| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Undersøgelse af kritisk frigivelseshastighed for kobber fra bundmaling til
lystbåde
Anbefaling til Miljøstyrelsen
- på baggrund af Dansk Sejlunions og HEMPELīs bundmalingsforsøg 2000.
Dansk Sejlunion og HEMPEL kan udfra bådinspektioner samt på baggrund af
deltagernes tilbagemeldinger, konkludere og anbefale som følger:
Mørkeblå maling
Den mørkeblå maling er dårligere end Lyseblå til at forhindre slimbelægninger.
Malingen belægges gennem sæsonen med et tykt slimlag og sidst på sæsonen i enkelte
tilfælde mere fastsiddende begroning, såsom brunalger og enkelte rurer.
Lyseblå maling
Den lyseblå maling kan begroningsmæssigt sammenlignes med traditionelle malinger. Der
forekommer et tyndt lag slim på malingen sidst på sæsonen, men ingen øvrig begroning.
Skal der alene udfra synspunktet om en ren bund vælges mellem de to malinger, vil
Dansk Sejlunion klart foretrække den lyseblå.
Samlet vurdering
Sejlsæsonen 2000 har været atypisk i forhold til normalen. Bådene har sejlet mindre,
formentlig pga. vejret. Der har været færre solskinstimer og lavere maksimum
temperaturer end normalen.
Men med udgangspunkt i denne og forrige sæsons gennemførte bundmalingsforsøg, og med
henvisning til at opnå den miljøgevinst, som behandles nedenfor, konkluderes det, at den
mørkeblå maling kan accepteres af størsteparten af danske lystsejlere.
En lille del af de mest ivrige kapsejlerne, tager i dag deres båd på land for at
rengøre bunden inden større kapsejladser. Det har disse sejlere også gjort med de
tidligere malinger. Det må forventes, at flere end normalt vil finde dette nødvendigt
med anvendelse af den mørkeblå maling.
Det er forventeligt at en yderligere forringelse af den mørkeblå malings
antibegroningsegenskaber vil betyde, at en del ejere af sejlbåde vil finde produktet
utilfredsstillende. En sejlbåds sejlegenskaber, fart og manøvredygtighed, må med en
dårligere maling end Mørkeblå forventes at blive betydeligt forringet.
Det skal derfor understreges, at den mørkeblå maling anses for den absolutte
minimumsgrænse for en bundmalings antibegroningsegenskaber.
Opnået miljøgevinst
Med det mørkeblå produkt, er der er udviklet en maling, som har en markant anderledes
kobberfrigivelsesprofil end nuværende anvendte malinger. Resultater af laboratorieforsøg
viser, at den samlede emission af kobber fra bundmalingen i den nye malingstype relativt
er reduceret med over 80% de første 14 dage og relativt mere end 50% den første måned.
Dette betyder, at der er opnået en væsentlig reduktion af kobberudledning til
havmiljøet i en periode, hvor den naturlige opblomstring af alger og andre vandlevende
organismer sker. Dette er en stor miljømæssig gevinst.
Målemetoden
ISO 15181 metoden har på DMU vist variationer på op til en faktor 2 i
kobberfrigivelseshastigheden mellem forskellige forsøg, og anses dermed pt. for et for
løst grundlag at basere faktiske grænseværdier for frigivelse af kobber fra
bundmalinger på. Derimod kan metoden anvendes til at bestemme forskellige malingers
kobberfrigivelsesniveau relativt i samme forsøg.
På denne baggrund anbefales det, at anvende den mørkeblå maling som referencemaling,
hvis der i Danmark indføres restriktioner på kobberfrigivelse fra bundmalinger til
havmiljøet.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|