| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Barrierer og potentiale for momsnedsættelse på reparationsydelser
Punktafgifter er et traditionelt finanspolitisk instrument og fungerer ligesom andre
skatter gennem opsugning af købekraft. Punktafgifter kan imidlertid samtidig anvendes som
økonomisk styringsmiddel, og den side af instrumentet har gennem de senere år fået en
stadig mere fremtrædende betydning.
Gebyrer er ikke et egentligt finanspolitisk instrument. Typisk er gebyrer betaling for
offentlige tjenesteydelser. Så længe et gebyr alene dækker de faktiske omkostninger for
en offentlig tjenesteydelse, stilles der ikke krav om, at gebyrer skal være lovhjemlede.
Dækker opkrævningen derimod flere omkostninger end de faktiske, har gebyret karakter af
en afgift, som ifølge grundloven skal være lovhjemlet.
I modsætning til generelle skatter og momsen er punktafgifter efter deres natur
målrettet mod bestemte produkt- eller ydelseskategorier. Af samme grund kan punktafgifter
være et hensigtsmæssigt styringsmiddel for at fremme særlige politikker.
Der er en lang tradition for anvendelse af punktafgifter i Danmark. Også som
miljømæssigt styringsmiddel er anvendelsen af punktafgifter udbredt. Mange afgifter har
et dobbelt sigte, dels som beskatningsmiddel, dels som politisk styringsmiddel. Som
eksempel herpå kan nævnes energiafgifterne, og af mere miljørettede afgifter kan
nævnes afgifterne på emballage, batterier, klorerede opløsningsmidler, pvc og affald.
Anvendes afgifter, lægges den umiddelbare belastning på erhvervslivet. Af tekniske
grunde lægges afgiften normalt ikke i det sidste led i handelskæden, men på
importører, producenter og forhandlere. Normalt vil de afgiftsbelagte virksomheder ikke
have anden mulighed end at lægge afgifterne oven i prisen. Da afgiften imidlertid af
virksomheden må behandles som enhver anden driftsomkostning, kan den også vælge at
bære en del af afgiften selv, f.eks. i en begrænset periode, af markedsførings- eller
konkurrencemæssige grunde. Forbrugsafgifter vil dog som udgangspunkt slå fuldt igennem
med det samme, fordi der typisk er tale om et væsentligt priselement, som er synligt og
ens i hele branchen.
I et åbent marked er anvendelsen af forbrugsafgifter imidlertid underlagt de
almindelige markedsvilkår. Da prisen typisk er et af de afgørende incitamenter for
forbrugernes valg af produkter og indkøbsvaner, vil afgiftsbelastningen af et bestemt
produkt alt andet lige gøre dette produkt mindre attraktiv i forbrugerens øjne.
Forbrugeren vil derfor enten søge at erstatte produktet med et tilsvarende, der opfylder
forbrugsbehovet på det relevante område, eller også vil forbrugeren overveje, om
afgiften kan undgås ved at vælge andre handelskanaler. Dette vil ikke mindst gælde i
forhold til produkter, hvor prisgennemsigtigheden som udgangspunkt er stor, og hvor
produktet kan hentes uden afgift i et andet land. I det følgende foretages en vurdering
af, hvor væsentlig grænsehandelsproblematikken er i denne sammenhæng.
Grænsehandel med møbler, hårde hvidevarer og elektriske produkter
I den følgende tabel ses en opgørelse over, hvor mange procent af de danskere, som
handlede ved grænserne, der blandt andet købte elektroniske produkter, hårde hvidevarer
og andre elektriske produkter35.
Når møbler ikke figurerer i opgørelsen skyldes det, at danskere typisk ikke køber
møbler i udlandet.
Danskernes grænsehandel i år 2000
Se her!
Kilde: Skatteministeriet
Det fremgår, at under 1% af de rejsende havde købt radio/TV, hårde hvidevarer, el
husholdningsartikler, andre elektroniske produkter, herunder edb.
Til sammenligning købte over halvdelen slik og chokolade. Dertil kommer indkøb af
vin, spiritus og cigaretter, som hovedparten af de rejsende har købt. Denne handel
fremgår ikke af ovennævnte tabel.
Værdien af indkøb af hårde hvidevarer samt elektriske produkter er tillige beskeden
set i forhold til den samlede grænsehandel. I den følgende tabel ses, at der i 2000 i
Tyskland, Storbritannien og Polen blev grænsehandlet for 170 mio.kr. ud af i alt
5.255 mio.kr. for hårde hvidevarers og elektriske produkters vedkommende.
Danskernes grænsehandel i år 2000
mio.kr. |
Tyskland samt UK og Polen |
Øresund |
Lange ruter Norge og Sverige |
Lufthavne m.v. |
I alt |
Fødevarer |
115 |
45 |
5 |
0 |
160 |
Andre daglig- varer |
65 |
0 |
0 |
0 |
65 |
Audio/video app. |
30 |
0 |
0 |
0 |
30 |
Videobånd |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
Hårde hvide- varer |
15 |
0 |
0 |
0 |
15 |
El husholdnings- artikler |
10 |
55 |
0 |
0 |
65 |
Øvr. elartikler |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
Edb |
110 |
0 |
0 |
0 |
105 |
Kosmetik |
70 |
5 |
20 |
180 |
275 |
Beklædning |
90 |
55 |
150 |
0 |
290 |
Sko |
5 |
5 |
40 |
0 |
50 |
Sportsudstyr |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Hobby/ legetøj |
5 |
5 |
0 |
0 |
10 |
Koks/gas |
20 |
0 |
0 |
0 |
20 |
Bygge- materiel |
35 |
0 |
0 |
0 |
35 |
Gift |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
To meget store indkøb |
0 |
595 |
80 |
0 |
680 |
Residualt |
1.305 |
240 |
-180 |
1.510 |
2.870 |
Alt i alt andre varer |
1.905 |
1.010 |
110 |
1.690 |
4.715 |
Benzin, øl, vin, spiritus, cigaretter,
sodavand |
3.350 |
185 |
380 |
225 |
4.145 |
Alt i alt |
5.255 |
1.195 |
490 |
1.915 |
8.855 |
Kilde: Skatteministeriet
Det må således konkluderes, at grænsehandlen ikke spiller nogen afgørende rolle i
dag for så vidt angår hårde hvidevarer og elektroniske produkter.
Tabellerne viser, at grænsehandlen er størst på de produkter, der er afgiftsbelagt i
Danmark. For produktgrupperne audio/video, hårde hvidevarer, el- og husholdningsmaskiner
var der tidligere særlige danske punktafgifter. Der er i dag alene moms på disse
produkter. En del af den handel, der blev etableret før, da der var afgift på
produkterne er fortsat, men i mindre omfang end tidligere. Det må på baggrund heraf
konstateres, at punktafgifter generelt set fører til en øget grænsehandel.
Punktafgifter som økonomisk styringsmiddel
Punktafgifter vil ud fra en umiddelbar betragtning kunne anvendes som økonomisk
styringsmiddel som led i affaldsforebyggelse. Ved at pålægge varige forbrugsgoder, som
kan repareres, punktafgifter, påvirkes valget mellem køb af nyt og reparation af
gammelt. Det bliver relativt dyrere at udskifte det defekte produkt med et nyt og
tilsvarende relativt mere fordelagtigt at få produktet repareret. Afgiften skal være af
betydelig størrelse, for at det gøres mere attraktivt at lade produktet reparere. Det
skal i denne forbindelse tages i betragtning, at de omhandlede produkter har en lav
priselasticitet.
En afgift på de omhandlede produkter må forventes at føre til en øget
grænsehandel, i hvert fald i de grænsenære områder. Så længe grænsehandlen alene
vil forekomme i grænsenære områder, kan det miljømæssige sigte formentlig fortsat
nås. Det må dog forventes at kunne blive et politisk problem at indføre afgifter, som
den del af befolkningen, der bor i grænsenære områder uden videre kan undgå, mens den
øvrige del af befolkningen påføres yderligere omkostninger.
En afgift kan have den afledte effekt, at mindrebemidlede ikke får råd til at
anskaffe sig nødvendige forbrugsgoder såsom køleskab, fryser, støvsuger m.v. Der kan i
lighed hermed være en risiko for, at forbrugerne vil vælge at anskaffe sig billigere og
måske mindre miljøvenlige produkter, og som på grund af deres design ikke kan
repareres.
Nogle lande opkræver en bortskaffelses- eller affaldsafgift.
Til eksempel kan nævnes, at der i Holland opkræves en afgift på mellem 5 og
25 Euro på nyindkøbte produkter. Det er importører og producenter, som er pålagt
ansvaret for indsamling og genanvendelse af produkter, og de bærer omkostningerne herved.
Ordningen gælder køleskabe, frysere, vaskemaskiner, komfurer, fjernsyn, videomaskiner,
computere, printere, teleudstyr, kaffemaskiner, hårtørrere, barbermaskiner m.v.
Indtægter fra afgifterne samles i en fond, hvis midler anvendes til finansiering af
genbrugsordninger. Fonden er i besiddelse af betydelige midler. Formålet med ordningen er
at bringe defekt og kasseret udstyr tilbage i forretningerne36.
I Belgien opkræves en bortskaffelsesafgift, såfremt affaldsmængden overstiger en
nærmere fastsat mængde. Der kan indrømmes fritagelse for afgiften for så vidt angår
nærmere bestemt genanvendeligt affald. Afgiften opkræves hos kommunerne, idet det
forudsættes, at kommunerne ved at informere borgerne kan medvirke til, at
affaldsmængderne reduceres.
Selv om visse af landene har oplevet et fald i affaldsmængderne efter indførslen af
bortskaffelsesafgifter m.v., er det efter vor opfattelse ikke et særligt hensigtsmæssigt
økonomisk styringsmiddel med henblik på fremme af reparationsarbejde. En
bortskaffelsesafgift kan ganske vist have den virkning, at forbrugerne beholder deres
produkter længere. Men efter vor vurdering vil der være en stor risiko for, at borgerne
efterlader produkterne i naturen frem for at aflevere dem, hvor de bliver opkrævet en
afgift. Dette kan selv sagt få alvorlige miljømæssige konsekvenser.
35 Skatteministeriets
rapport om grænsehandel, november 2000
36 KPMG, Amsterdam
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|