I dette afsnit beskrives Værditabsordningen kort med hensyn til dens formål, målgruppe
og administrative tilrettelæggelse.
Karakteristikken af ordningen er tilrettelagt efter at beskrive, hvordan ordningen var
tiltænkt at fungere. Karakteristikken er som udgangspunkt baseret på Værditabsloven og
tilhørende bekendtgørelser samt det lovforberedende arbejde. Karakteristikken sigter
således på at beskrive ordningen, som den var tiltænkt i forhold til de skrevne
retskilder.
Værditabsordningen blev etableret, fordi det blev vurderet, at boligejere kunne havne
i en meget uheldig situation, hvis de uforvarende havde købt en forurenet ejendom.
Problemet var, at disse boligejere ikke ville kunne sælge deres ejendomme til den normale
pris på ejendomsmarkedet på grund af forureningen. Boligejerne oplevede med andre ord et
værditab2 for deres bolig, som de var uforskyldte
i.
På initiativ af Miljøministeriet blev der derfor nedsat et udvalg i maj 1991, som
skulle undersøge problemet og vurdere, om der kunne etableres en fondsordning til at
afhjælpe værditabet for private boligejere af forurenede ejendomme. Udvalget afgav den
25. september 1991 en rapport, som senere udgjorde baggrunden for nedsættelse af det
lovforberedende Værditabsudvalg. Dette udvalg afgav betænkning 26. juni 1992 med udkast
til et lovforslag, der senere blev til Værditabsloven.
Værditabsordningen hjemlet i lov om en Værditabsordning for boligejere mv. (lov nr.
214 af 28. april 1993) blev ophævet med udgangen af 1999. Derefter trådte lov om
forurenet jord (lov nr. 370 af 2. juni 1999) i kraft. Denne lovs kapitel 4 indeholder
bestemmelser, som stort set viderefører Værditabsordningen uændret. Værditabsordningen
fortsætter således, men fremover hjemlet i Jordforureningsloven, og er ikke tidsmæssigt
begrænset. Ordningen er afhængig af bevillinger på Finansloven.
I henhold til Affaldsdepotloven sker der en miljø- og sundhedsmæssig prioritering af
afværgeprojekterne, mens der efter Værditabsloven ydes tilskud i den rækkefølge, som
ansøgningerne modtages og så længe, der er bevilling hertil på bevillingslovene.
Boligejere kan således få fremrykket oprydningen af deres ejendom mod en mindre
egenbetaling. Amterne disponerer midlerne via Finansstyrelsen, mens Miljøstyrelsen har
det bevillingsmæssige ansvar.
Der findes ikke en egentlig formålsparagraf i Værditabsloven. Lovens formål må i
stedet uddrages af de enkelte bestemmelser i loven og i de lovforberedende arbejder,
specielt i bemærkningerne til lovforslaget.
Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår følgende centrale citat:
"Formålet med nærværende lovforslag er at hjælpe parcelhusejere og andre ejere
af helårsboliger på forurenede grunde ved at etablere en statslig finansieret
oprydningsordning på disse ejendomme."
Det direkte formål med Værditabsloven er således at hjælpe boligejere, der
uforvarende er kommet for skade at have købt en ejendom til boliganvendelse, der har vist
sig at være forurenet, ved at etablere en ordning, der kan afhjælpe problemer gennem
oprensning af forureningen. Problemet kan siges at have to sider - dels vil boligejere på
grund af forureningen lide et værditab, dels vil forureningen af ejendommen betyde, at
der er et sundhedsmæssigt og miljømæssigt problem ved at anvende ejendommen til
boligformål. Begge disse forhold er de centrale diskussionsemner i betænkningen fra
Værditabsudvalget og i bemærkningerne til lovforslaget om Værditabsloven.
Det er dog vigtigt at bemærke, at det ikke er miljøhensynet, der er det
primære hensyn bag loven, hvilket underbygges af følgende citat fra bemærkningerne til
loven:
"Det primære og overordnede hensyn bag lovforslaget er ikke
miljøhensynet, som nævnt ovenfor, men en stabilisering af ejendomsmarkedet, således at
forurenede ejendomme kan sælges og belånes på rimelige vilkår. Overfor den enkelte
grundejer, der i god tro har erhvervet en forurenet ejendom, er det således væsentligt,
at ejendommen kan afhændes - til en værdi, der svarer til sædvanlig markedsværdi - og
at der kan gives sædvanlige lån i ejendommen ved ejerskifte, om- og tilbygninger eller i
forbindelse med foranstaltninger, der påbydes af det offentlige. Det er navnlig i disse
situationer, at værditabet aktualiseres."
Miljøhensynet er allerede varetaget af Affaldsdepotloven, som ud fra
en miljø- og sundhedsmæssig prioritering af afværgeprojekterne sikrer oprydning på
grunde med registrerede forureninger. Værditabsloven muliggør fremrykning af oprydninger
for de boligejere, som uforvarende er blevet ejere af en forurenet grund, hvilket er et
centralt hensyn bag loven.
Ordningen er tiltænkt som en hjælp til det, som defineres som uskyldige
boligejere. Det betyder, at boligejere, der selv har forårsaget en forurening, og
boligejere, der ved køb vidste eller burde vide, at ejendommen var forurenet, ikke er
omfattet af ordningen. Ligeledes gælder det, at boligejere som ved et hændeligt uheld
har fået forurenet ejendommens jord, ifølge lovens hensigter heller ikke er omfattet af
ordningen.
Loven omfatter forurenede ejendomme, der anvendes til helårsbeboelse på tidspunktet
for lovforslagets fremsættelse. Begrebet helårsbeboelse er ikke entydigt, da mange
ejendomme rummer blandede anvendelser. I kapitel 1 i Værditabsloven specificeres hvilke
ejendomme, der ikke er omfattet af loven.
Værditabsordningen administreres i praksis af amterne, mens den økonomiske
koordinering og udbetaling af ordningens bevillinger varetages af Finansstyrelsen.
Myndighedsstrukturen svarer til den, som var gældende på Affaldsdepotområdet. Det er
amterne, der på baggrund af ansøgninger fra boligejere, skal udarbejde forslag til
undersøgelser og oprydningsprojekter. Ligeledes har amterne ansvaret for projekternes
gennemførelse. Indtil uddelegeringen i 1996 havde Miljøstyrelsen det overordnede ansvar
for værditabsprojekter over 1 mill. kr. Dette svarede til den ordning, der var gældende
på affaldsdepotområdet, hvor Miljøstyrelsen indtil 1996 havde det overordnede ansvar
for afværgeprojekter, dog uden en beløbsmæssig grænse.
Boligejere, som benytter sig af ordningen, skal erlægge en egenbetaling på som
udgangspunkt 40.000 kr. Egenbetalingen under ordningen er, ifølge bemærkninger til
lovforslaget, indført for at sikre, at begæring om oprydning først finder sted, når
boligejeren virkelig har behov for en oprydning, hvilket vil sige, når en grundejer står
i en situation, hvor et værditab kan blive realiseret. Egenbetalingen er endvidere at
opfatte som betalingen for den ekstra ydelse, som boligejeren får ved at kunne få
gennemført en oprydning på et tidligere tidspunkt, end det ellers ville være muligt,
hvis oprydningen skulle ske under Affaldsdepotloven.
Egenbetalingen skal være indbetalt, inden boligejeren kan erhverve ret til offentlig
finansieret oprydning.
Såfremt en ejendom efter at være blevet oprenset under Værditabsordningen fortsat er
forurenet i et omfang, der bevirker en fortsat registrering som affaldsdepot,
tilbagebetales egenbetalingen.
Selvom det primære hensyn bag Værditabsordningen er at kompensere boligejere for
værditab som konsekvens af forureningen, så er hensigten, som afspejles i
bemærkningerne til loven, at oprydningen af en forurenet ejendom blot sker til et niveau,
der er miljø- og sundhedsmæssigt forsvarligt (ikke nødvendigvis til afmelding). Der er
således ingen tvivl om, at ejendomme, i visse tilfælde i henhold til loven, kun bør
oprenses til et niveau, der berettiger til frigivelse til boligformål.
Af lovens bemærkninger fremgår følgende:
"Lovforslaget medfører, at der gennemføres oprydninger, hvorefter registreringen
af depoter på ejendomme som hovedregel afmeldes. Oprydninger vil dog kun blive
gennemført, såfremt dette er miljø- eller sundhedsmæssigt begrundet"
Det kan efter konsulenternes opfattelse synes vanskeligt at fortolke til hvilket
oprensningsniveau, det er sigtet med loven, at ejendomme skal renses op til, selvom
bemærkningerne fortsætter med:
"Værditabshensynet udstrækkes således ikke længere end til at gennemføre
oprydninger på et tidligere tidspunkt end de oprydninger, der iværksættes efter
affaldsdepotloven, såfremt forureningen er omfattet af affaldsdepotloven eller der er
tale om en sammenlignelig nyere forurening"
Oprydninger under VTO skal i følge dette citat gennemføres på lige fod med
oprydninger under Affaldsdepotloven. Imidlertid vanskeliggøres tolkningen af
oprensningsniveauet af det første citat, ligesom andre bemærkninger til lovforslaget
gør det uklart, om oprensningen under VTO skal ske som under Affaldsdepotloven.
Enkelte amter har ved evalueringen givet udtryk for, at de har haft vanskeligheder ved
tolkningen af oprensningsniveauet. Miljøstyrelsen har derimod givet udtryk for, at de
mener, at oprensningsniveauet for grunde behandlet under VTO er klart.
Det er konsulenternes opfattelse, er der er en mindre uklarhed i forhold til de skrevne
retskilder på dette centrale punkt. Dette problem er af central betydning for
evalueringen, fordi spørgsmålet om oprensningsniveau er afgørende for
værditabsproblemet. Problemet er indgående behandlet i evalueringen, hvor det bl.a. er
betragtet i en historisk sammenhæng og i forhold til problemets karakter.
Det skal bemærkes, at der i loven opereres med en enkelt undtagelse til hovedreglen
om, at der skal gennemføres oprydning på ejendomme (den indirekte kompensation).
Undtagelsen omhandler særtilfælde, hvor en oprydning ikke ud fra en samfundsøkonomisk
betragtning er hensigtsmæssig. I bemærkningerne nævnes, at dette eksempelvis vil være
tilfældet, når omkostningerne til en oprydning ikke står i rimeligt mål med den
værdi, ejendommen vil have efter en oprydning, og hvor en oprydning ikke er nødvendig af
miljø- og sundhedsmæssige årsager inden for en overskuelig fremtid.
I disse tilfælde kan boligejeren tilbydes en offentlig overtagelse af ejendommen til
en pris, der svarer til markedsværdien for en tilsvarende ikke-forurenet ejendom.
En strukturering af Værditabsordningen er hensigtsmæssig for at lave en systematisk
evaluering.
Som allerede nævnt i indledningen til denne rapport, så er det metodiske udgangspunkt
for evalueringen en strukturering af Værditabsordningen i en såkaldt Logical Framework
Matrix (logisk ramme). I en LFA matrix opstilles den langsigtede såvel som den direkte
målsætning med ordningen. I evalueringen analyseres målopfyldelsesgraden af disse to
formål på baggrund af de aktiviteter, som er gennemført under ordningen. LFA matricen
for den logiske ramme i tabelform fremgår af bilag A.
Opstilling af den langsigtede såvel som den direkte målsætning med ordningen
vanskeliggøres af, at der i selve lovteksten ikke direkte fremgår en egentlig
formålsparagraf.
Den langsigtede og den direkte målsætning med ordningen er i stedet uddraget af de
enkelte bestemmelser i loven og i de lovforberedende arbejder, specielt i bemærkningerne
til lovforslaget. Dette forhold har vist sig at have helt central betydning for
evalueringen af ordningen.
Den langsigtede målsætning3 for
ordningen udtrykker den målsætning, som VTO skal bidrage med at opnå på længere sigt.
Den langsigtede målsætning med ordningen er: