Innovative virksomheder med grønne job

Glade regnorme og mindre kemi i Odder

Bæredygtig hjemmeservice i Odder
Haven som støtte og rekruttering for virksomheden
Er der kunder nok?
Den Økologiske Hjemmeservice er en stor virksomhed
Ledelse
Salg eller visioner?

Den Økologiske Haves Hjemmeservice i Odder tilbyder alt i økologisk hjemmeservice fra havearbejde til rengøring. Der lægges vægt på pænt arbejde og sund økonomi i sammenhæng med sundhed, trivsel og miljø. Men udviklingen går langsommere end forventet. Spørgsmålet er, om der nok salg i visionerne – eller om visionerne er til salg.

Bæredygtig hjemmeservice i Odder

Den Grønne Jobpulje har givet tilskud til Den Økologiske Haves Hjemmeservice.

Den Økologiske Haves Hjemmeservice har set en mulighed for at tilbyde økologisk hjemmeservice, og samtidigt ønsker virksomheden at bidrage til, at hjemmeservicejob også kan blive attraktive og udviklende. Den sociale dimension har en stor plads i den lille virksomhed, der sælger økologisk hjemmeservice af enhver art, men med hovedvægten på havearbejde og rengøring. I ansøgningen til Den Grønne Jobpulje blev det formuleret som at skabe arbejde, der passer til de ledige – og ikke det omvendte.

- Der er normalt meget hårdt arbejde i hjemmeservice, fortæller lederen af Den Økologiske Haves Hjemmeservice, Mette Dalbro om arbejdsmiljøet. - De fleste har ringe indflydelse på deres arbejde, og det er ensomt, fordi der mangler kollegaer og tilknytning til en arbejdsplads. Det har givet andre hjemmeservicevirksomheder problemer med rekruttering af nye medarbejdere og betyder, at mange hjemmeservicevirksomheder er enmandsvirksomheder.

Det er økologisk hjemmeservice, man køber i Den Økologiske Haves hjemmeservice. Det betyder blandt andet, at rengøringen klares med fiberklude næsten uden brug af rengøringsmidler og med lavt vandforbrug. I haverne anvendes ikke kemiske midler og kunstgødning, og ukrudt bekæmpes på alternative måder – f. eks. med et bunddække af flis, kompost eller planter.

Gennemsnitsalderen er forholdsvis høj i hjemmeservicevirksomheden. Der blev fra starten satset på de 40-60 årige ledige, fordi de har mange erfaringer og har vanskeligere ved at finde beskæftigelse. Gruppen passer ind i hjemmeservicenichen, fordi de vurderes at være stabile, omhyggelige og har erfaringer. Ifølge analyser i Erhvervsfremmestyrelsen afviger virksomheden her fra den typiske hjemmeservicevirksomhed, som typisk beskæftiger yngre mennesker (Erhvervsfremmestyrelsen, 2000).

En aflægger af Den Økologiske Have Hjemmeserviceordningen er en aflægger af Den Økologiske Have i Odder. Den økologiske have er Danmarks største økologiske demonstrationshave med et areal på 78.000 m2 . Den Økologiske Have har siden 1991 udviklet sig fra en pløjemark til et besøgs- og videnscenter med 12.500 besøgende i 1998. Haven var oprindeligt en del af Landsforeningen for Praktisk Økologi, men blev i 1999 en selvejende institution. Haven har mange aktiviteter, som kan samles i et firkløver under 4 overskrifter.
Turisme og landscenterfunktion: Her tages imod havens 12.500 besøgende, men der er også mere udfarende aktiviteter som arrangementer, foredrag, rundvisninger og konsulenttjenester.
Aktivering og uddannelse: Den Økologiske have fungerer som et jobtrænings – og praktiksted for ledige i aktivering. Desuden er der tilknyttet en kursusvirksomhed.
Udviklingsprojekter: Den Grønne Guide for Odder og for Århus Amts institutioner har kontor her.
Den Økologiske Haves Hjemmeservice: Tilbud til private om økologisk hjemmeservice – og til private virksomheder på almindelige økonomiske vilkår. Hjemmeservicedelen begyndte i 1998.

Indtægterne til haven kommer fra salg til private og det offentlige. Den private indtægt stammer primært fra entreindtægter fra de besøgende og fra salget i hjemmeserviceordningen. Den offentlige indtægt stammer primært fra jobtræningsordningen i samarbejde med Odder Kommune og fra hjemmeserviceordningen. Der er økonomisk set vandtætte skodder mellem hjemmeservicevirksomheden og resten af Den Økologiske Have. Dertil kommer tilskuddet til den grønne guide, tilskuddet fra Den Grønne Jobpulje, samt deltagelse i diverse projekter – herunder også EU-socialfonds projekter. Desuden bakkes aktiviteterne op af frivillige, som hjælper til i arbejdsweekender og ved arrangementer. Den Økologiske Have beskæftigede i alt 17 ansatte i 1999.

Haven som støtte og rekruttering for virksomheden.

Det hele hænger sammen i den økologiske have. Odder Kommune og AF sender løbende ledige i jobtræningsforløb / aktivering på op til 1 år i haven. Elin Kyhl Svendsen vurderer, at op mod 30 ledige kommer igennem haven om året. Det giver basis for at passe haven på et højt niveau, og samtidig finde passende og udfordrende opgaver til alle.

- Det er velegnet til skånejob, fordi her er muligheder for et rummeligt arbejdsmarked. Den økologiske have kan bruge de ressourcer, folk kommer med. Er du for eksempel god til at bage – så bag. Brødet kan vi sælge i cafeen til besøgscentret, fortæller Elin Kyhl Svendsen.

Jobtræningsforløbene giver haven mulighed for at finde egnede kandidater til hjemmeservicedelen, så der er mulighed for at tilbyde rigtig, vedvarende beskæftigelse til de ledige. Alle de ansatte i hjemmeservicevirksomheden har været i jobtræning i haven i op til et år. Det har givet mange af de færdigheder og den viden, der skal til for at tilbyde økologisk hjemmeservice. I perioder med lav efterspørgsel – eksempelvis vintermånederne – har det været muligt at få de ansatte på et dagpengeberettiget kursus i Den Økologiske Have.

Er der kunder nok?

Ved virksomhedens start var det Den Økologiske Haves fornemmelse, at der var masser af kunder – også flere end de eksisterende firmaer kunne klare - bl. a. fordi der er mangel på kvalificeret arbejdskraft. Der blev dog ikke gennemført nogen decideret undersøgelse af markedet i form af eksempelvis antal haver i Odder eller antal boliger med en tilstrækkelig indtægt. Udgangspunktet var de officielle tal fra Erhvervsfremmestyrelsen om hvor mange, der fik hjemmeservice i Odder.

Kunderne er udearbejdende, yngre mennesker, der ønsker at få gjort rent, og ældre mennesker der ikke længere selv magter at passe have. På landsplan viser analyser fra Erhvervsfremmestyrelsens , at 28 procent af opgaverne er rengøringsopgaver, og 36 procent er i haverne. De resterende 36 procent er bl.a. vinduespudsning. Efter et års virke var der i september 1999 195 kunder. Heraf 40 faste rengøringskunder og 50 faste haver. Antallet af kunder er uændret i 2000, men opgaverne er blevet færre. Nogen kunder henvender sig kun en gang om året – andre er faste en gang om ugen.

Der er dog ingen tvivl om, at der skal flere kunder til – også gerne virksomhedskunder, hvis virksomhedens sociale målsætninger skal nås og arbejdspladserne bevares. Mette Dalbro vurderer, at virksomheden har en markedsandel på omkring 15 procent og hvis det oprindelige mål på 22 ansatte skulle nås ville en markedsandel på 40 procent i Odder være nødvendig. Det er ikke realistisk, men Mette Dalbro mener dog godt, at virksomheden kan vokse lidt mere, særligt i det sydlige Århus.

Den Økologiske Haves Hjemmeservice har en større andel rengøringsopgaver end det typiske billede på landsplan.

- Økonomisk set er de faste rengøringsopgaver det bedste for os, for der er mindst spildtid til bl.a. transport, fortæller Mette Dalbro.

Økonomisk er det fint, men Birgitte Hoffmanns rapport for 1999 viser også, at de ansattes primære interesse og lyst ligger i havearbejdet.

Den Økologiske Hjemmeservice er en stor virksomhed

Der er i dag 6 ansatte i virksomheden. I 1999 var der 9 ansatte, men en nedsættelse af hjemmeservicetilskuddet fra 50 procent til 35 procent betød færre job. De ansatte er dog ikke alle på fuld tid – omregnet til fuldtidsstillinger var der maksimalt 4,5 ansatte i 1999.

Der er stadig et pænt stykke til det oprindelige mål om at skabe 22 varige arbejdspladser i virksomheden. Men set i sammenhæng med det generelle billede for hjemmeservicevirksomheder er Den Økologiske Haves Hjemmeservice en pænt, stor virksomhed. I 1999 omsatte 1.313 hjemmeservicevirksomheder i gennemsnit for 231.000 kroner og havde 1,8 ansatte. Regnskabet for Den Økologiske Haves hjemmeservice viste en omsætning på 890.000 kroner i 1999 og en forventet omsætning på 750.000 kroner i 2000.

Målet på 22 ansatte blev sat, fordi det ville give mulighed for at aflønne en leder på fuld tid, der kan løfte virksomhedens sociale ambitioner, samtidigt med mere sædvanlige ledelsesopgaver som de økonomiske, markedsmæssige og organisatoriske.

Ledelse

Når medarbejderne er betalt, er der omkring 30 kroner tilbage pr. time til spildtid, administration, redskaber, arbejdstøj, forsikringer, reparationer, husleje, efteruddannelse, kørsel, revision etc. Med kun 6 ansatte er lederen, Mette Dalbro, derfor nødt til at bruge op mod 60 procent af sin tid på hjemmeserviceopgaver hos kunderne for at tjene pengene hjem. Det giver færre ressourcer til at spinde det sociale net omkring de ansatte, som var den oprindelige ide med hjemmeservicevirksomheden.

De få ressourcer, der kan lægges uden for arbejdet hos kunderne, skal udnyttes til det yderste, hvis de sociale mål skal nås. Birgitte Hoffmann, DTU evaluerede projektet i september 1999, og det var netop hendes pointe, at den ledelsesmæssige side af virksomheden skal styrkes. Mette Dalbro har siden været på kurser i Teknologisk Informations Center (TIC) af en dags varighed, men det har ikke været muligt at få plads til mere efteruddannelse.

TIC Århus har oprettet en "Hjemmeservice-klub" som tilbud for hjemmeservicevirksomhederne. Blandt de 500 virksomheder møder 8-10 regelmæssigt op, og Den Økologiske Haves Hjemmeservice er med hver gang, ifølge virksomhedskonsulent i TIC, Per Høj Jørgensen. Mette Dalbro er uddannet gartneritekniker, og i uddannelsen indgik et halvt års kurser i arbejdsledelse og regnskabsføring. Derudover har hun et 1 års kursus i informatik bag sig. Lønregnskaber o.s.v. tager Den Økologiske Have sig af.

Salg eller visioner?

Det har ikke været vanskeligt at finde kvalificerede medarbejdere – men det har været vanskeligt at skabe den ønskede sociale basis, da virksomhedens vækst har været langsommere end forventet. Virksomheden har endnu svært ved at få både økonomien og de sociale visioner til at hænge sammen.

Birgitte Hoffmann, DTU, evaluerede projektet i 1999 og en af hendes konklusioner var, at ideen er god, men det hænger ikke så godt sammen. Ideen om at skabe nye arbejdspladser er god, men af hensyn til økonomien har det været nødvendigt at skære i det sociale element. Birgitte Hoffmann skriver, at de ansatte oplever, at det er i orden, at arbejdet bliver mere effektivt, men det at det sociale element og forbindelsen til Haven svækkes er problematisk (Hoffmann, 1999). Spørgsmålet er, om både økonomi og visioner hænger sammen i det lange løb?

- Vi kommer ikke til at give køb på visionerne – men vi er nok blevet mere realistiske, erkender Mette Dalbro. Hun er overbevist om, at det økologiske element nok skal bære i det lange løb.

- Men også det sociale element kan holde sig, fordi den enkelte medarbejder har stor indflydelse på arbejdspladsen. Medarbejderne føler sig solidariske og som en del af firmaet, der er stor motivation og arbejdsglæde. Det fælles sociale ligger nok lige så meget i fritiden og i samværet på kurser.

- Den Økologiske Haves Hjemmeservice kan godt blive større – men så er det nødvendigt at sprede sig mere geografisk, siger virksomhedskonsulent i TIC Per Høj Jørgensen.

- Der er gode muligheder i Århus blot 25 kilometer væk, og her vil de uden problemer kunne fordoble omsætningen. Det er dem med et godt koncept, der kan overleve i branchen. Og Den Økologiske Haves Hjemmeservice er en meget spændende virksomhed. Tiden er helt rigtig til en virksomhed, der køres sådan. Der er gehør i markedet og det er nu muligheden er der.

Vækst betyder, at lederen skal skifte fokus fra økologien og det sociale til strategisk leder for en voksende virksomhed. Det vil kræve nye former for overvejelser.

- Det er learning-by-doing i samarbejde med rådgivere og god planlægning, fastslår Per Høj Jørgensen.

Titel:

Den Økologiske Haves Hjemmeservice

Tilskud:

240.000 kr. + 193.000 kr.

Projekttidspunkt:

1998-2001

Projektansvarlige:

Elin Kyhl Svendsen, Den Økologiske Have

Interviewede:
Mette Dalbro, Den Økologiske Haves Hjemmeservice
Elin Kyhl Svendsen, Den Økologiske Have
Per Høj Jørgensen, TIC Århus

Litteratur:
Erhvervsfremmestyrelsen, "Hjemmeservice – analyse af de beskæftigede", 2000
Hoffmann, Birgitte, "Den Økologiske Haves Hjemmeservice – evaluering af en socialøkologisk virksomhed", DTU, 1999