Innovative virksomheder med grønne job

Genbyg
– måske Danmarks største genbrugstømmerhandel

God start for Genbyg
Motivation og idegrundlag
Idemagerne og ejerkredsen
Miljøfordele
Genbrug, økologi og nye traditionelle byggeprodukter
En tilfreds kunde…
… og en positiv leverandør
Formidling er vigtigt, men krævende
Problemer i starten
Anbefalinger til andre

Genbyg er kommet godt fra start. De har opbygget et byggemarked med udgangspunkt i genbrug og økologi, der på knap tre år er blevet Danmarks største økologiske tømmerhandel. Der har været ansat 3-6 medarbejdere gennem hele perioden. Salget af genbrugsmaterialer og økologiske byggeprodukter er steget. Det betyder mindre byggeaffald, mindre ressourceforbrug i branchen samt færre miljø- og sundhedsskadelige stoffer, hvorved både miljøet og arbejdsmiljøet belastes mindre.

God start for Genbyg

Genbyg er hjulpet i gang med støtte fra Den Grønne Jobpulje. Virksomheden er kommet godt i gang trods vanskeligheder med at overskue og styre økonomien i starten. Det første år (1998), havde virksomheden en omsætning på cirka 700.000 kroner. Det andet år på cirka 2,8 mio. kroner (1999). 2000 bliver det hidtil bedste år med en forventet omsætning på cirka 8 mio. kroner. Der er endnu ikke et decideret overskud, men det skyldes, at de penge, der er tilovers, når omkostningerne er betalt, investeres i nye materialer.

Genbyg har ikke problemer med at overleve efter ophør af støtten fra Den Grønne Jobpulje. Jobpuljen gav den nødvendige finansielle støtte til, at det blev realistisk at starte virksomheden. Uden støtten havde det været meget svært. Virksomheden har, gennem de nu snart 3 år den har eksisteret, til stadighed haft mellem 3-6 ansatte. Lønomkostningerne er en tung post, som det er vigtigt at køre stramt. Medarbejderne er en blanding af faglærte tømrere, malere el. lign. og ufaglærte. Der er løbende udskiftning af medarbejdere, således er der kun en, der har været med fra starten. Den løbende udskiftning er naturlig i denne branche.

Virksomheden mener selv, at den i dag er Danmarks største genbrugs- og økologiske tømmerhandel.

- Vores mål er inden for 10 år at blive Europas største marked for genbrugs- og økologiske byggevarer. Væksten skal dels komme gennem opbygning af internethandel og dels gennem samarbejdspartnere i andre lande. Pt. har Genbyg samarbejdspartnere i Sverige og Tyskland, lyder det begejstret fra Jesper Holmberg, der er direktør hos Genbyg og en af idemagerne bag genbrugstømmerhandelen. Genbyg åbnede en ny filial i november 2000 på Bornholm i Allinge, der etableres som et joint venture. Den nye filial er også støttet af Den Grønne Jobpulje.

Motivation og idegrundlag

Da Genbyg startede, var markedet for økologiske byggeprodukter spredt med små producenter, der hver havde deres produkt, og en genbrugsbranche, der lå langt uden for byen, og som kun tager de bedste produkter. Det var svært for interesserede at skaffe de ønskede produkter til økologisk byggeri. For at styrke anvendelsen af økologiske og genbrugelige byggematerialer ønskede iværksætterne at etablere et salgssted, der samler de mange forskellige varegrupper.

Genbyg ville gøre det lettere og billigere at få fat i økologiske og genbrugelige byggematerialer ved etablering af et handelssted, hvor private og firmaer kunne få råd og vejledning samt købe økologiske byggematerialer. Ved at samle de forskellige økologiske og genbrugelige komponenter får kunderne mulighed for at se alternative løsninger. Ideen var også at arbejde for at skabe interesse/efterspørgsel efter f. eks. smukke gamle fyldningsdøre, så priserne kunne lægges på et passende niveau, som også efter kvaliteten var acceptabelt.

Revisor John Schmidt Rasmussen, der er blevet medejer ved en omstrukturering i foråret 2000, fortæller at det er en fantastisk ide. Der er et stort potentiale på dette område, og han tror på virksomheden. Det er et godt projekt, og hvis vi herhjemme følger udviklingen fra Tyskland, vil markedet for især genbrugs- og kvalitetsprodukter vokse. Hans motivation for at indgå i virksomheden er primært idealistisk, selvom han også forventer, at det økonomisk bliver en rentabel investering.

Idemagerne og ejerkredsen

Genbyg er startet i 1997 af to personer, der personligt har investeret deres penge i virksomheden. Idemagerne havde en tæt tilknytning til Københavns Miljø- og Energikontor, der også stod bag ansøgningen til Den Grønne Jobpulje. Fra oktober 1998 er tømmerhandlen udskilt som en selvstændig virksomhed, og er nu helt uafhængig af KMEK. En af initiativtagerne er dog fortsat ansat som grøn guide hos KMEK.

Der er sket omstruktureringer undervejs. I starten af 1999 blev 1/3 af virksomheden solgt fra til Egen Vinding & Datter (EVD), der er et alternativt miljøvenlig byggefirma. Det skete bl.a. fordi, Genbyg havde brug for ekspertise omkring bogføring og regnskaber. EVD var fra starten en af Genbygs vigtigste samarbejdspartnere og aftagere af virksomhedens produkter. Virksomheden er omorganiseret igen i foråret 2000. EVD er ikke længere medejere. Genbyg har nu 4 ejere, som foruden de to idemagere er revisor John Schmidt Rasmussen og nedrivningsfirmaet Vejsleder. Korrekt hedder firmaet nu Genbyg Danmark ApS.

Miljøfordele

Miljøeffekterne af den økologiske tømmerhandel er bl.a. øget brug af genbrugelige materialer. På den måde mindskes ressourceforbruget og affaldsmængderne. Det betyder mindre mængder byggeaffald på lossepladserne. Salget af ny økologiske produkter betyder mindre ressourceforbrug samt mindre belastning med miljø- og sundhedsskadelige stoffer. Projektet betyder også, at der skabes større bevidsthed omkring kvalitet, genbrug og økologi.

En afledt effekt er, at det med Genbyg er blevet lettere for andre virksomheder at skaffe genbrugsprodukter til deres projekter, hvorved udbredelsen af de økologiske og genbrugelige produkter i branchen har fået et væsentligt løft.

Genbrug, økologi og nye traditionelle byggeprodukter

- Kunderne fordeler sig med 1/3 håndværkere, 1/3 "helårskolonihaver" – gør-det-selv-folk, der tænker anderledes og gerne vil bygge lidt anderledes og tænke på miljøet –samt 1/3 discountfolk, der blot ønsker at købe, hvor varerne er billigst. Vi har erfaret, at der ikke er tilstrækkeligt marked for "billig metervare salg" i København. Et af målene for fremtiden er, at kunderne i højere grad skal være professionelle håndværkere, fortæller direktøren.

Genbyg har både nye økologiske byggematerialer, genbrugsprodukter og nye traditionelle produkter. De traditionelle nye byggematerialer er primært en service for kunderne. Men de er i et vist omfang også med til at opbygge virksomheden. Disse produkter udgør cirka 1/3 af Genbygs samlede afsætning. Genbyg ønsker at holde priserne nede. Derfor er avancen på de traditionelle byggevarer mindre end hos de store byggesupermarkeder, bl.a. fordi Genbyg ikke kan opnå de samme indkøbsrabatter som de store byggemarkeder.

En tilfreds kunde…

Morten Holtum Nielsen, der er fotograf, er blevet en fast kunde hos Genbyg. Han er i gang med at bygge et hus i en haveforening i Sydhavnen i København. Det nye hus er et helårshus på 104 kvadratmeter. Hans ide var, at husbyggeriet skulle være bæredygtigt. Han står selv for byggeriet og har selv lavet tegningerne. Byggeriet har foreløbig taget 1 1/2 år, og han forventer at blive færdig i løbet af et år. Byggeriet tager tid, når man har fuldtidsarbejde ved siden af, men udsigten til at skifte en skurvogn ud med eget, selvbygget hus hjælper selvfølgelig på motivationen.

Til projektet bruger han en god blanding af både brugte, nye og genbrugte materialer bl.a. fra et tidligere hus på grunden. Han startede med at lave en første liste over materialer, som han skulle bruge til projektet. Ud fra listen kontaktede han 3 leverandører af genbrugelige byggematerialer. Han valgte Genbyg primært, fordi de havde en meget positiv indstilling og var meget serviceorienterede.

Genbyg er også lidt billigere, men prisforskellen er så lille, at det ikke har været afgørende. Det har derimod den imødekommenhed, hjælp og sparring han får fra, især Jesper Holmberg, som selv har erfaringer fra husbyggerier. Morten Nielsen siger, at han i nogle tilfældet har tjekket prisen andre steder. Det holder, når Genbyg fortæller, at det er en god pris – også på de nye byggematerialer.

- Genbrugstømmer, vinduer og døre koster cirka det halve af tilsvarende nye produkter. Samtidig er genbrugsprodukterne af en bedre kvalitet end de tilsvarende nye produkter, derfor er valget ikke så svært, beretter Morten Nielsen.

… og en positiv leverandør

Per Nielsen er sælger hos A. Rindom A/S, der leverer nye byggematerialer til Genbyg. Rindom er importør og grossist af byggematerialer, bl.a. tag-pap, tagplader, gipsplader, gulvplader, vinduer, døre m.m. Rindom er et firma, som er startet for mere end 100 år siden. De leverer byggematerialer til byggemarkeder og tømmerhandlere. Virksomheden har i omkring 300 forhandlere, som de leverer til.

Rindom har kun positive erfaringer med Genbyg, som de mener gør et godt arbejde.

- De har styr på tingene, udtaler Per Nielsen, som selv opsøgte Genbyg efter deres start for at fortælle, hvad Rindom kunne tilbyde.

Per Nielsen finder det helt naturligt, at Rindoms produkter indgår i den økologiske tømmerhandel. Hvis man vil overleve på det marked, så er det nødvendigt at kunne tilbyde alle slags byggematerialer – også de traditionelle.

- Gipspladerne, som Rindom leverer, er også genbrugsprodukter, lyder det med et glimt i øjet fra Per Nielsen.

Formidling er vigtigt, men krævende

Genbyg har i 1999 udarbejdet en flot folder med sponsorstøtte fra flere samarbejdspartnere. Folderen demonstrerer virksomhedens produkter. Projektet er blevet positivt modtaget, og det har generelt været let at formidle. De har været en del i medierne, men det er som udgangspunkt medierne, der opsøger virksomheden for at høre, om de må skrive om dem. Projektet er omtalt i Politikken, af Danmarks Radio, i fagblade og mange andre steder. Genbyg har deltaget i en række udstillinger bl.a. i Forum.

Genbyg har i sommeren 2000 købt bagsiden af "Havebladet". Men virksomheden er blevet opmærksom på, at man i højere grad bør annoncere i mere erhvervsorienterede blade, da man fremover vil satse mere på kontakt til fagfolk.

Det er ikke heldigt, hvis kunder må gå forgæves, så kan de være svære at få igen en anden gang. Derfor har Genbyg været opmærksom på kun at få så meget omtale, så man kunne klare den øgede efterspørgsel. Det er vigtigt at afstemme information/reklamen til et niveau, hvor leverancerne kan følge med. I perioder har Genbyg neddroslet informationsindsatsen, fordi det i sig selv er for ressourcekrævende. Til gengæld arbejdes der på den videre udbygning af tømmerhandlen.

Genbyg har opbygget en hjemmeside, som præsenterer virksomheden og produkterne. Genbyg er midt i arbejdet med at afklare, hvordan Internettet kan bruges når virksomheden vokser sig endnu større. Visionen er et opbygge deres hjemmeside til internetsalg, men det er dyrt og tidskrævende.

- Siden skal hele tiden opdateres, således at der ikke annonceres produkter, som allerede er solgt i går, bemærker Jesper Holmberg.

Problemer i starten

- Der er har ikke været noget, der er gået decideret galt eller oplagte minusser. Da vi lavede ansøgningen til jobpuljen, havde vi en forestilling om at bruge ledige og frivillige, men det har vi droppet. Det betyder, at vi stort set fra starten har haft ansatte udover de to i bevillingen fra jobpuljen, beretter Jesper Holmberg.

Et af de væsentligste problemer for virksomheden har været at styre økonomien. Dette skyldes, at de to iværksættere manglede forudsætningerne for at opstille og føre regnskaber, og fordi de måske ikke tog den side af virksomheden helt alvorligt fra starten. De brændte for at opbygge en økologisk virksomhed, hvor de kunne udnytte deres faglige baggrund, men de havde ikke helt forestillet sig, at det regnskabmæssige var så omfattende og kompliceret.

De har været på diverse iværksætterkurser i TIC regi og på Teknologisk Institut, men det har ikke givet dem helt de forudsætninger, som de havde brug for. Jobpuljen kunne godt have nogle faste kontakter at henvise til . Kontakter der kunne hjælpe "græsrodsvirksomheder" som Genbyg i gang og over de styringsmæssig problemer. Det koster uforholdsmæssigt mange ressourcer, når der ikke er god hjælp at hente omkring opbygning af økonomistyring.

Ejerfællesskabet med EVD løste ikke problemerne omkring økonomistyring og det regnskabstekniske, hvorfor Jesper Holmberg nu selv har sat sig ind i alle regnskabsmæssige forhold med god støtte fra virksomhedens revisor. Jesper hjælper gerne andre nye virksomheder med nogle af de problemer, som Genbyg har kæmpet med.

Det er dyrt at starte en tømmerhandel. Man skal have mange varenumre for at kunne være med, og man er nødt til at købe genbrugsvarerne, når de er der. Det betyder, at mange penge er bundet i varelageret. Lønningerne er dog den tungeste post i regnskabet. Derfor var støtten fra jobpuljen en nødvendighed for at få virksomheden i gang.

Anbefalinger til andre

- Det vigtigste for projektets succes er det personlige engagement. Sammenlignet med andre initiativer har det været betydningsfuldt, at initiativtagerne har været personligt bundet op af projektet. Engagementet er vigtigt, hvis man skal leve med en arbejdstid fra kl. 7 til 19 alle hverdage samt lørdag og de mange søndage, udtaler Jesper Holmberg.

Hvis nogen vil starte en økologisk tømmerhandel, så er det en god ide ikke kun at basere sig på økologiske produkter, men også at medtage genbrugsmaterialer. Det betyder, at virksomheden bliver mindre sårbar, og at der er plads til mere risikobetonede projekter. Det er nødvendigt at starte med at tage produkter ind, hvor der kan være et mindre tab, da det er nødvendigt at have et vist udbud, ellers kommer der færre folk – eller folk kommer ikke igen.

- Der er flere mindre faldgrupper, så den bedste anbefaling er, at hvis nogen har planer om noget tilsvarende, så kom og vær hos os f.eks. en uge, så kan man få et indtryk af stedet. Genbyg vil gerne hjælpe andre, lyder det oprigtigt fra Jesper Holmberg.

Projekttitel:

Genbyg – den økologiske tømmerhandel

Tilskud:

750.000 kroner af 4.223.000 kroner

Projekttidspunkt:

1998-2000

Projektansvarlige:

Jesper Holmberg, Genbyg, administrerende direktør

Interviewede:
Jesper Holmberg, Genbyg, administrerende direktør
John Schmidt Rasmussen (medejer)
Per Nielsen, Rindom, leverandør
Morten Holtum Nielsen, kunde
Tom Jørgensen, Københavns Miljø- og Energikontor,
grøn guide på Nørrebro (medejer og initiativtager)
Lars K. Jørgensen, Egenvinding & Datter, direktør

Litteratur:

Genbyg ApS - Informationspjece om virksomheden,
samt info på hjemmesiden www.genbyg.dk