Styr på miljøet i vognmandsvirksomheder 6. Arbejdsmiljø6.1 IndledningModulet "Arbejdsmiljø" giver din virksomhed mulighed for at arbejde systematisk med forbedringer af arbejdsmiljøet. Når der løbende arbejdes med miljøforbedringer i din virksomhed, er det også nødvendigt at vurdere om disse forandringer giver ændringer i arbejdsmiljøet. Modulet "Arbejdsmiljø" giver dig også skemaer til udarbejdelse af den lovpligtige APV ArbejdsPladsVurderingen, der med udgangen af år 2000 skal foreligge skriftligt. 6.2 FremgangsmådeModulet "Arbejdsmiljø" kan gennemføres selvstændigt eller som en del af det samlede miljøarbejde. Det er ikke nødvendigt at have gennemført andre moduler, for at kunne gennemføre modulet "Arbejdsmiljø". Du skal dog være opmærksom på følgende: I modulerne "Politikker og mål", "Registreringer og målinger" og "Handlingsplan" kan emnet arbejdsmiljø indgå. Hvis din virksomhed arbejder med emnet arbejdsmiljø i disse moduler, skal du sikrer dig, at der er overensstemmelse mellem disse beskrivelser og beskrivelserne i modulet "Arbejdsmiljø". 6.3 FormålNedenfor har du mulighed for at vælge en beskrivelse af formålet med at inddrage arbejdsmiljøet i miljøarbejdet for din virksomhed. Vær opmærksom på, at såfremt arbejdsmiljøet er en del af et samlet miljøarbejde, skal dette arbejde stemme overens med de politikker og målsætninger, du har beskrevet i modulet "Politikker og mål". Hvis du ikke har beskrevet dette, må du tilbage til dette modul og formulere nye politikker og mål Beskriv med egne ord eller vælg mellem følgende eksempler:
6.4 Ansvarlig Nedenfor har du mulighed for at beskrive, hvem der er ansvarlig for at arbejde med arbejdsmiljøet i din virksomhed. Er der en sikkerhedsorganisation i din virksomhed vil det være nødvendigt og naturligt at inddrage den i arbejdet. Beskriv med egne ord eller vælg mellem følgende eksempler:
6.3 Formål
6.4 Ansvarlig
6.5 UddannelseNedenfor beskrives hvorledes medarbejdere uddannes indenfor arbejdsmiljø i din virksomhed. Har din virksomhed ingen sikkerhedsorganisation, kan det alligevel være en god ide, at foretage uddannelse af medarbejderne inden for arbejdsmiljø. Det kan være en medvirkende faktor til nedbringelse af sygefravær. Beskriv med egne ord eller vælg mellem følgende eksempler:
6.6 Vor arbejdsgangNedenfor udfyldes og overføres oplysninger om hvordan arbejdet med arbejdsmiljøet skal foregå i din virksomhed. Beskriv med egne ord eller vælg mellem følgende eksempler:
6.5 Uddannelse
6.6 Vor arbejdsgang
6.7 KommunikationNedenfor har du mulighed for at beskrive, hvordan der skal informeres om virksomhedens arbejde med arbejdsmiljøet både internt og eksternt. Det kan kun anbefales, at holde et højt informationsniveau internt dvs. holde alle medarbejdere underrettet om, hvad der foregår. Den eksterne information overfor kunder og offentlige myndigheder kan foretages mere selektivt afhængig af behov og ønske om ekstern profilering. Beskriv med egne ord eller vælg mellem følgende eksempler: Intern kommunikation:
Ekstern kommunikation:
6.8 SkemaerFølgende skemaer anvendes til modulet "Arbejdsmiljø": 6.8.1 Skemaer til arbejdsmiljø, indeholder forskellige skemaer, til brug for arbejdet med arbejdsmiljøet. Skemaerne udgør den nødvendige dokumentation for en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV). Vejledning til medarbejdermøder Skemaer, der indeholder forslag til punkter i dagsorden, i forbindelse med medarbejdermøder, kan findes i modulet "8. Miljørapportering" i afsnittet 8.7.1 Vejledning til medarbejdermøder. Punkterne til dagsordenen skal sikre, at al vigtig information bliver kommunikeret videre til medarbejderne, så de dermed arbejder ud fra et fælles grundlag. Miljøstatus Skemaer til opgørelse over de vigtigste data fra dette - og foregående moduler - findes i modulet "8. Miljørapportering" i afsnittet 8.7.2 Miljøstatus. Skemaerne i Miljøstatus kan anvendes som informationsmateriale til kunder, myndigheder m.m.
|
Problembeskrivelse: | Beskriv problemet. Hvis der mangler plads kan det uddybes på et separat papir. |
Løsningsforslag: | Forslag til løsning af problemet |
Samleskema:
Skemaet benyttes som samleskema for medarbejdernes kommentarer og udfyldes af vognmanden i samråd med sikkerhedsrepræsentanten. Samleskemaet udgør vognmandens APV i mindre virksomheder
Kategori: | Opdel problemerne i kategorierne. Hvis de falder udenfor en af de nævnte, oprettes en ny kategori. |
Problembeskrivelse: | Beskriv problemet. Hvis der mangler plads kan det uddybes på et separat papir. |
Løsningsforslag: | Forslag til løsning af problemet. |
Ansvarlig: | Udfyldes med navn på den, som er ansvarlig for løsning af problemet. |
Iværksættelses dato: | Dato for, hvornår problemløsningen igangsættes. |
APV Checkliste |
|
Arbejdsfunktion/-område:__________________ |
Dato:_________ |
Udfyldt af:_________________ |
|
|
|
Problem |
|
|
|
|
Ja |
Nej |
Ulykkesfarer |
1. Hjælpeværktøjer |
Løftebagsmæk, palleløfter, elhunde, regelmæssige eftersyn |
|
|
|
2. Transportmateriel |
Lifte, truck, certifikater, kraner/hejseredskaber, eftersyn, journal |
|
|
|
3. Håndtering |
Håndtering af emner og materialer |
|
|
|
4. Færden/adgangsveje |
Arbejde i højden m. presenning, stiger. Plane og jævne adgangsveje ved af- og pålæsning |
|
|
|
5. Farligt gods |
Håndtering af farligt gods |
|
|
|
6. Stoffer/materialer |
Brug af sundhedsfarlige stoffer og materialer |
|
|
|
7. Andet |
Evt. andre ulykkesfarer |
|
|
Fysiske forhold |
8. Indretning af lastbil/arbejdsplads |
Kabineforhold, ind- og udstigning, transportveje, surring af gods, af- og pålæsning, oprydning og rengøring, belysning m.v. |
|
|
|
9. Støj/vibrationer |
Motor-/vindstøj, lyddæmpning, støj v. kørsel over ladbund, vibrationer ved kørsel |
|
|
|
10. Støv/ventilation |
Ventilation af kabine, udstødningsgas m.v. |
|
|
|
11. Temperatur/klima |
Arbejdstøj, fodtøj, temperatur, kulde, varme, træk v. kørsel samt af- og pålæsning |
|
|
|
12. Adgangsveje |
Underlag/belægning, stigning/fald, pladsforhold, trapper, belysning |
|
|
|
13. Andet |
|
|
|
Ergonomi |
14. Tungt arbejde |
Tunge løft, hjælpemidler, skub og træk af tunge byrder, aflæsningsrækkefølge |
|
|
|
15. Arbejdsstillinger |
Siddende, stående eller uhensigtsmæssige arbejdsstillinger v. kørsel samt af- og pålæsning, indstilling af sæde |
|
|
|
16. Andet |
|
|
|
Kemiske forhold |
17. Anvendte stoffer/materialer |
Stoffer /materialer med skadelig virkning |
|
|
Psykiske forhold |
18. Arbejdstid |
Aften/natarbejde, lange arbejdstider, ruteplanlægning, o.l. |
|
|
|
19. Tidspres |
Stress, stramme tidsplaner, køre- og hviletid m.v. |
|
|
|
20. Alenearbejde |
Kontakt til kollegaer |
|
|
|
21. Information |
Kørselsinstruktion |
|
|
|
22. Andet |
|
|
|
Ved evt. problemer laves en kort beskrivelse på bagsiden med angivelse af det
ovenstående nr., hvor problemet hører til.
Udfyldt af :_______________________ Dato:_______________
Problembeskrivelse |
Løsningsforslag |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Skemaet afleveres til den APV ansvarlige
APV skema for jobfunktion:
Kategori |
Problem- |
Løsnings- |
Ansvarlig |
Iværk- |
Arbejdssted: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Arbejdets udførelse: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tekniske hjælpemidler: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stoffer og materialer: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Samarbejdsforhold m.v. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dato: |
Underskrift: |