Barrierer og potentiale for momsnedsættelse på reparationsydelser

Bilag A - 1. Om undersøgelsen

1.1. Undersøgelsens formål

KPMG/Miljøstyrelsen ønsker med denne undersøgelse at afdække forbrugernes holdninger til reparation og udskiftning af møbler, hårde hvidevarer og elektronik.

1.2. Undersøgelsesmetode og teknik

Til undersøgelsen er valgt telefoninterview. Herved opnås for det første, at respondenterne har mulighed for at få uddybet et spørgsmål, hvis de ikke forstår, hvad der bliver spurgt om. Derved øges sandsynligheden for, at der svares på det, der bliver spurgt om, og at alle spørgsmål bliver besvaret. Dette kan ikke opnås med en postalreturneret spørgeskemaundersøgelse.

For det andet kræver en række af spørgsmålene omhyggelig vejledning fra en trænet interviewer. Undersøgelsen kan derfor ikke gennemføres som en postalreturneret spørgeskemaundersøgelse.

Telefoninterviewet er desuden valgt, fordi det giver mulighed for at få interview med et større antal respondenter, inden for de givne økonomiske rammer, end det personlige interview.

Undersøgelsen er gennemført individuelt for KPMG/Miljøstyrelsen, så der ikke er ukendte spørgsmål, der påvirker besvarelsen af KPMG/Miljøstyrelsens spørgsmål.

Inden undersøgelsen er igangsat, er der foretaget en foranalyse med 5 interview til kontrol af spørgeskema og metode.

Spørgeskemaet, der er anvendt til telefoninterviewene, er gengivet i afsnit 4.

1.3. Gennemførelsen af undersøgelsen

Undersøgelsen blev gennemført planmæssigt og fuldt tilfredsstillende i perioden 10.-12. februar 2001.

Respondenterne er kontaktet lørdag/søndag fra kl. 13.00 - 19.00 og mandag fra kl.16.00 – 21.30.

Målgruppen for undersøgelsen er efter aftale med KPMG/Miljøstyrelsen fastsat til personer i alderen 16 år eller derover, der medvirker i beslutningerne om køb af møbler, hårde hvidevarer og elektronik.

For at sikre en tilfældig udvælgelse af respondenterne er det den person i husstanden, der tilhører målgruppen, og som sidst havde fødselsdag, der er blevet udvalgt til interviewet. Er der ingen personer, der tilhører målgruppen, er husstanden blevet fravalgt.

Var der ingen hjemme, blev samme telefonnummer forsøgt kontaktet op til 6 gange. Var rette vedkommende ikke hjemme, blev der forsøgt lavet en aftale om, hvornår vi kunne ringe igen.

For en undersøgelse af denne art er 508 interview et passende antal interview til at give tilstrækkelig sikkerhed for de fremkomne resultater.

Gennemførelsen af undersøgelsen

Der blev anvendt en repræsentativ bruttostikprøve på 1100 telefonnumre fra telefonlister over alle amter + Københavns og Frederiksbergs kommuner. Der er foretaget en stratificering efter alle amter.

508 brugbare interview er gennemført. En gennemførelsesprocent på 65% er tilfredsstillende.

Tabel A.
Undersøgelsens gennemførelsesstatistik

Absolutte tal og procent

Antal

Proc.

Bruttostikprøve

1100

 

Ikke brugte

196

 

Fravalgte

130

 

Nettostikprøve

774

100 %

Nægtere

113

15 %

Ikke truffet

153

20 %

Gennemførte interview

508

65%

MEGAFON

De forskellige tabelnumre svarer til nummeret på det tilsvarende spørgsmål i spørgeskemaet;
Tabel 3 angiver således, at tabellen viser besvarelserne af spørgsmål 3 i spørgeskemaet.

For krydstabellerne består tabelnummeret også af et bogstav, der angiver, hvilket kriterium det pågældende spørgsmål er krydset med:

- xa angiver, at spørgsmålet er blevet krydset med spørgsmål 21:
Hvor mange personer er der i din husstand?

- xb angiver, at spørgsmålet er blevet krydset med spørgsmål 22:
Alder

- xc angiver, at spørgsmålet er blevet krydset med spørgsmål 23:
Hvad er din højeste gennemførte uddannelse?

- xd angiver, at spørgsmålet er blevet krydset med spørgsmål 24:
Hvad er husstandens samlede bruttoindkomst før skat?

- xe angiver, at spørgsmålet er blevet krydset med spørgsmål 25:
Geografi

Tabel 3b angiver således, at tabellen viser besvarelserne af spørgsmål 3 i spørgeskemaet krydset med spørgsmål 22: Alder

I såvel frekvenstabeller som krydstabeller er angivet både antallet af respondenter, der har angivet det pågældende svar, og procentandelen af det samlede antal besvarelser.

Der er ikke foretaget vejning af datamaterialet.

Rapporten er udarbejdet af projektleder Casper Ottar Jensen.

1.4. Statistisk usikkerhed

Da undersøgelsen ikke omfatter den samlede population men kun en stikprøve af denne, vil procentangivelserne i frekvenstabellerne og krydstabellerne være behæftet med en vis grad af statistisk usikkerhed. Den statistiske usikkerhed er udelukkende et matematisk begreb og er for store populationer som i denne undersøgelse bestemt af stikprøvens størrelse samt af det givne procenttal.

MEGAFON arbejder i udgangspunktet med et standard 95% signifikansniveau i udregningen af den statistiske usikkerhed. Den præcise betydning af dette er, at hvis den statistiske usikkerhed ved et givet procenttal i en given undersøgelse er angivet til +/-2%, vil 95% af alle stikprøver ramme indenfor et interval på +/-2% af dette procenttal.

Ved hjælp af nedenstående tabel er det muligt præcist at bestemme den statistiske usikkerhed på baggrund af stikprøvestørrelse og procenttal

procent

Antal respondenter

100

200

400

500

600

800

1000

95

5

4,27

3,02

2,14

1,91

1,74

1,51

1,35

90

10

5,88

4,16

2,94

2,63

2,40

2,08

1,86

85

15

7,00

4,95

3,50

3,13

2,86

2,47

2,21

80

20

7,84

5,54

3,92

3,51

3,20

2,77

2,48

75

25

8,49

6,00

4,24

3,80

3,46

3,00

2,68

70

30

8,98

6,35

4,49

4,02

3,67

3,18

2,84

65

35

9,35

6,61

4,67

4,18

3,82

3,31

2,96

60

40

9,60

6,79

4,80

4,29

3,92

3,39

3,04

55

45

9,75

6,89

4,88

4,36

3,98

3,45

3,08

50

50

9,80

6,93

4,90

4,38

4,00

3,46

3,10

Anm.: Statistisk usikkerhed ved et 95% signifikansniveau. Ved hjælp af denne tabel er det muligt at beregne, den statistiske usikkerhed man må påregne på en observation, under forudsætning af ren tilfældig udvælgelse. Gennemføres der f.eks. 500 interview, og 15% har svaret et eller andet, ligger den sande værdi med 95% sikkerhed indenfor det observerede med +/- 3,13%