Praktisk test af malinger
I sejlsæsonen 2000 er der foretaget en større praktisk test af de to udvalgte
bundmalinger, Lyseblå og Mørkeblå, hvor begge malinger er påført en række både i
nogle udvalgte danske havne.
Laboratoriemålinger
Sideløbende med den praktiske test er der foretaget målinger af
frigivelseshastigheden for kobber fra de to testmalinger. Disse målinger er udført af
DMU, Roskilde.
Formål
Formålet med forsøget var at teste de to malingers virkeevne miljømæssigt,
begroningsmæssigt og sejlteknisk og således bestemme den lavest mulige frigivelse af
kobber, der samtidig holder skibsbundene tilfredsstillende fri for begroning. På baggrund
heraf var det hensigten at lave en anbefaling af grænseværdi (GV) for
frigivelsesniveauet for kobber fra bundmaling til lystbåde. GV skulle således
fastsættes efter et niveau, der samtidig sikrer at malingen har en acceptabel
performance, dvs. begroningshindrende virkning.
Deltagerhavne og -både
59 bådejere har deltaget frivilligt i testen med 52 glasfiberbåde og 7 træbåde
fordelt over 7 havne. Fordelingen af havne og både er følgende:
Udlevering af testmaling
Midt i april måned 2000 har hver bådejer fået udleveret Lyseblå og Mørkeblå
maling til at påføre på hhv. styrbord og bagbord side af deres både. Sammen med den
udleverede maling har bådejerne modtaget tilbehør i form af sikkerhedsudstyr (handsker,
dragt, briller), malergrej og en mappe indeholdende instruktion i påføring af
malingerne, sikkerhedsdatablade for produkterne, samt to spørgeskemaer;
"Påføringsskema" og "Resultatskema".
Specielt for træbådene
For træskibenes vedkommende er der kun udleveret de kobberholdige bundmalinger, dvs.
uden co-biociddelen med zink pyrithion (men stadig Lyseblå og Mørkeblå). Det er
almindelig kendt, at kobber primært er effektiv mod dyr (hård begroning). Kravet for
mange træbåde til en bundmaling er ofte primært, at den indeholder tilstrækkeligt med
kobber hvorved angreb af pæleorm undgås. Derimod stilles der typisk ikke krav om en helt
begroningsfri bund (slim, alger mm.), hvorfor yderligere indhold af biocider (i dette
tilfælde zink pyrithion) i bundmalingen til træbådene er fravalgt. Zink pyrithion er et
fungi- og algicid, og er således effektiv mod blød begroning, såsom slim og alger mm.
Påføring af maling
Det er normal praksis ved bundmaling af lystbåde, at den eksisterende maling ikke
fjernes før den nye påføres. Den gamle maling blev således ikke renset af før
påføringen af testmalingerne, da det af HEMPEL heller ikke vurderedes at ville have
indflydelse på de opnåede resultater i projektet.
"Påføringsskema"
I forbindelse med malingspåføringen har hver bådejer udfyldt det udleverede
"Påføringsskema", hvor der gives oplysninger om forventet sejlaktivitet i
sæsonen, placering af båd, malingernes påføringsevner mm. Dette skema er returneret
til HEMPEL med henblik på efterfølgende evaluering af sejlernes erfaringer og vurdering
af bundmalingernes påføringsegenskaber.
Bådinspektioner
I løbet af sejlsæsonen er der udført 3 inspektioner af de involverede både. Disse
inspektioner er foretaget i uge 25, 34 og 40 ved dykkerundersøgelse, og evt. ved
optagning af både med kran i det omfang, der er vurderet at eksistere et behov herfor.
Vurderingsgrundlaget var den aktuelle begroningsintensitet. Såfremt der ikke fandtes
begroning på bådene blev disse således ikke taget op. Alle dykninger ved 3. inspektion
og optagninger er dokumenteret ved foto.
"Resultatskema"
Ved sæsonens slutning, og helst inden optagning af båden, har hver
sejler udfyldt det udleverede "Resultatskema". Her gives oplysninger om
bundmalingernes virkeevne over en sæson, sejltekniske egenskaber, aktuel sejlaktivitet
gennem sæsonen, generel vurdering af bundmalingerne mm. Dette skema er ligeledes
returneret til HEMPEL for en efterfølgende evaluering.
Grunden til at "Resultatskemaerne" skulle afleveres inden optagning af båden
var at sikre en så at sige "uvildig" besvarelse på spørgeskemaerne omkring
malingernes sejladsegenskaber og funktionalitet gennem sæsonen, som ikke afhang af den
evt. observerede mængde begroning efter sæsonen.
Fra sejlerne i Kaløvig er blot modtaget de besvarede spørgeskemaer, idet der ikke er
foretaget inspektioner i denne havn.
Evaluering - vurdering
Den samlede vurdering af produkterne udarbejdes af Dansk Sejlunion og HEMPEL i
fællesskab på baggrund af sæsonens samlede erfaringsmateriale.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|