Innovative virksomheder med grønne job

Grønt hår eller miljø er ikke nok for en økologisk frisør

Klipning uden kemi
Frisørkunderne og økologien
Det miljømæssige
Arbejdsmiljøet
God formidlingsindsats
Hvad var der sket uden Den Grønne Jobpulje?

To ildsjæle, der brænder for økologien, fik støtte af Den Grønne Jobpulje til at starte deres egen frisørsalon, der udelukkende anvender naturbaserede produkter til vask og farvning. Salonen har nu fået en bred kundekreds, og det ser ud til, at iværksætterne kan få salonen til at løbe rundt økonomisk uden tilskud fra Den Grønne Jobpulje.

Klipning uden kemi

Hos den økologiske frisørsalon OZ får man ordnet håret med naturbaserede produkter. Tilskuddet fra Den Grønne Jobpulje er udløbet, og salonen ser ud til at overleve.

- Det går OK med økonomien. Den hænger sammen, sådan lige på stregen. Men den havde ikke hængt sammen uden støtten fra Jobpuljen, fortæller Ivan Frederiksen og Bettina Eifos, initiativtagerne og indehaverne af den økologiske frisør OZ.

Frisørsalonen har i alt fået 591.343 kroner i støtte, ad to omgange. Der er nu kun gået to måneder efter støtten fra Den Grønne Jobpulje ophørte, så det er vanskeligt definitivt at vurdere den økonomiske levedygtighed af salonen, men der spores stor optimisme blandt de to indehavere.

- Vi kigger ikke hele tiden på tallene, for så bliver vi helt rundtossede. Banken gør os opmærksom på, når det ikke går så godt, så intet nyt er godt nyt. Når vi har fået vores løn er der et lille overskud. Men man plejer jo også at regne med, at det tager 2-3 år, før end en virksomhed har etableret sig, siger Ivan Frederiksen. De økologiske frisører startede for 2 år siden.

Kundekredsen er nu stabil med en fast kerne, der kommer igen. Især en studierabat har trukket mange kunder. Mod fremvisning af studiekort ydes der 125,- kroner rabat på en klipning. Beliggenheden midt i Københavns indre by på en sidegade til Strøget betyder, at mange kunder lige "dropper" ind.

- Men det er nu ikke de mest trofaste kunder.

- De surfer hele tiden rundt blandt forskellige frisører. De bedste kunder er dem som bliver anbefalet at blive klippet her. En anbefaling fra andre er den bedste reklame i vores branche, fortæller Bettina Eifos.

Frisørkunderne og økologien

På spørgsmålet om hvad der får folk til at blive klippet i OZ, svarer indehaverne, at det er en blanding af det miljømæssige og af det, de ellers står for herunder klippeteknikken. Det miljømæssige sælger kun, hvis alt det andet er i orden. OZ er en frisørsalon, som er med på "beatet", som Ivan Frederiksen udtrykker det, og det betyder også meget for kunderne. Kunderne er lige dele mænd og kvinder og typisk i aldersgruppen 25-45 år.

Der er generelt mange af kunderne, der spørger, hvad forskellen er på OZ og andre frisører. Det fortæller indehaverne naturligvis gerne kunderne om, og de har på den måde en god mulighed for at sælge det miljømæssige budskab til deres kunder. De synes dog ikke, at de er missionerende.

- Vi prøver ikke at hjernevaske kunderne. Men vi har jo folk siddende i tre kvarter, og de kan ikke gå! Vi prøver at så nogle frø for eksempel ved at fortælle folk, at de ikke skal gå ned i supermarkedet og købe de kemiske hårfarver. Men vi gør det stille og roligt, for folk er trætte af at få det med miljø blæst ind i hovedet.

Det er langt fra alle, der kommer på grund af økologien. Mange kommer, fordi de godt kan lide indehavernes stil og kan lide dem som personer. Mange studerende kommer på grund af studierabatten.

Det miljømæssige

Det er lige dele "business" og idealisme, der ligger bag OZ koncept. Indehavernes oplever, at det er nødvendigt at være benhårde iværksættere og arbejde mange timer om ugen, for at det kan løbe rundt. Der er ingen tvivl om, at det alternative og økologiske står indehavernes hjerter nær. De gør, hvad de kan for at vælge de mindst miljøbelastende produkter. Der er også ting, de ikke gør for kunderne. F.eks. permanenter de ikke hår, da det ikke kan gøres med naturprodukter.

Indehaverne oplever, at det kan være vanskeligt at finde de mindst miljøbelastende produkter.

- Vi er jo ikke biokemikere, og det kræver det nogen gange. Det er langt fra alle leverandører, der er gode til at sælge deres miljøvenlige produkter. Hvis man spørger dem om det, har de enten ikke svar eller også afleverer de en tyk bog med alle oplysningerne, som man selv skal lede i. Det fungerer ikke for os. De er nødt til at hjælpe os med at fordøje oplysningerne, fortæller Bettina Eifos.

Da salonen startede, fandt indehaverne frem til de mindst miljøbelastende produkter. Siden hen har de hovedsageligt holdt sig til de produkter. Dog orienterer de sig løbende, hvis der kommer nye miljøbevidste leverandører eller produkter på markedet. Deres primære kilde til miljøinformation er producenterne selv.

Størstedelen af salonens produkter er danske. Indehaverne forsøger så vidt muligt at vælge de danske produkter ud fra en miljøbetragtning.

Det er indtrykket i Grøn Information, at mange økologiske eller miljøbevidste frisører lover for meget omkring det miljømæssige, men Grøn Information vurderer dog, at OZ er blandt de mere seriøse på markedet.

Grøn Information har været kritisk over for nogle af indholdsfortegnelserne på hårprodukter, der er solgt fra OZ. De har været for romantiske, og har ikke indeholdt de obligatoriske oplysninger. Det vil OZ råde bod på gennem henvendelse til leverandører.

Til gengæld roser Grøn Information OZ for at spare på vandet, for brugen af plantefarver samt for, at de stort set ikke bruger hårspray og anden kemi.

- Jeg synes man skal se det fra to vinkler. I forhold til andre almindelige frisører gør de et eller andet, og det skal man tage hatten af for. Når det så er sagt, så lader produktvalget meget tilbage at ønske. Frisørerne er lette ofre for producenternes urimelige markedsføring, hvor der reelt ingen forskel er på deres miljøvenlige shampoo, og så dem vi kan købe i supermarkedet. Grøn Information kan anvise de miljømærkede produkter, men her siger frisørerne, at kvaliteten ikke er god nok. Og det er heller ikke usandsynlig, for det er et problem for nogen miljømærker at holde kvaliteten, siger Nis Peter Nissen fra Grøn Informtion.

- Men man må anerkende, at de "økologiske" frisører gør et forsøg. De får trampet en sti, som kan vise sig at blive farbar for andre, siger Nis Peter Nissen fra Grøn Information.

Oplevelsen fra OZ side har været, at Grøn Informations fokusering på produkter og deklarationer har været en for ensidig betragtning. OZ ønsker at initiativet bliver betragtet mere i sin helhed. F. eks. med hensyn til hvilken miljøbelastning de forårsager sammenlignet med en traditionel frisørsalon.

Arbejdsmiljøet

Indehaverne kan mærke en stor forskel på deres arbejde i den økologiske frisør og deres tidligere job hos almindelige frisører. Nu har de ikke længere problemer med udslæt på hænderne og hovedpine på grund af kemiske stoffer eller støv fra blandingen af farver. Både indehaverne selv og kunderne sætter meget pris på, at der er et godt indeklima i salonen. Der fulgte et stort ventilationssystem med butikken, som det ikke er nødvendigt for dem at bruge.

- Det sparer jo også lidt energi, tilføjer Bettina.

Arbejdstilsynet har i begyndelsen af projektet vist interesse for erfaringerne fra OZ, men har ikke henvendt sig siden. For nylig klippede Ivan Frederiksen en medarbejder fra Arbejdstilsynet, og han fik ved den lejlighed påpeget de positive resultater.

God formidlingsindsats

En stor styrke er indehavernes evner til markedsføring, og det er et område, de har brugt megen energi på. Det er sket gennem artikler i dameblade, fagblade, og i avisartikler. Desuden har de holdt oplæg om deres koncept på Reklameskolen og på Frisørskolen. På Reklameskolen blev de præsenteret som dem, der havde alle odds imod sig og alligevel klarede skærene.

Når de er ude blandt de unge frisører, fornemmer de meget stor interesse for det miljømæssige. De unge er meget interesserede og stiller mange spørgsmål. Mange frisører henvender sig til butikken for at høre om initiativet.

Indehaverne sørger for at være med i forskellige happenings. Sidst deltog de i den københavnske kulturnat, hvor der var modeopvisning med økologisk tøj i Miljø- og Energiministeriet. Her havde OZ ordnet modellernes hår, og OZ blev nævnt under modeopvisningen.

Der er hele tiden formidlingsarbejde at lave, og sammen med arbejdet i salonen har indehaverne nok at se til.

- Vi ligger ikke på den lade side, artiklerne bliver som regel skrevet efter kl. 10 om aftenen. Tiden føles anderledes, når man er selvstændig. Det føles ikke helt som at være på arbejde – vi skal jo bare lige ordne det her!

Indehaverne har for nylig skrevet en artikel om deres koncept i et blad, som blev omdelt til alle frisører.

- Vi sidder ikke her med en hemmelighed. Vi prøver bare at gøre det så økologisk som muligt, og hvis andre frisører vil høre, hvordan vi gør det, så kan de til enhver tid få noget af vide om det, fortæller Bettina Eifos.

For nylig har indehaverne hjulpet en anden økologisk frisør i gang i Københavns centrum. De hjalp hende med deres viden om forskellige produkter og leverandører.

- Der er vi meget åbne, vi ser hende ikke som konkurrent. Jo flere vi er til at sælge budskabet, des bedre. Vi skal også være flere miljøbevidste aftagere af frisørprodukter, hvis vi skal flytte de store leverandører, fortæller Bettina Eifos.

Om hjælpen fra OZ fortæller indehaveren af den økologiske frisør Zenz, Anne-Sophie Villumsen:

- De har været helt enormt hjælpsomme. Det var ud over det almindelige. Jeg læste en artikel om dem i Alt for Damerne, og blev meget interesseret i ideen. Da jeg kom ind forbi salonen, var de var meget imødekommende, og de gav mig nok det sidste skub til at blive selvstændig, økologisk frisør. Nu mødes vi jævnligt og udveksler erfaringer. En af de ting, vi taler om, er at lave en mappe over alle produkterne og leverandørerne, som vi kan give til andre frisører, der ønsker at blive økologiske. Desuden har vi talt om at tage ud sammen og holde foredrag, slutter Anne-Sophie Villumsen.

Hendes motivation for at blive økologisk frisør udsprang af hendes interesse for det økologiske og det alternative. Da hun arbejdede som almindelig frisør, havde hun det svært med at hælde en masse kemikalier ud i kloakken hver dag. Det harmonerede ikke med hendes livsstil.

Hvad var der sket uden Den Grønne Jobpulje?

På det spørgsmål svarer indehaverne, at de nok havde startet en økologisk frisør ude på en af "broerne", altså med en mindre central beliggenhed. Den havde efter deres mening ikke fået nær den samme start, men var måske over en længere årrække år blevet rentabel. Den samme indsats på formidlingssiden havde de formentlig ikke kunne gennemføre uden støtten. En del af støtten fra Den Grønne Jobpulje var øremærket til markedsføring.

Det er CASA’s vurdering, at der er kommet et interessant projekt ud af støtten til OZ. Virksomheden ser ud til at være økonomisk rentabel efter to år. De to indehavere havde uden hjælpen fra Den Grønne Jobpulje formentlig alligevel startet en tilsvarende virksomhed, men overlevelseschancerne havde været mindre. I forhold til det miljømæssige og arbejdsmiljømæssige tyder meget på at salonen gør en forskel sammenlignet med en almindelig frisør, der typisk har et stort forbrug af kemiske produkter. De arbejdsmiljømæssige forbedringer kunne med fordel spredes til den øvrige branche og forbrugerne.

Ifølge projektansøgningen havde indehaverne forventet at kunne ansætte en medarbejder. Det er ikke sket, selv om de i travle perioder har været tæt på at gøre det. De vil først have sikkerhed for indtægterne.

Projektet har demonstrationsværdi, og indehaverne har været gode til at dele ud af deres erfaringer. For eksempel har de hjulpet en anden frisør med at starte en økologisk frisørsalon i Københavns Indre by.

Titel:

Den økologiske frisør OZ

Tilskud:

I alt 591.343 kroner

Projekttidspunkt:

1999-2000

Projektansvarlige:

Bettina Eifos, Ivan Frederiksen

Interviewede:
Bettina Eifos, indehaver af OZ
Ivan Frederiksen, indehaver af OZ
Nis Peter Nissen, Grøn information
Malene Teller Blume, Grøn Information
Anne-Sophie Villumsen, økologisk frisør, indehaver af Zenz.

Litteratur:

Åh så naturligt, notat fra Grøn Information, dec. 1999