| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Evaluering af Grøn Guide Ordningen 1997-2000
Denne evalueringsrapport er den anden af to evalueringsrapporter om den
lokale miljøvejlederordning Grønne Guider.
Den første rapport blev afleveret i marts 1998 og handlede om
opstarten af Grøn Guide ordningen. Formålet var at beskrive, hvordan det var gået med
etableringen af de lokale Grøn Guide projekter, samt at give et input til den
organisatoriske videreudvikling af ordningen.
I denne anden rapport er hovedvægten lagt på at belyse, hvordan det
er gået med Grøn Guide projekternes udadvendte arbejde. Formålet har været at
undersøge, om ordningen har levet op til sine egne mål og retningslinier, samt at
vurdere nytten heraf. Desuden har det været hensigten at belyse de grønne guiders roller
og kompetencer i det udadvendte arbejde.
Oprindeligt var Grøn Guide ordningen berammet til at bevilge støtte
til Grøn Guide projekter i 3 år. Undervejs har ordningen imidlertid fået tilført
yderligere midler, hvilket har medført forlængelse af de fleste projekter med endnu 2 ½
- 3 år. Denne forlængelse betyder, at dette ikke som oprindeligt planlagt er en
slutevaluering. Den rummer således både forslag til justering af ordningen i de kommende
år, samt input til overvejelserne om ordningens koncept og muligheder i fremtiden.
Det må præciseres, at det er selve ordningen Grønne Guider som er
blevet evalueret, ikke de enkelte Grøn Guide projekter. Med Grøn Guide ordningen
menes, alle Grøn Guide projekterne samt den struktur og de principper, som Den Grønne
Fond har bygget op i tilknytning hertil. Vær også opmærksom på, at Grøn Guide
projekter ikke er det samme som de grønne guider. Det er godt nok til
ansættelsen af grønne guider, at Den Grønne Fond giver støtte, men forudsætningen for
at få støtte er, at der er en styregruppe af lokale parter bag den grønne guide. Et
Grøn Guide projekt er således både den grønne guide og dennes styregruppe,
selvom det er guiden, der i det daglige er den, der arbejder på projektet.
Lidt læsevejledning
Der er nogle enkelte ting, som kan være gode at vide inden læsning af
rapporten:
Sammenfatningen er relativ omfattende ud fra en erkendelse af,
at ikke alle har tid til at læse hele rapporten. Den skulle gerne give overblikket og de
vigtigste konklusioner på en forståelig måde. Men husk alligevel, at det sker på
bekostning af nuancerigdom og eksempler, så indblikket nødvendigvis må blive begrænset
og fortættet, så det også bliver tungere læsning.
Sammenfatningen afsluttes med en perspektivering. Bemærk at
denne ikke kun sammenfatter det, der er skrevet i kapitlerne, den bygger også videre og
fører til forslag og anbefalinger, som ikke findes i kapitlerne.
1. del er baggrundsdelen: Her kan man læse en introduktion til
Grøn Guide ordningen, om evalueringsmetoden samt om de spørgsmål, som evalueringen har
sigtet mod at besvare.
2. del indeholder den primære effekt-analyse. Den handler om
Grøn Guide projekternes udvikling og belyser hvilken effekt deres indsats har haft på
den lokale folkelig miljøindsats. Kapitel 4, som begynder denne del, er langt og sikkert
ét, man kan være fristet til at springe over. Det handler om udviklingen i 8 udvalgte
Grøn Guide projekter. Men det er et meget vigtigt kapitel! Dels fordi man her kan få et
mere levende og sammenhængende billede af, hvad der sker i forskellige slags grøn guide
projekter, end i de mange analyser hvor det hele splittes op i forskellige aspekter. Dels
fordi der refereres til disse eksempler i samtlige de efterfølgende kapitler.
3. del handler om Grøn Guide ordningens andre effekter. De tre
kapitler beskriver til dels de samme udadvendte aktiviteter som i 2. del, men anlægger 3
andre analytiske synsvinkler. Hvor 2. del handler om den lokale udviklingsproces,
sætter 3. del særligt fokus på folkeoplysningen, miljøperspektivet og den sociale
dimension.
4. del handler ikke direkte om effekter, men analyserer nogle forhold,
som alle har betydning for ordningens effekter og som tillige er væsentlige for dens
fremtidsmuligheder.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|