Biocider
Biocider, også kaldet aktive stoffer, tilsættes bundmaling for at forhindre begroning
af alger, dyr o. lign. på skibes bunde. Den ideelle biocidbaserede bundmaling indeholder
biocider, der frigives til det omgivende miljø med den lavest mulige hastighed, men som
samtidig opretholder en begroningshindrende effekt. Ydermere må biociderne nedbrydes
eller inaktiveres hurtigt, efter at have forladt skibsbunden, til stoffer, der udgør så
lav en miljømæssig risiko for det omgivende miljø som muligt.
Kobber
Kobber har i mange år været anvendt som aktiv stof i bundmaling til skibe for at
forhindre begroning generelt og desuden specifikt for at beskytte træbåde mod pæleorm.
Kobbers begroningshindrende virkning opstår ved frigivelse af kobber (i form af Cu2+
) fra malingsoverfladen til havvandet. Frigivet til havvandet bindes kobberionerne normalt
hurtigt til organisk eller partikulært materiale. Efterfølgende sedimentation fjerner
kobberet fra vandfasen til sedimentet, hvor det findes stærkt bundet til organisk og
uorganisk materiale. I denne form er biotilgængeligheden af kobber lav, og den biologiske
aktivitet dermed stærkt reduceret.
Alligevel har kobbers anvendelse i bundmaling skabt bekymring i Danmark, primært i
forbindelse med uddybning af havnebassiner. Forstyrrelser af sedimentet kan remobilisere
det bundne kobber, hvilket kan medføre effekter på følsomme organismer i nærheden
havne og klapningspladser. Forhøjede koncentrationer af kobber i havnesedimentet
komplicerer således mulighederne eksempelvis for at give klapningstilladelse.
Udviklingsarbejde
HEMPEL har gennem mange år forsket intenst i udvikling af bundmalinger til lystbåde
og storskibsfarten, som besidder en så lav miljømæssig risiko som muligt. Dette er
bl.a. sket ved udførelse af laboratoriemålinger ogtest, praktiske test på både i
sejlaktivitet verden over, samt stationære og dynamiske test på malede paneler placeret
i Danmark, Sverige, Spanien og Singapore. På baggrund af dette erfaringsmateriale
udførte HEMPEL i 1999 i samarbejde med Dansk Sejlunion forsøg med 10 udvalgte
biocidholdige bundmalinger til lystbåde. Forsøget blev afviklet som et internt
udviklingsprojekt, uden økonomisk støtte fra eksterne fonde.
Formålet med udviklingsprojektet
Formålet med forsøget var at udvælge de bedst egnede bundmalinger til videre
udvikling og test, dvs. identificere de bundmalinger, der havde den lavest mulige
frigivelse af kobber, og som samtidig holdt skibsbundene frie for begroning.
Alle 10 bundmalinger havde forskellige frigivelseshastigheder af kobber, nogle var rent
kobberbaserede og andre indeholdt både kobber og et cobiocid.
Alle malinger som er testet i dette projekt er eksperimentelle malinger.
Testmalinger på lystbåde
2 lystbåde i hhv. Horsens og Jyllinge blev påført samtlige 10 malinger som brede
striber på styrbord og bagbord skibsside. Hermed kunne sammenligning med rette foretages,
idet alle testarealer har været udsat for samme påvirkninger, der har indflydelse på
begroningsintensiteten på skibsbunde (sejlaktivitet, vandmiljø, temperatur mm.).
Testmalinger på paneler
De 10 testmalinger blev desuden påført 7 sæt paneler og opsat i hhv. Jyllinge,
Horsens, Grenå, Jægerspris, på Sveriges vestkyst (alle stationære), samt på HEMPELīs
dynamiske flåder i Spanien og Singapore. Herved undersøges malingernes virkeevne i
havmiljøer med forskellig begroningsintensitet og under hhv. dynamiske og statiske
forhold.
Lystbådene og panelerne blev inspiceret af HEMPEL og Dansk Sejlunion 3 gange i løbet
af sejlsæsonen 1999. Bådene blev optaget med kran, og alle testarealer underlagt en
grundig teknisk inspektion. Samtidig blev panelerne optaget manuelt og inspiceret for
tilstedeværelse af begroning.
Resultater på lystbådene
Ved sæsonens slutning og efter den 3. og sidste inspektion kunne det konkluderes, at
der på de 10 testmalinger sås den ventede variation i begroning på bundene, som
funktion af malingstype, biocidindhold og kobberfrigivelsesniveau. To produkter var begge
placeret pænt i forhold til de øvrige. Den ene, benævnt 87910-31750, havde den bedste
virkeevne af alle de testede malinger, idet der ikke her sås nogen reel begroning. Den
anden, benævnt 87910-30390, en maling med lavere frigivelse af kobber i forhold til
87910-31750, havde en mindre effektiv performance, da der her observeredes slim og nogen
begroning med alger.
Resultater på panelerne
Ovennævnte observationer på lystbådene blev bekræftet ved inspektion af panelerne,
idet tilsvarende forhold gjorde sig gældende for virkeevnen af hhv. 87910-31750 og
87910-30390. Dette gjaldt både ved sammenligning af virkeevnen i forhold til de øvrigt
testede malinger og ved sammenligning de to malinger imellem.
Delkonklusion for udvælgelse af testmalinger
På baggrund af de her beskrevne forsøg kunne det konkluderes, at de to testmalinger
87910-31750 og 87910-30390 begge er gode kandidater til fremtidens mere miljøvenlige
bundmalinger, hvorfor disse udvalgtes til videre anvendelse i nærværende projekt,
"Undersøgelse af kritisk frigivelseshastighed for kobber fra bundmaling til
lystbåde".
Ny malingsteknologi
De to testmalinger er baseret på en nyere teknologi, og har kobber og zink pyrithion
som aktive stoffer. Påvirkningen af det omgivende miljø i forhold til tidligere og
nuværende kommercielt anvendte bundmalinger forventes reduceret. Dette skyldes, at zink
pyrithion nedbrydes meget hurtigt i vandmiljøet (se evt. "Økotoksikologisk
vurdering af begroningshindrende biocider og biocidfrie bundmalinger"
(http://www.mst.dk/udgiv/Publikationer/1999/87-7909-542-9/html/default.htm)
Madsen, T. et al., 1999). Samtidig er frigivelsen af kobber reduceret.
De to udvalgte malinger
Den ene, HEMPELīs Bundmaling 87910-31750, er tidligere testet i projektet "Test
af mekanisk rensning af skibsbunde og vurdering af antibegroningsmidler med forventet
reduceret miljøbelastning"
(http://www.mst.dk/udgiv/Publikationer/1999/87-7909-553-4/html/default.htm)
i 1998.
Den anden er en videreudviklet version heraf kaldet HEMPELīs Antifouling 87910-30390.
Denne bundmaling er kendetegnet ved en yderligere reduktion i frigivelseshastigheden af
kobber sammenlignet med HEMPELīs Bundmaling 87910-31750.
Benævnelser af de to testmalinger
For at lette overskueligheden refereres der i det følgende til de to malinger, som
hhv. Lyseblå og Mørkeblå jf. nedenstående forklaringsskema.
Tabel 1:
Forklaringsnøgle til benævnelserne af de 2 testmalinger.