Formålet med dette afsnit er at analysere boligejeres værditab efter oprensning af en
given forurening. I afsnittet vurderes det således, om det fortsat er forbundet med et
værditab for boligejere at besidde en grund, som tidligere har været forurenet.
Værditabet afdækkes ud fra en række interview med centrale aktører på boligmarkedet
samt via enkelte casestudier af faktiske handler med forurenede ejendomme Desuden
undersøges det, i hvilket omfang de tidligere forurenede grunde handles.
Mens foregående afsnit kun omhandlede analyse af værditabet for forurenede grunde
før oprensning omhandler dette afsnit udelukkende analyse af et eventuelt værditab for
oprensede grunde.
Såfremt dette afsnit afdækker, at der fortsat eksisterer et værditab efter
oprensning, så vil værditabet afspejle at markedet af psykologiske årsager fortsat
lader sig påvirke af, at ejendommen har været forurenet. Værditabet vil i dette
tilfælde kunne beskrives som "omkostningen" ved en tidligere forurening, som nu
er blevet renset op. Oprensningen kan være sket til afmelding eller frigivelse. Den
psykologiske effekt kan tænkes at eksistere i begge tilfælde. I situationer med
frigivelse kan værditabet dog også relatere sig til begrænsninger i arealanvendelsen af
den private bolig.
Omkostningen eller værditabet er ækvivalent med, hvad en køber vil forlange i
kompensation for at købe den tidligere forurenede ejendom til sædvanlig markedspris.
Af afsnit 1.6 fremgår det, at den offentlige vurdering kan bruges som en indikator på
størrelsesordenen af værditabet. Nedenfor vurderes betydningen og konsekvensen af en
tidligere forurening i forhold til den offentlige vurdering ud fra interview med en række
medarbejdere på nogle af landets vurderingssekretariater.
Ligesom der ikke er fastsat en egentlig standard praksis for fastsættelsen af værdien
af grunde som er forurenede, så eksisterer der heller ikke en standard praksis for
fastsættelse af værdien af grunde, der tidligere har været forurenede.
Den offentlige vurderingsorganisation tillægger det forskellig værdi i forhold til
vurderingen af en ejendom, om en ejendom er blevet oprenset til afmelding eller
frigivelse. Hvis en grund er blevet oprenset til afmelding, betragtes grunden som ren af
vurderingssekretariaterne, og nedslag kan derfor ikke komme på tale af miljømæssige
hensyn. Den offentlige vurdering vil altså ikke blive påvirket af, at en grund tidligere
har været registreret som affaldsdepot, når servitutten er blevet fjernet fra Tingbogen.
Til gengæld kan nedslag komme på tale, hvis en grund kun er blevet oprenset til
frigivelse, hvilket i visse tilfælde kan betyde, at jorden under et hus fortsat er
forurenet. Når dette er tilfældet, oplyste Skyldrådsformanden, at det var almindelig
praksis at sætte m²-prisen på den ikke-oprensede del af grunden til 0 kr., subsidiært
at reducere m²-prisen. Ulempe nedslag har ikke kunnet komme på tale, når en ejendom er
blevet renset op til frigivelse.
Almindeligvis vil nedslaget derfor kun blive givet på 1/3 eller mindre af grunden,
hvilket vil betyde, at den samlede reduktion i den offentlige vurdering er beskeden.
I dette afsnit analyseres en tidligere forurenings betydning i forhold til
handelsværdien af en ejendom. Det vil sige, at det fortsatte værditab efter oprensning
af en given forurening forsøges afdækket. Afdækningen af det eventuelle værditab er
baseret på interview med de relevante interessenter (ejendomsmæglere og
realkreditinstitutter) kombineret med et casestudie som omhandler prisen på en oprenset
ejendom.
2.3.1 Ejendomsmægleres og realkreditinstitutters
vurdering af forureningens indflydelse på handelsværdien
2.3.1.1 Ejendomsmæglere
Ejendomsmæglerne fremhævede, at markedet vil have forskellige opfattelser af
oprensning til henholdsvis afmelding og frigivelse.
Det var den generelle opfattelse blandt de adspurgte ejendomsmæglere, at
ejendomme, som er blevet oprenset til afmelding, ikke længere skiller sig ud fra de
øvrige ejendomme på markedet. Nybolig, Dalum mente ud fra erfaring, at kunne slå fast,
at ejendommene blev handlet til almindelig handelspris. Ejendomsmægleren påpegede dog,
at ejendommene kunne have en lidt længere liggetid, men mente ikke, at der blev gået på
kompromis med prisen af denne grund. Det betyder blot, at ejendomme kan ligge lidt
længere end til den "oplyste" køber kommer forbi.
EDC-mæglerne i Skagen var af samme opfattelse. En totalt oprenset grund vil ikke
have nogen negativ effekt på handelsprisen, nærmere tværtimod. Mæglerne havde en
fornemmelse af, at det tværtimod kunne have en positiv effekt på prisen idet, en køber
ville få sikkerhed for, at hans grund ikke var forurenet.
Ejendomsmæglerne mente derimod, at situationen er en lidt anden, hvis en oprensning
blot resulterer i oprensning til frigivelse til boligformål.
Servitutten i Tingbogen om tilbagebleven forurening vil have en negativ indvirkning på
handelsprisen, dels fordi det medfører begrænsninger på anvendelsen af ejendomme, dels
fordi viden om tilbagebleven forurening på ejendommen giver en psykologisk effekt, som
indvirker negativt på prisen. Ingen af ejendomsmæglerne kunne give et bud på den
reducerede handelsværdi af en ejendom oprenset til frigivelse i forhold til en almindelig
ejendom.
Efter ejendomsmæglernes mening er det således ikke tilstrækkeligt, at oprense
til niveauet "frigivelse" ud fra en ren kompensationsbetragtning.
2.3.1.2 Realkreditinstitutter
Ud fra realkreditinstitutternes oplysninger fremgår det, at der er en stor
forskel på, hvordan de opfatter betydningen af oprensning til henholdsvis afmelding og
frigivelse til boligformål.
Såfremt en ejendom er blevet oprenset til afmelding, er det den generelle opfattelse i
realkreditinstitutterne, at ejendommen ikke længere skiller sig ud fra de øvrige
ejendomme på markedet. Institutterne har således en opfattelse af og en forventning om,
at der ikke er noget værditab forbundet med at sælge en ejendom, som har været
forurenet, men er blevet oprenset til afmelding. Hans Kure fra BRF kredit begrundede sin
opfattelse med, at servitutten om forurening ved afmelding bliver slettet fra Tingbogen,
således at det ikke længere er muligt via Tingbogen at se, at ejendommen engang har
været forurenet. Hans Kure mente endvidere, at selvom det alligevel skulle komme til
købers kendskab, at der engang havde været forurening på ejendommen, så ville det
næppe have nogen indflydelse på prisen.
Som en naturlig konsekvens af kreditforeningernes opfattelse af markedsprisen på de
ejendomme som er blevet oprenset til afmelding, så er kreditpolitikken for disse
ejendomme helt den samme som for "almindelige" ejendomme. Der gælder med andre
ord ingen regler om særlig opmærksomhed eller varsomhed i forbindelse med långivning.
Det skal indskydes, at Trineke Borch fra Realkreditrådet mente, at det fortsat kan
have en negativ indvirkning for markedsprisen på en ejendom, hvis den tidligere har
været forurenet og er blevet oprenset til afmelding. Hun begrundede sin holdning med, at
det er hendes erfaring, at psykologiske faktorer er meget afgørende i sager, der
involverer jordforurening. Selvom den oplyste del af befolkningen godt ved, at det er uden
sundhedsmæssig risiko og ikke har nogen negativ indflydelse på brugsværdien, at
ejendommen har været forurenet, så vil psykologiske faktorer og usikkerhed spille
negativt ind på prisen. Hun henholdt sig i øvrigt til, at Vestre Landsret i
domsafsigelsen i sagen Peder Gjelstrup mod Vejle Kommune af 26. oktober 1999 er af samme
opfattelse (se afsnit 2.3.2).
De tre realkreditinstitutter mener alle, at situationen er en helt anden, hvis en grund
kun er oprenset til frigivelse til boligformål. I disse tilfælde mener institutterne, at
servitutten om tilbagebleven forurening fortsat vil have en negativ indvirkning på
handelsprisen. Selvom den tilbageblevne forurening ikke medfører nogen sundhedsmæssig
risiko, så vil begrænsningerne i anvendelsen af ejendommen kombineret med psykologisk
effekter og usikkerheder efter institutternes mening medføre en reduceret markedspris og
en reduceret omsættelighed af ejendommen. Med baggrund i ovenstående betragtninger har
kreditforeningerne fortsat en konservativ og tilbageholden kreditpolitik i forhold til at
yde lån med pant i disse ejendomme. BRF kredit er mest tilbageholden, idet de som
udgangspunkt slet ikke yder lån, hvis det kommer til deres kendskab, at der fortsat er
lyst en servitut om forurening i en ejendom, selvom ejendommen er frigivet til
boligformål. De to andre kreditinstitutter yder lån i det omfang, man ved en
kreditvurdering finder, at det er forsvarligt. Institutterne lagde dog ikke skjul på, at
en servitut om "oprensning til frigivelse" vil betyde, at man er mere
tilbageholden med at yde lån.
Ud fra en fuldstændig kompensationsbetragtning kan det således konkluderes, at det
efter realkreditinstitutternes mening ikke er tilstrækkeligt at oprense til niveauet
"frigivelse".
I dette afsnit var det oprindeligt hensigten at kvantificere det eventuelle
fortsatte værditab ud fra en dataanalyse. Det har imidlertid ikke været muligt at
indhente data, der muliggør en systematisk statistisk analyse. I stedet redegøres der
nedenfor for en landsretsdom der indeholder empiri, som kan bruges til at kvantificere
"omkostningen" ved en tidligere forurening.
Casestudie: Landsretsdommen
Landsrets dommen af 26. oktober 1999 i sagen Peder Gjelstrup mod Vejle Kommune:
"Om kommunens erstatningsansvar for manglende oplysning om grunds tidligere
anvendelse som losseplads3", indeholder
interessante elementer i forhold til at belyse størrelsen af et evt. værditab efter
oprensning af en forurening.
Sagen drejer sig om en privat grundejer (G), der lægger sag an mod en kommune (V) med
krav om erstatning af et påstået værditab som følge af en forurening af grundejerens
ejendom. Ifølge grundejeren havde kommunen ikke overholdt deres oplysningspligt og
undladt at fortælle, at ejendommen var forurenet, da G i 1978 købte grunden fra
kommunen. Selv om sagen i bund og grund drejer sig om erstatningsansvar for manglende
overholdelse af oplysningspligt, så er det interessante element i sagen i denne
forbindelse, at den involverer en ejendom, som er blevet renset op under
Værditabsordningen.
I 1995 oplyste Vejle Amt G om, at hans grund var omfattet af en kortlægning af
tidligere lossepladsgrunde. Ved en nærmere undersøgelse blev det konstateret, at der var
forurening, og grunden blev derfor registreret som affaldsdepot. I samråd med Amtet blev
grunden oprenset til afmelding under Værditabsordningen, og den sagsøgte kommune
godtgjorde G et beløb på godt 42.500 kr., svarende til hans egenbetaling for
oprensningen.
Imidlertid lagde G sag an mod kommunen med påstand om, at G's ejendom som følge af
forureningssagen var faldet i værdi med et beløb på 275.000 kr., svarende til ca. 16%,
og at V var erstatningspligtig overfor G for dette beløb.
Grunden var under Værditabsordningen blevet oprenset til afmelding og den var derfor
ikke længere registreret som affaldsdepot. Alligevel udtalte en syns- og skønsmand (en
statsautoriseret ejendomsmægler) i retten, at den tidligere forurening betød et
handelsmæssigt tab på 275.000 kr. I retten begrundede han skønnet med, at det altid vil
have en negativ indflydelse på handelsprisen, når det kommer til offentlighedens
kendskab, at der har været miljøforurening på en grund. Selv om oplysningen om
forurening slettes fra Tingbogen, kan man altid finde oplysning om forureningen i Vejle
Kommunes Tekniske Register for ejendommen. Dette vil ifølge syns- og skønsmanden bevirke
den negative effekt på handelsværdien.
Ved domsafsigelsen blev syns- og skønsmanden vurdering tillagt stor vægt. Retten
fandt, at der ud fra foreliggende erklæringer ikke var grundlag for at antage, at G's
ejendom fortsat er forurenet med sundhedsskadelige stoffer, men fandt det ligeledes efter
syns- og skønsmandens forklaring godtgjort, at de foreliggende oplysninger om den
tidligere forurening alligevel vil medføre en forringelse af ejendommens værdi. Retten
fandt, at værdiforringelsen alene beror på psykologiske faktorer og ikke en nedsat
brugsværdi af ejendommen. Endvidere blev det ved domsafsigelsen lagt til grund, at der
ved synserklæringen ikke blev taget tilstrækkeligt hensyn til den skete oprensning. Med
baggrund heri fandt retten, at G's erstatning skønsmæssigt kunne fastsættes til 100.000
kr.
2.3.2.1 Konklusion
Sagen er meget interessant i forhold til belysning af det eventuelle fortsatte
værditab for ejendomme, som er blevet oprenset, da det kan konkluderes, at de danske
domstole erklærer sig enige med de syns- og skønsmænd, som mener, at der til stadighed
er knyttet et værditab til tidligere forurenede ejendomme, som imidlertid er fuldstændig
oprenset til afmelding.
Ud fra en rationel tankegang bør en oprenset grund kunne betragtes som mangelfri, og
værdien bør være den gældende handelspris/markedspris. Retten tillægger imidlertid
den psykologiske faktor stor vægt, og på denne baggrund vurderer den, at en oprenset
grund er mindre værd end en tilsvarende grund uden en forureningssag. I den konkrete sag
vurderede retten, at værditabet var 100.000 kr., svarende til ca. 6% af den
samlede ejendomsværdi (grund + bolig).
I dommens præmisser udtaler retten endvidere, at ejeren ved videresalg vil være
forpligtet til at oplyse om den tidligere forurening og det efterfølgende forløb. Det
betyder, at information om tidligere forureninger i teorien altid vil blive kendt for
potentielle købere (markedet) på trods af, at servitutten om forurening er slettet fra
Tingbogen.
Et væsentligt element, for om Værditabsordningen har indfriet hensynet med loven, er
at boligejere, hvis grunde er blevet oprenset, er i stand til at afhænde de tidligere
forurenede grunde uden væsentlige tab (jfr. LFA-analysen i arbejdsnotat 1, Status for
ordningens gennemførelse). For at afdække om dette er tilfældet er det interessant at
undersøge om handlen med oprensede grunde sker i samme omfang som handlen med almindelige
grunde. Hvis oprensede grunde ikke handles i samme omfang som "almindelige"
grunde har loven ikke indfriet hensynet til værditabet fuldstændigt. Da der fortsat blot
er oprenset et begrænset antal grunde har det imidlertid ikke været muligt ud fra en
systematisk analyse at fastslå om dette er tilfældet eller ej.
Ud fra interviewene med de relevante interessenter (realkreditinstitutter mv.) kan det
konstateres, at det er væsentligt at skelne mellem om en grund er oprenset til afmelding
eller om der fortsat er tinglyst en servitut på en ejendom.
For ejendomme frigivet til boligformål er det valuarer og ejendomsmægleres erfaring,
at det fortsat vil være forbundet med vanskeligheder at sælge ejendommen (hvilket som
allerede nævnt også er afspejlet i ejendomspriserne). Omvendt mener de ikke, at en grund
oprenset til afmelding, vil have problemer med at blive solgt.
Værditabsordningen har uden tvivl afhjulpet problemstillingen med stavnsbinding,
selvom ikke alle oprensede ejendomme kan sælges uden problemer i form af en forlænget
salgsperiode og i form af reduceret pris.
Som det fremgår af afsnit 1.6, er en række boligejere, som har fået oprenset deres
grund gennem Værditabsordningen, blevet interviewet med henblik på at udlede
boligejernes vurdering af værditabet. Spørgeguiden indeholdt desuden spørgsmål, som
havde til formål at forsøge at udlede, hvad en oprydning betyder for ejendomsværdien.
Svarene fra interviewene er bearbejdet, og nedenfor beskrives det samlede resultat.
14 ud af 24 grundejere har fået oprenset forureningen på deres ejendom. 10 af
grundejerne afventer endnu en oprensning af forureningen. Kun de grundejere, der har fået
renset deres ejendomme op, er blevet bedt om at svare på spørgsmål i denne del af
interviewet.
13 ud af 14 af ejendommene er blevet oprenset ved hel eller delvis opgravning af
forureningen. På en enkelt ejendom er der installeret afværgeforanstaltninger (dræn) i
forbindelse med lossepladsgas. Afværgeåret fremgår af Tabel 4.
Tabel 4
Gennemførelsesår for oprensning eller afværgeforanstaltninger
Det fremgår at der er stor spredning i den kvantitative vurdering af det konkrete
værditab. Det er umuligt at kvantificere, men tabellen giver en indikation af
værditabet.
Den offentlige vurderingsorganisation tillægger det forskellig værdi, om en ejendom
er blevet oprenset til afmelding eller til frigivelse. Hvis en grund er blevet oprenset
til afmelding, betragtes grunden som ren og nedslag kan ikke gives. Den offentlige
vurdering vil altså ikke blive påvirket af, at en grund tidligere har været registreret
som affaldsdepot, når servitutten er blevet fjernet fra Tingbogen. Tilgengæld kan
nedslag komme på tale, hvis en grund kun er blevet oprenset til frigivelse. Når dette er
tilfældet, er almindelig praksis at reducere m²-prisen på den ikke-oprensede del af
grunden.
Ejendomsmæglerne fremhævede, at markedet har forskellig opfattelser af oprensning til
henholdsvis afmelding og frigivelse. Det var den generelle opfattelse, at ejendomme, som
er blevet oprenset til afmelding, ikke længere skiller sig ud fra de øvrige ejendomme
på markedet. Ejendomsmæglerne mente ud fra erfaring at kunne slå fast, at ejendommene
blev handlet til almindelig handelspris. Ejendommene kunne dog have en lidt længere
liggetid, men mente ikke, at der blev gået på kompromis med prisen af denne grund.
Ejendomsmæglerne mente derimod, at situationen er en anden, såfremt en oprensning
blot resulterer i oprensning til frigivelse til boligformål. Servitutten i Tingbogen om
tilbagebleven forurening vil have en negativ indvirkning på handelsprisen, dels fordi det
medfører begrænsninger på anvendelsen af ejendommen, dels fordi viden om tilbagebleven
forurening på ejendommen giver en psykologisk effekt, som indvirker negativt på prisen.
Ingen af ejendomsmæglerne kunne give et bud på den reducerede handelsværdi af en
ejendom oprenset til frigivelse i forhold til en almindelig ejendom.
Ifølge realkreditinstitutterne er der stor forskel på betydningen af oprensning til
henholdsvis afmelding og frigivelse til boligformål. Såfremt en ejendom er blevet
oprenset til afmelding, er det den generelle opfattelse, at ejendommen ikke længere
skiller sig ud fra de øvrige ejendomme på markedet.
I tilfælde af oprensning til frigivelse, mener institutterne, at servitutten om
tilbagebleven forurening fortsat vil have en negativ indvirkning på handelsprisen. Selvom
den tilbageblevne forurening ikke medfører nogen sundhedsmæssig risiko, så vil
begrænsningerne i anvendelsen af ejendommen kombineret med psykologiske effekter og
generel usikkerhed medføre en reduceret markedspris og en reduceret omsættelighed af
ejendommen. Som følge heraf har kreditforeningerne fortsat en konservativ og
tilbageholden kreditpolitik.
Landsretten erklærer sig enige med de syns- og skønsmænd, som mener, at der
tilstadighed er knyttet et værditab til tidligere forurenede ejendomme, som imidlertid er
fuldstændig oprenset til afmelding. Landsretten tillægger den psykologiske faktor stor
vægt, og på denne baggrund vurderer den, at en oprenset grund er mindre værd end en
tilsvarende grund uden en forureningssag. I den konkrete sag vurderede retten at
værditabet var i størrelsesordnen 6% af den samlede ejendomsværdi (grund + bolig).
Grundejernes vurdering er, at det gør en forskel på ejendommens handelsværdi, om
grunden er frigivet eller afmeldt. 90% af de adspurgte grundejere mente at handelsprisen
vil være reduceret, såfremt grunden kun blev oprenset til frigivelse. Kun en enkelt var
i stand til at kvantificere forskellen i handelsværdien, og tabet ville udgøre ca. 10%.
3
Køb 523.1 og 523.2 - Miljøret 1.3 . V.L.D
26. oktober 1999 i anke 4. afd. B-2284-98, Peder Gjelstrup mod Vejle Kommune.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|