Innovative virksomheder med grønne job

Salgssted for Aurora naturmaling i Københavnsområdet

Nye salgssteder til Aurora
To nye salgssteder
Synlighed og information er vigtigt
Salg til både professionelle og private
Særlige fordele ved restaurering
Vildledende markedsføring…
… og ingen hjælp i miljømærkerne
Det er svært at slå igennem med et alternativ

Aurora Development (Naturfarve) har de sidste 2-3 år arbejdet for etablering af et salgssted for Auroras naturvenlige malerprodukter i Københavnsområdet. Der er etableret to selvstændige salgssteder hhv. på Frederiksberg samt hos den økologiske tømmerhandel, Genbyg i Nordvestkvarteret i København. Det er svært at slå helt igennem med de alternative produkter. Direktøren er meget idealistisk og entusiastisk, men det er ikke nok. Der er mange andre forhold vedrørende markedsføring, økonomistyring og organisering, som spiller ind, hvis små alternative virksomheder skal kunne konkurrere med de stor firmaer.

Nye salgssteder til Aurora

Aurora producerer miljøvenlige produkter til overfladebehandling. Til fremstilling af produkterne anvendes kun "rene", naturligt forekommende råstoffer. Disse råstoffer kan have gennemgået en vis forædling og rensning, eller en vis kemisk bearbejdning, som er nødvendig for, at de kan anvendes i produktionsprocessen. Der tilsættes ikke nogen form for "giftstoffer", hverken syntetiske eller naturlige organiske opløsningsmidler, eller syntetiske forbindelser af nogen art.

Aurora Development startede i 1984 produktionen af naturmalingsprodukter. Harry Bertelsen, der er direktør for virksomheden, har siden 1979 eksperimenteret med alternative produkter. Virksomheden har udviklet sig fra en enmandsvirksomhed til en arbejdsplads med 5 1/2 medarbejdere incl. direktøren i Skanderborg. Midt i december 2000 starter en forretningsfører på Frederiksberg.

Aurora har modtaget tilskud til at etablere og opbygge et salgssted i Københavnsområdet. Aurora har i forvejen salgssteder ved produktionen i Skanderborg samt i Århus, Odense, Gentofte og Veksø.

- Tanken er – gennem bredere markedsføring med råd og vejledning om produkterne – at bidrage til, at både private og professionelle bliver opmærksomme på miljø- og arbejdsmiljø gevinsten ved at anvende virksomhedens produkter, siger direktør Harry Bertelsen.

To nye salgssteder

Aurora Development har i 1999, gennem samarbejdet med Genbyg, etableret et salgssted for miljøvenlig maling. Der blev ansat og oplært en maler, som indgik i de daglige funktioner hos Genbyg. Maleren var ansat af Aurora, men indgik i Genbygs virksomhedsteam. Det gav nogle uklarheder omkring ansvars- og ansættelsesforholdene, som gjorde, at det tætte samarbejde ophørte i slutningen af 1999. Genbyg har siden fortsat salget af Auroras produkter, så de indgår i tømmerhandlens sortiment uden, at der af den grund er ansat en maler til alene eller primært at tage sig af denne funktion.

I 2000 har Aurora arbejdet med at etablere et nyt selvstændigt salgssted på Frederiksberg. Salgsstedet åbner officielt ultimo 2000, hvor der i starten vil være åbent 2-3 dagen om ugen. Der er ansat en udlært farvehandler, som begynder den 17. december. Han skal medvirke til at opbygge forretningen på Frederiksberg.

Etableringen af et salgssted i Københavnsområdet skal skabe en arbejdsplads i salgsleddet. Derudover var der forventninger til, at et øget salg ville medføre en større produktion, der kunne medføre en ekstra ansættelse af en medarbejder i produktionen. Salget er ikke steget så meget, at der er basis for ansættelse af en ekstra person i produktionen. Direktøren for Aurora forventer, at butikken på Frederiksberg i løbet af 2-3 år kan nå en omsætning på 1-1 1/2 mio. kroner, som vil være forudsætningen for en ekstra ansættelse i produktionen.

Fra april 1999 til oktober 2000 er der solgt for cirka 80.000 kroner af Auroras produkter hos Genbyg. Det tilsvarende salgstal er opnået på Frederiksberg ved engrossalg i perioden fra januar til oktober 2000. Der er stor interesse fra kunder, som ringer eller kikker ind i de nye lokaler på Frederiksberg.

Synlighed og information er vigtigt

Salgsstedet på Frederiksberg har en synlig og fremtrædende placering i gadebilledet. Butikken er placeret på Gammel Kongevej, der er en travl forretningsgade. Her har potentielle kunder fra både Frederiksberg og Vesterbro mulighed for at stifte kendskab til firmaet og produkterne gennem en udstilling, hvor der er plancher om produkternes betydning for miljø og sundhed.

- Det er vigtigt, at folk kender os og vores produkter, hvis vi skal skabe en rentabel forretning. Maling og træbeskyttelsesprodukter er ikke noget, man køber hver dag og bare lige prøver af som f.eks. økologisk mælk. Ved salg af maling, sælger man ikke bare en vare, men man giver også råd og vejledning om æstetik, indretning farver m.m. Det er derfor nødvendigt at gøre en væsentligt indsats for at informere. I forbindelse med den officielle åbning af butikken har vi lavet aftaler med Frederiksberg Bladet om at skrive om den nye butik og indrykke en annonce. Vi vil også lave husstandsomdelte reklamer, så beboerne bliver opmærksomme på vores alternative produkter, siger Harry Bertelsen.

Han regner med, at det vil gå lidt nemmere med at få flere kunder på Frederiksberg end hos Genbyg i Nordvestkvarteret i København. Produkterne er ikke umiddelbart synlige for forbipasserende hos Genbyg, og hertil kommet, at kundeunderlaget er meget forskelligt. Frederiksberg er præget af flere ejer- og andelsboligere end Nordvestkvarteret i København. I ejer- og andelsboligere er folk mere interesseret i at gøre en ekstra indsats i deres lejligheder end i lejerboliger. I en lang række lejerboliger har den enkelte beboer ingen indflydelse på valget af malingen, da de større boligforeninger står for istandsættelse ved ind- og udflytninger.

Direktøren for Aurora holder gerne foredrag og oplæg og fortæller om fordelene for de alternative produkter. Der er gjort meget ud af formidlingen af erfaringer til dagblade og fagblade, på kurser og udstillinger, til myndigheder og institutioner samt overfor byggekarteller. Aurora har et fint samspil med medierne, men markedsføringen sker bedst gennem de personlige kontakter, anfører Harry Bertelsen.

Salg til både professionelle og private

Aurora sælger både til malermestre og til private kunder. Det er en fordel for Aurora, når det er bygherren eller en arkitekten, som foreskriver, at malerne skal bruge deres produkter. Det er blot meget få bygherrer eller arkitekter, som kommer med denne anbefaling eller krav.

Arkitektfirmaet M. Hansen anbefaler i mange sammenhænge brugen af Auroras produkter til bygherrer og malermestre. Arkitektfirmaet har netop gennemført en større byfornyelsesopgave på Christianshavn med 59 lejligheder, hvor Auroras produkter er brugt til køkkener, badeværelser og trapperne. De har anbefalet produkterne til en facaderenovering i Sølvgade i en fredet ejendom. Desuden anbefaler arkitektfirmaet produkterne til private bygherrer. I samarbejde med den grønne guide i Hørgården på Amager er der istandsat en lejlighed udfra valg af miljøløsninger indenfor materialer og installationer. Her har Aurora leveret maling og gulvprodukter og Harry Bertelsen har deltaget på et informationsmøde for beboerne og fortalt om produkterne.

Særlige fordele ved restaurering

Produkterne er specielt velegnet til restaureringsopgaver med særlige krav, f.eks. ved fredede bygninger. Skov- og Naturstyrelsen accepterer, at man bruger Auroras produkter og farver i forbindelse med opgaver af fredede og særligt bevaringsværdige ejendomme. Arkitekt Morten Hansen vil også gerne anbefale at bruge produkterne ved nybyggeri, men det er ikke sket endnu.

Vildledende markedsføring…

Aurora har vanskeligheder med at markedsføre miljømæssige fordele ved deres produkt. Miljøstyrelsen har påpeget, at Auroras markedsføring er vildledende. Der må ikke stå, at malingen er fremstillet af naturlige råstoffer, at stofferne er regenererbare og indgår i et naturligt kredsløb, og at produkterne ikke afgasser sundhedsskadelige stoffer. Det er i modstrid med reglerne om markedsføring og anprisning af produkter.

- Aurora vælger at deklarere vores produkter 100 procent. Herved bliver informationer om indholdsstoffer tilgængelige. Informationer som interesserede kan slå op i et leksikon. På de traditionelle produkter er der ikke en 100 procent deklaration, hvorfor man ikke kan få information om stofferne, fortæller Harry Bertelsen.

… og ingen hjælp i miljømærkerne

Direktør for Aurora Harry Bertelsen er ikke tilfreds med de gældende regler for mærkning og for malkoder.

- Vi mangler et officielt anerkendt og statskontrolleret grønt eller blåt økologimærke, som kunne anvendes i stedet for ved markedsføringen – analogt til det røde økologimærke for fødevarer, siger Harry Bertelsen.

Der findes en EU-blomst for miljømærkning af maling. Men kriterierne for mærket blev vedtaget uden danske stemmer, fordi der tillades et højere indhold af opløsningsmidler, end der sædvanligvis er i danske produkter. Det betyder reelt dårligere forhold for de danske malerprodukter, herunder de alternative produkter.

- Det er rigtigt, at man ved at vælge miljømærkede produkter ikke nødvendigvis får en maling med de laveste malkoder, og at der således kan være et højere indhold af opløsningsmidler, end det er sædvane i danske produkter. Det vil primært være i produkter til træ og metal, da man uden problemer kan lave loft- og vægmalinger uden opløsningsmidler, oplyser Mogens Kragh Hansen, der er toksikolog og har fungeret som rådgiver i 14 år hos MALER BST.

MALER BST har i samarbejde med farve- og lakindustrien og naturmalingsproducenter et projekt undervejs, hvor man vil sammenligne de traditionelle malerprodukter med de nye naturprodukter for at afklare de sundhedsmæssige, arbejdsmiljømæssige og miljømæssige forhold.

Det er svært at slå igennem med et alternativ

Harry Bertelsen påpeger, at det generelt er en branche, hvor det er svært for de små alternative virksomheder at klare sig. De er oppe mod meget store monopoler, hvor olieindustrien står bag de traditionelle malerprodukter. De små firmaer kan ikke sælge deres produkter hos de nuværende farvehandlere, da de store firmaer står bag dem.

Aurora mærker ikke nogen effekt af en offentlig grøn indkøbspolitik. Der er sendt informationsmateriale til indkøbere i staten og kommunerne i 1980’erne og i starten af 1990’erne. De håber, at aftalen fra 1998 vil betyde, at de offentlige indkøbere bliver mere opmærksomme på dette område. Det er ikke de traditionelle indkøbere, som man skal have fat i, men dem som bestiller håndværksydelser og ved licitationer.

Aurora laver "miljø- og sundhedsvenlige" børnefarver. De gennemførte i efteråret 1999 en kampagne overfor børneinstitutioner, men der er ikke nogen umiddelbar salgseffekt. Det tager lang tid, før en kampagne slår igennem for disse produkter. Dette til trods for at der mediemæssigt har været stor fokus på problematiske stoffer i netop malinger til børn.

Harry Bertelsen anfører, at det er hans indtryk fra uddannelserne på de tekniske skoler, at det står sløjt til med undervisning i de alternative produkter. Undervisningen i råstoffer, materialelære og grundlæggende kemisk viden er begrænset. Undervisningen handler mere om at holde akkorderne end om de problemer, som arbejdet kan betyde. Aurora ville gerne lave en skole til efteruddannelse, men det kræver ressourcer, som ikke umiddelbart er til stede.

Det er svært at få malermestrene og malerne til at skifte produkter. Malermestrene opnår store rabatter og lang kredit hos de store leverandører. Det kan Aurora ikke tilbyde, for så kan virksomheden ikke overleve. Skifter malermestrene til de alternative produkter bliver provisionen mindre, fordi deres primære fortjeneste ligger på malerprodukterne og ikke på malerarbejdet / håndværket. Direktøren er medlem af Malermesterlauget, hvor han i slutningen af 1980’erne har holdt oplæg for foreningen om de alternative produkter.

De alternative naturmalinger er ofte lidt dyrere end de traditionelle produkter. Det er dog ikke kun prisen for produkterne, der er afgørende i sidste ende for valget af malingstyper.

- Det er generelt sådan, at prisen for produkterne udgør cirka 30 procent af en malerentreprise, mens hovedparten dvs. 70 udgøres af arbejdslønnen. I de tilfælde, hvor de alternative produkter samtidig betyder, at det arbejdsmæssigt også tager længere tid, så vil prisforskellen mellem de alternative og de traditionelle produkter blive større, fortæller Mogens Krogh Hansen fra MALER BST.

Entusiasmen og idealismen sælger ikke alene. Det er nødvendigt med et forretningsmæssigt "drive", hvor markedsføring, tids- og økonomistyring er vigtige brikker. Det er CASA’s umiddelbare indtryk, at Aurora måske ikke er professionelle nok på dette område. F.eks. er det ikke muligt midt i oktober at få en klar melding om, hvornår salgsstedet på Frederiksberg officielt vil åbne, selvom hensigten er, at det skal ske ultimo oktober. Aurora er i gang på Frederiksberg, men der er ikke anført, hvilke dage man kan træffe nogen i butikken. Telefonnummeret står der, men det er jo ikke sikkert, at de forbipasserende har papir og pen klar til at skrive nummeret op. Hvis Aurora vil nå bredere ud til kunder, der ikke er så optaget af miljøsagen, som de selv er, må de være mere opmærksomme på at gøre det let for forbrugerne at handle hos dem.

Projekttitel:

Aurora – opbygning af salgssted

Støttebeløb:

I alt 600.000 kroner af budget på 1.281.000 kr.

Projekttidspunkt:

1998-1999

Projektansvarlige:

Harry H. G. Bertelsen, Aurora Development, direktør og udviklingschef

Interviewede:
Harry H. G. Bertelsen, Aurora Development, direktør og udviklingschef
Morten Hansen, Arkitektfirmaet M. Hansen
Mogens Krogh Hansen, Maler BST
Jens Prebensen, Miljøstyrelsen

Litteratur:
Aurora naturfarve, ecological coating system – informationspjecer, Aurora Development
Kort og Godt nr. 13. Forbrugerombudsmandens vejledning om Miljømarkedsføring
Korrespondance med Miljøstyrelsen om vildledende markedsføring
Produkter og værnemidler, MALER BST
Grøn Information. Hvad ved vi om linolieprodukter, resume af kritisk rapport om linolie. Juni 1999
Grøn Information. Grønne råd og miljøfakta om maling og miljø (nr. 33, 1999) samt om træbeskyttelse (nr. 34, 1999)