Støj fra varelevering til butikker

3. Simpel beregningsmodel

3.1   Beregningsmodellens anvendelse
3.2 Beregningsmodellens opbygning
3.3 Fremgangsmåde
3.3.1 Beregning af støjbelastning
3.4 Eksempler
3.4.1 Eksempel 1
3.4.2 Eksempel 2

Støjen fra varelevering kan overslagsmæssigt bestemmes ved hjælp af følgende simple beregningsmodel.

Se beregningsmodel her!

3.1 Beregningsmodellens anvendelse

Beregningsmodellen kan anvendes i forbindelse med planlægning af nye butikker og i forbindelse med indledende sonderinger i klagesager, hvor der er behov for en vurdering af støjbelastningen.

Modellen kan som udgangspunkt ikke anvendes som eneste grundlag for påbud i forbindelse med eksisterende butikker, idet der i forbindelse med indgreb over for virksomheder som regel skal suppleres med en "miljømåling".

3.2 Beregningsmodellens opbygning

Der indgår følgende to støjkilder i beregningerne:

Kørsel med lastvogne
Læsseaktiviteter

For hver af disse støjkilder er der ved målinger fastlagt data dels for beregning af det energiækvivalente, A-vægtede lydtrykniveau, dels for beregning af støjens maksimalværdi.

Modellen tager udgangspunkt i en situation omfattende én levering, som ligger i natperioden, hvor referencetidsrummet som tidligere anført er ½ time. Der gives anvisninger på korrektion af beregningsresultaterne, så disse kommer til at gælde andre referencetidsrum og mere end én hændelse indenfor referencetidsrummet.

Leveringen er forudsat at bestå af følgende aktiviteter, som har en samlet varighed på 30 minutter:

Tilkørsel – fra offentligt vejareal til aflæsningsposition
Læsseaktivitet – aflæsning af varer og pålæsning af returemballage
Frakørsel – fra aflæsningsposition til offentligt vejareal

Redegørelse for modellens beregningstekniske forudsætninger, herunder de støjdata, som indgår i grundlaget, findes i afsnit 5.

Ubestemtheden på beregninger udført efter den simple model og under enkle omstændigheder kan som minimum ansættes til 5 dB.

3.3 Fremgangsmåde

I det følgende beskrives trin for trin fremgangsmåden ved bestemmelse dels af støjbelastningen, dels af maksimalværdien. I afsnit 3.4 findes to gennemregnede eksempler.

I simple tilfælde kan opmåling af afstande mellem beregningspunkterne og køreveje henholdsvis aflæsningpositioner foretages på stedet. Ellers anvendes en situationsplan i et passende målforhold.

3.3.1 Beregning af støjbelastning

Støjbelastningen beregnes ved hjælp af diagrammet på figur 3.1 og korrektionsværdierne i tabel 3.1. Til slut korrigeres eventuelt for støjens indhold af tydeligt hørbare impulser. Trin for trin er fremgangsmåden følgende:

Trin 1: Køreveje for til- og frakørsel optegnes skematisk eller fastlægges på stedet. Kun den del af kørevejene, som ligger på butikkens grund medtages, og beliggenheden skal svare til placeringen af lastvognens midterlinie.
Trin 2: Beregningspunkter fastlægges.
Trin 3: Afstand mellem beregningspunkterne og læsserampe eller port/dør til lagerrum opmåles. Der bør tilstræbes en nøjagtighed på 1-2 m.
Trin 4: Afstand fra beregningspunkt til kørevej opmåles. Som det fremgår af eksemplerne på figur 3.3 og 3.4, er det afstanden til det punkt på kørevejen, som ligger nærmest beregningspunktet.
Trin 5: Udgangsværdien for støjbelastningen aflæses i figur 3.1, hvor indgangsparametrene er de to afstande fra trin 3 og trin 4. Der kan aflæses udgangsværdier, som ligger mellem graferne, jf. eksemplerne i tabel 3.2 og 3.3.
Trin 6: Udgangsværdien for støjbelastning korrigeres til det aktuelle referencetidsrum og det aktuelle antal hændelser ved hjælp af tabel 3.1.
Trin 7: Til sidst gives impulstillæg på 5 dB, i de tilfælde, hvor det vurderes, at støjens indhold af impulser berettiger hertil.

Figur 3.1  Se Figur 3.1 her!
Udgangsværdi for beregning af støjbelastning som funktion af afstand til kørevej og læsserampe eller dør/port til lagerrum.

Tabel 3.1
Korrektion for aktuelt referencetidsrum og aktuelt antal hændelser.

 

Tids- rum
timer

Antal aflæsninger i tidsrummet

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Dagperiode, hverdage

8

-12

-9

-7

-6

-5

-4

-4

-3

-2

-2

Lørdag formiddag

7

-11

-8

-7

-5

-4

-4

-3

-2

-2

-1

Lørdag efter- middag

4

-9

-6

-4

-3

-2

-1

-1

0

1

1

Søn- og helligdage

8

-12

-9

-7

-6

-5

-4

-4

-3

-2

-2

Aften- periode

1

-3

0

2

3

4

5

5

6

7

7

Nat- periode

½

0

3

5

6

7

8

8

9

10

10

3.3.2 Beregning af maksimalværdi

Støjens maksimalværdi beregnes ved hjælp af figur 3.2. Beregning af maksimalværdi udføres kun, når der er tale om aktiviteter i natperioden.

Trin 1: Køreveje for til- og frakørsel optegnes skematisk eller fastlægges på stedet. Kun den del af kørevejene, som ligger på butikkens grund medtages, og beliggenheden skal svare til placeringen af lastvognens midterlinie.
Trin 2: Beregningspunkter fastlægges.
Trin 3: Afstand mellem beregningspunkterne og læsserampe eller port/dør til lagerrum opmåles. Der bør tilstræbes en nøjagtighed på 1-2 m.
Trin 4: Afstand fra beregningspunkt til kørevej opmåles. Som det fremgår af eksemplerne på figur 3.3 og 3.4, er det afstanden til det punkt på kørevejen, som ligger nærmest beregningspunktet.
Trin 5: Støjens maksimalværdi aflæses i figur 3.2, hvor indgangsparametrene er de to afstande fra trin 3 og trin 4. Der kan aflæses værdier, som ligger mellem graferne, jf. eksemplerne i tabel 3.2 og 3.3.

Der bruges ikke impulstillæg i forbindelse med maksimalværdien.

Figur 3.2  Se Figur 3.2 her!
Maksimalværdi som funktion af afstand til kørevej og læsserampe eller dør/port til lagerrum.

3.4 Eksempler

Bestemmelsen af støjbelastning og maksimalværdi kan foretages i et skema som vist i tabel 3.2.

Bag i rapporten findes blanke beregningsskemaer til kopiering.

3.4.1 Eksempel 1

Den på figur 2.3 viste butik modtager i løbet af et hverdagsdøgn 5 varetransporter. Disse ankommer til butikken ca. kl. 02.30, kl. 05.00, kl. 10.00, kl. 15.00 og kl. 21.00.

Figur 3.3
Situationsplan for eksempel 1

[Billede: Her ses figur 3.3, der viser situationsplan for eksempel 1]

Tabel 3.2  Se Tabel 3.2 her!
Udfyldt beregningsskema for eksempel 1.

3.4.2 Eksempel 2

Et supermarked ønsker at etablere sig i det på figur 3.4 viste område. Det forventes, at supermarkedet skal modtage varer som følger:
Op til 10 biler på hverdage inden for tidsrummet kl. 07 – 15.
Op til 2 biler lørdag eftermiddag inden for tidsrummet kl. 14 – 18.
Op til 4 biler på hverdage inden for tidsrummet kl. 22 – 07. Af disse 4 biler kan to ankomme inden for den samme ½ time.

Figur 3.4
Situationsplan for eksempel 2

[Billede: Her ses figur 3.4, der viser situationsplan for eksempel 2]

Tabel 3.3  Se Tabel 3.3 her!
Udfyldt beregningsskema for typetilfælde 2.