| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Evaluering af Værditabsordningen
I dette afsnit vises et par af de vigtigste analyser foretaget på baggrund af bl.a.
statistik fra Miljøstyrelsen og Finansstyrelsen om de sager, der er behandlet med hjemmel
i Værditabsloven. Desuden skitseres kort de vigtigste udviklingstendenser i sagerne
behandlet under VTO. Beskrivelsen er et uddrag af analyserne i arbejdsnotat 1 om
"Status for ordningens gennemførelse".
Tilgangen af sager under Værditabsordningen er bestemt af antallet af ansøgere samt
midlerne afsat under Finansloven. En forudsætning for, at der kan disponeres midler til
en ansøgning er, at der er afsat tilstrækkelige midler til ordningen under Finansloven.
Under Værditabsordningen prioriteres tilskud i den rækkefølge, som ansøgningerne
indkommer i modsætning til under Affaldsdepotloven, hvor der sker en miljø- og
sundhedsmæssig prioritering af afværgeprojekterne. Det betyder at en ansøgning under
Værditabsordningen om f.eks. oprensning af en forurenet ejendom, vil betyde en
fremrykning af oprensningen i forhold til en oprydning under Affaldsdepotloven. Den
årlige tilgang af sager fordelt på henholdsvis undersøgelser og oprydninger er vist i
Tabel 1.
Tabel 1
Den årlige tilgang af sager under Værditabsordningen
Tilgang af sager pr. år |
|
År |
Undersøgelser |
Oprydninger |
1994 |
27 |
14 |
1995 |
37 |
21 |
1996 |
34 |
51 |
1997 |
45 |
68 |
1998 |
42 |
38 |
1999 |
40 |
52 |
Total |
225 |
244 |
Kilde: Finansstyrelsen
Note: Tilgangen er defineret som sager der for første gang får disponeret midler (får
tilsagn om et beløb) til undersøgelse/oprydning.
Der kan og er søgt om midler flere gang på de samme sager. Derfor afspejler tilgangen af
sager ikke interessen for ordningen helt præcist, da tilgangen af sager i visse år kan
være begrænset af nye disponeringer af midler til igangværende sager. |
Tilgangen af sager til undersøgelse var forholdsvis stabil i hele perioden fra
1994-1999, dog toppede tilgangen i 1997. Omvendt steg tilgangen af sager til oprydning
løbende frem til 1997, hvor antallet var på 68 sager. Siden er tilgangen i antallet af
oprydningssager faldet, hvilket skal ses i lyset af, at ikke alle ansøgninger om midler
blev imødekommet i disse år. Der har i alt i hele perioden fra 1994-1999 været en
tilgang af sager på 225 og 244 til henholdsvis undersøgelse og oprydning.
Det totale antal tilgåede matrikler under Værditabsordningen udgør 378, hvilket
omfatter sager udelukkende med undersøgelse, sager udelukkende med oprydning og sager med
både undersøgelse og oprydning.
Udviklingen i finanslovsbevillingerne samt udviklingen i det samlede beløb til
rådighed til disponering under ordningen fremgår af Tabel 2.
Tabel 2
Udviklingen i finanslovsbevillingerne og det samlede beløb til rådighed til
sponeringer under Værditabsordningen (i kr.)
|
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
|
|
|
|
|
|
|
Finanslovs-
bevilling |
56.200.000 |
81.000.000 |
80.600.000 |
86.000.000 |
48.500.000 |
37.000.000 |
Overført fra forrige år |
0 |
36.072.500 |
78.138.295 |
3.322.604 |
3.318.903 |
-348.529 |
Tilbageførte tilsagn |
0 |
3.881.755 |
8.232.682 |
23.337.563 |
20.282.301 |
25.514.330 |
Uddelegering, båndlagt, lån mv. |
0 |
-13.556.027 |
-118.861.720 |
1.251.515 |
-5.056.160 |
-815.353 |
I alt til rådighed |
56.200.000 |
107.398.228 |
48.109.257 |
113.911.682 |
67.045.045 |
61.350.447 |
Kilde: Finansstyrelsen
Note: Under posten uddelegering, båndlagt, lån, mv. indgår også indbetalt egenbetaling
samt tilbageført egenbetaling og renter af egenbetaling. |
I perioden fra 1994 til og med 1999 blev der bevilget knap 390 mio. kr. under
Værditabsordningen. Finanslovsbevillingen toppede i 1997 med 86 mio. kr., mens den blev
kraftigt reduceret i 1998 og 1999. Dette betød, at ikke alle ansøgninger fik disponeret
midler til undersøgelse og oprydning i disse år. I 1996 faldt det totale
rådighedsbeløb kraftigt som følge af, at et stort beløb (ca. 107 mio. kr.) ved en
politisk beslutning blev flyttet til andre formål. Udviklingen i antallet af imødekomne
ansøgninger under Værditabsordningen afspejles i udviklingen i disponeringerne under
ordningen. Udviklingen i de årlige disponeringer under Værditabsordningen er opsummeret
i Tabel 3.
Tabel 3 Se her!
Udviklingen i disponeringerne under Værditabsordningen (i kr.)
Af Tabel 3 fremgår det, at de samlede disponeringer til oprydning er steget kraftigt
siden starten i 1994, mens de samlede disponeringer til undersøgelser har ligget
forholdsvis stabilt omkring 7 mio. kr. I 1997 toppede de årlige disponeringer til både
oprydning og undersøgelse med i alt 110 mio. kr., hvilket bl.a. skal ses i lyset af det
høje antal ansøgninger dette år.
Totalt set er der over hele perioden disponeret ca. 42,5 mio. kr. til undersøgelser og
godt 284 mio. kr. til oprydninger. Dette svarer til, at der i gennemsnit er disponeret ca.
190.000 kr. pr. tilgået undersøgelsessag og ca. 1,16 mio. kr. pr. tilgået
oprydningssag.
Den amtsvise fordeling af disponerede midler for hele perioden fra 1994 -1999 viser, at
der er borgere i visse amter, der stort set ikke benytter ordningen.
Den amtsvise fordeling af de disponerede midler i Tabel 4 viser, at borgerne i Fyns Amt
og Roskilde Amt har benyttet Værditabsordningen signifikant mere end borgerne i de
øvrige amter. Borgerne i de to amter har tilsammen lagt beslag på næsten 50% af de
totale disponerede midler i hele perioden og har stået for ca. 36% af sagerne. Modsat har
borgerne i andre amter stort set ikke benyttet ordningen (Bornholm, Ribe og Viborg).
Tabel 4 Se
her!
Den amtsvise fordeling af disponerede midler under Værditabsordningen i hele perioden
fra 1994 til 1999 (i kr.)
Datamaterialet, som har ligget til grund for analysen, er for spinkelt til at drage
håndfaste konklusioner. Der er imidlertid en række tendenser i den statistiske analyse,
som bør fremhæves.
1. |
Den amtsvise fordeling af sager under Værditabsordningen er meget
forskellig fra den amtsvise fordeling af registrerede sager under Affaldsdepotloven og
antallet af sager optaget til behandling under OM (Oliebranchens Miljøpulje). Nogle
amter, som har mange registrerede affaldsdepoter, har stort set ikke fremsendt
ansøgninger på foranledning af borgere, mens det omvendte også gør sig gældende.
Dette er dog ikke tilstrækkeligt til at kunne sige, at administration og information samt
holdningen til ordningen er forskellig fra amt til amt. Det peger dog på, at der behov
for yderligere analyse på området for at fastslå, om det skyldes tilfældigheder eller,
om det er konkrete faktorer, som er årsagen. |
|
2. |
Den gennemsnitlige behandlingstid på de afsluttede sager under
Værditabsordningen er ligeledes meget forskellig fra amt til amt. Roskilde Amt, hvis
borgere benytter Værditabsordningen flittigt, har en behandlingstid for både
undersøgelse og oprydning, som er kortere end den gennemsnitlige behandlingstid. Et stort
antal sager er ikke nødvendigvis ensbetydende med en lang behandlingstid. |
|
3. |
Ud fra den statistiske analyse af VTO kan det konstateres, at de
gennemsnitlig omkostninger per sag er væsentlig højere end oprindelig forventet ved
lovens udarbejdelse, hvor man opererede med et gennemsnitsbeløb i størrelsesordenen
500.000 kr. De faktiske omkostninger (undersøgelse og oprydning) for afsluttede sager er
i gennemsnit dobbelt så høje. |
|
4. |
Det tilbageførte beløb er siden 1996 steget kraftigt og lå mellem 1997
og 1999 på et niveau omkring 20-25 mio. kr. årligt. Amterne har en tendens til at
overbudgettere i forhold til de faktiske omkostninger ved oprydninger i forbindelse med
den indledende vurdering af sagerne. Amternes overbudgettering er uheldig, da dette
medvirker til, at bevillingen hurtigere bliver opbrugt, hvilket betyder, at flere
ansøgninger årligt havner på ventelisten. Problemet medfører dog ikke, at der er
færre penge samlet set til VTO. Der er dog udelukkende tale om en forsinkelse i brugen
(disponeringen) af midler. Overbudgetteringen skyldes flere aspekter.
For det første skal amterne budgettere i forhold til ansøgning om disponering af
midler i Finansstyrelsen meget tidligt i undersøgelses/oprydnings-processen. Dette
betyder ofte, at der disponeres på baggrund af et budget, som er usikkert, og som ofte
viser sig at være væsentligt højere end priserne fra licitationen/udbudsrunden eller de
faktiske udgifter efter projektets gennemførelse. Dette forhold er ikke specielt for
værditabssager, men genfindes i sager om forurenede grunde i almindelighed.
For det andet er det en logisk følge af måden, Værditabsordningen er opbygget på.
Hvis der under et sagsforløb opstår behov for flere midler end oprindeligt budgetteret,
er proceduren, at amtet skal søge Finansstyrelsen om ekstra midler. Med venteliste på
imødekommelse af ansøgninger kan det tage lang tid, før de sidste midler bliver
bevilget, hvilket i sidste ende kan forlænge en sags forløb væsentligt. Mindre
overskridelser vil normalt ikke påvirke den enkelte grundejer, da det alene er et
spørgsmål mellem amt og Finansstyrelsen. For at undgå ventetid kan amterne
overbudgettere, hvilket reducerer sandsynligheden for, at der bliver brug for ekstra
midler. Amterne giver dog udtryk for, at denne form for overbudgettering er beskeden. |
|
5. |
Det er vanskeligt præcist at fortolke til hvilket niveau, det er sigtet
med loven, at ejendomme skal oprenses (jfr. afsnit 1.4.2). Denne uklarhed synes at være
afspejlet i administrationen af loven, hvor der er stor forskel på amternes andel af
sager, som bliver oprenset til henholdsvis afmelding og frigivelse. Det kan dog ikke
afvises, at forskelle i typen af forureninger fra amt til amt er den primære årsag til
forskellen.
Analyser foretaget på baggrund af statistik fra Finansstyrelsen om de sager, der er
behandlet med hjemmel i Værditabsloven viser, at forureningstypen synes at have en stor
indflydelse på, om der sker en afmelding eller frigivelse (jfr. arbejdsnotat 1, Status
over ordningens gennemførelse). Det kan tyde på, at amterne lægger stor vægt på
formuleringen i bemærkningerne til lovforslaget, som siger, at det er hensigten med
loven, at oprydningen af en forurenet ejendom blot skal ske til et niveau, der er miljø-
og sundhedsmæssig forsvarligt, hvilket ikke nødvendigvis indebærer afmelding. |
|
6. |
De bevilligede midler til oprensning under ordningen synes ikke at have
været helt tilstrækkelige, da der de sidste par år har været en venteliste til
disponering af midler. Problemet med utilstrækkelige midler og venteliste skal ses i
lyset af, at disponeringerne til oprydninger har vist sig at ligge over de faktiske
udbetalinger på de afsluttede sager. Dette medvirker til, at bevillingen det pågældende
år bliver hurtigere opbrugt, hvilket har øget ventelisten de første år. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|