Undersøgelse af kritisk frigivelseshastighed for kobber fra bundmaling til lystbåde 

Forord

Nærværende rapport beskriver projektet med titlen "Undersøgelse af kritisk frigivelseshastighed for kobber fra bundmaling på lystbåde", udført fra januar 2000 til marts 2001. Projektet er udført af J. C. HEMPELīs SkibsfarveFabrik A/S og Dansk Sejlunion med økonomisk støtte fra Udviklingsordningen under Program for Renere Produkter m.v.

Projektansøger er J. C. HEMPELīs Skibsfarve-Fabrik A/S (i det følgende refereret til som HEMPEL), med Gitte Nielsen/Martin Porsbjerg som projektledere.

I 1998/1999 gennemførte HEMPEL, Dansk Sejlunion og VKI (Vandkvalitets Instituttet) et projekt for Miljøstyrelsen med titlen "Indledende vurdering af mekanisk rensning som alternativ til biocidholdig bundmaling samt vurdering af biocidholdige antibegroningsmidler med forventet reduceret miljøbelastning". Dette projekt er nu udgivet som Miljøprojekt Nr. 510 "Test af mekanisk rensning af skibsbunde og antibegroningsmidler med reduceret miljøbelastning" (http://www.mst.dk/udgiv/Publikationer/1999/87-7909-553-4/ html/default.htm). Resultaterne heraf viser, at der på markedet i dag findes alternativer til de hidtil anvendte biocider til bundmaling til lystbåde, som har bedre miljøegenskaber, og at disse i kombination med kobber også virker effektivt mod begroning på skibsbunde.

Nærværende projekt er en forlængelse af ovenstående, men har baggrund i Miljøstyrelsens udkast til bekendtgørelse om bundmaling (Høringsbrev fra Frank Jensen af 23.12.98, J.nr.M 7034-0032, Ref.nb/10), hvor det fremgår at "Miljøstyrelsen vil snarest muligt fastsætte grænseværdier for frigivelsen af kobber fra bundmaling til lystbåde". Det forudsættes dog, at der sker "udvikling af bl.a. velegnede målemetoder og undersøgelse af den mindst mulige frigivelse med en tilstrækkelig effekt".

Målet med dette projekt er således, at finde den lavest mulige frigivelse af kobber fra bundmaling til lystbåde, som stadig sikrer skibsbundene beskyttelse mod begroning. På baggrund af de opnåede resultater er det ligeledes formålet, at give en anbefaling af grænseværdien for frigivelse af kobber fra bundmaling til lystbåde.

Denne opgave løses ved praktisk at afprøve to udvalgte bundmalinger på et større antal danske lystbåde i forskellige havne.

Dansk Sejlunion står som uvildig dommer vedrørende bedømmelse af malingernes begroningshindrende og sejltekniske egenskaber, og konklusioner og anbefaling gives under forudsætning af Dansk Sejlunions accept af bundmalingernes virkeevne.

De to anvendte testmalinger er udvalgt på baggrund af forsøg udført i sejlsæson 1999. Her blev 8-10 testmalinger med forskellige kobberfrigivelseshastigheder testet ved dels praktisk afprøvning på to både og på paneler placeret i forskellige havne, samt ved laboratoriemålinger for undersøgelse af kobberfrigivelse fra malingerne.

Det praktiske arbejde med udvikling og udvælgelse af de to anvendte testmalinger er foretaget uden økonomisk støtte fra Miljøstyrelsen. Forløbet er uddybet i afsnit 4 "Udvælgelse af testmaling" og 4.1 "Projektforløb 1999".

Frigivelseshastigheder på relevante testmalinger er blevet målt hos AB Thalassa, Uppsala, og på DMU (Danmarks Miljøundersøgelser), Roskilde.

I denne forbindelse skal det nævnes, at dette projekt er koordineret med projektet "Undersøgelse af ISO 15181 til bestemmelse af udludningshastighed for kobber fra bundmaling" (http://www.mst.dk/udgiv/Publikationer/2000/87-7944-322-2/
html/default.htm
) (Larsen, 2000b) hvor netop de to testmalinger undersøges.

Dette ISO 15181 projekt er gennemført på DMU, og er en fortsættelse af forprojektet "Opsætning af og kontrol af kritiske parametre i ISO 15181" (http://www.mst.dk/udgiv/Publikationer/2000/87-7909-894-0/
html/default.htm
), (Larsen, 2000a).

En styregruppe blev nedsat til dette projekt " Undersøgelse af kritisk frigivelseshastighed for kobber fra bundmaling til lystbåde". Denne har afholdt 4 styregruppemøder i løbet af projektperioden og bestod af følgende deltagere:

Pia Ølgaard Nielsen (formand), Miljøstyrelsen
Steen Wintlev-Jensen, Dansk Sejlunion
Carl Gerstrøm, Dansk Sejlunion
Jesper Højenvang, Dansk Sejlunions
Martin M. Larsen, Danmarks Miljøundersøgelser
Gitte Nielsen (sekretær), J. C. HEMPELīs Skibsfarve-Fabrik A/S
Martin Wiese Christoffersen, J. C. HEMPELīs Skibsfarve-Fabrik
A/S Martin Porsbjerg, J. C. HEMPELīs Skibsfarve-Fabrik A/S

Styregruppens medlemmer, alle kontaktpersoner på havnene og bådejere og andre, der frivilligt har bidraget med arbejdskraft og oplysninger til projektet, takkes for et godt og konstruktivt samarbejde.

 

Lundtofte den 20. juni 2001

Gitte Nielsen og Martin Porsbjerg
J. C. HEMPELīs Skibsfarve-Fabrik A/S