Innovative virksomheder med grønne job

Den danske Designpris til Det Grønne Element

Eksemplariske støjskærme fra Pilebyg
Pilebyg etableret på markedet
Design pris et skulderklap

Pilebyg’s støjskærm "Det Grønne Element®" har i år 2000 modtaget Den Danske Designpris for bedste produktdesign i offentlige rum. Støjskærme betragtes normalt som et nødvendigt onde. En designpris til netop det grønne element har, ifølge informationsansvarlig og medejer Vibe Gro fra Pilebyg, givet stor omtale, og ordrebogen er blev fyldt hurtigere end nogensinde før.

Eksemplariske støjskærme fra Pilebyg

Pilebygs vigtigste produkt er støjskærmen Det Grønne Element®. Det Grønne Element® er opbygget i elementer bestående af tætsiddende pilestammer (salix), der lukker sig som en "sandwich" omkring en kerne af RockDelta®, som er lavet af mineral stenuld. Når støjskærmen er plantet bliver den bogstavlig talt til en grøn hæk – med støjdæmpende egenskaber.

Støjskærme designet i Det Grønne Element® er, sammenlignet med markedets øvrige støjskærme, unikke i deres konstruktion og fremtoning og blev i juni måned belønnet med Den Danske Designpris 2000. Den mest fremtrædende støjskærm rejst i foråret 2000 var en 150 meter lang strækning ved Hørsholm Golf A/S langs med Isterødvejen. Denne støjskærm vil blive optaget i Vejrdirektoratets eksempelkatalog over støjskærme.

Den Grønne Jobpuljes tilskud på 616.900 kroner var startskuddet til projektet. Det samlede projekt var en større succes end forventet med større udgifter og omkostninger til følge.

Pilebyg etableret på markedet

- Det går godt. Vi er ved at være etableret på markedet. Omsætningen for næste år er næsten i hus allerede nu, og vi har udviklet endnu en støjskærm, som i modsætning til det grønne element kan produceres hele året rundt og udligne sæson udsving. Den nye støjskærm kræver mindre vedligeholdelse, fortæller en glad Vibe Gro fra Pilebyg.

Design pris et skulderklap

- Designprisen har betydet meget for os. Designprisen er en anderkendelse af vores produkt og vi er i fint selskab, siger hun og fortæller om, hvordan de modtog prisen i selskab med dir. Flemming Lindeløv fra Carlsberg og dir. Henrik Hassenkam fra DSB.

- Vores erfaring er, at det betyder kolossalt meget internt i virksomhederne, og det giver naturligvis en pr-effekt udadtil. Det er et skulderklap til virksomheden, der er udvalgt blandt mange virksomheder. Det rækker langt ud i fremtiden. Jeg synes det er flot, at et så alternativt og nyt produkt får prisen, siger souchef i Dansk Design Center, Brigitta Capetillo.

I følge Vibe Gro går det så godt for Pilebyg, at det er svært at følge med i produktionen, og virksomheden holder lidt lav profil med markedsføringen.

- Vi er bange for ikke at kunne levere til kunderne. Der er jo tale om bæredygtig produktion og vi kan ikke bare trykke på den røde knap og øge væksten. Det tager tid med 2 år fra stikling, til rådvaren er parat, siger hun.

Pilebyg outsourcer i høj grad det praktiske arbejde, men den direkte beskæftigelseseffekt holder.

Det Grønne Element er udviklet i samarbejde med Rockwool firmaet RockDeltat.

- Vi har været glade for samarbejdet, som særligt det første år gav en spændende erfaringsudveksling –men siden da har vi arbejdet meget selvstændigt. En stor fordel ved Rockwool er den blåstempling og troværdighed det giver at komme i anerkendte omgivelser – på samme måde som Den Danske Designpris gør det. Det giver et moralsk rygstød og goodwill, fortæller Vibe Gro.

Hun fortæller, at man skal se sig for, når man vælger en samarbejdspartner. Et tidligere samarbejde med en stor leverandør om et andet pileprodukt, "En Pileverden", faldt til jorden, og den store leverandør kunne hurtigt tilbyde et tilsvarende produkt i konkurrence med Pilebygs.

- Man skal se på moralen hos den, man samarbejder med, anbefaler Vibe Gro.

- Rockwool har en stor status i det danske samfund og bestræber sig på at opføre sig ordentligt. Det er deres slags man skal have kontakt til, siger hun, og understreger, at uanset hvad skal man sikre sig ordentligt og have sin egen advokat med.

Titel:

Det Grønne Element

Tilskud:

616.900 kroner

Projekttidspunkt:

1998-2000

Projektansvarlige:

Johannes Falk

Interviewede:
Vibe Gro, Informationsansvarlig
Brigitta Capetillo, souchef i Dansk Design Center

Litteratur:

Ansøgning, Årsberetning, projektrapporter