig" betyder i denne sammenhæng og de teknologiske aspekter og muligheder, som gør et elektronikprodukt til et miljøvenligt elektronikprodukt. 5.2 KursusprogramUndervisningsmaterialet er rettet mod et en-dags kursus. Et sådant kursus er gennemført i projektet for et udvalg af Tele Danmarks indkøbere og product managers, og det efterfølgende kursusformat er derfor afprøvet på en virkelig situation. Kursusdagens standardprogram kan ses på næste side, og selve kursusmaterialet er indbygget i den elektroniske indkøbshåndbog, hvorfra det kan printes både som slides og som notes-pages, i to versioner for hhv. kursusdeltagere og undervisere. Det er valgt at starte med indføringen i den elektroniske håndbog, da denne udgør det daglige værktøj for indkøbere og product managers. Herefter følger en case-øvelse med den elektroniske håndbog. Selve indføringen i miljøspørgsmål, livscyklustankegang, grønt indkøb og de tekniske aspekter af miljøvenlige elektronikprodukter ligger i midten af forløbet, og lægger op til en indføring og en case-øvelse i miljøspecifikationsmetoden, som er kernen i den elektroniske håndbog. Der er her valgt en "Columbo-metode", med det primære budskab først, nemlig brugen af den elektroniske håndbog, efterfulgt af "opklaringsarbejdet" dvs. alle forklaringerne. 5.3 De enkelte modulers sigte og opbygningUndervisningsmaterialet ligger som en del af den elektroniske håndbog. De enkelte moduler har følgende indhold: Tabel 5.1.
Dette modul indeholder nogle få slides, som forklarer om projektet og om kursusdagens formål. Modul 0 indeholder følgende slides:
Dette modul er en on-line demonstration af indkøbssystemet. Der foreligger intet skriftligt materiale, idet demonstrationen tager udgangspunkt i selve systemet og dets funktioner. Modul 2. Caseøvelse i den elektroniske håndbog. Denne caseøvelse tager sigte på at indlære de væsentligste funktioner til dagligt brug. Der fokuseres på følgende:
Uddannelsesmaterialet indeholder en skriftlig beskrivelse af denne caseøvelse, samt tre besvarelser for tre fiktive mobiltelefoner. Modul 3. Miljø i den store sammenhæng. Dette modul på 15 slides har til formål at indføre kursusdeltageren i nogle grundlæggende emner, såsom:
Modulet så at sige kridter banen af og sætter miljøbeskyttelse i vores samtid i perspektiv. Modulet indeholdet følgende slides:
Dette modul på 20 slides forklarer overordnet hvad man forstår ved miljøvenlig elektronik. Modulet lægger ud med at forklare og uddybe de tre miljømæssige hovedområder: Effekter på det ydre miljø, arbejdsmiljø og ressourceproblematikken. Herefter forklares hvad LCA er, for at vise, at det er muligt i dag at opgøre disse miljømæssige hovedområder kvantitativt. Resten af modulet fokuserer på de tre miljømæssige hovedproblemer for elektronikprodukter: Farlige stoffer, energiforbrug og bortskaffelse. Hovedproblemerne og deres tekniske løsninger diskuteres. Modulet indeholder følgende slides:
Dette modul på 10 slides diskuterer grønt indkøb og mulige simple værktøjer herunder miljømærker og miljøvaredeklarationer. Modulet lægger ud med at diskutere detailvirksomhedens rolle, og fortsætter med et fokus på miljømærker og miljøvaredeklarationer, idet der afsluttes med en gennemgang af status for ISO 14020 serien, som standardiserer miljøpåstande. Modulet indeholder følgende slides:
Modul 6. Miljøspecifikationsmetoden Dette modul på 25 slides gennemgår spørgeskemaet og forklarer hvorfor det er opbygget, som det er, og hvor faldgruber og kontrolmuligheder ligger. Modulet består af følgende slides:
De tre spørgeskema-besvarelser, som blev indtastet i den foregående øvelse, indeholder hver en fejl, som skal findes og rettes i denne øvelse. Øvelsen er en test af, om kursusdeltagerne har forstået de tekniske aspekter af spørgeskemaet. Fejlene er som følger: Smartphone: Producenten har "tildelt" sig selv Svanen, selvom dette mærke ikke omfatter mobiltelefoner. Newphone: Producenten siger, at tin ikke er tilstede i produktet, selvom produktet er baseret på klassisk loddetin. Greenline: Producenten eller leverandøren har lavet en tastefejl i produktets energiforbrug. Der er i drift angivet 89,7 Wh pr døgn, det rette er 8.97 Wh pr. døgn. Uddannelsesmaterialet indeholder en kort casebeskrivelse. 5.4 Afprøvning af kursusmaterialetEt prøvekursus blev gennemført for 10 af Tele Danmarks indkøbere og product managers d. 10 november 2000. Tilbagemeldingerne var overvejende positive, og det faglige niveau og kursets varighed synes at stemme godt overens med målgruppens behov og forventninger. Selvom kursets pensum er bredt og favnende, var der tid til fordybelse og til at opnå en vis rutine i brugen af den elektroniske indkøbshåndbog. Det blev dog bemærket, at det kunne overvejes, at gennemføre en teoretisk indføring i miljøspørgsmål, før demonstrationen af den elektroniske indkøbshåndbog, samt at indlægge nogle indledende bemærkninger om, hvorfor netop dette er vigtigt for den pågældende virksomhed. Indføringen i miljøspørgsmål i almindelighed er dækket af modul 3 og modul 4, som godt kan flyttes op forrest i programmet, hvis dette ønskes, mens forklaringen af, hvorfor grønt indkøb er vigtigt for den pågældende virksomhed vil variere fra virksomhed til virksomhed, og derfor ikke kan behandles i et generelt kursusmateriale, men bør gives individuelt i introduktionen til kurset. |