| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Bilagsrapport til "Evaluering af Værditabsordningen"; arbejdsnotat 2
Af analyserne i denne rapport fremgår det, at der efter al sandsynlighed ikke er noget
værditab såfremt forurenede grunde bliver oprenset til afmelding. Enkelte interessenter
var dog af den opfattelse, at de psykologiske effekter stadig kunne have en begrænset
negativ indflydelse på handelsprisen, mens andre mente, at en oprensning til afmelding
kunne have en positiv effekt i og med, at man fik vished om grundens miljøtilstand.
Ligeledes var disse ejendomme omsættelige. Der kunne maksimalt være tale om en lidt
længere liggetid. Ligeledes var belåningsvilkårerne de samme som for andre boliger.
Såfremt forurenede grunde oprenses til frigivelse er værditabet stadig aktuelt. Alle
interessenter vurderer, at der ved frigivelse stadig er et værditab dog af et
mindre omfang. Ingen af ejendomsmæglerne kunne give et bud på den reducerede
handelsværdi af en ejendom oprenset til frigivelse i forhold til en almindelig ejendom.
Realkreditinstitutterne mente i tilfælde af oprensning til frigivelse, at servitutten om
tilbagebleven forurening fortsat vil have en negativ indvirkning på handelsprisen. Selvom
den tilbageblevne forurening ikke medfører nogen sundhedsmæssig risiko, så vil
begrænsningerne i anvendelsen af ejendommen kombineret med psykologiske effekter og
generel usikkerhed medføre en reduceret markedspris og en reduceret omsættelighed af
ejendommen. Som følge heraf har kreditforeningerne fortsat en konservativ og
tilbageholden kreditpolitik. Grundejernes vurdering bekræfter, at det gør en forskel på
ejendommens handelsværdi, om grunden er frigivet eller afmeldt. 90% af de adspurgte
grundejere mente, at handelsprisen vil være reduceret, såfremt grunden kun blev oprenset
til frigivelse. Kun en enkelt var i stand til at kvantificere forskellen i
handelsværdien, og tabet ville udgøre ca. 10%. Dog mente næsten alle, at grundene kunne
handles, men et mindre værditab måtte forventes.
Grundejere, som uforvarende har erhvervet en forurenet ejendom, stavnsbindes, fordi
ejendommen er svær eller umulig at sælge. Forurenede grunde er næsten ikke
omsættelige. Ejendomme beliggende på en forurenet grund, kan som regel kun sælges, hvis
de er blevet oprenset eller er tilmeldt en oprensningsordning. Der har kun været handlet
nogle få forurenede grunde. Der har været et mindre antal handler med forurenede grunde,
der har været tilmeldt en oprensningsordning. Ligeledes har der kun været et beskedent
antal handler med oprensede (afmeldte) grunde. Ordningen medvirker således til at
reducere stavnsbindingen, i og med at forurenede grunde kan sælges, såfremt de er
tilmeldt VTO dog med et mindre værditab. VTO medvirker til at stabilisere
boligmarkedet. Forurenede grunde, der bliver oprenset til frigivelse er ligeledes
omsættelige dog med et mindre værditab.
Ordningen har også medvirket til, at en række forurenede grunde er blevet oprenset
hurtigere end i henhold til Affaldsdepotloven. Dvs. der er sket en fremrykning af den
offentlige oprensning af forurenede ejendomme, som anvendes til boligformål.
Spørgsmålet der står tilbage er, om der har været afsat tilstrækkelige midler til at
opnå de ønskede målsætninger og hensyn i tilstrækkelig grad.
Værditabsordningen har uden tvivl afhjulpet problemstillingen ved at medfinansiere
oprydninger, hvilket har muliggjort handel med disse ejendomme. De forurenede grunde, der
er oprenset til afmelding, kan nu frit omsættes på markedet sandsynligvis uden
værditab, mens grunde oprenset til frigivelse kan omsættes med et mindre værditab.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|