Evaluering af Værditabsordningen

3. Værditabsproblemet

3.1 Boligejeres værditab som følge af forurening
3.2 Oprensningspraksis og evt. værditab efter oprensning
3.3 Konklusioner

I dette afsnit redegøres kort for resultatet af den delanalyse, som havde til formål at afdække ordningens virkning på værditabsproblematikken. Beskrivelsen er et uddrag af analyserne i arbejdsnotat 2 (Ordningens virkning på værditabsproblematikken).

Datakilderne som har ligget til grund for analyserne er:
Interview med Realkreditrådet
Interview med en række realkreditinstitutter
Interview med en række ejendomsmæglere
Interview med vurderingsmyndigheder
Interview med boligejere
En landsretsdom
Casestudier af faktiske handler

3.1 Boligejeres værditab som følge af forurening

Analysen af boligejeres værditab som følge af forurening er vanskeliggjort af, at det kun er meget få grunde med private boliger, der er blevet solgt som forurenede uden nogen form for garanti om oprensning. Det begrænsede salg skyldes dels, at det er meget vanskeligt at sælge en forurenet ejendom, og dels at det tilrådes ejere og potentielle sælgere af en forurenet ejendom altid at oprense ejendommen eller i det mindste tilmelde den en oprensningsaftale inden salget.

Da der kun eksisterer meget få handler med forurenede ejendomme, var det ikke muligt at få et billede af værditabet ved at analysere handler på markedet4. I stedet er værditabet analyseret ud fra interviews med interessenter på boligmarkedet (ejendomsmæglere, realkreditinstitutter, boligejere m.fl.), som er fremkommet med forskellige bud på værditabet.

Ud fra interviewene er det umuligt at kvantificere præcist, hvor stort et nedslag i handelsværdien en forurening medfører. De estimerede værditab danner et stort interval, fra at ejendommen er fuldstændig usælgelig, til at værditabet udgør minimum 5-10% af ejendomsværdien og op til 30-40% af ejendomsværdien. Værditabet knytter sig til den konkrete situation. Et værditab kan ikke umiddelbart overføres til at beskrive værditabet ved andre tilfælde med forurening, da et værditab efter al sandsynlighed er meget følsomt overfor ændringer i faktorer, som forureningens karakter, ejendommen beliggenhed og tilstand, konjunkturen ved salg mv.

Handlen med forurenede ejendomme sammenlignet med ikke-forurenede ejendomme er meget forskellig - hvilket også afspejles i prisen på de få handler, som er gennemført med forurenede ejendomme. Syv år efter indførelsen af Værditabsordningen kan det derfor konstateres, at problemet, som Værditabsordningen skulle bidrage med at afhjælpe, fortsat eksisterer i de konkrete situationer med forurening. Udtalelser fra de interviewede interessenter peger på, at parcelhusejere, som uforvarende har erhvervet en forurenet ejendom, stavnsbindes, fordi ejendommen er svær eller umulig at sælge. Værditabsordningen har uden tvivl afhjulpet problemstillingen ved at medfinansiere oprydninger, hvilket har muliggjort handel med de marginaliserede ejendomme.

Ifølge diverse ejendomsmæglere og realkreditinstitutter kan forurenede grunde, der er oprenset til afmelding, omsættes på markedet på lige vilkår, dvs. uden værditab for boligejeren.

Omvendt gælder det, at hvis en forurenet ejendom bliver oprenset til frigivelse, så eksisterer der fortsat et værditab. Enkelte interessenter var af den opfattelse, at de psykologiske effekter stadig vil have en negativ indflydelse på handelsprisen. Ejendommene vurderes dog at være omsættelige, om end der kan være tale om en lidt længere liggetid på ejendommene med en restforurening.

Ingen af de adspurgte ejendomsmæglere kunne give et bud på forringelsen for handelsværdien af en ejendom oprenset til frigivelse i forhold til en almindelig ejendom. Realkreditinstitutterne mente i tilfælde af oprensning til frigivelse, at servitutten om tilbagebleven forurening fortsat vil have en negativ indvirkning på handelsprisen. Selvom den tilbageblevne forurening ikke indebærer nogen sundhedsmæssig risiko, så vil begrænsningerne i anvendelsen af ejendommen kombineret med psykologiske effekter og generel usikkerhed medføre en reduceret markedspris og en reduceret omsættelighed af ejendommen. Som følge heraf har kreditforeningerne fortsat en konservativ og tilbageholden kreditpolitik.

Grundejernes vurdering bekræfter, at det gør en forskel på ejendommens handelsværdi, om grunden er frigivet eller afmeldt. 90% af de adspurgte boligejere mente, at handelsprisen vil være reduceret, såfremt grunden kun blev oprenset til frigivelse. Kun en enkelt var i stand til at kvantificere forskellen i handelsværdien og mente, at tabet ville udgøre ca. 10%. Dog mente næsten alle, at grundene kunne handles, men at et mindre værditab måtte forventes.

3.2 Oprensningspraksis og evt. værditab efter oprensning

Oprensningsniveauet for grunde oprenset under VTO varierer. Således er omkring halvdelen af grundene renset op til afmelding og halvdelen til frigivelse. Dette kan delvis begrundes i forureningsmæssige forhold, idet en del grunde er forurenet på en måde, hvor total oprensning kun kan ske til endda meget betydelige omkostninger. Oprensningsniveauet er i høj grad bestemt af den administrative praksis, som Miljøstyrelsen og amterne i samarbejde har fastlagt.

Forskellene i oprensningspraksis kan lade sig gøre uden at være i konflikt med Værditabsloven, da det ikke klart fremgår af loven, hvilket oprensningsniveau, der er nødvendigt for at opfylde de værditabsmæssige hensyn med oprensningerne. I loven står der således ikke, at der altid skal oprenses til frigivelse eller altid til afmelding. Oprensningsniveauet afhænger af den konkrete sag og afgøres decentralt af amterne ud fra retningslinierne i VTO og Affaldsdepotloven.

I alle tilfælde renses der op således, at de sundhedsmæssige konflikter ved anvendelse af grunden til boligformål er løst. Men hvilken konsekvens, denne oprensningspraksis har for værditabet, er genstand for diskussion. Sagt på en anden måde så rejser denne praksis de helt centrale spørgsmål:
Er der et værditab på en ejendom, som kun er oprenset til frigivelse, hvor de sundhedsmæssige problemer ved anvendelse af grunden til bolig er løst?
Er en sådan oprensningspraksis i overensstemmelse med Værditabslovens langsigtede målsætning: At bidrage til at opnå et stabilt ejendomsmarked, hvor oprensede forurenede ejendomme kan sælges og belånes på rimelige vilkår?
Bidrager denne oprensningspraksis til en stabilisering af ejendomsmarkedet, som er det primære hensyn bag ordningen? Og kan ejendomme afhændes og belånes til en værdi, der svarer til sædvanlig ejendomsværdi?

Der er meget i analyserne, som tyder på, at en delvis oprensning til frigivelse med efterladt forurening på grunden fortsat vil have en negativ betydning for ejendommens værdi. Dette forhold kan formentlig begrundes i psykologiske faktorer, som er vigtige elementer på ejendomsmarkedet. Der er dog heller ingen tvivl om, at der ikke er objektive miljømæssige begrundelser for, at en delvis oprensning skulle indebære et værditab, da grunden er renset op til den mest følsomme arealanvendelse, som kan tænkes at foregå på grunden.

Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at der er tale om en langsigtet afhjælpningsstrategi, der må forventes at tage en rum tid, førend den kan slå igennem på ejendomsmarkedet. Grundlæggende må det forventes, at ejendomsmarkedet indretter sig mod objektive forhold set på langt sigt. Dette bør principielt betyde, at der med tiden ikke vil være et værditab som følge af efterladt forurening ved oprensning til frigivelse. Ejendomsmarkedet vil dog kun indrette sig mod de objektive forhold, såfremt de oplyses og overbevises om rigtigheden gennem målrettede informationskampagner.

Hvor vidt værditabet for ejendomme oprenset til frigivelse på lang sigt vil blive elimineret rækker af gode grunde længere, end denne evaluering kan belyse.

3.3 Konklusioner

På baggrund af analyserne kan følgende konkluderes om værditabsproblemet:
Boligejere, som uforvarende har erhvervet en forurenet ejendom, stavnsbindes, fordi ejendommen er svær eller umulig at sælge. Forurenede grunde omsættes næsten ikke.
En ejendom beliggende på en forurenet grund, kan som regel kun sælges, hvis den er blevet oprenset eller er tilmeldt en oprensningsordning. Der har, så vidt vides, kun været handlet nogle få forurenede grunde uden tilmelding til en oprydningsordning, ligesom der blot har været et mindre antal handler med forurenede grunde, der har været tilmeldt en oprensningsordning. Endelig har der også kun været meget få handler med oprensede (frigivne) grunde. Alligevel vurderes det, at VTO medvirker til at reducere stavnsbindingen, da holdningen blandt de interviewede interessenter er, at forurenede grunde kan sælges, såfremt de er tilmeldt VTO – dog med et mindre værditab. VTO medvirker med andre ord til at stabilisere boligmarkedet.
Ordningen har også medvirket til, at en række forurenede grunde er blevet oprenset hurtigere end i henhold til Affaldsdepotloven. Dvs. der er sket en fremrykning af den offentlige oprensning af forurenede grunde med bolig, hvilket var et af hensynene bag loven.
Ordningen har afhjulpet de miljø- og sundhedsmæssige problemer ved anvendelse af ejendommene behandlet under ordningen, hvilket var et af hensynene bag loven.
Værditabsordningen har uden tvivl afhjulpet i hvert fald en del af problemstillingen med værditab ved at medfinansiere oprydninger, hvilket har muliggjort handel med de marginaliserede ejendomme, hvilket var det primære hensyn bag ordningen.

VTO har medvirket til, at forurenede ejendomme, der er oprenset til afmelding, nu ifølge diverse ejendomsmæglere og realkreditinstitutter kan omsættes på markedet på lige vilkår, dvs. uden værditab for boligejeren. Forurenede grunde, der bliver oprenset til frigivelse, er ligeledes omsættelige inden for en rimelig tidshorisont, dog med et mindre værditab.

Hensynet om at muliggøre salg af de forurenede ejendomme til sædvanlig markedspris synes således ikke at være fuldstændig indfriet på kort sigt, mens det fortsat er usikkert, om det vil være indfriet på lang sigt.

4 De få handler bekræfter, at de problemer, som Værditabsudvalget i 1992 påpegede eksisterede for boligejere af forurenede ejendomme (vanskelig at belåne og vanskelig at sælge uden værditab), fortsat eksisterer.