Styr på miljøet i vognmandsvirksomheder 

6. Arbejdsmiljø

6.1 Indledning

Modulet "Arbejdsmiljø" giver din virksomhed mulighed for at arbejde systematisk med forbedringer af arbejdsmiljøet.

Når der løbende arbejdes med miljøforbedringer i din virksomhed, er det også nødvendigt at vurdere om disse forandringer giver ændringer i arbejdsmiljøet.

Modulet "Arbejdsmiljø" giver dig også skemaer til udarbejdelse af den lovpligtige APV – ArbejdsPladsVurderingen, der med udgangen af år 2000 skal foreligge skriftligt.

6.2 Fremgangsmåde

Modulet "Arbejdsmiljø" kan gennemføres selvstændigt eller som en del af det samlede miljøarbejde.

Det er ikke nødvendigt at have gennemført andre moduler, for at kunne gennemføre modulet "Arbejdsmiljø". Du skal dog være opmærksom på følgende:

I modulerne "Politikker og mål", "Registreringer og målinger" og "Handlingsplan" kan emnet arbejdsmiljø indgå. Hvis din virksomhed arbejder med emnet arbejdsmiljø i disse moduler, skal du sikrer dig, at der er overensstemmelse mellem disse beskrivelser og beskrivelserne i modulet "Arbejdsmiljø".

6.3 Formål

Nedenfor har du mulighed for at vælge en beskrivelse af formålet med at inddrage arbejdsmiljøet i miljøarbejdet for din virksomhed.

Vær opmærksom på, at såfremt arbejdsmiljøet er en del af et samlet miljøarbejde, skal dette arbejde stemme overens med de politikker og målsætninger, du har beskrevet i modulet "Politikker og mål". Hvis du ikke har beskrevet dette, må du tilbage til dette modul og formulere nye politikker og mål

Beskriv med egne ord eller vælg mellem følgende eksempler:
Vi vil gennem et aktivt arbejde med arbejdsmiljø opnå en sikker arbejdsplads.
Vi vil gennem aktiv brug af APV“en sikre et godt arbejdsmiljø, der løbende forbedres.
Vi vil løbende gennemføre APV, så vi sikrer et godt arbejdsmiljø og overholder gældende lovgivning.
Vi vil løbende udføre den APV som loven kræver.
Gennem en aktiv indsats for et forbedret arbejdsmiljø – hvor APV har en central rolle – vil vi reducere sygefraværet med ________% om året – opgjort på længerevarende sygefravær.
Gennem en aktiv indsats for et forbedret arbejdsmiljø – hvor APV har en central rolle – vil vi reducere sygefraværet med ________% om året.
Egen formulering ………

6.4 Ansvarlig

Nedenfor har du mulighed for at beskrive, hvem der er ansvarlig for at arbejde med arbejdsmiljøet i din virksomhed.

Er der en sikkerhedsorganisation i din virksomhed vil det være nødvendigt og naturligt at inddrage den i arbejdet.

Beskriv med egne ord eller vælg mellem følgende eksempler:
Vognmanden er i samarbejde med sikkerhedsorganisationen ansvarlig for, at der løbende bliver udført arbejdsmiljømæssige tiltag – herunder APV.
Vognmanden er ansvarlig for løbende at gennemføre APV.
Egen formulering ………

6.3 Formål

Indsæt tekst:

 

 

________________________________________________

 

_________________________________________________

 

_________________________________________________

 

_________________________________________________

 

_________________________________________________

 

_________________________________________________

 

__________________________________________________

 

__________________________________________________

 

__________________________________________________

 

__________________________________________________

 

6.4 Ansvarlig

Indsæt tekst:

 

 

________________________________________________

 

_________________________________________________

 

_________________________________________________

 

_________________________________________________

 

_________________________________________________

 

_________________________________________________

 

6.5 Uddannelse

Nedenfor beskrives hvorledes medarbejdere uddannes indenfor arbejdsmiljø i din virksomhed.

Har din virksomhed ingen sikkerhedsorganisation, kan det alligevel være en god ide, at foretage uddannelse af medarbejderne inden for arbejdsmiljø. Det kan være en medvirkende faktor til nedbringelse af sygefravær.

Beskriv med egne ord eller vælg mellem følgende eksempler:
Sikkerhedsorganisationen har gennemgået de lovmæssige kurser til varetagelse af sikkerhedsarbejdet.
Vi uddanner medarbejdere i arbejdsmiljø for at sikre gode og engagerede medarbejdere.
Egen formulering ………

6.6 Vor arbejdsgang

Nedenfor udfyldes og overføres oplysninger om hvordan arbejdet med arbejdsmiljøet skal foregå i din virksomhed.

Beskriv med egne ord eller vælg mellem følgende eksempler:
Mindst hvert andet år gennemgås hele virksomheden for at undersøge, om der er opstået nye forhold, der endnu ikke er blevet undersøgt med hensyn til deres arbejdsmiljømæssige påvirkninger.
Inden indførsel af nye arbejdsgange, maskiner, rutiner m.v. gennemføres en APV på det nye område, så det sikres, at der ikke opstår uheldige arbejdsmiljømæssige konsekvenser.
Nye arbejdsopgaver og –rutiner undersøges før deres indførsel for mulige arbejdsmiljømæssige påvirkninger
Gennem løbende møder i sikkerhedsorganisationen vurderes vort arbejdsmiljø.
Egen formulering ………

6.5 Uddannelse

Indsæt tekst:

 

 

________________________________________________

 

_________________________________________________

 

_________________________________________________

 

_________________________________________________

 

_________________________________________________

 

_________________________________________________

 

__________________________________________________

 

__________________________________________________

 

6.6 Vor arbejdsgang

Indsæt tekst:

 

 

________________________________________________

 

_________________________________________________

 

_________________________________________________

 

_________________________________________________

 

_________________________________________________

 

_________________________________________________

 

__________________________________________________

 

6.7 Kommunikation

Nedenfor har du mulighed for at beskrive, hvordan der skal informeres om virksomhedens arbejde med arbejdsmiljøet både internt og eksternt.

Det kan kun anbefales, at holde et højt informationsniveau internt dvs. holde alle medarbejdere underrettet om, hvad der foregår.

Den eksterne information overfor kunder og offentlige myndigheder kan foretages mere selektivt afhængig af behov og ønske om ekstern profilering.

Beskriv med egne ord eller vælg mellem følgende eksempler:

Intern kommunikation:
Gennem interne møder vil vi løbende holde alle vore medarbejdere orienteret om indsatsen på arbejdsmiljøområdet.

Møde indkaldes ved ___________________.
Ansvarlig person ____________________.
Deltagere ____________________. (alle medarbejdere eller særlige grupper)
Egen formulering ………..

Ekstern kommunikation:
Vi orienterer ikke specielt om vort arbejdsmiljø, men det indgår som et punkt under vor ’Miljøstatus’. Derfor orienteres alle, som modtager vor ’Miljøstatus’ om vort arbejdsmiljø.
Egen formulering ………..

6.8 Skemaer

Følgende skemaer anvendes til modulet "Arbejdsmiljø":

6.8.1 Skemaer til arbejdsmiljø, indeholder forskellige skemaer, til brug for arbejdet med arbejdsmiljøet. Skemaerne udgør den nødvendige dokumentation for en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV).

Vejledning til medarbejdermøder – Skemaer, der indeholder forslag til punkter i dagsorden, i forbindelse med medarbejdermøder, kan findes i modulet "8. Miljørapportering" i afsnittet 8.7.1 Vejledning til medarbejdermøder. Punkterne til dagsordenen skal sikre, at al vigtig information bliver kommunikeret videre til medarbejderne, så de dermed arbejder ud fra et fælles grundlag.

Miljøstatus – Skemaer til opgørelse over de vigtigste data fra dette - og foregående moduler - findes i modulet "8. Miljørapportering" i afsnittet 8.7.2 Miljøstatus. Skemaerne i Miljøstatus kan anvendes som informationsmateriale til kunder, myndigheder m.m.

Indsæt tekst:

 

 

________________________________________________

 

_________________________________________________

 

_________________________________________________

 

_________________________________________________

 

_________________________________________________

 

_________________________________________________

 

__________________________________________________

 

__________________________________________________

 

__________________________________________________

 

__________________________________________________

 

__________________________________________________

 

__________________________________________________

 

__________________________________________________

 

__________________________________________________

 

__________________________________________________

 

__________________________________________________

 

__________________________________________________

 

__________________________________________________

 

____________________________________________________

 


Vejledning og skema til arbejdsmiljø

6.8.1 Skemaer til arbejdsmiljø

Vejledning

Der er ikke nogle lovkrav til, hvordan registreringen skal foretages, derfor kan du udføre registreringerne så de netop passer til din virksomhed. Skemaerne kan derfor også ændres, så de netop er tilpasset din virksomheds krav.

En samling af disse skemaer kan udgøre den skriftlige dokumentation af APV’en.

APV - "Huskeseddel":

Skemaet udleveres til medarbejderne og er en huskeseddel, til at sikre, at alle relevante områder er blevet berørt.

APV – Checkliste:

Hver medarbejder udfylder et skema for dennes arbejdsplads (samme arbejdsplads kan godt blive beskrevet flere gange)
Hvis der er konstateret problemer, så skal de uddybes på skemaet "vurdering af jobfunktionen".

Vurdering af jobfunktionen:

Udfyld skemaet, hvis der er problemer, som skal behandles.

Problembeskrivelse: Beskriv problemet. Hvis der mangler plads kan det uddybes på et separat papir.
Løsningsforslag: Forslag til løsning af problemet

Samleskema:

Skemaet benyttes som samleskema for medarbejdernes kommentarer og udfyldes af vognmanden i samråd med sikkerhedsrepræsentanten. Samleskemaet udgør vognmandens APV i mindre virksomheder

Kategori: Opdel problemerne i kategorierne. Hvis de falder udenfor en af de nævnte, oprettes en ny kategori.
Problembeskrivelse: Beskriv problemet. Hvis der mangler plads kan det uddybes på et separat papir.
Løsningsforslag: Forslag til løsning af problemet.
Ansvarlig: Udfyldes med navn på den, som er ansvarlig for løsning af problemet.
Iværksættelses dato: Dato for, hvornår problemløsningen igangsættes.

 

APV – "Huskeseddel"

Ulykkesfarer - Arbejde under tiplad og kran
- Arbejde ved af- og pålæsning
- Arbejde med af- og pårigning
- Arbejde, hvor der er meget trafik, f.eks. på- og aflæsning på vej
- Luftværktøj og oppumpning af hjul
- Færdselsuheld
- Klemning mellem bil og påhængskøretøj
- Ud- og indstigning af bil
 
Fysiske forhold - Træk på grund af dårlig ventilationssystem
- Støj ved gamle og udtjente køretøjer
- Støj ved af- og pålæsning
- Arbejde med højtryksrenser
- Lys på køretøj utilstrækkelig
- Opholdsrum hos vognmand
- Arbejde med hjulskift
- Værkstedsarbejde i øvrigt
- Arbejde i kølehuse/kølevogne
- Tryktanke
- Af- og pårigning af lastbil
 
Ergonomiske forhold - Siddestilling og liggestilling
- Førerhusets indretning i øvrigt
- Arbejdsstillinger
- Tunge løft
- Ind- og udstigning, op og ned fra lad
 
Kemiske forhold - Vaskemidler
- Farligt gods
- Tankning af køretøjer
- Røg ved f.eks. kranarbejde
- På- og aflæsning af benzin og olie
 
Psykiske forhold - Arbejdstid dag og nat
- Alenearbejde – væk fra familien
- Tidspres og stress
- Ensformighed
- Indflydelse på eget arbejde
- Socialt samvær

 

APV – Checkliste


Arbejdsfunktion/-område:__________________

Dato:_________


Udfyldt af:_________________

 

 

 

 

Problem

 

 

 

Ja

Nej

Ulykkesfarer

1. Hjælpeværktøjer

Løftebagsmæk, palleløfter, elhunde, regelmæssige eftersyn

 

 

 

2. Transportmateriel

Lifte, truck, certifikater, kraner/hejseredskaber, eftersyn, journal

 

 

 

3. Håndtering

Håndtering af emner og materialer

 

 

 

4. Færden/adgangsveje

Arbejde i højden m. presenning, stiger. Plane og jævne adgangsveje ved af- og pålæsning

 

 

 

5. Farligt gods

Håndtering af farligt gods

 

 

 

6. Stoffer/materialer

Brug af sundhedsfarlige stoffer og materialer

 

 

 

7. Andet

Evt. andre ulykkesfarer

 

 

Fysiske forhold

8. Indretning af lastbil/arbejdsplads

Kabineforhold, ind- og udstigning, transportveje, surring af gods, af- og pålæsning, oprydning og rengøring, belysning m.v.

 

 

 

9. Støj/vibrationer

Motor-/vindstøj, lyddæmpning, støj v. kørsel over ladbund, vibrationer ved kørsel

 

 

 

10. Støv/ventilation

Ventilation af kabine, udstødningsgas m.v.

 

 

 

11. Temperatur/klima

Arbejdstøj, fodtøj, temperatur, kulde, varme, træk v. kørsel samt af- og pålæsning

 

 

 

12. Adgangsveje

Underlag/belægning, stigning/fald, pladsforhold, trapper, belysning

 

 

 

13. Andet

 

 

 

Ergonomi

14. Tungt arbejde

Tunge løft, hjælpemidler, skub og træk af tunge byrder, aflæsningsrækkefølge

 

 

 

15. Arbejdsstillinger

Siddende, stående eller uhensigtsmæssige arbejdsstillinger v. kørsel samt af- og pålæsning, indstilling af sæde

 

 

 

16. Andet

 

 

 

Kemiske forhold

17. Anvendte stoffer/materialer

Stoffer /materialer med skadelig virkning

 

 

Psykiske forhold

18. Arbejdstid

Aften/natarbejde, lange arbejdstider, ruteplanlægning, o.l.

 

 

 

19. Tidspres

Stress, stramme tidsplaner, køre- og hviletid m.v.

 

 

 

20. Alenearbejde

Kontakt til kollegaer

 

 

 

21. Information

Kørselsinstruktion

 

 

 

22. Andet

 

 

 


Ved evt. problemer laves en kort beskrivelse på bagsiden med angivelse af det ovenstående nr., hvor problemet hører til.

Vurdering af jobfunktion

Udfyldt af :_______________________ Dato:_______________

Problembeskrivelse

Løsningsforslag

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skemaet afleveres til den APV ansvarlige

Samleskema

APV skema for jobfunktion:

Kategori

Problem-
beskrivelse

Løsnings-
forslag

Ansvarlig

Iværk-
sættelses dato

Arbejdssted:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Arbejdets udførelse:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekniske hjælpemidler:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stoffer og materialer:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samarbejdsforhold m.v.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Andet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dato:

Underskrift: