Evaluering af Grøn Guide Ordningen 1997-2000

Del III: Grøn Guide ordningens andre effekter

Med beskrivelsen af de udvalgte Grøn Guide projekter og det efterfølgende overblik over de lokale processer har 2. del allerede sagt en del om, hvad Grøn Guide ordningen er blevet til, og hvad den har medført. Denne gennemgang havde imidlertid et bestemt fokus, nemlig på indsatsen for at fremme den lokale folkelige miljøindsats. I denne del vil det blive suppleret med tre andre perspektiver på den samme historie. Der vil således i tre kapitler blive set grundigere på, om ordningen har levet op til nogle af dens andre succeskriterier. I kapitel 8 vil fokus således være på folkeoplysningen: Hvem når Grøn Guide projekterne ud til, og hvad kan der siges om effekterne af det? I kapitel 9 sættes fokuset på miljøet: Hvad er det for miljøforbedringer guiderne har bidraget til og hvordan? Og i kapitel 10 er det aktiviteternes sociale aspekter, som er i fokus: Inddrages sociale forhold i arbejdet og skaber det beskæftigelse?

Kapitel 8 Folkeoplysningen

8.1.  Folkeligheden
8.2. Handlingsorienteringen – information – oplysning


Det mest grundlæggende, man kan sige om Grøn Guide ordningens metode, er, at den handler om folkeoplysning. Man kan fremme miljøforbedringer på mange måder – også helt uden at involvere folk. Professionelle kan fx. betales for at gøre det, eller myndighederne kan tage sig af det uden at inddrage borgerne. Men det er altså ikke det, det handler om her. I dette kapitel ses der nærmere på de grønne guiders folkeoplysning. Har ordningen levet op til succeskriterierne på det punkt? Jævnfør kapitel 3 handlede de om:

Er de grønne guider kommet ud og fungere blandt folk?

Er Grøn Guide projekterne nået bredt ud, d.v.s. ud over de allerede grønne – til de mange ’lysegrønne ’, som har behov for rådgivning og vejledning?

Har grøn guide projekterne gennem formidling af ny miljøviden om konsekvenser og alternativer samt gennem praktisk rådgivning og vejledning, aktivt medvirket til, at folk selv finder løsninger og handler?

Kapitlet er opdelt i to del-kapitler:
I 8.1. belyses spørgsmålet, om ordningen har levet op til de to første af ovenstående succeskriterier. Der ses på målgrupper og aktivitetstyper, og der skelnes mellem den direkte borgerkontakt og den formidlede gennem massemedier og ’ambassadører’.
I 8.2. tages der udgangspunkt i det 3. succeskriterie. Der ses nærmere på karakteren af de grønne guiders handleorientering. De mulige effekter samt fordele og ulemper ved to forskellige måder at opfatte handleorienteringen på belyses og diskuteres. I forbindelse med denne diskussion inddrages anden forskning til belysning af de mulige effekter af miljøinformationen på borgernes indsats. Der indgår også mere generelle overvejelser vedrørende miljøproblematikkens udvikling i vurderingen af grønne guiders mulige rolle som folkeoplysere i fremtiden.

8.1. Folkeligheden

Indblikket i de 8 Grøn Guide projekter

De 8 eksempler i kapitel 4 giver samlet indtryk af, at de grønne guider virkelig lykkes godt med at nå ud til folk, og at de folk, som der er tale om, bestemt ikke kun er de allerede grønne. Men der er nogle forskelle, som det er værd at tydeliggøre:

Når det drejer sig om folkelighed, skinner projektet i Hørgården i øjnene. Guiden her arbejdede i et almennyttigt boligbyggeri, hvor meget få af beboerne var grønne endsige lysegrønne i forvejen. Det lykkedes hende alligevel at vinde opmærksomhed, tillid og respekt hos en stor del af disse beboere. Ikke mindst de store legepladsprojekter med flere hundrede beboere som deltagere, og med stor synlighed og debat om dem, havde gennemslag. Men også økologisk bankospil, børnearrangementer, en økologisk demonstrationslejlighed, kabel-tv udsendelser og besøg med miljøeftersyn i 650 lejligheder er eksempler på aktiviteter, hvor hun er nået ud til en stor del af beboerne. Guiden har to eksempler på, at hun fik sat noget i gang hos selv de mest socialt belastede i bebyggelsen. I det ene tilfælde hørte hun gennem vinduet bebyggelsens værste narkoman fortælle sin veninde om den grønne guide og hendes projekter. I det andet tilfælde var hun på lejlighedsbesøg hos et par, som var svært belastede af stoffer og alkohol. Alligevel fik hun en lang snak med dem om mulige grønne tiltag i deres lejlighed. At hun er nået over den lille gruppe aktive børnefamilier er hendes produktioner til det lokale kabel-tv også eksempler på. En "grønne gags" sketch, som foregik på et værtshus, hvor de besøgende blev grønnere og grønnere i hovedet, når de drak økologisk øl, gik rent ind hos den del af beboerne, som ellers går mere op i Grøn Tuborg end i grønt miljø. Ved at gøre grin med det grønne og sig selv nedbrød hun billedet af den grønne guide, som noget højtravende akademisk, og åbnede for kontakt med dem. Ligesom denne udsendelse vakte røre, fik hun mange kommentarer fra børnene for hendes julekalender, og fra husmødrene om en udsendelse om forskellige måder skrælle kartofler på. Dette er ikke et typisk eksempel, men et eksempel på en usædvanlig folkelig grøn guide, som har vist, at man kan også kan nå videre end de lysegrønne og komme i dialog og ’ryste’ dem, som overhovedet ikke plejer at tænke og gøre noget grønt.

Flere af de andre udvalgte projekter har også en klar folkelighed, om end ikke i samme grad. Projektet i Nørager minder på nogen måder om Hørgården, fordi guiden her starter op i et landområde, hvor der stort set ikke er blevet snakket om miljøvenlig adfærd i forvejen, og hvor der – trods befolkningens geografiske spredthed – også er tale om et socialt set tæt lokalsamfund. Guidens her har også været udfarende, men metoderne og udviklingen i den folkelige kontakt ligger tættere på ’det typiske’, d.v.s. den måde som det har været grebet an på i flere af de andre projekter. Projektet på Bryggen er et godt eksempel på ’det typiske’: Guiden når her bredt ud:
gennem ofte at skrive i den lokale og meget læste avis (mange grønne guider har her en fast grøn brevkasse i lokalavisen),
gennem at være medarrangør af et årligt stort lokalt marked,
gennem et stort projekt – her en midlertidig etablering af en grøn plads centralt i bydelen, som skaber stor opmærksomhed,
samt gennem aktiviteter med daginstitutioner og skoler, som også inddrager forældre.

Projektet i Ikast har de samme elementer, men her ses også en anden tendens. Nemlig at den brede folkelige kontakt blev prioriteret højt i begyndelsen som led i en synliggørelse, mens der senere er lagt mere vægt på at være konsulent for nøglepersoner og lokale aktør-grupper, hvorved der slækkes på den direkte folkelige kontakt for til gengæld indirekte at komme ud til en bred målgruppe gennem disse ’ambassadører’. Malling projektet viser en modsat tendens, fordi folkeligheden her er vokset i og med, at guiden her efterhånden har lagt mere vægt på at indgå i sociale netværk og på at få miljøet integreret som en aspekt i dette bredere lokale arbejde.

I Malling er den folkelige kontakt desuden opnået gennem et samarbejde med kommunen om en kompostordning for villa-ejere. Som konsulent kommer guiden herigennem i kontakt med mange borgere, som ellers ikke ville reagere på hendes aktiviteter. I Høje-Taastrup er guiden også kompost-konsulent og har derudover i højere grad end de øvrige udviklet en model for inspiration og støtte til gør-det-selv folket. Det kan være folk, som er grønne i forvejen, men lokal selvforsyning – som er kodeordet her – har bredere appel fordi det jo også handler om at få et udbytte: Bier er ikke kun gode for miljøet, men giver også honning. Tilsvarende er høns, afgræssende køer og vindmøller ikke kun et miljøgode, men også en måde at få æg, kød og penge på. Gennem åbne arrangementer med vejledning i praktiske gøremål hver lørdag forsøger guiden i Høje-Taastrup på den måde at nå gør-det-selv målgruppen.

Målgrupper og aktiviteter

I dette afsnit bliver folkeligheden testet ved at se på hele hold 1. Holder tendensen fra de 8 udvalgte projekter med at nå de lysegrønne? Hvem har de henvendt sig til og med hvilke aktiviteter og metoder?

Ud fra guidernes årsrapporter ses her først en opgørelse over hvilke målgrupper hold 1 guiderne havde i deres forskellige aktiviteter i løbet af 1. og 2. år:

Diagram 6:
Målgrupper i aktiviteter – hold 1 i deres 1. og 2. år

Baseret på årsrapporter fra 23 grønne guider på hold 1. Da årsrapporterne ikke alle rumme en detaljeret opgørelse af aktiviteter giver denne opgørelse ikke et fuldstændigt billede. Den må dog formodes at dække de vigtigste aktiviteter.

Opgørelsen er mere differentieret 2. år end 1. år. Kategorien beboere er således 2. år differentieret ud i beboere, beboerrepræsentanter i boligafdelinger og haveejere. Ligeledes er kategorien diverse mindre 2. år, fordi der er tilføjet 7 mindre kategorier.

Denne opgørelse adskiller sig fra opgørelsen af målgrupper i kapitel 5 ved ikke at fokusere på, hvor mange Grøn Guide projekter, der har haft hvilke målgrupper, men på hvor ofte de har haft dem i deres aktiviteter tilsammen. Herved bliver det tydeligt, at langt den største målgruppe er borgerne/forbrugerne. Når de nært beslægtede kategorier, "beboere" og "haveejere" lægges til bliver tendensen endnu mere udtalt. Det må også bemærkes, at der kun er registreret ganske få aktiviteter i det 2. år, som har været snævert rettet mod den aktive del af borgerne.

Skoler og daginstitutioner viser sig også at være blevet en vigtig målgruppe. Som det ses, er der her skelnet mellem den og "børn og unge" som målgruppe. I de fleste tilfælde er aktiviteter rettet mod skoler og daginstitutioner dog ikke kun rettet mod personalet og institutionen, men udgør en "formidling til formidlerne", således at det i næste omgang når børnene og de unge, samt i nogle tilfælde også deres forældre. Denne form for ambassadør-formidling, som også gælder for flere af de andre målgrupper, vender jeg tilbage til. Det næste spørgsmål her bliver, hvad det så er for aktiviteter, som de grønne guider typisk benytter sig af: Er det nogen, som bringer dem ud blandt folk, og som man kan forvente vil nå de lysegrønne?

Diagram 7:
Antal og typer aktiviteter – hold 1 i 1. og 2. arbejdsår

Baseret på årsrapporter fra 23 hold 1 guider.

Der er to vigtige forbehold, man skal være opmærksom på ved denne aktivitetsopgørelse: For det første bygger den på Grøn Guide projekternes indberetninger i deres årsrapporter. De er forskellige m.h.t. grundighed, og ved nogle typer af aktiviteter såsom skriftlig formidling, foredrag, offentlige møder & arrangementer og organisatoriske aktiviteter nævnes disse af og til i flæng, hvorfor antallet af aktiviteter sikkert har været større end det fremgår her. Det kan også være en del af forklaringen på de store forskelle i opgørelsen af 1. og 2. år. For det andet siger opgørelsen ikke noget om aktiviteterne størrelse. D.v.s. at et helt kursus tæller ikke mere end et foredrag. Opgørelsen egner sig således kun til at give et groft indtryk af aktivitetsniveauet inden for den enkelte kategori, og til at vise udviklingen fra det ene år til det andet.

Kategorien "Initiativ-org. Møder" står for deltagelse i planlægning af kommende, større aktiviteter. "Social+miljø akt." står for aktiviteter som både har en social og en miljømæssig hensigt. "Særlig pæd. arr." er specielle arrangementer rettet mod børn og unge, som fx. brug af eventyr, legetøjsværksted o.lign. "Opsøgende arbejde" handler fx. om besøg i butikker eller virksomheder for at sondere muligheder for samarbejde, salg af miljøvenlige varer m.v.

Som netop beskrevet skal opgørelsen tages med forbehold. På den anden side kan der være gode grunde til den markante vækst fra 1. til 2. år i offentlige møder og arrangementer, i foredrag og oplæg, i skriftlig formidling samt i udsendelser i lokalt TV, radio og video. Dels fordi etableringsfasen det 1. år tog en del af guiderne tid.63 Dels fordi det kan være udtryk for en naturlig følge af, at guiderne nu er blevet kendte i lokalsamfundene og derfor i stigende grad er blevet inviteret til at holde oplæg, bidrage i lokalradioen m.v.. Det kan også have betydet, at samarbejdet med de lokale aktører i stigende grad har ført til fælles arrangementer. Væksten er sket i relativt traditionelle former for formidling. Det er imidlertid ikke sket på bekostning af de øvrige anvendte aktivitetstyper, idet disse stort set ligger på samme niveau andet år som første år.

I diagram 8 på næste side er hold 1’s aktiviteter i deres 2. år, sammenlignet med hold 2’s aktiviteter i deres 2. år. Hensigten hermed har været at se, om der er store forskelle holdene imellem eller om det virker rimeligt at generalisere ud fra hold 1. Det viser sig, at de to holds aktiviteter omhandler de samme aktivitetstyper, men at der er nogle forskelle mellem holdene med hensyn til, hvor meget man benytter sig af nogle af typerne. Især er der noteret flere skriftlige formidlinger på hold 2, hvilket ikke opvejes af det større antal guider på hold 2 end på hold 1 i opgørelsen. Det modsvares dog af, at hold 1 formidler mere i lokal radio/TV/video. Hold 1 har flere offentlige møder og arrangementer og foredrag, mens hold 2 har flere miljøprojekter. Det fremgår også, at hold 2 har et langt større antal i kategorien "særlige pædagogiske arrangementer", men det kan meget vel skyldes en unøjagtighed i kategoriseringen af aktiviteter på daginstitutioner, idet det i kan være svært at afgøre, hvilken kategori de skal placeres under.

Det er ikke let at sige, om det ene holds aktiviteter er bedre til at nå de lysegrønne end det andet. Man skal nemlig være påpasselig med at vurdere hvilke aktivitetstyper, der har bragt de grønne guider ud blandt lysegrønne, og ikke-grønne folk, og hvilke der ikke har. Når der er tale om markeds- og torvearrangementer, aktiviteter der både har et socialt og et miljømæssigt indhold, samt lokale radio og Tv-udsendelser, vil jeg umiddelbart vurdere, at de når langt ud. Modsat retter foredrag, kurser, konsulent råd og initiativorganisering/-møder sig nok oftest mod folk, som i en eller anden grad er engagerede i miljøet i forvejen. Men det behøver ikke være sådan. Et kursus kan være for gårdmænd, et planlægningsmøde eller en konsulentopgave kan være for en afdelingsbestyrelse, som egentlig ikke er vant til at tænke på miljøet. Det samme kan siges om de øvrige kategorier. De kan rumme aktiviteter som appellerer til de allerede grønne, men også aktiviteter, som når bredere ud. Denne begrænsning fremkommer, når mange oplysninger kondenseres for at opnå et overblik. Der kan derfor være grund til at supplere ovenstående ved at se nærmere på forskellen i formidlingsformer og på de grønne guiders erfaringer hermed.

Diagram 8:
Sammenligning af aktivitetstyper på hold 1 (N = 23) og hold 2 (N = 27) i deres 2. arbejdsår

Bemærk at sammenligningen ikke er umiddelbar let, idet hold 1 indgår med 23 projekter, mens hold 2 indgår med 27 projekter. Med det in mente kan man dog alligevel læse nogle forskelle ud af oversigten. Opgørelsen bygger på registrering af aktiviteter i guidernes årsrapporter.

Formidlingsformer og målgrupper

Ifølge den afsluttende spørgeskemaundersøgelse angiver 65 ud af 67 guider, eksempler på, hvordan de har forsøgt at nå ud til de lysegrønne. I Skema 1 på næste side har jeg indskrevet de oftest anførte eksempler med kursiv, og derudover en del af de øvrigt nævnte eksempler, som kan vise forskelligheden i formidlingsformerne. Skemaet skelner dels mellem medie-formidling, brug af ambassadører og direkte kommunikation, og dels mellem om målgruppen er bred/åben eller snæver/rettet mod en afgrænset gruppe.

Kategorien "Direkte kommunikation til bred/åben målgruppe" viser at de grønne guider især fremhæver deltagelse i lokale folkelige begivenheder såsom festivaler, markeder og dyrskuer, hvor de kan opnå direkte kontakt med mange, som kommer af andre grunde. Det omtales som en god måde til at blive synlig og kendt af mange på. Men samtidig er der også nogle, som noterer, at denne kontaktform ikke gør det alene, fordi den er ret overfladisk og som sådan ikke fører til varige relationer og samarbejder. I øvrigt kan det ses, at der både er ret traditionelle formidlingsformer (såsom udstillinger, grønne kurser og møder/debataftener/foredrag) og mere usædvanlige, som benytter oplevelser som metode (økologisk modeshow, demonstrationsarrangementer i butikker og besigtigelses-/oplevelsesture).

Skema 1:
Udvalgte eksempler fra de grønne guider på formidlingsformer rettet bredt eller snævert mod den lysegrønne målgruppe

 

Bred –åben målgruppe

Snæver målgruppe

Medie-formidlet

Grønne råd i brevkasse/aviser/radio:

Indlæg i foreningsblade

Indlæg i radio og (lokal) TV

Lavet foldere og håndbøger.

Husstandsomdelte blade og lign. i lokalområdet

Kontakt til parcelhuskvarter om giftfri have

Gennem ambassadører

Gennem forretningsdrivende

Gennem overnatningssteder (bondegårdsferie, pensioner o.lign.)

Gennem daginstitution- personale og skolelærere

Finde kursister gennem sundhedsplejerske

Kurser for gårdmænd, viceværter, ejendoms- funktionærer

Direkte kommunikation

Kontakt på torvedage, dyrskuet, markeder m.v.

Udstillinger

Besigtigelsesture/Oplevelsesture

Økologisk modeshow

Offentlige Møder/debataftener/foredrag

Grønne kurser

Demonstrationsarrangementer i butikker

 

Foredrag for afgrænset kreds fx. grundejerforeninger, idrætsforeninger.

Samarbejde om arrangementer: Spejdere, Rideklubben, idrætsforeninger.

Aktiviteter for daghøjskole og aktiverede

Oprettet Økologisk produktionsskole for unge.

Fællesspisnings- arrangementer

Skole-arrangementer

Plantedag på legeplads

Undervisning af flygtninge og indvandrere i miljø

Børn og forældre arrangementer

Mødregruppe

Grøn Familie træf

Samarbejde med håndværkere og haveforening

Grønne regnskaber i ejendomme


I kategorien "Direkte kommunikation til snæver målgruppe" ses, at foredrag er fremhævet som den mest hyppige metode. Når jeg i øvrigt har medtaget mange andre eksempler inden for den kategori, er det imidlertid for at vise, at det ofte er inden for denne kategori, at guidernes eksempler befinder sig. Det er nok så meget i samarbejderne med de forskellige lokale parter, at guiderne kommer tæt på folk, som ikke er grønne. Her blandes det grønne ofte op med andre dagsordener: Kvalificering af arbejdsløse, pædagogiske mål, indvandrer-initiativer, idræt, socialt samvær m.v. Blandt de 8 udvalgte projekter er Hørgården, Malling og Nørager gode eksempler på det. De mere miljøkonsulent-agtige samarbejder som fx. i Kolding og Vestsjælland har ikke denne folkelige berøringsflade gennem deres aktiviteter. De samarbejder også, men når folk på en mere indirekte måde, som tages op om lidt, nemlig gennem ambassadører. Fælles for Hørgården, Nørager og til en vis grad Malling er, at guidernes arbejdsområde er et lille lokalsamfund, hvor det sociale liv er overskueligt og tæt. Det er mit indtryk, at det især er i boligafdelingerne, og landsbyområderne, at guiderne virkelig kommer i nær kontakt med folk, som ikke i forvejen er grønne. Det er ikke altid de letteste områder at være grøn guide i, men til gengæld er den nære folkelige kontakt, som flere af projekterne opnår her, en vigtig kvalitet. Det handler dog også om guidens kompetence og strategi. Nogle guider i boligafdelinger koncentrerer sig om at hjælpe de ansatte og de aktive beboere i afdelingsbestyrelsen med miljøstyring. Omvendt er der også guider med flere kommuner som arbejdsfelt, som satser meget folkeligt. Fx. guiden i Øst-Vendsyssel, som hverken er entreprenør eller projektmager, men lægger sin energi i at informere folk på deres hjemmebane. Hun skriver om at nå de lysegrønne:

"Der skal fantasi, og et godt kendskab til de forskellige gruppers hverdagsliv for at finde steder, hvor jeg kan indgå på en naturlig måde. De kommer ikke til mig, men jeg må krydse dem i deres liv"

"I Vendsyssel er folk meget tilbageholdende. Når jeg kommer ud, hvor jeg krydser deres hverdag - så kender de mig fra pressen eller de har hørt om mig gennem andre - så tør de godt spørge og snakke. Vejen for de lysegrønne til den grønne guide er lang. De mørke grønne er på hjemmebane og vil gerne i kontakt."

Samlet giver de to kategorier for "Direkte kommunikation" indtryk af, at de grønne guider er ude blandt folk. De benytter konventionelle metoder hertil, men også metoder hvor der appelleres til sanserne, sociale kvaliteter og samarbejde med udgangspunkt i målgruppernes konkrete forhold. Det handler dels om synliggørelse i en bred og forholdsvis overfladisk kommunikation som fx. på markeder - og om samarbejder der retter sig mod specifikke målgrupper.

Ambassadør-metoden nævnes ikke af så mange guider, som en vej til de lysegrønne. Men det er ikke desto mindre en metode, som en del guider benytter. Af de udvalgte projekter er projekterne i Kolding og Vestsjælland udprægede eksempler med deres forsøg på henholdsvis at nå forbrugerne gennem at påvirke butikkerne, og medlemmer af idræts- og friluftsforeninger gennem projekter i samarbejde med deres ledere og administratorer. Som det fremgår af skemaet er daginstitutioner den hyppigst nævnte ambassadør. Projekter om øko-mad, kompostering m.v. i samarbejde med de ansatte sigter ikke kun mod en direkte miljøoptimering af institutionen, men har også en pædagogisk dimension i forhold til børnene, ligesom forældrene direkte eller indirekte også bringes til at forholde sig til miljøforbedringer. Viceværter, socialarbejdere, voksenundervisere, sundhedsplejersker og virksomhedsledere er andre kanaler, der benyttes. På hold 1 har 16 ud af 21 guider benyttet sig af ambassadør-metoden til at nå bredt ud til folk. Det er selvfølgelig ikke lige til at sige, om det er netop er de lysegrønne, som de kommunikerer med. Via deres arbejde er de i kontakt med alle mulige mennesker, men det kan godt være, at dialogen om miljø kun opstår med en mere afgrænset gruppe. Da de ikke er agenter for miljøsagen, men tager den med ind som en del af deres arbejde, kan der dog være god grund til at tro, at de netop vil være i stand til at nå de lysegrønne.

Medie-formidling er, som det fremgik af aktivitetsopgørelsen, også en væsentlig del af de grønne guiders arbejde. Selv nævner de oftest grønne brevkasser i lokalavisen som den metode, de anvender. Lokal radio og TV er dog ifølge aktivitetsopgørelsen også hyppigt anvendt. Dertil kommer ’græsrods-medierne’: Foldere og skriverier i foreningsblade.

I samarbejde med Den Grønne Fonds sekretariat er de grønne guiders formidling gennem skriftlige massemedier blevet opgjort dels samlet for hele år 2000, dels mere differentieret for perioden september-november samme år.64 For hele året er der 1103 presseklip om eller med grønne guider. Det svarer rundt regnet til 1 om måneden pr. guide. Men hvilke medier er der mere præcist tale om – og hvilken karakter har indholdet? Det giver opgørelsen fra september til og med november et indtryk af (se diagram 9 på næste side).

Som det ses, indeholder denne 3 måneders periode over 500 presseklip (eksakt 539), hvilket giver et gennemsnit på 180 klip pr. måned mod et gennemsnit på 92 klip pr. måned for hele året. Altså næsten det dobbelte. Det må i første række henføres til, at det er tre produktive måneder. Sommerferie-perioden, hvor alt ligger næsten stille, trækker givet ned på årsgennemsnittet. Derudover ville det være nærliggende, at mange af guidernes deltagelse i den landsdækkende Miljøtrafik-uge, også har trukket tallet op. En særskilt opgørelse heraf viser dog, at de grønne guider kun nævnes i 58 presseklip herom.65

At de grønne guider indgår så relativt få gange i omtalen af Miljøtrafikugen afspejler et forhold, som er vigtigt at være opmærksom på i forbindelse med de grønne guiders mediegennemslag og synlighed: De grønne guider har ofte rollen som konsulent, eller indgår som én blandt flere parter i et samarbejde. Det er jo bl.a. det, der er ideen med grønne guider. Men det betyder så også, at de godt kan have lagt en del benarbejde i en sag uden, at det er dem, som får æren i pressen.

Diagram 9: Se her!
Presseklip om/med grønne guider – 1. september – 31. november 2000

Ser vi så på, hvor de grønne guider får omtale i den skriftlige presse, og hvilken karakter denne omtale har, så er to ting især markante:

For det første er det ikke kun i lokalaviserne, men også i de regionale dagblade, at de grønne guider har et pænt gennemslag. Antallet af presseklip er stort set af samme størrelse for de to kategorier. Klip med perifer omtale er dog en del højere for regionalaviserne. På den anden side er det bemærkelsesværdigt, at journalistiske artikler med omtale af de grønne guiders aktiviteter og initiativer er den kategori med flest klip. Selvom der er mange guider, som skriver grønne råd til lokalaviserne, så medfører den journalistiske omtale af deres aktiviteter flere presseklip.

For det andet er det meget sjældent, at de grønne guider har formået at få omtale i de landsdækkende dagblade i denne periode. Kun 13 omtaler på 3 måneder, hvoraf de 9 var perifere. Nu kan man dertil sige, at de grønne guider har til opgave at arbejde på lokalt niveau, og at de landsdækkende dagblade indeholder meget lidt lokalt stof. Kun hvor en lokal sag er særlig opsigtsvækkende eller har principiel karakter får de plads i disse medier. Det samme gælder de landsdækkende elektroniske medier. På den anden side er det ikke umuligt, og en omtale i et landsdækkende medie kan også være gavnlig for det lokale arbejde, fordi den kommer ud til mange mennesker og dermed øger opmærksomheden på sagen i den lokale offentlighed. Endnu engang kan der refereres til projektet i Hørgården, som på den ene side var et meget, nært lokalt projekt, men på den anden side opnåede landsdækkende omtale 7 gange, heraf den ene gang i TV-A og de øvrige gange i de store dagblade. Det havde ifølge guiden stor betydning, fordi det fik selvværdsfølelsen i området til at stige betragteligt, og hendes stjerne i folks øjne til at vokse. Hørgården er en lokal solstrålehistorie, og sådanne historier kan af og til godt trænge igennem i landsmedierne. Når en sådan historie først er trængt igennem ét sted, er der større chancer for at andre af landsmedierne også bliver opmærksom på den, og får lyst til at dække den.

Guiden i Hørgården har desuden selv gjort en del for at opsøge og pleje journalistkontakter:

"Når nogen har skrevet en artikel, så ringer jeg og kommenterer den – og det gør jeg hver gang…. Og enkelte af dem ringer jeg til uden at have noget til dem og spørger, hvordan de har det. Der er tavshed de første to minutter, men så kommer de i tanke om noget, jeg har, som de gerne vil have".

Kombinationen af nogle succesfulde projekter og en udfarenhed har altså givet resultater i forhold til landsmedierne i dette tilfælde. Med de succeser, som de grønne guider er med til rundt omkring, burde gennemslaget i landsmedierne derfor også kunne styrkes. Jeg mener dog ikke, at det skal gøres til et spørgsmål om guidernes kompetencer og udfarenhed. En grøn guide har mange opgaver at se til, og at bringe nyheder videre ud over lokalområdet er i kanten af deres arbejdsområde, om end det kan være gavnligt for deres projekt. I forbindelse med den nationale koordinering af Grøn Guide ordningen har de grønne guider i en periode kunnet få hjælp til deres medieformidling fra mediekonsulentfirmaet "Miljøkommunikation". Jeg har ikke været inde og evaluere denne side af sagen. Men set i forhold til muligheden for at styrke de grønne guiders gennemslag og synlighed i landsmedierne, finder jeg ikke, det er den rigtige metode, at tilbyde konsulenthjælp til guiderne. Derimod vil jeg anbefale, at der kobles en freelance-journalist til den nationale koordinering. Som koordinatorer for Grøn Guide ordningen har Grøn Information løbende lavet nyhedbreve på basis af guidernes logbøger - men kun til internt brug. Det er mange ressourcer at bruge på så lidt. Her ville det være oplagt at koble en rutineret freelance journalist på til at identificere de historier, som med den rigtige drejning kan appellere til landsmedierne, samt til at servere dem på den rigtige måde for dem. Med skiftet til 3 måneders intervaller for logbøgerne i forhold til de tidligere 14 dages intervaller, burde der umiddelbart set kunne frigøres ressourcer dertil.

Det ringe gennemslag i de landsdækkende aviser skal dog ikke overdøve det samlede billede af medie-gennemslaget. Gennem de regionale dagblade og lokalaviserne når guiderne meget bredt ud. Deres rolle som primus motor i mange lokale projekter betyder sammen med deres egne skriverier, at langt hovedparten af de 1103 presseomtaler i 2000 sandsynligvis ikke havde været der, hvis der ikke havde været nogle grønne guider. Da lokalt miljøarbejde i forvejen ikke har været særligt synligt i pressen, er de grønne guiders bidrag derfor ikke ubetydeligt, selvom det med støtte burde kunne øges i de landsdækkende medier.

Opsamling

Indblikket i de 8 udvalgte projekter viste, at grønne guider kan nå endog meget langt ud og rykke i folk, samt at de fleste af disse projekter på forskellige måder har nået ud over de aktive og grønnes rækker. Det efterfølgende overblik over hold 1’s målgrupper og aktiviteter bekræftede, at de grønne guiders aktiviteter hovedsageligt er rettet mod folk, hvad enten det er som lokale borgere, som forbrugere eller beboere. De anvender en bred vifte af metoder, men samtidig ser det også ud som om konventionelle aktivitetsformer og formidlingsmetoder fylder meget i deres praksis. Det er dog ikke muligt ud fra aktivitetsopgørelsen at gennemskue om disse aktiviteter praktiseres i sammenhænge og på en sådan måde, så de når ud til de lysegrønne, eller om foredragene, udstillingerne m.v. kun når de aktivt interesserede. Den efterfølgende differentiering i direkte kommunikation, ambassadør-formidling og medie-formidling viste imidlertid, at guiderne er aktive på alle tre områder, og at projekt-samarbejderne med afgrænsede målgrupper understøtter indtrykket fra de udvalgte projekter af, at de grønne guider når ud til de lysegrønne. De når også bredt ud ved hjælp af ambassadør-metoden og medieformidlingen via lokal- og regionalpresse. Undersøgelsen kan dog ikke dokumentere, hvorvidt deres budskaber når de lysegrønne denne vej.

På den anden side er det ikke det samme som, at der ikke er ting som kunne gøres bedre. Et spørgsmål, som må stå åbent her, er, om de grønne guider bruger for meget krudt på konventionelle aktiviteter og traditionel medieformidlet miljøinformation i forhold til deres samarbejdsprojekter, hvor de indgår i lokale netværk og aktiviteter, som bringer dem nær på folk og åbner for dialog. Til forskel fra den nationale miljøinformation skulle det netop være her, de grønne guider havde deres force. De udnytter den da også, og som sagt er det ikke let at sige, om deres brug af konventionelle formidlingsmetoder bruges i sammenhænge og på måder, som når langt ud. Den udpræget folkelige form for grønne guider, som eksemplificeret med projektet i Hørgården, er dog ikke typisk for Grøn Guide projekterne. Så set ud fra målsætningen om at bringe guiderne ud blandt folk og nå de lysegrønne kunne en styrkelse af denne type projekter tæt på folk og med meget aktiv borgerinddragelse være relevant, på bekostning af den større distance, som de traditionelt miljøformidlende projekter potentielt indebærer. Det er dog igen et spørgsmål om afvejning af dybde og bredde i indsatsen. Denne type projekter når langt ud, men hvis man ser det i forhold til andre typer Grøn Guide projekter, når de til gengæld ikke ud til en særlig stor gruppe mennesker.

Selvom medieformidlingen generelt set vurderes som tilfredsstillende, giver det ringe gennemslag i de landsdækkende medier grund til at overveje mulige forbedringer. Min anbefaling her er, at en freelance-journalist knyttes til landskoordineringen af Grøn Guide ordningen med henblik opspore egnede historier fra de grønne guiders logbøger og hjælpe med at servere dem for landsmedierne.

8.2. Handlingsorienteringen – information – oplysning

Det er et vigtigt element i Grøn Guide ordningens idégrundlag, at folkeoplysningen skal være handleorienteret.66 Succeskriteriet blev formuleret som spørgsmålet om "Grøn Guide projekterne gennem formidling af ny miljøviden om konsekvenser og alternativer, samt gennem praktisk rådgivning og vejledning, aktiv har medvirket til, at folk selv finder løsninger og handler?" Besvarelsen af dette spørgsmål virker ikke umiddelbart svært. De grønne guider er som beskrevet nået ud til folk, men har det haft nogen effekt i form af at påvirke folk til at tænke eller gøre noget anderledes? Det er til gengæld et svært spørgsmål. Dels fordi det - jfr. Kapitel 2 – ville være særdeles svært at foretage en bare nogenlunde valid måling af folkeoplysningens bevidstheds-, holdnings- og adfærdsmæssige effekter. Dels fordi handleorienteringen ikke er en entydig metode, men faktisk åbner for forskellige strategier. Det sidstnævnte gør, at vurderingen af Grøn Guide projekternes handleorientering – og af effekterne heraf – deles op i to. Den ene del ser nærmere på miljøinformation som vej til adfærdsændringer, den anden del på projekter som udgangspunkt for folkeoplysning. Med inddragelse af viden fra anden forskning ses der nærmere på effekter og de mulige fremtidige potentialer i disse to handleorienterede strategier.

Handleorienteringen i Grøn Guide projekterne

Hvis vi endnu engang begynder med at gå tilbage til de 8 udvalgte projekter, hvad siger de så om handleorienteringen? De kan alle betegnes som klart handleorienterede i deres arbejdsmåde. Så at sige alt, hvad de beskæftiger sig med drejer sig om at fremme miljøvenlig handling. Men på forskellig måde:
En del af det kan betegnes som forbrugerinformation om miljøhensyn i husholdningen. Det sker fx. gennem de grønne brevkasser i lokalaviserne, ved at have en bod i Brugsen, der demonstrerer miljøvenlige produkter, ved at lave kompostvejledninger, en vandsparekampagne eller en video om miljøhensyn, når man skræller og koger kartofter.
Vejledning i større miljøforbedrende projekter er en anden form. Selvforsyningsprojekterne om fx. biavl og hønsehold hos guiden i Høje-Taastrup er tydelige eksempler herpå. Disse er som miljørådene ovenfor rettet mod husholdningerne, men handler ikke som dem om justering af eksisterende praksis, men om at inspirere til nye projekter. Hjælpen til større miljøforbedrende projekter kan også være rettet mod de såkaldte ambassadører, således at de gennemfører projekter, som så bliver synlige og brugbare for folk. Guiden i Vestsjælland arbejder på den måde for at få foreninger til at gennemføre miljøprojekter.
En tredje form drejer sig om at organisere lokale aktiviteter, som enten direkte skaber miljøforbedringer eller som skaber bedre muligheder for at handle miljøvenligt. Det kan handle om at få indført en genbrugsordning, arrangere samkørsel eller oprette en vegetarisk spiseklub. Som eksempel på lokale miljøprojekter, som vil fremme mulighederne for miljøvenlig handlen, er gode eksempler blandt andet de lokale IT-netværk med mulighed for organisering af fælleskørsel og med lokale miljøvejvisere.

Det ses altså allerede her, at handleorienteringen er udpræget til stede i de 8 udvalgte projekter, og at den har flere former. Men gælder det også for de øvrige Grøn Guide projekter?

De guider på hold 1, som ikke er blevet interviewet, fik i deres afsluttende spørgeskema spørgsmålet: "Har du medvirket til eller stået for praktisk, handleanvisende oplysning?" Hertil svarede kun 2 ud af de 14 nej. De øvrige skulle begrunde deres ja med eksempler, og disse er helt i tråd med ovenstående. Af den første type nævnes fx. "demonstrationer af diverse udstyr", "vaskeråd på messe" ,"vask ved 60 grader kampagne", "information om miljømærker" og "giftfri have kampagne". Af den anden projekt-vejledende type nævnes "besigtigelsesture". Som eksempel på den tredje organiserende type nævnes et "fuglekasseværksted". Hold 2 og 3 har ikke fået stillet samme spørgsmål, men ud fra deres eksempler i forbindelse med besvarelse af andre spørgsmål er det et tilsvarende helt entydigt indtryk, at deres udadvendte arbejde i udpræget grad er handleorienteret i den ene, anden eller tredje af de ovennævnte former.

Rummeligheden i begrebet "handleorientering" er imidlertid ikke uvæsentlig. Når det drejer sig om at vurdere effekten på folk af Grøn Guide projekternes handleorienterede folkeoplysning, så er det ikke lige meget, om der lægges vægt på at informere om små miljøråd, på at vejlede interesserede i større projekter eller på at lave projekter sammen med folk og i den forbindelse formidle miljøviden. Det er forskellige metoder, men forskellen kan også ses i lyset af to vidt forskellige begrundelser for at satse på handleorienteret folkeoplysning:
Den ene begrundelse findes helt tilbage i idégrundlaget for de første statslige initiativer til at støtte den lokale folkeoplysning om miljø. En af målformuleringerne for Vor Fælles Fremtid kampagnen var således:

"Opgaven er ikke at få folk til at vide. Opgaven er nu at få dem til at gøre. Kun handling skaber forvandling".

Derfor lagde man i denne kampagne op til, at støtten ikke skulle bruges til undervisning og debatter om miljøproblemerne og deres løsning, men til aktiviteter der handlede om at inddrage borgerne i at gøre noget. Handlingen står altså her umiddelbart i modsætning til problemer og politisk diskussion.67

Den anden begrundelse bygger på en kritik af forestillingen om, at forandringprocesser skal begynde med information/erkendelse, som så skal give folk en viden, som giver dem en holdning, som gør at de opbygger en vilje, der får dem til at handle i overensstemmelse med informationen. I stedet argumenteres der for, at man skal gå den anden vej, som i den velkendte "Learning-by-doing" pædagogik. Det drejer sig om at støtte og skabe de bedst mulige betingelser for, at borgerne deltager i projekter, som vedrører forbedringer i deres eget hverdagsliv – og først undervejs i sådanne projekter formidle informationer, der kan kvalificere processen og resultatet. Her står handling ikke i modsætning til problemer og dialog, men til information som strategi for folkeoplysning (ikke information som metode undervejs i forløbet, men som motivationsmetode til at igangsætte handling).68

Der behøver ikke være nogen modsætning mellem disse to opfattelser. Man kan godt tage afstand fra undervisning og debat som folkeoplysningsmetode, og se støtte til handling som en vej til at bringe borgerne i politisk dialog med hinanden og politikerne. Jeg skrev, at Vor Fælles Fremtids kampagnen umiddelbart satte handling over for den traditionelle fokusering på problemer og debat i folkeoplysningen. Men faktisk var intentionen, at støtten til konkrete, lokale handleprojekter også skulle skabe dialog på tværs af vanlige skel og øge borgernes interesse for den politiske behandling af bæredygtig udvikling. Borgerdeltagelsen i den politiske proces var således eksplicit formuleret i handlingsplanen for kampagnen:

"Målet kan også formuleres som at få skabt en folkelig opinion, der på miljøets vegne, stiller krav til de folkevalgte. Krav, som ikke kun indebærer en verbal indsats, men som har rod i den aktive lokale indsats for miljøet."69

Grøn Guide ordningen er ikke nær så klar om, hvad der ligger i handleorienteringen: Som beskrevet i kapitel 3 lægges der op til, at guidernes vigtigste arbejdsopgaver er at rådgive og vejlede om:

"- miljømæssige konsekvenser af vores levevis og forbrug,
- miljøvenlige alternativer i hverdagslivet,
- den sidste ny viden på miljøområdet, som har betydning for vores måde at leve og bo på."70

På den anden side blev der også direkte advaret mod en informationsstrategi, fordi folk bliver bombarderet med informationer, og fordi det handler om at få folk til selv at tage stilling og formulere konkrete forslag til løsninger.71 Ordningen har med denne uklarhed givet plads til helt forskellige opfattelser af handleorientering. Det kan være traditionel miljøinformation, som forsøger at motivere folk til handlinger gennem informationer om miljørigtige løsninger, og det kan være ressourcestøtte til borgernes egne projekter, som skal befordre deres handling, men herigennem også deres viden og deres dialog indbyrdes og i forhold til det politiske niveau. Der kan derfor være god grund til at se nærmere på guidernes handleorienterede praksis og på effekterne heraf ud fra begge perspektiver.

Effekter, fordele og ulemper ved miljøinformation

På spørgsmålet "Hvor stor en del af dit udadvendte arbejde har handlet om at formidle råd om miljørigtig adfærd?", svarer 5 ud af 12 guider fra hold 1 mellem 50 og 100%, mens 3 svarer mellem 25 og 50%. De sidste 4 har kun i meget begrænset omfang brugt tid på det. På et tillægsspørgsmål til deres overvejelser om nytten heraf svarer kun få. Et par af svarene fremhæver det som meget nyttigt:

"Det virker som noget af det mest konkrete og åbenbart nyttige" og

"Det er her der sker noget væsentligt".

De få andre svar forholder sig ikke til nytten, men til nødvendigheden af miljøinformationen:

"Informationerne der flyder i samfundet er ofte vildledende og der er derfor brug for en sortering af det seriøse og det useriøse",

"Vigtigt at få nuancerne med i mine råd – at miljøhensyn er en afvejning af mange forskellige forhold",

"Viden om produkter og fakta udvikler sig hele tiden" og

"Gentagelse er nødvendig. Mange er ikke modtagelige trods udtrykt god vilje."

Selvom der ikke var mange svar på spørgsmålet om nytten af miljørådene, så er der stor opbakning til det sidste argument om nødvendigheden af at gentage miljørådene. Da et par af de interviewede guider havde nævnt over for mig, at de ikke mente, de kunne fortsætte med at formidle de samme miljøråd, bad jeg de hold 1 guider, som ikke blev interviewet, om at tage stilling til udsagnet: "Som grøn guide kan man ikke blive ved med at formidle de samme miljøråd". 9 af 13 er uenige heri. Kun 2 svarer, at de er enige. Guiderne på hold 1 slutter altså overvejende op om miljøinformation, som en brugbar metode for dem i deres arbejde.

De to argumenter for nytten i miljøinformationen handler, som jeg forstår dem, om det forhold, at dér hvor guiderne kan motivere folk med miljøinformation, det er, når rådene er så konkrete og overkommelige i hverdagen, så de anviser en umiddelbart brugbar løsning, som ikke går ud over hverdagens gøremål i øvrigt. Det er i hvert fald det, som jeg mange gange har hørt guiderne sige. Det er også i god overensstemmelse med erfaringerne fra større informationskampagner. Fx. havde Forbrugerstyrelsen succes med kampagnen for at ’kogevaske’ ved 60 grader i stedet for ved 90 grader. Det er et energispareråd, som hverken tager ekstra tid, eller har andre ulemper for forbrugerne. I et sådant tilfælde gælder det blot om at trænge igennem al den anden information, som forbrugerne bombarderes med. I den grad installation af vandspare-aggregater, giftfri skadedyrs- og ukrudtbekæmpelse, sortering af affald til genbrug og kompostering, kan gøres let for forbrugerne, kan informationen herom også ventes af få en effekt. Den indirekte effekt heraf kan være, at folk gennem disse lette miljøhandlinger begynder at identificere sig som grønne og derfor efterhånden fortsætter på andre områder. Blandt familier, der allerede har en grøn grundholdning, er mere miljøinformation kærkommen, fordi de gerne vil have hjælp til at vælge det rigtige i lige deres tilfælde i junglen af mere eller mindre pålidelige råd.72 I disse tilfælde – altså hvor adfærdsændringen opleves som overkommelig eller hvor modtagerne allerede er grønne af holdning – er der god grund til at formode, at de grønne guiders miljøinformation ikke bare kan vække interesse, men også påvirke til miljørigtige adfærdsændringer. Desuden kan nogle af de grønne guiders nærhed og tillidsforhold til dem, de formidler til, samt deres tilgængelighed ved at befinde sig i lokalområdet i flere år, gøre det muligt for dem, at nå længere ud med deres miljøråd end de vanlige miljøkampagner.

Der er på den anden side også nogle begrænsninger og problemer knyttet til at satse på at motivere folk til at leve miljøvenligt gennem information:
For det første er der en klar begrænsning i, hvem miljøråd generelt appellerer til:

Ligesom de grønne vil de lysegrønne også kunne være nysgerrige over for miljøinformationen, men til forskel fra dem, er miljørigtighed ikke et vigtigt mål i deres livsstilsudvikling.73 De vil være præget af ambivalens, hvilket vil sige, at så snart miljøråd bare er det mindste besværligt, så vil de have argumenter, som de selv finder gode, for at lade være. De vil heller ikke nødvendigvis fortsætte med at ændre adfærd af hensyn til miljøet på andre områder, fordi de er begyndt på et område. Tværtimod kan den lette, lille miljøhandling på et område betyde, at de føler, at de nu har gjort deres, og derfor ikke behøver at gøre noget på andre områder også74.
En svensk undersøgelse har vist, at det især er kvinder, lavtuddannede, lavtlønnede og ældre i provinsen, som er motiveret for individuelle adfærdsændringer af hensyn til miljøet, mens, højtuddannede, højtlønnede, unge, storbybeboere og kvinderne (som eneste gentagelse) er de politisk set mest grønne og villige til at betale for miljøet.75 Der kan selvfølgelig være forskelle mellem Danmark og Sverige, men ud fra en livsstilsbetragtning virker det alligevel rimeligt troværdigt, fordi det netop er de højtuddannede, højtlønnede, unge og storbyboerne, som har en moderne livsstil med lidt tid til gør-det-selv aktiviteter. De vil hellere betale for gør-det-for-mig løsninger.
Sidst – men ikke mindst – må interessen i at følge de grønne guiders miljøråd i brevkasser m.v. også ses i forhold til, hvor presserende borgerne opfatter deres bidrag til miljøforbedringer, samt hvor meget de oplever at have behov for yderligere information på området. Angående det første er den andel af befolkningen som er "meget bekymrede" for forureningen faldet fra 77% i 1987 til 40% i 1999.76 Den generelle konsensus om miljøpolitikken og de mange initiativer på området, skaber som omtalt i kapitel 7 en stor tillid til den offentlige forvaltnings evne til at løse miljøproblemerne, og følgelig en reduktion i motivationen til selv at tage affære. Samtidig oplever flertallet heller ikke, at de mangler informationer om, hvad de bør gøre i deres dagligdag for at bidrage til at beskytte miljøet. 2/3 af danskerne svarede "Ja, jeg ved nok" i en undersøgelse heraf i 1999.77 Og samtidig med at indsatsen for at miljøinformere befolkningen er steget i løbet af 90’erne, angiver flere danskere i 2000 end i 1991, at de sjældent læser artikler eller ser udsendelser om økologi.78 Oplysningen herom stammer fra en ny dansk undersøgelse,79 som også viser, at den faktuelle miljøviden blandt folk ikke er så stor i dag som i 1991. Danskerne er stadig bekymrede for miljøet og kun meget få er fjendtligt stemt over for miljøsagen. Men den interesserer dem ikke så meget mere. Der er ikke nogen krisestemning. Man stoler på myndighederne og tænker og handler mindre selv. Som tendens taler det for nødvendigheden af fortsat at have en folkeoplysning på området. Men samtidig har den form for folkeoplysning, som består i at engagere befolkningen gennem miljøinformation, det problem, at folk har stor tillid til, at myndighederne gør nok, at de selv ved nok, og at de derfor ikke behøver interessere sig så meget for miljøinformationer.
Et andet vigtigt aspekt handler om, skridtet fra information til handling. Den ene af begrundelserne for handlingsorienteringen byggede som omtalt på en kritik af forestillingen om at forandringsprocesser nødvendigvis skal starte med erkendelse og derfra føre til handling. Der findes ikke nogen simpel sammenhæng mellem miljøbevidsthed og handling.80 Der er så mange andre ting udover miljøet, som har indflydelse på, hvad vi beslutter at gøre i dagligdagen.81 Derfor kan selv meget intensive forsøg på at informere og understøtte adfærdsændringer have svært ved at trænge igennem. AKF gennemførte i begyndelsen af 1990’erne et større forsøg, hvor 1500 husstande fordelt på 3 boligområder fik såvel information, konsulenthjælp og økonomiske incitamenter til at spare på energien. Hovedkonklusionen herpå var at effekten af en kombination af information, en ordning med selvaflæsning og konsulentbesøg havde medført energibesparelser i størrelsesordenen 7,4 %. Når det var inklusive økonomiske incitamenter i form af tarif-forhøjelser, blev spare-effekten i størrelsesorden 10%. Det må siges at vække til eftertanke, at en så intensiv indsats, som der her var tale om, hvor et økonomisk incitament kombineres med et målrettet og opsøgende informationsarbejde på et område, hvor der teknisk set er mange muligheder for adfærdsændringer, opnår en så forholdsvis beskeden effekt på 10%. Forskerne bag undersøgelsen vurderede selv, at det forhold, at 75% af deltagerne svarede, at de kendte nogle af konsulentens råd i forvejen, kan være en af grundene hertil.82 Manglende sammenhæng mellem information og efterfølgende adfærd må også forventes at gælde for de grønne guiders forbrugeroplysning. Selvom de opnår kontakt med folk, som interesseret hører eller læser deres råd, er det langt fra det samme som, at det også får en adfærdsmæssig effekt.
For det tredje er der et dilemma mellem på den ene side, hvor miljøinformation har appel og effekt, og på den anden side hvad der er de vigtigste miljøspørgsmål at inddrage befolkningen i. Som de tidligere statsstøttede kampagner og forsøgsordninger til fremme af borgernes deltagelse i bæredygtig udvikling har Grøn Guide ordningen ingen indholdsmæssige krav, udover at det skal handle om miljø. Formen er der derimod krav til: Blandt andet at den skal være handleorienteret og nå ud til de lysegrønne. Når de grønne guider så oplever, at det er de små, overkommelige miljøråd, som skaber god folkelig respons, så er det meget forståeligt her, de sætter ind. Den handleorienterede folkeoplysning bliver herved let ’laissez faire’ agtig; arbejdet for en bæredygtig udvikling kommer til at handle om det, folk finder interessant og overkommeligt, mens væsentlige problemer, som er i konflikt med befolkningens livsstilsudvikling kun i mindre grad tages op.83 Det gælder især transportudviklingen og forbrugsudviklingen. Handleorientering i form af miljøråd egner sig som beskrevet til de små miljøoptimeringer af adfærden i hverdagen, mens man må regne med, at den ikke har nogen effekt, når den opfordrer til ændringer, der anfægter tidsrytmen, komforten og lystkvaliteterne i folks hverdag. Hvis der satses ensidigt på at inddrage befolkningen gennem miljøspareråd, bliver problemet på sigt, at effekterne heraf bliver overhalet af livsstilsudviklingen og den hermed forbundne fortsatte forbrugsvækst. Til illustration heraf, vil jeg citere en familie, som efter flere års ihærdigt arbejde med at forgrønne deres liv, konkluderede:

"Trods alle intentionerne og planerne kunne vi konstatere, at mange af de kvalitative fremskridt ikke kunne holde trit med de kvantitative tilbageskridt: Bilen blev blyfri og kørte mange kilometer på literen; men de blev kørt stadig flere kilometer. Rengøringsmidlerne blev miljøvenlige, men tøjet vasket tiere. Genbruget er på nippet til at blive overhalet af forbruget, så affaldsmængden alligevel stiger. Apparaterne bliver energibesparende, men deres antal stiger støt."84

Et fjerde problem ved handleorientering som miljøinformation er, at det risikerer at give guiden et image som en ’hellig’ agent for den grønne sag, hvilket kan hæmme muligheden for at opnå kontakt og dialog med folk. De grønne guider lægger generelt stor vægt på ikke at virke hellige. Nogle registrerer, at folk har en tendens til at sætte dem i bås, men når folk efterhånden lærer dem at kende som person og ser, at de er som andre mennesker, oplever de at denne skepsis mindskes. På den anden side, kan man sige, at selve risikoen for at blive mødt med skepsis af dem, der ikke i forvejen er grønne, ligger indbygget i rollen som miljøinformator. Nu har guiderne som omtalt ikke kun rollen som informator, men i denne rolle ligger der jo, at de er agenter for miljøet, der skal overbevise andre om, at de skal ændre adfærd og livsstil af hensyn til miljøet. Udover at denne rolle kan skabe modstand hos nogen, betyder en også, at guiden let kommer til at blive personificeringen af den grønne sag. Det kan inspirere nogle, men det kan også let betyde, at ansvaret for at forsvare miljøet lægges på dem, og at de derved bliver miljøets part i debatter. Det er spørgsmålet om denne rolle er ønskelig. Som folkeoplyser kunne rollen alternativt være, at være den, der skabte betingelserne for at bringe andre i debat om miljøløsningerne. Det vil jeg vende tilbage til efter afsnittet om den anden form for handleorientering.

Handleorientering forstået som miljøinformation kan altså være en god måde at motivere folk på, og på visse områder kan det også nytte. Men der er også begrænsninger og problemer knyttet til denne form for folkeoplysning. Gælder det så også for den anden form for handleorientering?

Effekter, fordele og ulemper ved støtte til lokale projekter

Denne form for handleorientering går som omtalt ud på at inddrage borgere i aktiviteter eller projekter, eller på at inddrages i deres aktiviteter og projekter som en ressourcestøtte for dem. Det gælder om at sætte gang i og støtte lokale handlinger, som har et miljøforbedrende perspektiv. I del II er de grønne guiders aktive indsats for at integrere sig, samarbejde samt udvikle projekter og aktiviteter på lokalt niveau beskrevet. Her skal det kun handle om en vurdering af denne indsats folkeoplysende kvaliteter.

Der er to gode kvaliteter ved denne form for handleorientering:
For det første giver den mulighed for at koble miljøhensyn med andre motiver: Som det er beskrevet i eksemplerne fra Nørager og Malling kan motivet være lokalsamfundets overlevelse. I Hørgården så vi, at et naturlegepladsprojekt blev en social begivenhed, der fik mange beboere til at komme ud af lejlighederne og deltage i arbejdet. I Høje-Taastrup appellerer de lokale selvforsyningsprojekter både til sociale, rekreative og sundhedsmæssige motiver til at gå i gang med at handle. For alle disse eksemplers vedkommende er det altså muligt at få nogle borgere til at gå i gang med at handle af andre grunde end lige miljøet, selvom det også har miljørelevans. Den grønne guide kan støtte realiseringen og inddrage de miljømæssige perspektiver i arbejdet. Fremgangsmåden åbner også muligheder for at igangsætte handling inden for nogle af de sværere områder som transport og forbrugs- og livsstilsudvikling. Delebils-ordninger er noget flere grønne guider har arbejdet med. Her er der et klart økonomisk motiv for deltagerne. Med hensyn til forbrugs- og livsstilsudviklingen har en del guider forsøgt sig med at etablere "Grøn Livsstil" grupper, flere med dårligt resultat, nogle enkelte med gode erfaringer. Konceptet er dog en slags kursus i miljøoptimering af husholdningen, som altså bruger miljøargumenter som motiv til handlen. Det er måske derfor erfaringerne generelt ikke er så gode. En anden mulighed ville være at tage udgangspunkt i mange menneskers store problemer med tid og stress. I andre lande er der opstået bevægelser omkring "slow food", "voluntary simplicity", "downshifters" m.v. Motivet er, at få et bedre liv. Sidegevinsten er, at få folk i gang med at forholde sig til de værdier og den udvikling, som også er med til at skabe fortsat forbrugsvækst i vores del af verden.85 Hvor kommunerne er aktivt interesseret i borgerinddragelsen i LA 21, er der endelig også mulighed for at igangsætte borgerprojekter i nærmiljøet og gennem dialogen med kommunen inddrage de større perspektiver omkring bæredygtig udvikling, som normalt ikke sådan lige er til at få folk i gang med at forholde sig til.
Det andet gode ved denne form for handleorientering er, at det skaber en bedre læreproces, når man får folk til at inddrage egne erfaringer, handle, gøre nye erfaringer, diskutere dem med andre og indhente informationer undervejs i arbejdet – end ved at informere dem om, hvad de kan og bør gøre. Det er en gammel pædagogisk viden. Socialpsykologen, Kurt Lewin, fik under 2. verdenskrig til opgave at få folk til at spise mere brød og indmad. Han forsøgte sig på flere måder. Dels med foredrag, dels med grupper med udefra formulerede mål og dels grupper, som formulerede deres egne mål. Hvor kun 3% af dem, som havde fået foredrag anvendte indmad i madlavningen efter 1 år, var det tilsvarende tal for dem, som havde deltaget i gruppediskussioner om emnet 32%. Forsøget viste endvidere, at de grupper, som formulerede deres egne mål, nåede bedre resultater end de grupper, som blev pålagt nogle udefra dikterede mål.86

Men også den lokale aktivering har sine begrænsninger og problemer som folkeoplysningsstrategi:
Som beskrevet i kapitel 6 er den begrænsende faktor for borgerinddragelsen, at folk gennemgående har alt for meget at gøre i forvejen. Nogle guider har haft succes med at aktivere folk og etablere borgergrupper, men gennemgående har guiderne oplevet det som en sej proces at få aktiveret borgerne – og ikke mindst at få de aktive borgere til selv at trække læsset. Det kan have noget at gøre med, at guiderne har været udfarende med deres egne miljøprojekt-ideer i starten, i stedet for at lytte sig frem til, hvad der kunne få folk op af stolene. Men selv hvis der tages udgangspunkt i lokale borgeres interesser og initiativer, så vil effekten være hæmmet af, at de borgere, som er villige til at bruge tid på lokale aktiviteter, typisk er aktive og travle i forvejen. Som vist i flere af de udvalgte projekter og i kapitel 6, kan det lade sig gøre at styrke det lokale aktivitetsniveau, men dels må man ikke forvente, at der opstår en folkelig bevægelse, dels må man være opmærksom på, at selv gennem de lokale aktives projekter, vil der være borgere, som ikke nås – fx. dem der ikke er lokalt interesserede.
Hvor de grønne guider går ind og støtter borgernes egne lokale miljøprojekter, har denne form for handleorientering samme problem som miljøinformationen, nemlig at det meget let fokuserer arbejdet på de små, problemfri, synlige projekter, mens de miljøopgaver i lokalområdet, som ud fra et miljøperspektiv er vigtige, og som støder mod holdningsmæssige eller strukturelle barrierer, ikke tages op.87
En anden risiko er, at handleorienteringen medfører en for kraftig resultatorientering, der blokerer folkeoplysningen. Når man handler vil man selvfølgelig gerne se resultater. Men hvis ideen også er, at handleorienteringen skal inddrage folk og skabe en oplysende proces, så kan ønsket om resultater komme i modsætning hertil. I en tidligere undersøgelse har jeg vist, at miljøprojekterne i et boligområde blev begrænset til, hvad der kunne forventes konsensus om, også selvom det reducerede miljøeffekten. Herved undgik man en diskussion med beboerne som kunne true projektets gennemførelse. Men samtidig fik man både et dårligere resultat og udelukket en folkeoplysende debat.88 Trangen til at kunne fremvise praktiske resultater kan også føre til en professionalisering, hvor beboerne sættes ud på et sidespor, mens de professionelle planlægger, designer og gennemfører projektet. Det kan føre til gode miljøprojekter, men det er dårligt i et folkeoplysningsperspektiv, hvor projekter ikke skal laves for folk, men med dem.

Handleorienteret folkeoplysning praktiseret som aktivering og støtte til lokale projekter er altså heller ikke et Columbus-æg. Det har sine kvaliteter, men også nogle vigtige begrænsninger.

For begge former for handleorientering er det et godt spørgsmål, om handleorienteringen fungerer som indgang til dialog mellem borgerne og de folkevalgte, sådan som det lå i intentionerne bag Vor Fælles Fremtid kampagnen. Det er ikke et succeskriterie for Grøn Guide ordningen, men da ordningen går ud på at fremme folkeoplysning om miljø, har jeg fundet det relevant også at se på, om guiderne kun bidrager til handlinger eller om de – i eller uden sammenhæng hermed – også skaber debat og indgår i konfliktbearbejdning.

Bidrag til debat og konfliktbearbejdning

Som det fremgik af diagram 9 var kun ganske få af de undersøgte presseklip noteret i kategorien "debat". Nu kan debat jo foregå på andre måder end i aviserne, og ser man mere bredt på det, tegner der sig et andet billede. De 14 guider på hold 1, som ikke blev interviewet, blev i det afsluttende spørgeskema spurgt, om de havde bidraget eller selv stået for, aktiviteter, som havde været debatskabende. Kun 3 svarede nej hertil – 11 svarede ja. Eksemplerne, som de begrunder deres ja med, viser, at det dels handler om høringer og debatter i forbindelse med miljøprojekter i boligafdelinger, dels om regulære debatmøder, hvor områdets drikkevand-situation, det lokale forbrændingsanlæg, landbruget og miljøet m.v. har været taget op. Erfaringerne med sidstnævnte type har været gode, som disse 3 eksempler viser:

"De offentlige møder har været en stor succes med mellem 35 og 80 deltagere, og har således levet op til formålet: At have en løbende dialog i gang mellem befolkningsgrupper, som ellers ikke møder hinanden f.eks. producenter og forbrugere. Sådanne møder danner et godt grundlag op opbygger potentialer for det fremtidige arbejde"

"Debatten har ofte fået en ny drejning, idet ‘almindelige’ mennesker har haft mulighed for at komme til orde og tilkendegivet simple og ikke politisk afstemte meninger"

"Møde om rent drikkevand hvor både vandværkerne og det økologiske og konventionelle landbrug var indbudt. Det blev et rigtigt godt møde. Den første times tid pustede de sig op, men derefter blev stemningen at alle skulle samarbejde og ingen blev udpeget som skurke,"

Det er bemærkelsesværdigt, at disse regulære offentlige debatmøder alle er foregået på landet, og at erfaringerne - trods den ofte spændte konflikt mellem det konventionelle landbrug og miljøinteresserne – har været gode. Guiden på Møn – hvorfra det første af citaterne stammer – har i forlængelse af hendes gode erfaringer valgt i sin 2. periode at lægge vægt på at

"tage initiativer til at fremme øget vekselvirkning/samarbejde mellem ’konkurrerende’ interessenter i det natur- og miljørelaterede problemfelt for at sikre permanente og strukturelle ændringer:

Det etablerede politiske system /det civile samfund,

Offentlige virksomheder / private virksomheder

Landbruget / grønne organisationer

Lokal turisme / international turisme" 89

Det må understreges, at det ikke er almindelig læsning i Grøn Guide projekternes forlængelsesansøgninger. Men det er interessant, fordi det bygger på gode erfaringer og fordi det overskrider tendensen til kun at beskæftige sig med det populære og det der er konsensus om. Her lægger guiden op til at tage fat, hvor der er barrierer og modsætninger, og spille en rolle som den part der skaber rammer for en produktiv dialog. Guiden kan være part i den sag, som repræsentant for den grønne sag, men rollen kan også være at fungere som facilitatoren, som den folkeoplysende tredje part, der sætter scenen og bringer de andre i dialog.90

For at belyse om guiderne af og til har denne slags 3. part rolle, blev de grønne guider på hold 1, som ikke blev interviewet, også spurgt, om de havde bidraget til eller selv stået for aktiviteter, som havde været konfliktbearbejdende. 8 af de 14 guider svarede ja, og havde eksempler herpå. Det kan fx. handle om at forlige konflikter mellem medlemmer af den lokale Agenda 21 forening, eller om konflikter mellem børnefamilier og ældre om udearealerne i et boligområde. Men flere af eksemplerne handler også om, at guiderne har en position, hvorfra de kan fungere som formidler mellem borgere og kommunens folk. Guiden i Roskilde skriver fx:

"I de lokale foreninger er der enkelte brokkehoveder, som mange politikere og embedsmænd efterhånden er trætte af at høre på. I den forbindelse optræder jeg jævnligt som mellemmand/mægler, da jeg kender begge parter, og tilsyneladende bliver betragtet som værende relativt neutral og loyal af begge parter. Samtidig har jeg en oplevelse af at jeg af kommunens embedsmænd bliver opfattet som mere diplomatisk og mindre ’betonøkolog’ end nogle af de lokale græsrødder."

Denne rolle mellem borgere og kommune vender jeg tilbage til i kapitlet om guidernes relation til kommunen.

Taget ud fra hold 1 guiderne ser det således ud til, at en stor del af de grønne guider også bidrager til at skabe debat og også af og til fungerer som den, der fremmer dialog og konfliktbearbejdning mellem uenige parter. Det er dog ikke sikkert, at denne konklusion også gælder for de senere hold. Diagram 8, hvor udbredelsen af forskellige aktivitetstyper hos hold 1 og 2 sammenlignes, viste, at hold 1 har været mere aktive med at lave offentlige møder og arrangementer.

Opsamling vedrørende den handleorienterede folkeoplysning

Evalueringen har ikke præcist belyst den del af det 3. succeskriterie for folkeoplysningen, som handler om, hvorvidt de grønne guider "har formidlet ny miljøviden om konsekvenser og alternativer". Det er dog ud fra den beskrevne miljøinformationsindsats og min gennemlæsning af de grønne guiders indberetninger mit klare indtryk, at en stor del af deres aktivitet netop har handlet om det. Den 2. del af succeskriteriet, om guiderne "gennem praktisk rådgivning og vejledning, aktivt har medvirket til, at folk selv finder løsninger og handler." har derimod givet anledning til at analysere handleorienteringen, som den er blevet praktiseret, samt dens formodede effekter, fordele og ulemper.

Der er ud fra materialet ingen tvivl om, at Grøn Guide projekterne har levet op til kravet om at være en praktisk handleorienteret støtte til folk. Ordningens begreb om handleorientering lægger imidlertid op til forskellige tolkninger:

Handleorientering som information om miljørigtige handlemåder kan være en god måde at gøre miljøindsatsen konkret og relevant for folk på. Den kan have nogen effekt, sålænge der er tale om råd, der opleves som umiddelbart overkommelige. Dem, der er aktivt interesserede i at forgrønne deres liv, vil også have glæde af mere krævende råd. Derudover er der nogle problemer ved den form for handleorientering. Miljøproblemerne opfattes generelt som et mindre presserende problem af befolkningen og 2/3 del af danskerne mener ikke selv de har behov for yderligere miljøinformation. De vanskeligere miljøproblemer, som knytter sig til forbruget vil desuden næppe kunne ændres med miljøinformation, og der er en risiko for, at en strategi baseret på miljøinformation vil negligere disse problemer. Endelig kan det også hæmme folkeoplysningen, hvis folk identificerer de grønne guider som mere eller mindre hellige miljøagenter.

Handlingsorienteringen - forstået som støtte til lokale aktiviteter og projekter med miljørelevans - kan drives frem af andre motiver end miljøargumenter og alligevel fremme en miljøvenlig udvikling. Også på nogle af de mere vanskelige områder. Samtidig er aktivering af borgerne en bedre metode til at fremme læreprocesser, der kan ændre adfærd og livsstil. Men også denne form for handleorienteret folkeoplysning har sine begrænsninger, fordi folk i dag har travlt med så meget andet, og fordi borger-initierede projekter risikerer kun at gå efter de lavest hængende frugter, og at være så resultatorienterede, at opgaverne ikke vækker til refleksion og debat om værdier og strukturelle barrierer.

I forlængelse af disse forskellige former for handleorientering er det vigtigt at konstatere, at der er en alsidighed i Grøn Guide ordningen. Der arbejdes både udbredt med miljøinformation og med lokal aktivering. Desuden ser det ud fra hold 1 også ud til, at der i tilknytning til projekter, men også gennem offentlige arrangementer, gøres en aktiv indsats for at skabe debat og problemløsende dialog mellem modstridende parter. Da ingen af metoderne er problemfri, er det vigtigt at fastholde en sådan alsidighed ved en eventuel fortsættelse af Grøn Guide ordningen.

Samtidig er det vigtigt, at Den Grønne Fond sikrer, at projekterne er dynamiske. Miljøinformation gennem brevkasser, udstillinger m.v. kan være en god metode til at blive synlig, og hjælpe en del forbrugere i gang på nogle områder. Men både for det enkelte projekt og for Grøn Guide ordningen som helhed, er det problematisk, hvis denne metode fortsætter med at være det primære og aktiviteterne gentages gennem flere år ud fra argumentet om, at det nok virker, hvis man bliver ved at gentage det. For det enkelte projekt er det vigtigt, at integrationen i lokalsamfundet åbner for større projekter og samarbejder, sådan som det også ser ud til at ske (jfr. kap. 5). Kan guidens koordinerende og katalyserende rolle med tiden bringe ham eller hende i en position til at befordre debat og problemløsning mellem de lokale parter, vil det yderligere styrke folkeoplysningen. I vurderingen af forløbet af Grøn Guide projekterne bør Den Grønne Fond ikke blot lægge vægt på, at de er godt funderede, men også på, om der sker en udvikling i dem. Samtidig bør den gennem efteruddannelsen kvalificere guiderne til at planlægge strategisk og innovativt. Det vil jeg vende tilbage til i kapitlet om kompetencer.

For ordningen som helhed er det vigtigt, at være opmærksom på, at betingelserne for folkeoplysning på miljøområdet ændrer sig med årene. Miljøinformation og støtte til lokale borgerprojekter giver fortsat god mening. Der er ingen grund til at annullere handleorienteringen. Men omvendt skal man passe på at den ikke bliver et snærende dogme. Dalende interesse for miljøinformation, IT-samfundets nye muligheder for at tilgængeliggøre miljøinformation, folks tidsnød og deres følelse af at en del af miljøproblemerne ikke er så presserende mere – sådanne tendenser taler for, at ordningen ikke bør stå stille, men åbne for afprøvning af nye metoder og for andre former for projekter. Denne pointe om at være på forkant med tiden er videreudviklet i sammenfatningens diskussion af Grøn Guide ordningens fremtid.

63 Korremann og Læssøe 1998: Et år med de grønne guider, s. 61ff
 
64 Optællingerne er foretaget af Den Grønne Fonds sekretariat på basis af deres abonnementsordning for presseklip om grønne guider.
 
65 Af de 58 klip var hele 45 omtale af aktiviteter i regionale dagblade (28) og lokalaviser (17). Kun i 1 tilfælde blev en grøn guide omtalt en dagbladsartikel.
 
66 Jfr. Kapitel 3
 
67 Handlingsplanen for kampagnen Vor Fælles Fremtid, 1989.
 
68 Jfr. Læssøe 1996: "Barrierer for bæredygtig forbrugeradfærd" i TeknologiNævnets rapport: Fremtidens Forbrug.
 
69 Handlingsplanen for kampagnen Vor Fælles Fremtid
 
70 Fondens pjece om støtte til grønne guider 1996
 
71 jfr. Citaterne i kapitel 3
 
72 jfr. Læssøe, Hansen & Jørgensen 1995: Grønne Familier – Miljøvenlige levemåder – og mulighederne for at støtte udviklingen af dem. Ang. denne type familiers gradvise udvikling af deres miljøvenlige adfærd jfr. s. 70 ff. Ang. deres behov for fortsat forbrugerinformation jfr. s. 119.
 
73 Halkier, Bente, 1993: Grønt hverdagsliv – 90’ernes udtryk for den ny miljøbevægelse? Institut for Statskundskab, Århus
 
74 Iversen, Trine 1996: "Miljøproblematikken i hverdagslivet". Beskriver heri ud fra et empirisk studie denne reaktionsmåde som "kompartmentalisering".
 
75 Bennulf, M. & H. Selin 1993: Skiftninger i grönt. Om livstiler och miljö i olika sociala grupper, i Rolén, M. (red): Forskning om livsstil och miljö. Forskningsrådsnämnden.
 
76 Thulstrup, Bauer, Levine & Hjort Madsen: "Danskerne 2000", s. 80, Institut for Konjunktur-Analyse.
 
77 EU-Kommissionen (1999): "What do Europeans think about the environment?", The main results of the survey carried out in the context of Eurobarometer 51.1.
 
78 Udsagnet "Jeg læser sjældent artikler eller ser udsendelser om miljø" blev i 1991 besvaret med en gennemsnitsscore på 2,57 på en skala fra 1 – 5, hvor 1 = helt uenig og 5 = helt enig. I en tilsvarende survey med 1500 respondenter i 1999 var gennemsnitsscoren steget til 3,42.
 
79 Undersøgelsen "ØKO-Foods II", er gennemført af forskningsprofessor ved Handelshøjskolen i København, Suzanne Beckmann. Den publiceres senere i år.
 
80 Jfr. fx. Uusitalo, Liisa 1990: Are Environmental Attitudes and behaviour Inconsistent? Findings from a Finnish study" i Scandinavian Political Studies, Vol 13 – no 2.
81 Jfr. Læssøe, Jeppe 1996: Barrierer for bæredygtige forbrugsvaner i "Fremtidens forbrug og miljø", TeknologiRådet, rapport 1996/7
 
82 Groes, Uffe, Lene Nielsen & Morten Søndergaard 1990: Elbesparelser i boliger – erfainger med konsulentordning" AKF-forlaget; Larsen, Anders m.fl. (1993): Virkemidler og elbesparelser, AKF-forlaget, København.
 
83 Jfr. Læssøe, Jeppe 1995: Borgerinddragelse mellem åbenhed og styring s. 354f i Lübcke, Poul (red): Miljøet, markedet og velfærdsstaten, Fremad/AIF. For Grøn Guide ordningens vedkommende behandles projekternes emnevalg og deres indsats for at påvirke adfærd og livsstil nærmere i kapitel 9.
 
84 Læssøe, Hansen & Jørgensen 1995: Grønne Familier – miljøvenlige levemåder – og mulighederne for at støtte udviklingen af dem. s. 73f
 
85 I Norge har Miljøverndepartementet igangsat en kampagne, der meget bevidst fokuserer på tid, livskvalitet og kreativitet. Se www.07-06-05.com
 
86 jfr Gabrielsen, Tone Saugstad, 1996: Dogmer i folkeoplysningen s. 198f, Danmarks Lærerhøjskole.
 
87 Læssøe, Jeppe 1993: Folkeoplysning om bæredygtig udvikling i 90’ernes Danmark, Tværfagligt Center, DTU.
 
88 Læssøe, Jeppe, 1993: Folkeoplysningens mulighed i lokale, handleorienterede, grønne borgerprojekter – et empirisk studie, s. 76ff, Tværfagligt Center, DTU
 
89 Fra forlængelsesansøgningen fra Grøn Guide projektet på Møn
 
90 jfr. Kofoed, Jens & Jeppe Læssøe, 1995: Kulturbyens Grønne Centre, s. 15. Rapport nr. 80, IVTB, DTU