Der er den forskel på reklamationsfrister og forsikringsordninger, at den første er
tvungen, mens den anden er frivillig. Vigtigere er det imidlertid, at mens udgifterne til
forsikringsordningen alene påhviler forbrugeren, vil udgiften til den længere
reklamationsfrist i første omgang påhvile forhandleren/producenten. Man kan således
sige, at en længere reklamationsfrist vil være med til at sikre udmøntningen af
forureneren betaler-princippet.
Den længere reklamationsfrist vil påføre forhandlere/producenter nogle omkostninger,
som skal dækkes ind over prisdannelsen på den ene eller anden måde. Forlængelse af
reklamationsfristen vil derfor alt andet lige medføre prisstigninger i detailsalgsleddet.
Størrelsen heraf vil bl.a. afhænge af produkternes beskaffenhed og kvalitet, prisen på
reparation af de pågældende produkter og mere generelt forhandlerens/producentens
prispolitik. De markedsmæssige vilkår er naturligvis afgørende for virksomhedernes
overvæltning af de ekstra omkostninger. Prisstigningen vil i lighed med punktafgifter
gøre det mindre attraktivt at anskaffe nye produkter.
I forhold til forbrugerne må den længere reklamationsfrist formodes at virke på
samme måde som ved tegning af en frivillig forsikring. Forholdet mellem prisen på
forsikringen og prisstigningen som følge af den længere reklamationsfrist vil afhænge
af produkternes beskaffenhed og den almindelige priskonkurrence på markedet.
Ligesom forsikringsordninger vil reklamationsfristen og den medfølgende prisstigning
efter vor vurdering være langt mere effektiv end forbrugsafgifter. Forbrugeren vil
formentlig acceptere den højere pris som betaling for den yderligere sikkerhed og ikke
have særlige incitamenter til grænsehandel.
En længere reklamationsfrist vurderes også at være et mere målrettet styringsmiddel
end almindelige afgifter. Afgifterne virker kun indirekte gennem fordyrelse af produktet.
Selvom fordyrelsen må antages at øge incitamentet til reparation, fordi de relative
priser på nyanskaffelse og reparation ændrer sig, er incitamentsvirkningen usikker.
Hertil kommer, at forbrugeren, hvis der er tale om en mærkbar afgift, vil forsøge at
undgå denne f.eks. gennem grænsehandel.
Reklamationsfristen må antages at være ligeså målrettet som en tilskudsordning, der
målrettes mod bestemte former for reparationsvirksomhed. Reklamationsfristen vil
imidlertid have nogle klare fordele frem for tilskudsordninger. Tilskudsordninger
finansieres som udgangspunkt af statsmidler og vil derfor begrænse statens ressourcer på
andre områder. Tilskud til reparation må alt andet lige forventes at slå i hvert fald
delvist igennem på reparationsprisen, men i sidste ende er det alene udbud og
efterspørgsel, der styrer prisfastsættelsen. Tilskud til reparationsvirksomhed kan
derfor godt fordyre denne virksomhed, selvom forbrugeren umiddelbart slipper lidt
billigere.
Købeloven41 indeholder
særlige regler om forbrugerkøb, for hvilke der gælder en reklamationsfrist på 1 år.
Har køberen ikke inden 1 år efter købet meddelt sælger, at han vil påberåbe sig en
mangel ved produktet, kan han ikke længere gøre den gældende, medmindre sælgeren har
påtaget sig at indestå for produktet i længere tid eller har handlet i strid med
almindelig hæderlighed, jf. lovens § 83.
Den 1-årige reklamationsfrist skal imidlertid senest pr. 1. januar 2002
forlænges til 2 år. Det følger af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv af
25. maj 1999 om visse aspekter af forbrugerkøb og garantier i forbindelse hermed
(99/44). Efter direktivets præmisser vil minimumsrettigheder for forbrugerne øge disses
tillid og give dem bedre mulighed for at udnytte det indre marked. Det udtales videre, at
sælgeren bør være direkte ansvarlig over for forbrugeren for, at et produkt er i
overensstemmelse med købsaftalen. Ved manglende overensstemmelse bør forbrugeren have
ret til gratis afhjælpning eller omlevering m.v.
For visse produkter er det praksis, at sælgeren eller producenten yder garantier, der
sikrer forbrugeren mod manglende overensstemmelse med købsaftalen, der måtte vise sig
inden for en bestemt frist. Denne praksis kan bidrage til en øget konkurrence på
markedet, og der er tale om lovlige markedsføringsmidler.
De rettigheder, der tillægges ved direktivet, er præceptive. De kan altså hverken
indskrænkes eller ophæves ved aftale mellem parterne.
Efter direktivet er sælgeren ansvarlig over for forbrugeren for manglende
overensstemmelse med købsaftalen, der foreligger ved produktets levering. Direktivet
pålægger medlemsstaterne at fastsætte en reklamationsfrist, som ikke må være kortere
end 2 år. Medlemsstaterne kan dog vedtage eller opretholde strengere bestemmelser end
direktivets. Direktivet er således ikke til hinder for, at medlemsstaterne vedtager en
længere reklamationsfrist.
Der ses heller ikke at være noget til hinder for, at reklamationsfristen anvendes
selektivt, således at der fastsættes en længere reklamationsfrist for visse produkter.
Reglerne om reklamation hviler grundlæggende på hensynet til forbrugerbeskyttelse. Der
er dog efter vor opfattelse ikke noget til hinder for, at reklamationsfristen samtidig
fastsættes under hensyn til andre formål, herunder miljømæssige formål.
Det Indre Markeds funktion eller konkurrencevilkårene, herunder særlig hensynet til
danske virksomheders konkurrenceevne, ses heller ikke at være til hinder for en sådan
målrettet anvendelse af reklamationsfrister i miljømæssigt øjemed. Som oven for nævnt
vil den længere reklamationsfrist være et konkurrenceparameter, som, selvom det
modsvares af en vis samtidig prisforhøjelse, ikke vil påvirke konkurrencevilkårene til
skade for danske virksomheder. Man kan sige, at reklamationsfrister går ind og fungerer
på markedets præmisser, og styrker konkurrencen, som det også fremgår af præmisserne
til direktivet om forbrugerbeskyttelse.
Reklamationsfristen bør fastsættes under hensyn til de forskellige produkters
særlige forhold. Udgangspunktet må være den ønskede levetid for produktet under hensyn
til den teknologiske udvikling, herunder produktets miljømæssige karakteristika. Der må
så korrigeres for den realistiske holdbarhed af de forskellige produkter og tages hensyn
til virksomhedernes interesser, så de ikke risikerer at blive mødt med udbedringskrav
for tekniske produkter i en meget lang periode. Forhandlinger herom kan optages med de
forskellige brancherepræsentanter på området.
Det bedste resultat ved en differentieret reklamationsfrist antages umiddelbart at
kunne opnås ved at fastsætte længden af reklamationsfrist og foretage afgrænsningen af
anvendelsesområdet på en måde, så det vil være acceptabelt for både erhvervslivet og
forbrugerne. Det er væsentligt, at forbrugerne fornemmer, at de får fuld valuta for
pengene. I modsat fald vil man risikere en forvridning af markedet med f.eks.
grænsehandel til følge. Reklamationsfristens længde må således ikke være længere
end forbrugerens horisont ved anskaffelsen af produktet.
I holdningsundersøgelsen gav en stor del af de adspurgte udtryk for, at prisen var en
væsentlig faktor ved valget mellem at lade defekte produkter reparere og at anskaffe nye
produkter.
En momsnedsættelse kan meget målrettet give grundlag for en
tilsvarende prisnedsættelse på reparation af hårde hvidevarer, elektriske produkter og
møbler, hvorved der kan opstå en tilskyndelse til at lade defekte produkter reparere. I
givet fald vil det være nødvendigt at foretage en nærmere afgrænsning for at sikre, at
momsnedsættelsen kommer til at omfatte de reparationsydelser, der ønskes fremmet på
denne måde, og at ordningen ikke misbruges ved at henføre uønskede produkter og ydelser
under den nedsatte moms.
Imidlertid giver hverken den danske momslov eller EU's momsdirektiver, som den danske
momslov er bygget op omkring, mulighed for at indføre en reduceret momssats på
reparationsydelser. Der har gennem tiden jævnligt været fremsat ønsker om reducerede
momssatser på forskellige områder, men skatteministeriet har ikke hidtil haft vilje
hertil. Tilsvarende er EU-Kommissionen generelt set ikke tilhænger af reducerede
momssatser. Der har således ikke hidtil været politisk vilje til at gennemføre
reducerede momssatser, hvorfor det må forventes at blive vanskeligt at få gennemført en
ændring af de eksisterende momsregler.
Punktafgifter kan pålægges varige forbrugsgoder som hårde
hvidevarer, elektriske produkter samt møbler med den effekt, at produkterne bliver dyrere
i anskaffelsespris. Derved påvirkes valget mellem at lade defekte produkter reparere og
købe nye produkter. En sådan ordning kan dog føre til en øget grænsehandel med de
pågældende produkter. Dels vil det miljømæssige sigte derved til en vis grad blive
forbigået, dels kan der ske en skævvridning af landet, hvor forbrugere i de grænsenære
områder kan undgå afgifterne. Afgifterne kan endvidere have den afledte effekt, at
mindrebemidlede ikke får råd til at anskaffe sig nødvendige forbrugsgoder, eller at
forbrugerne vil have en tendens til at vælge billigere og måske mindre miljøvenlige
produkter.
En prisnedsættelse på reparationsydelser kan tillige ske gennem tilskud
til fremme af reparationsydelser. Tilskud skal overholde reglerne i den danske
konkurrencelov, ligesom støtten skal være i overensstemmelse med EU's
statsstøtteregler.
Hjemmeserviceordningen kan overvejes udvidet til at omfatte
nærmere bestemte reparationsydelser. Generelt set skal reparationsprisen være
forholdsvis lav i forhold til nyanskaffelsesprisen. Af denne grund må det forventes, at
et tilskud til reparationsydelser skal være væsentligt større end de tilskud, som ydes
under den gældende hjemmeserviceordning. Der kan stilles spørgsmålstegn ved, om
erfaringerne fra hjemmeserviceordningen kan overføres direkte til reparationsområdet,
eftersom hensigten med hjemmeserviceordningen er en anden end hensigten med
reparationsområdet.
Grønne-jobs-ordningen kan næppe finde anvendelse på
almindelig reparationsvirksomhed, idet sådanne ikke opfylder betingelsen om at være
nyskabende. Derimod er der formentlig mulighed for, at ordningen kan anvendes, hvor
reparationerne udføres i en "genbrugsbutik" i tilknytning til genbrugspladser.
Traditionelle pant- og rabatordninger kan næppe anvendes i
relation til det givne formål. Disse ordninger er kendetegnet ved at skulle tilskynde
forbrugerne til at indsamle og aflevere produkter, som medfører en særlig
miljøbelastning. Ordningerne kan dog tænkes anvendt således, at forbrugeren ved køb af
et nyt produkt bliver opkrævet et beløb i pant. Beløbet kan tilbagebetales helt eller
delvist, når forbrugeren lader produktet reparere frem for at anskaffe sig et nyt. Der
synes dog at være en række især administrative barrierer herfor. Det skal herunder
overvejes, om staten eller den enkelte forhandler skal administrere ordningen, og det skal
sikres, at pantet kan tilbagebetales, selv om der benyttes en anden reparatør end
forhandleren.
En godtgørelsesordning svarende til godtgørelsesordningen for
skrotning af biler findes at harmonere dårligt med intentionen om at få forbrugerne til
at lade produkter reparere frem for at anskaffe sig nyt. En godtgørelsesordning på
hårde hvidevarer, elektriske produkter og møbler kunne have den effekt, at forbrugerne
vælger at kassere deres produkter og anskaffe nye frem for at lade dem reparere.
Anvendelsen af forsikringsordninger og reklamationsfrister
er ikke omfattet af den traditionelle afgrænsning af økonomiske styringsmidler.
Ordningerne kan imidlertid ses som direkte pendanter til de normale økonomiske
styringsmidler, når formålet er incitamentet til at fremme affaldsforebyggelsen gennem
en styrkelse af reparationsvirksomhed.
Forsikringsordninger har den effekt, at leverandøren ved udbedring af skader som
udgangspunkt vil vælge den løsning, der indebærer færrest omkostninger. I det omfang
det kan betale sig at lade produktet reparere, må dette således antages at ske.
Leverandøren vil langt bedre end forbrugeren kunne foretage denne vurdering.
Reparationsfaciliteter vil kunne udnyttes mere effektivt, og leverandøren vil ikke stå i
konflikt ved sin rådgivning af forbrugeren mellem ønsket om at sælge forbrugeren et nyt
produkt og lade det defekte reparere. Der vil derfor være en sandsynlighed for, at
produktet forbliver længere på markedet.
Det er næppe politisk muligt at gøre forsikringsordninger obligatoriske. En
forlængelse af købelovens reklamationsfrist vil efter vor vurdering have den samme
effekt.
Til forskel fra forsikringsordninger er reklamationsreglerne kendetegnet ved, at det er
leverandøren, som bærer en del af ansvaret for defekte produkter. Dette harmonerer godt
med det almindelige princip om, at det er forureneren, som betaler. Ved forlængelse af
den gældende 1-årige reklamationsfrist må det forventes, at produkterne kan holdes
længere på markedet.
En længere reklamationsfrist vurderes at være et mere målrettet styringsmiddel end
almindelige afgifter. Afgifterne virker kun indirekte gennem en fordyrelse af produktet.
Selvom fordyrelsen kan antages at øge incitamentet til reparation, fordi de relative
priser på nyanskaffelse og reparation ændrer sig, er incitamentsvirkningen usikker.
Reklamationsfristen må antages at være ligeså målrettet som en tilskudsordning, der
målrettes mod bestemte former for reparationsvirksomhed. Reklamationsfristen vil
imidlertid have nogle klare fordele frem for tilskudsordninger. Tilskudsordninger
finansieres som udgangspunkt af statsmidler og vil derfor begrænse statens ressourcer på
andre områder. Tilskud til reparation må alt andet lige forventes at slå i hvert fald
delvist igennem på reparationsprisen, men i sidste ende er det alene udbud og
efterspørgsel, der styrer prisfastsættelsen. Tilskud til reparationsvirksomhed kan
derfor godt fordyre denne virksomhed, selvom forbrugeren umiddelbart slipper lidt
billigere.
Administration af reklamationsfristerne må påhvile leverandøren/forhandleren og
forbrugeren. Set fra statens side må ordningen antages kun i begrænset omfang at
indebære administrative omkostninger.
39
Bekendtgørelse om
ændring af bekendtgørelse om emballage til øl og læskedrikke
40
Lov om miljøbidrag og
godtgørelse i forbindelse med ophugning af bilen, lovbekendtørelse L 372 af 2. juni
1999
41
Lovbekendtgørelse nr.
28 af 21. januar 1980
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|