Barrierer og potentiale for momsnedsættelse på reparationsydelser

9. Anvendelsen af tilskud og støtteordninger

9.1 Lovgivningsmæssige barrierer
9.2 EU-regler om statsstøtte
9.3 Eksempler på støtteordninger

I stedet for at anvende afgifter kan man overveje at yde tilskud til fremme af de ønskede formål. Tilskud er ikke grænsehandelsfølsomme og kan lettere målrettes præcist efter formålet. Mens afgifter indbringer et provenu samtidig med, at afgiften som økonomisk styringsmiddel kan være med til at skubbe forbrugssammensætningen i en ønsket retning, belaster tilskudsordninger statens budget.

Udover de bevillingsmæssige krav til tilskudsordninger er der kun barrierer i snæver forstand i de nationale konkurrenceregler og i EU's statsstøtteregler. Hertil kommer naturligvis de generelle problemer, der ligger i tilskudsanvendelsen som følge af forvridningen af de normale markedsmekanismer. De støttede erhverv risikerer at blive mindre konkurrencedygtige, fordi tilskud kan føre til mindre omkostnings- og prisbevidsthed. Der er således en risiko for, at en større eller mindre del af tilskuddet reelt ikke har de virkninger, det er tiltænkt. Navnlig kan løbende driftstilskud være problematiske, fordi det er vanskeligt at styre prisdannelsen. Det kan være vanskeligt at ændre på udbud og efterspørgsel. Tilskud kan således i større eller mindre grad medføre et samfundsøkonomisk tab, fordi ressourcerne ikke anvendes optimalt. Dette kan i et vist omfang kompenseres gennem den miljømæssige gevinst.

Tilskud til reparationsvirksomhed kan ydes enten til reparationsvirksomheder eller til forbrugeren.

Ydes tilskuddet til forbrugeren, kan det formentligt kun ske i form af et tilskud til nedsættelse af timeprisen på reparationsydelser. I reparationsydelser vil normalt indgå betaling for både arbejdsydelser og reservedele. Tilskuddet kan derfor også ydes som en andel af regningsprisen. For at fremme reparationsdelen mest muligt, bør tilskuddet dog formentlig ydes til timeprisen, dels for at sende det rigtige signal, og dels for at undgå, at reelt nye produkter henføres under en tilskudsordning på reparation. Man kunne således tage udgangspunkt i hjemmeserviceordningen.

Ydes tilskuddet i stedet til reparationsvirksomheden, kan tilskuddet gives i forskellige former. Tilskuddet kan gives en beskæftigelsesmæssig profil ved at knytte tilskuddet an på nyansættelse. Tilskuddet kan også gives som et omsætningsafhængigt tilskud eller som et generelt løntilskud. For at sikre tilskudsprofilen mest muligt vil det dog være mest nærliggende og målrettet at yde tilskud til nedsættelsen af timeprisen på bestemte reparationsydelser.

9.1 Lovgivningsmæssige barrierer

Der er i forbindelse med revisionen af konkurrenceloven i 2000 indsat en bestemmelse om statsstøtte i loven. Bestemmelsen giver Konkurrencerådet mulighed for at udstede påbud om, at konkurrenceforvridende støtte i form af offentlige tilskud m.v. til fordel for bestemte former for erhvervsvirksomhed skal bringes til ophør. Der kan også gives påbud om tilbagebetaling af støtte.

Påbuddet kan udstedes, når støtten direkte eller indirekte har til formål eller til følge at forvride konkurrencen og ikke er lovlig i henhold til offentlig regulering. Der kan altså ikke udstedes påbud, hvis støtte er ydet med hjemmel i offentlig regulering, men Konkurrencerådet kan rette henvendelse til den tilskudsydende myndighed og påpege mulige skadelige virkninger for konkurrencen som følge af tilskudsordningen.

9.2 EU-regler om statsstøtte

Det er imidlertid ikke tilstrækkeligt til at lovliggøre støtten, at den er ydet i henhold til gældende national regulering. Støtten skal også være i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler. Disse regler har forrang frem for nationale regler, dvs. også i forhold til Konkurrencelovens statsstøtteregler.

EU's statsstøtteregler findes i EU-traktatens art. 87-89. Reglerne skal sikre, at konkurrencen inden for Det Indre Marked ikke fordrejes.

Efter disse regler er statsstøtte uforenelig med EU-retten, hvis den fordrejer eller truer med at fordreje konkurrencevilkårene ved at begunstige visse virksomheder eller produktioner. Statsstøtte er dog først ulovlig, når den påvirker samhandlen mellem medlemslandene. Der skal dog ikke meget til, før samhandlen anses for påvirket. Domstolen har således fastslået, at hvis støtte styrker en virksomheds stilling i forhold til andre virksomheder, som den konkurrerer med i samhandlen inden for EU, må det antages, at samhandlen påvirkes (sag 730/79 Philip Morris). Selvom de virksomheder, der modtager støtte, alene afsætter produkter eller ydelser på hjemmemarkedet, kan støtteordningen godt påvirke samhandlen, hvis EU-virksomheders muligheder for at afsætte produkter på det danske marked forringes på grund af støtteordningen.

Der er imidlertid visse undtagelser fra dette forbud. Som eksempel kan nævnes støtte af social karakter til enkelte forbrugere under visse betingelser. Der er også visse former for statsstøtte, der kan betragtes som forenelige med EU-retten. Det gælder f.eks. støtte til fremme af den økonomiske udvikling i områder med underbeskæftigelse, og støtte til fremme af vigtige projekter af fælleseuropæisk interesse og støtte til fremme af udviklingen af erhvervsgrene eller økonomiske regioner, når den ikke ændrer samhandelsvilkårene på en måde, der strider mod den fælles interesse. Rådet kan i øvrigt også på forslag af Kommissionen og med kvalificeret flertal træffe beslutning om tildeling af støtte. Disse støtteordninger skal altid forhåndsanmeldes til Kommissionen.

Driftsstøtte vil som udgangspunkt være uforenelig med EU-retten.

Der gælder derudover en særlig de minimis-støtteordning, hvorefter støtte op til 100.000 euro over en periode på 3 år ikke er omfattet af statsstøttereglerne. Sådanne støtteordninger skal ikke forhåndsanmeldes til Kommissionen.

Kommissionen har redegjort for sin statsstøttepolitik i form af forskellige retningslinjer. Der er således også udstedt rammebestemmelser for statsstøtte til miljøbeskyttelse.

Kommissionen kan pålægge medlemsstaterne at ophæve eller ændre støtteordninger, der ikke vurderes at være i overensstemmelse med EU-retten. Kommissionen skal underrettes så betids om enhver påtænkt indførelse eller ændring af støtteordninger, at den kan fremsætte sine bemærkninger hertil. Hvis Kommissionen mener, at ordningen er uforenelig med EU-retten, giver den medlemsstaten en frist til at fremsætte bemærkninger, hvorefter den træffer sin beslutning. Medlemsstaten må ikke gennemføre støtteordningen, før Kommissionen har truffet sin beslutning. Hvis der udbetales statsstøtte uden Kommissionens godkendelse, kan Kommissionen pålægge medlemsstaten at tilbagekræve støtten fra modtagerne.

Efter rammebestemmelserne om statsstøtte til små og mellemstore virksomheder kan investeringsstøtte godkendes med visse støttelofter. Støtte til miljøbeskyttelse er underlagt de særlige rammebestemmelser herfor.

Baggrunden for bestemmelserne er en erkendelse af, at støtte til miljøbeskyttelse kan være nødvendig som incitament til iværksættelse af miljøbeskyttelsesforanstaltninger eller for at opretholde virksomheders konkurrenceevne ved indførelse af nye miljøkrav. Formålet med bestemmelserne er at afbalancere hensynet til dels konkurrencepolitikken, dels miljøpolitikken. Investeringsstøtte kan godkendes i forbindelse med tilpasning til miljøstandarder. Rammebestemmelserne gælder også for støtte til forskning og udvikling. Driftsstøtte og støtte til køb af miljøvenlige produkter kan efter omstændighederne godkendes.

Selvom en støtteordning omfattes af Kommissionens forskellige rammebestemmelser, skal den alligevel anmeldes til Kommissionen forud for tildelingen.

Ændringer i tidligere anmeldte støtteordninger skal anmeldes forud til Kommissionen. Det gælder også, selvom medlemsstaten finder, at støtteordningen efter ændringen fortsat er forenelig med EU-retten.

Forud for anmeldelsen er en gyldighedsbetingelse. Ikke anmeldt statsstøtte anses derfor som ulovlig statsstøtte.

9.3 Eksempler på støtteordninger

Hjemmeserviceordningen

Hjemmeserviceordningen blev oprindeligt indført som en 3-årig forsøgsordning. Ordningen blev gjort permanent i sommeren 1996.

Hovedformålet med ordningen er gennem et tilskud til forbrugernes køb af ydelser fra de omfattede hjemmeservicevirksomheder at nedsætte forbrugerbetalingen til et niveau, som kan konkurrere med gør-det-selv-arbejde og sort arbejde. Det er hensigten, at tilskuddet skal muliggøre en efterspørgsel og et tilsvarende udbud på markedet for husholdningsydelser med henblik på at skabe grobund for reelle og varige arbejdspladser for kortuddannede i professionelt drevne servicevirksomheder og dermed for den fortsatte udvikling af et egentligt hjemmeserviceerhverv.

§ 2 angiver lovens anvendelsesområde, hvorefter der ved hjemmeservice forstås følgende ydelser:

1 Indkøb af dagligvarer
2 rengøring
3 madlavning og opvask
4 vask og strygning
5 almindeligt forekommende havearbejde, snerydning, fejning og rensning af tagrender
6 andet almindeligt forekommende husholdningsarbejde, og afhentning af børn i daginstitutioner, når husstanden i tidsmæssig sammenhæng hermed aftager én eller flere andre hjemmeserviceydelser hos samme hjemmeservicevirksomhed.

Loven afgrænser også negativt, hvilke former for husholdningsarbejde, der ikke er omfattet af ordningen:

1 Arbejde, som en virksomhed udfører for virksomhedens ejere og for husstande, der er nærtstående i forhold til virksomhedens ejere
2 Pasning og pleje
3 Madlavning og servering ved enkeltstående lejligheder

Følgende ydelser anses ikke for husholdningsarbejde:

1 Anlægs-, reparations- og vedligeholdelsesarbejder
2 Skorstensfejning
3 Skadedyrsbekæmpelse
4 Frisørarbejde, terapeutarbejde, fodpleje m.v.
5 Rådgivningsvirksomhed, herunder rådgivning om juridiske, tekniske, økonomiske eller regnskabsmæssige forhold
6 Undervisning
7 Klargøring, opsyn m.v. af sommerhuse i forbindelse med udlejning
8 Flytning

Bestemmelsen omfatter ikke reparations- eller vedligeholdelsesarbejder. Det præciseres direkte i lovbemærkningerne, at det gælder uanset, om det er på boligen eller på andre formuegoder, f.eks. køleskab eller radio – i hjemmet.

Tilskuddet er differentieret, således at nogle hjemmeserviceydelser berettiger til et tilskud på 50%, mens andre berettiger til et tilskud på 35%. Tilskuddet ydes til husstanden, men udbetales af praktiske årsager til hjemmeservicevirksomheden. Den enkelte husstand kan højst få udbetalt 11.000 kr. i tilskud pr. kvartal for arbejde udført af den samme virksomhed. Beløbet indeksreguleres.

Interessen for hjemmeserviceordningen har været stor. Siden ordningen blev gjort permanent i 1997, har hjemmeservice været en af de hurtigst voksende erhverv i Danmark med en årlig stigning i omsætningen på 35-40%37.

Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har kunnet konstatere en svag tendens til, at borgerne i de rigere amter bruger flere penge på hjemmeservice end landsgennemsnittet.

Det har vist sig, at efterspørgslen på og også udbuddet af hjemmeserviceydelser er steget i forbindelse med gennemførelsen af ordningen. Det kan således konstateres, at hjemmeserviceordningen har påvirket forbrugernes efterspørgsel på hjemmeserviceydelser.

Det er imidlertid efter vor vurdering tvivlsomt, om erfaringerne fra hjemmeserviceordningen kan overføres direkte til reparationsområdet. Hensigten med hjemmeserviceordningen var at flytte gør-det-selv-arbejde og sort arbejde til hjemmeservicevirksomhederne. Der var således tale om arbejde, som allerede blev udført, men hvor selve udførelsen af arbejdet ønskedes overflyttet til andre.

Ses der på reparationsydelserne, er det i modsætning til hjemmeserviceydelserne hensigten at fremme et bestemt erhvervsområde, nemlig reparationsvirksomhed. Man ønsker at påvirke forbrugernes handlemønster, således at forbrugerne vælger at lade et produkt reparere frem for at anskaffe sig et nyt. Det vil sige, at der kan være andre parametre end prisforskellen på nyindkøb og reparationsydelsen, som styrer forbrugernes valg, eksempelvis påvirkning fra reklamer, miljøforhold, mode m.v.

Reparationsprisen skal være forholdsvis lav i forhold til nyanskaffelsesprisen for at forbrugerne vælger at lade et produkt reparere frem for at anskaffe et nyt produkt. Der skal således være en mærkbar besparelse at hente for, at forbrugerne vil vælge at lade produktet reparere frem for at købe et nyt produkt. Af denne grund må det nok forventes, at tilskuddet til reparationsydelser skal være en del større end tilskuddene til hjemmeserviceydelser.

Den Grønne Jobpulje

Lovgivningsmæssigt vil det være muligt at udvide hjemmeserviceordningen til at omfatte nærmere bestemte reparationsydelser.

I lighed med den oprindelige hjemmeserviceordning kan det blive nødvendigt at rette henvendelse til Kommissionen med henblik på Kommissionens vurdering af, om der er tale om ulovlig statsstøtte.

En udvidelse af ordningen til at omfatte reparationsydelser kan dog være problematisk, idet der vil være en mulighed for, at udenlandske forbrugere vil lade deres produkter reparere i Danmark. Reparationsydelser adskiller sig netop fra de traditionelle hjemmeserviceydelser ved, at de kan udføres uden for husstandens bopæl.

Den Grønne Jobpulje38 blev oprettet i august 1997 med det formål at øge beskæftigelsen inden for miljøområdet ved at yde tilskud til projekter, der indebærer etablering af nye arbejdspladser med et betydeligt miljømæssigt indhold.

Der kan ydes tilskud inden for områderne byøkologi, trafik, vedvarende energi, energibesparelser, kloakrenovering, genanvendelse, økologiske fødevarer og naturgenopretning. Der ydes endvidere tilskud til udviklingsprojekter, rådgivning, information, kompetenceopbygning og koordinerende funktioner samt til aktiviteter, som indgår i en amtskommunes eller en kommunes bidrag til en udvikling, der kan nedsætte forureningsniveauet og mindske ressourceforbruget (lokal agenda 21-virksomhed).

Projekterne skal have såvel en miljømæssig effekt som være jobskabende.

Der stilles krav om, at projekterne skal være nyskabende på det miljømæssige område. Det betyder, at der skal være tale om en ny, miljøvenlig teknologi eller om produkter, der repræsenterer en renere teknologi end den alment anvendte. Der skal være en vis form for dokumentation for den miljømæssigt nyskabende effekt. Det kræves endvidere, at projekterne skal frembyde lovende muligheder for at skabe nye varige arbejdspladser gennem en øgning af produkternes afsætning på det nationale eller internationale marked. Ansøgerne skal således være nået ud over udviklingsstadiet og i hovedsagen være klar til produktion og markedsføring.

Ordningen er underlagt EU's de minimis ordning, som er nærmere beskrevet i afsnit 9.2.

Ordningen vil efter vor vurdering ikke kunne anvendes på almindelig reparationsvirksomhed, idet en sådan ikke opfylder betingelsen om at være nyskabende.

Derimod er der formentlig en mulighed for, at ordningen kan anvendes, hvor reparationerne udføres i en "genbrugsbutik" i tilknytning til genbrugspladser. Ordningen kan have sin berettigelse derved, at tilskuddene kan gøre det billigere at etablere forretningsområdet. Når tilskudsperioden udløber, skulle der gerne være skabt et nyt forretningsområde, som kan hvile i sig selv.

37 Kundetilfredshedsundersøgelse, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, juli 2000, Erhvervs- og Selskabsstyrelsens hjemmeside om "Hjemmeservice"
Årsrapport om hjemmeservice 1999

38 Lov om pulje til grøn beskæftigelse
Programbeskrivelse for Den Grønne Jobpulje 1999-2000
Det Grønne Sekretariat i Miljøstyrelsen