Evaluering af Værditabsordningen

4. Den miljømæssige effekt af oprensninger under Værditabsordningen

Det har ikke været en del af denne evaluering, at foretage en evaluering af den miljømæssige effekt af værditabsordningen. Dette ville i sig selv være en meget omfattende opgave, som bl.a. skulle indeholde en vurdering af, om midlerne anvendt under værditabsordningen miljømæssigt kunne være anvendt bedre under en anden ordning, f.eks. affaldsdepotloven. Imidlertid vil det være rimeligt at foretage en overordnet bedømmelse af den miljømæssige effekt af værditabsordningen.

Den miljømæssige effekt af oprensningerne foretaget efter Værditabsordningen kan bedømmes på flere måder. Det centrale i en bedømmelse er dog i alle tilfælde at vurdere, om arealanvendelsesproblemerne er løst således, at grunden kan anvendes til boligformål uden miljø- og sundhedsmæssige konflikter. Dette gælder uanset, om der er foretaget oprensning til frigivelse eller til afmelding.

Hvilke mængder af forurening, der er fjernet, er i princippet uinteressant, eftersom dette forhold er en funktion af forhold, som er tilfældige. Hvorvidt en grund er forurenet i dybden er uinteressant i forhold til arealanvendelsen, så længe det er muligt at foretage en afværgeforanstaltning på grunden, som muliggør anvendelse til boligformål uden miljømæssige problemer fremover. Efterladt forurening, der f.eks. kan true grundvandet, er ikke et problem, som skal løses efter Værditabsordningen. Sådanne problemer må løses inden for den øvrige indsats, dvs. primært Affaldsdepotloven eller i dag Jordforureningsloven.

Da arealanvendelsen er løst på alle grunde oprenset under Værditabsordningen er den miljømæssige effekt af Værditabsordningen, at en række grunde er blevet oprenset hurtigere, end hvad der ellers ville være tilfældet. Hvadenten grundene er oprenset til afmelding eller frigivelse, så kan de anvendes til boligformål uden bekymringer for sundhed eller miljø. Uden VTO ville disse grunde først være blevet oprenset efter den almindelige prioritering jf. Affaldsdepotloven.

I forhold til den øvrige offentlige indsats overfor arealanvendelseskonflikter på ejendomme, der anvendes til helårsbolig, udgør indsatsen efter Værditabsloven en betydelig del. F.eks. blev der i 1998 anvendt 178 mill. kr. til undersøgelser og oprydninger efter Affaldsdepotloven, mens der blev disponeret midler for i alt ca. 67 mill. kr. efter Værditabsloven samme år (begge tal er ekskl. udgifter til administration). Størstedelen af affaldsdepotmidlerne er anvendt til grundvandstruende forureninger. Dette betyder, at der formentlig er blevet anvendt mindst lige så store beløb til afværgeprojekter i forhold til arealanvendelseskonflikter efter Værditabsloven som efter Affaldsdepotloven. Værditabslovens betydning miljømæssigt set kan på denne baggrund betegnes som af samme omfang som affaldsdepotloven.

En nærmere beskrivelse af udviklingen i sager behandlet under Værditabsordningen og herunder den miljømæssige effekt fremgår af arbejdsnotat 1 (Status for ordningens gennemførelse). I notatet beskrives bl.a. sager fordelt på forureningstype/årsag og andelen af oprydninger, der fører til afmelding, ligesom udviklingen under VTO sammenholdes med udviklingen i sager behandlet under Affaldsdepotloven.