Evaluering af Værditabsordningen

Forord

Denne rapport udgør en sammenfattende evaluering af Værditabsordningen1 (VTO), som COWI Rådgivende Ingeniører AS har gennemført for Miljøstyrelsen i vinteren og foråret 2000.

Evalueringen omfatter VTO fra dens start i 1993 til udgangen af 1999.
Evalueringen har været fulgt af en styregruppe bestående af repræsentanter fra Miljøstyrelsen, Finansstyrelsen, Københavns Kommune, Amtsrådsforeningen ved Nordjyllands Amt og Roskilde Amt. Styregruppen har løbende gennem evalueringen fungeret som faglig sparringspartner for COWI. Indeholdet i evalueringen er imidlertid udelukkende COWI's ansvar. Styregruppen er således ikke ansvarlig og er heller ikke nødvendigvis enig med indeholdet og konklusionerne på evalueringen.

Baggrund

Da Værditabsordningen blev vedtaget i 1993, blev det muligt for boligejere, der uforvarende var blevet ejere af en forurenet grund, at få fremskyndet en offentlig finansieret oprydning mod en mindre egenbetaling i forhold til oprydning gennem Affaldsdepotloven.

Værditabsordningen blev i perioden fra dens start i 1993 til udgangen af 1999 reguleret i lov om en Værditabsordning for boligejere mv. (lov nr. 214 af 28. april 1993). Evalueringen gennemføres i overensstemmelse med Finansministeriets rapport om forvaltning af tilskud, hvor det anbefales, at længerevarende tilskudsordninger evalueres hvert 4. - 5. år.

Evalueringen omfatter ud over evalueringen af VTO i den nævnte periode en vurdering af det fremtidige behov for midler til ordningen, som er videreført med hjemmel i lov om forurenet jord (lov nr. 370 af 2. juni 1999), samt en række forslag til videreudvikling af ordningen.

Metode

Evalueringen er gennemført i fire delanalyser:

  1. Beskrivelse af lovgrundlaget, dvs. ordningen som den var planlagt samt en status for ordningens gennemførelse i perioden 1993 – 1999. Denne del af evalueringen er afrapporteret i Arbejdsnotat 1: (Status for ordningens gennemførelse).
  2. En analyse af ordningens virkning på værditabproblematikken. Formålet med denne delanalyse er dels at afdække værditab som følge af forurening, dels at afdække virkningen på værditabet efter en oprensning. Denne del af evalueringen er afrapporteret i Arbejdsnotat 2: (Ordningens virkning på værditabsproblematikken).
  3. En vurdering af det fremtidige behov for tilskudsmidler til ordningens videreførelse, specielt en vurdering af omfanget af de resterende tilskudsberettigede boligejere - dvs. restgruppens størrelse. Denne del af evalueringen er afrapporteret i Arbejdsnotat 3: (Analyse af restgruppen).
  4. En analyse af administrationen af ordningen i evalueringsperioden 1993 - 1999 med særlig vægt på amternes administration af ordningen. Denne analyse omfatter også en række forslag til videreudvikling af ordningen. Denne del af evalueringen er afrapporteret i Arbejdsnotat 4: (Administration af ordningen).

Evalueringen er baseret på en række datakilder, som fremgår af dette afsnit. Datamaterialet, som ligger til grund for analyserne, er mere udførligt beskrevet i de respektive arbejdsnotater.

Det metodiske udgangspunkt for analyserne har været en strukturering af ordningen i en såkaldt Logical Framework Matrix (logisk ramme). I en sådan matrix opstilles den langsigtede såvel som den direkte målsætning med ordningen. Disse formål skal opnås på baggrund af de aktiviteter, som ordningen kræver, og som således genererer nogle resultater. Realiseres resultaterne, er sandsynligheden tilstede for, at ordningens målsætninger bliver opnået. En sådan strukturering af Værditabsordningen er hensigtsmæssig for at lave en systematisk evaluering. Matrixen for den logiske ramme i tabelform fremgår af bilag A.

Denne evalueringsrapport er en sammenkædning og en sammenfatning af de vigtigste elementer og konklusioner fra de fire delanalyser.

Datamateriale

Datamaterialet, der er behandlet i analyserne, omfatter i første række oplysninger fra Finansstyrelsen om de gennemførte værditabssager, og interview med en række centrale aktører i ordningen. Der er således gennemført interview med 5 udvalgte amter (Århus, Nordjylland, Fyn, Roskilde og København), Miljøstyrelsen, Amternes Videnscenter for Jordforurening, ejendomsmæglere, realkreditinstitutter samt vurderingsmyndigheder.

Der er foretaget en gennemgang af ca. 50 konkrete sager, hvor der er gennemført oprydning efter VTO, med henblik på at afklare udvalgte tekniske og økonomiske forhold.

Endelig er der gennemført en række interview med boligejere, der har gennemført en oprensning efter VTO og boligejere, der er berettigede til at benytte ordningen, men som af forskellige grunde har valgt ikke at benytte ordningen.

Rapportens indhold

Evalueringsrapporten er struktureret på følgende måde.
Efter dette indledende afsnit gives en karakteristik af Værditabsordningen i afsnit 1, herunder formålet med ordningen.

I afsnit 2 gives en status for ordningen. Afsnit 2 og 3 bygger primært på analyserne i Arbejdsnotat 1 (Status for ordningens gennemførelse).

I afsnit 3 gennemgås værditabsproblemet for forurenede og for oprensede grunde. Afsnittet er baseret på analyserne foretaget i arbejdsnotat 2 (Ordningens virkning på værditabsproblematikken).

Afsnit 4 giver en kort vurdering af miljøeffekten af værditabsordningen sammenlignet med den øvrige offentlige indsats.

Afsnit 5 gennemgår administrationen af ordningen og bygger primært på analyserne i arbejdsnotat 4 (Administration af ordningen).

I afsnit 6 opsummeres de vigtigste konklusioner, som kan drages på baggrund af evalueringen.

Afsnit 7 indeholder en vurdering af det fremtidige tilskudsbehov for oprensning af forurenede grunde. Dette afsnit bygger på arbejdsnotat 3 (Analyse af restgruppe).

Endelig indeholder afsnit 8 en række forslag, som vurderes at kunne forbedre ordningen.

1   I begge tilfælde refereres til ordningen med hjemmel i loven om Værditabso dette notat omtales "Lov om Værditabsordningen for boligejere m.v." enten som Værditabsordningen eller Værditabsloven. I rdningen (lov nr. 214 af 28. april 1993).