Analysen af boligejeres værditab som følge af forurening er vanskeliggjort af, at det
kun er meget få grunde med private boliger, der er blevet solgt som forurenede uden nogen
form for garanti om oprensning. Det begrænsede salg skyldes dels, at det er meget
vanskeligt at sælge en forurenet ejendom, og dels at det tilrådes ejere og potentielle
sælgere af en forurenet ejendom altid at oprense ejendommen eller i det mindste tilmelde
den en oprensningsaftale inden salget.
Da der kun eksisterer meget få handler med forurenede ejendomme, var det ikke muligt
at få et billede af værditabet ved at analysere handler på markedet4. I stedet er værditabet analyseret ud fra interviews med
interessenter på boligmarkedet (ejendomsmæglere, realkreditinstitutter, boligejere
m.fl.), som er fremkommet med forskellige bud på værditabet.
Ud fra interviewene er det umuligt at kvantificere præcist, hvor stort et nedslag i
handelsværdien en forurening medfører. De estimerede værditab danner et stort interval,
fra at ejendommen er fuldstændig usælgelig, til at værditabet udgør minimum 5-10% af
ejendomsværdien og op til 30-40% af ejendomsværdien. Værditabet knytter sig til den
konkrete situation. Et værditab kan ikke umiddelbart overføres til at beskrive
værditabet ved andre tilfælde med forurening, da et værditab efter al sandsynlighed er
meget følsomt overfor ændringer i faktorer, som forureningens karakter, ejendommen
beliggenhed og tilstand, konjunkturen ved salg mv.
Handlen med forurenede ejendomme sammenlignet med ikke-forurenede ejendomme er meget
forskellig - hvilket også afspejles i prisen på de få handler, som er gennemført med
forurenede ejendomme. Syv år efter indførelsen af Værditabsordningen kan det derfor
konstateres, at problemet, som Værditabsordningen skulle bidrage med at afhjælpe,
fortsat eksisterer i de konkrete situationer med forurening. Udtalelser fra de
interviewede interessenter peger på, at parcelhusejere, som uforvarende har erhvervet en
forurenet ejendom, stavnsbindes, fordi ejendommen er svær eller umulig at sælge.
Værditabsordningen har uden tvivl afhjulpet problemstillingen ved at medfinansiere
oprydninger, hvilket har muliggjort handel med de marginaliserede ejendomme.
Ifølge diverse ejendomsmæglere og realkreditinstitutter kan forurenede grunde, der er
oprenset til afmelding, omsættes på markedet på lige vilkår, dvs. uden værditab for
boligejeren.
Omvendt gælder det, at hvis en forurenet ejendom bliver oprenset til frigivelse, så
eksisterer der fortsat et værditab. Enkelte interessenter var af den opfattelse, at de
psykologiske effekter stadig vil have en negativ indflydelse på handelsprisen.
Ejendommene vurderes dog at være omsættelige, om end der kan være tale om en lidt
længere liggetid på ejendommene med en restforurening.
Ingen af de adspurgte ejendomsmæglere kunne give et bud på forringelsen for
handelsværdien af en ejendom oprenset til frigivelse i forhold til en almindelig ejendom.
Realkreditinstitutterne mente i tilfælde af oprensning til frigivelse, at servitutten om
tilbagebleven forurening fortsat vil have en negativ indvirkning på handelsprisen. Selvom
den tilbageblevne forurening ikke indebærer nogen sundhedsmæssig risiko, så vil
begrænsningerne i anvendelsen af ejendommen kombineret med psykologiske effekter og
generel usikkerhed medføre en reduceret markedspris og en reduceret omsættelighed af
ejendommen. Som følge heraf har kreditforeningerne fortsat en konservativ og
tilbageholden kreditpolitik.
Grundejernes vurdering bekræfter, at det gør en forskel på ejendommens
handelsværdi, om grunden er frigivet eller afmeldt. 90% af de adspurgte boligejere mente,
at handelsprisen vil være reduceret, såfremt grunden kun blev oprenset til frigivelse.
Kun en enkelt var i stand til at kvantificere forskellen i handelsværdien og mente, at
tabet ville udgøre ca. 10%. Dog mente næsten alle, at grundene kunne handles, men at et
mindre værditab måtte forventes.
Oprensningsniveauet for grunde oprenset under VTO varierer. Således er omkring
halvdelen af grundene renset op til afmelding og halvdelen til frigivelse. Dette kan
delvis begrundes i forureningsmæssige forhold, idet en del grunde er forurenet på en
måde, hvor total oprensning kun kan ske til endda meget betydelige omkostninger.
Oprensningsniveauet er i høj grad bestemt af den administrative praksis, som
Miljøstyrelsen og amterne i samarbejde har fastlagt.
Forskellene i oprensningspraksis kan lade sig gøre uden at være i konflikt med
Værditabsloven, da det ikke klart fremgår af loven, hvilket oprensningsniveau, der er
nødvendigt for at opfylde de værditabsmæssige hensyn med oprensningerne. I loven står
der således ikke, at der altid skal oprenses til frigivelse eller altid til afmelding.
Oprensningsniveauet afhænger af den konkrete sag og afgøres decentralt af amterne ud fra
retningslinierne i VTO og Affaldsdepotloven.
I alle tilfælde renses der op således, at de sundhedsmæssige konflikter ved
anvendelse af grunden til boligformål er løst. Men hvilken konsekvens, denne
oprensningspraksis har for værditabet, er genstand for diskussion. Sagt på en anden
måde så rejser denne praksis de helt centrale spørgsmål:
Der er meget i analyserne, som tyder på, at en delvis oprensning til frigivelse med
efterladt forurening på grunden fortsat vil have en negativ betydning for ejendommens
værdi. Dette forhold kan formentlig begrundes i psykologiske faktorer, som er vigtige
elementer på ejendomsmarkedet. Der er dog heller ingen tvivl om, at der ikke er objektive
miljømæssige begrundelser for, at en delvis oprensning skulle indebære et værditab, da
grunden er renset op til den mest følsomme arealanvendelse, som kan tænkes at foregå
på grunden.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at der er tale om en langsigtet
afhjælpningsstrategi, der må forventes at tage en rum tid, førend den kan slå igennem
på ejendomsmarkedet. Grundlæggende må det forventes, at
ejendomsmarkedet indretter sig mod objektive forhold set på langt sigt. Dette bør
principielt betyde, at der med tiden ikke vil være et værditab som følge af efterladt
forurening ved oprensning til frigivelse. Ejendomsmarkedet vil dog kun indrette sig mod de
objektive forhold, såfremt de oplyses og overbevises om rigtigheden gennem målrettede
informationskampagner.
Hvor vidt værditabet for ejendomme oprenset til frigivelse på lang sigt vil blive
elimineret rækker af gode grunde længere, end denne evaluering kan belyse.
På baggrund af analyserne kan følgende konkluderes om værditabsproblemet: