| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Barrierer og potentiale for momsnedsættelse på reparationsydelser
En momsnedsættelse på visse reparationsydelser vil meget
målrettet kunne give grundlag for en tilsvarende prisnedsættelse på disse ydelser. Som
tidligere nævnt, må der dog foretages en nærmere afgrænsning for at sikre, at
momsnedsættelsen kommer til at omfatte de reparationsydelser, der ønskes fremmet på
denne måde, og at ordningen ikke kan misbruges ved at henføre uønskede produkter og
ydelser under den nedsatte moms. Det skal herunder klarlægges, om det kun er selve
reparationsarbejdet, der skal begunstiges, eller om det er den samlede
reparationsleverance inkl. vareelementer, der skal omfattes.
Den danske momslov indeholder ikke hjemmel til at indføre reduceret moms på
reparationsydelser. Dette skyldes, at momsloven alene opererer med to momssatser;
standardsatsen på 25% samt en nul-momssats. Nul-momssatsen gælder alene for aviser og
således ikke for reparationsydelser.
Det vil kræve en ændring af momsloven at indføre en reduceret momssats på
reparationsydelser. En reduceret momssats kan dog alene indføres i det omfang, det er i
overensstemmelse med EU's momsdirektiver. Disse beskrives nærmere i afsnit 7.2.
Danmark har som det eneste EU-land valgt ikke at have reducerede momssatser. Der er
både en provenumæssig og en administrativ begrundelse for den valgte ordning. Hertil
kommer så forskellige andre overvejelser, f.eks. om hvorvidt differentierede afgifter
virker efter hensigten, eller om der er mere effektive og målrettede måder at regulere
på.
Den administrative begrundelse hviler på den grundlæggende antagelse, at det er
enklere for både virksomheder og myndigheder at administrere en afgift med kun en
afgiftssats. Med den teknologiske udvikling må dette argument imidlertid anses for at
have mindre betydning, fordi f.eks. kasseapparater vil kunne kodes med forskellige
momssatser. Differentierede satser har da også de senere år set dagens lys på andre
områder.
En anden side af den administrative begrundelse handler om afgrænsningen af de
produkter eller ydelser, som skulle være omfattet af en lavere momssats end normalsatsen.
Ud over den overordnede afgrænsning, der ligger i EU-retsbindingerne på området, kan
det være vanskeligt at foretage den "rigtige" afgrænsning på detailplanet.
Der skal blandt andet tages stilling til, hvorledes et produkt eller en ydelse skal
karakteriseres for at vurdere, om produktet eller ydelsen er omfattet af standardsatsen
eller den reducerede sats, og det skal vurderes, hvorledes sammensatte ydelser skal
behandles. Man må imidlertid konstatere, at de øvrige EU-lande tilsyneladende ikke har
større vanskeligheder med at administrere mere komplekse momssystemer end det danske.
Det mest tungtvejende argument mod en differentieret moms i dag synes derfor at være
de provenumæssige konsekvenser. De direkte provenumæssige konsekvenser afhænger
naturligvis af de valgte præmisser, som produktområde og reduceret momssats. Jo bredere
anvendelsesområdet for den reducerede moms er, og jo lavere den reducerede sats er, jo
større vil provenutabet blive.
Der vil imidlertid også være nogle afledte effekter. Ved indførelsen af
differentieret moms vil den hidtidige ens momsmæssige behandling af produkter og ydelser
på mere eller mindre tilgrænsende områder blive forrykket. Udover det direkte
provenutab kan der derfor opstå afledede tab ved, at efterspørgslen stiger på de
momsnedsatte produkter eller ydelser. Efterspørgslen på andre produkter til normalsats
vil tilsvarende kunne falde. Til gengæld kan der også være en mindre modgående
bevægelse, idet momsnedsættelsen isoleret set kan indebære øgede forbrugsmuligheder,
der kan afsætte sig som øget efterspørgsel efter produkter og ydelser til
standardmomssatsen.
Ved at begrænse anvendelsesområdet for en differentieret moms kan provenutabet
umiddelbart begrænses tilsvarende.
Det er imidlertid tvivlsomt, om det vil være politisk muligt at indføre en nedsat
moms på reparationsydelser.
Der har gennem årene med jævne mellemrum været fremsat ønsker om lavere moms for en
række forskellige produkter og ydelser. Forslag herom er imidlertid altid blevet afvist
af skiftende skatteministre, ligesom det ikke er lykkedes at samle politisk flertal for
indførelse af differentieret moms.
Det må nok forventes, at hvis politikken med en enhedssats forlades på ét område,
vil dette ikke kunne undgå at have afsmittende effekt på andre områder. Problemet i
denne forbindelse er, at der på en lang række samfundsnyttige områder er eller vil
være et ønske om at drage fordel af en lavere moms for en række produkter og ydelser.
Som områder, hvor der tidligere har været fremsat ønsker om lavere moms, kan nævnes
fødevarer, medicin, hotelovernatning og bøger.
Forslagene om lavere moms er blevet afvist under henvisning til, at de isoleret set
gode formål med reducerede momssatser enten ikke effektivt ville kunne "sikre"
formålet eller ville koste et for stort provenutab. Det har været opfattelsen, at de
formål, man fra forskellig interesseside har ønsket fremmet, altid har kunnet imødeses
bedre og billigere på anden måde. Det har endvidere været opfattelsen, at der ikke har
været finansiel mulighed for at varetage de i øvrigt ønskværdige formål.
Som eksempel på den politiske modstand her i landet mod reducerede satser kan nævnes
regeringens holdning til et EU-forslag om midlertidig momsnedsættelse på
arbejdskraftintensive ydelser. Forslaget går ud på, at der gives mulighed for i en tre
års periode at anvende en lavere momssats på visse arbejdskraftintensive ydelser.
Danmark har ikke støttet forslaget, men ønskede dog på den anden side ikke at
blokere for ordningen ved at stemme imod. Under behandlingen af forslaget var der et
stærkt pres mod regeringen, bl.a. fra forskellige organisationer, for at Danmark også
skulle gøre brug af muligheden for en momsnedsættelse for at lette på den vanskelige
arbejdsløshedssituation. Danmark har imidlertid som et af de eneste EU-lande ikke
benyttet sig af tilbuddet om reducerede momssatser på området for de
arbejdskraftintensive ydelser.
Momsfritagelse for genbrugsbutikker
Efter momsloven kan varer leveres momsfrit fra genbrugsbutikker, forudsat at
overskuddet fuldt ud anvendes til velgørende eller på anden måde almennyttige formål.
Butikken må endvidere kun sælge brugte varer, der er modtaget vederlagsfrit, og butikken
skal udelukkende beskæftige ulønnet arbejdskraft. I praksis er det dog blevet tilladt,
at der i butikken beskæftiges henviste langtidsledige eller andre, som ikke vil modtage
løn fra genbrugsbutikken, men alene bliver betalt af kommune, amt eller andre.
Der kan ikke gives en udtømmende beskrivelse af, hvad der anses som velgørende eller
på anden måde almennyttige formål. I praksis er følgende formål dog blevet anset som
velgørende: Sygdomsbekæmpelse, velfærdsarbejde blandt søfolk, forebyggende
ungdomsforsorg, ulandshjælp, arbejde i upolitiske ungdomsorganisationer, kirkeligt
arbejde, idrætsarbejde, donationer til Dansk Flygtningehjælp, Røde Kors, Red Barnet
m.v.
I henhold til betingelse om, at butikkerne udelukkende må beskæftige ulønnet
arbejdskraft, vil der ikke være mulighed for at ansætte medarbejdere under Den Grønne
Jobordning. Denne ordning forudsætter netop, at projektet på sigt skal blive
bæredygtigt i sig selv med henblik på at skaffe yderligere jobs.
Fritagelsen gælder, uanset hvem der driver genbrugsbutikken. En kommunalt drevet
genbrugsbutik, eksempelvis i tilknytning til en genbrugsstation, vil ligeledes kunne
drives momsfrit, såfremt forudsætningen om overskuddets anvendelse samt beskæftigelse
af ulønnet arbejdskraft er opfyldt. Kommunalretlige regler kan dog begrænse kommunens
adgang til at drive sådanne genbrugsbutikker med almennyttige formål.
De danske momsregler bygger på den gældende EU-harmonisering af momsen.
Harmoniseringen er sket gennem direktiver, hvor det 6. momsdirektiv er grunddirektivet,
der fastsætter rammerne for medlemslandenes momsregler. Harmoniseringen omfatter stort
set alle dele af momsområdet, og der er tale om en betydelig detailregulering.
6. momsdirektiv indeholder reglerne for momsens anvendelsesområde og funktionsmåde.
Alle de centrale begreber er defineret, ligesom afgiftsgrundlag, fritagelser, fradrag og
en lang række andre spørgsmål er nærmere fastlagt. Medlemslandenes valgmuligheder og
frihedsgrader er på langt de fleste punkter meget begrænsede. Også spørgsmålet om
afgiftssatser er reguleret, men harmoniseringen er ikke så vidtrækkende som på andre
punkter.
Momsdirektiverne er bindende for medlemslandene med hensyn til det tilsigtede mål, men
overlader det til de nationale myndigheder at fastlægge form og midler til
gennemførelsen af denne EU-regulering.
Den gældende harmonisering af satserne indebærer en regulering med én normalsats og
en eller to reducerede satser. Der er fastsat en undergrænse på 15% for normalsatsen,
men ingen overgrænse. Der er tilsvarende fastsat en undergrænse på 5% for de reducerede
satser.
De lavere satser må kun anvendes på levering af de kategorier af produkter og
ydelser, som er opregnet i bilag H til direktivet.
De reducerede satser skal fastsættes, så det normalt vil være muligt at fradrage
købsmomsen i salgsmomsen. Købsmomsen er den fradragsberettigede moms på en virksomheds
køb m.v. til brug for de momspligtige aktiviteter. Salgsmomsen er den moms, som
virksomheden skal opkræve ved momspligtige salg af virksomhedens produkter og ydelser.
Sagt på en anden måde skal salgsmomsen normalt kunne indeholde købsmomsen, så
virksomheden ikke løbende skal have udbetalt negativ moms af afgiftsmyndighederne.
Anvendelsesområdet for de reducerede satser skal tages op til revision i Rådet hvert
andet år. Rådets behandling sker på grundlag af en rapport fra Kommissionen. Rådet kan
med enstemmighed og på forslag af Kommissionen beslutte at ændre listen over produkter
og ydelser i bilag H.
Direktivets bilag H indeholder følgende produkter og ydelser:
1 |
Levnedsmidler og foder, levende dyr, frø, planter og lign. |
2 |
Vandforsyning |
3 |
Farmaceutiske produkter |
4 |
Medicinsk udstyr, hjælpemidler og andre apparater til
handicappedes personlige brug; reparation af sådanne produkter; børnesæder |
5 |
Befordring af passagerer og disses bagage |
6 |
Levering af bøger, bogudlån, aviser og tidsskrifter |
7 |
Entre til forestillinger, messer, museer, forlystelsesparker,
udstillinger og lign. kulturelle begivenheder aktiviteter; radio- og tv-modtagelse |
8 |
Tjeneste ydet af eller honorarer til forfattere, komponister
og udøvende kunstnere |
9 |
Levering, opførelse, renovering og ombygning af boliger som
led i en socialpolitik |
10 |
Levering af produkter og ydelser, der normalt er bestemt til
anvendelse i landbrugsproduktion, bortset fra investeringsgoder som maskiner og fast
ejendom |
11 |
Ophold på hoteller og lign., ferieophold, camping |
12 |
Entre til sportsbegivenheder |
13 |
Adgang til brug af sportsfaciliteter |
14 |
Levering af produkter og ydelser fra velgørende
organisationer, der ikke helt er fritaget for moms |
15 |
Begravelsesvirksomhed og ligbrænding |
16 |
Læge- og tandlægebehandling, medmindre der gælder en
momsfritagelse for virksomheden |
17 |
Tjenesteydelser i forbindelse med renholdelse af gader og
renovation samt behandling af affald. |
Egentlige reparationsydelser er kun omfattet af bilag H i meget begrænset omfang.
Bilaget giver kun mulighed for at lade reparation af hjælpemidler til handicappede og
renovering af bygninger som led i socialpolitikken omfatte af en reduceret momssats.
Bygningsrenovering, som udgør en betydelig del af markedet for reparation og renovering
vil altså i et vist omfang kunne omfattes af en lavere momssats, men det er en
forudsætning, at renoveringen skal ske som led i socialpolitikken.
Spørgsmålet er, om tjenesteydelser i forbindelse med "behandling af affald"
kan danne grundlag for en momsnedsættelse på reparationsvirksomhed.
EF-domstolen har ikke taget stilling til afgrænsningen af begrebet "behandling af
affald", og Kommissionen har tilsyneladende ikke diskuteret begrebet nærmere i
forbindelse med udarbejdelsen af bilag H.
Idet bilag H bygger på regler, som var gældende i forskellige lande i forbindelse med
udarbejdelsen af bilaget, er det nærliggende at lade disse landes afgrænsning af
begrebet indgå i fortolkningen af bilag H.
Spanien, Portugal, Italien og Luxembourg har indført en reduceret momssats på
"behandling af affald". I disse lande forstås begrebet som ydelser i
forbindelse med indsamling, opbevaring og destruktion af affald. Det synes således at
være ydelser, som er nært knyttet til renovation.
EF-Domstolen har ved fortolkningen af momsdirektiverne anlagt det princip, at der skal
tages udgangspunkt i ydelsernes karakter. Selve indsamlingen, opbevaringen og
destruktionen af affaldet er således utvivlsomt omfattet af begrebet. Hvis et produkt,
der efter at være blevet kasseret, bliver underkastet en reparation med henblik på
genanvendelse, er det efter vor vurdering nærliggende, at behandlingsydelsen i
momsmæssig forstand ændrer karakter til en reparationsydelse. Således vil reparationer,
der udføres på et produkt i tilknytning til eksempelvis genbrugspladser, ikke kunne
betragtes som behandling af affald i momsmæssig forstand. Der vil derimod blive tale om
almindelige reparationsydelser.
EF-Domstolen har i adskillige domme fastslået, at momsdirektivernes undtagelser skal
fortolkes indskrænkende. Dette gælder således også afgrænsningen af bilag H.
Den Kombinerede Nomenklatur (Toldtariffen) kan sædvanligvis anvendes til at fastsætte
den præcise afgrænsning af anvendelsesområdet for bilag H. Toldtariffen indeholder dog
ikke specifikke bestemmelser om affald generelt. Ved tarifering af affald tages der typisk
udgangspunkt i affaldets karakter, inden det blev kasseret. Et kasseret køleskab skal
således tariferes som køleskab.
EU's affaldsdirektiv indeholder følgende definition af affald:
"
ethvert stof eller enhver genstand, som indehaveren skiller sig af med
eller agter eller er forpligtet til at skille sig af med."
Affaldsdefinitionen omfatter således også genstande, som indehaveren agter at skille
sig af med. Denne definition kan formentlig også anvendes på momsområdet. Definitionen
medfører således, at for eksempel et defekt køleskab eller møbel, som indehaveren vil
kassere, hvis ikke det kan repareres, er at betragte som affald. Affaldsdirektivet
omhandler bortskaffelse af affald. Dette defineres således:
"- den indsamling, sortering, transport og behandling, der sker af affald,
såvel som dets oplagring og deponering over eller under jorden,
- forarbejdningsprocesser, der er nødvendige for genanvendelse, genindvinding eller
recirkulation."
Definitionen af bortskaffelse af affald er ganske bred og omfatter i lighed med bilag H
også behandling af affald. Der er ikke angivet nogen definition på begrebet behandling
af affald. Begrebet må dog fortolkes i overensstemmelse med formålet med direktivet,
hvilket fremgår af præamblen. Formålet er således beskyttelse af menneskets sundhed og
miljøet mod skadelige virkninger ved indsamling, transport, behandling, oplagring og
deponering af affald. Det fremgår, at det findes vigtigt at fremme genindvinding fra
affald og anvendelse af genindvundne materialer for at bevare de naturlige ressourcer.
Efter direktivet skal medlemsstaterne træffe hensigtsmæssige foranstaltninger til
fremme af forebyggelse, recirkulation og forarbejdning af affald, udvinding af råvarer og
eventuelt energi heraf samt fremme af alle andre metoder, der muliggør genanvendelse af
affald. Det kan næppe udelukkes, at reparation af kasserede produkter vil være omfattet
af direktivet.
Efter vor vurdering kan det vide anvendelsesområde af behandling af affald m.v. dog
ikke overføres til bilag H. En momsnedsættelse på reparationsydelser ville formentlig
kunne være en måde at opfylde affaldsdirektivets krav til medlemsstaterne på, hvis
ellers ordningen kunne bidrage til en reduktion i affaldsmængderne. Dette ville
imidlertid føre til en konflikt mellem affaldsdirektivet og momsdirektivets principper.
Af denne grund er det vor vurdering, at begrebet "behandling af affald" i bilag
H's forstand må fortolkes snævrere end i affaldsdirektivets forstand.
Sammenfattende er det således vor vurdering, at bilag H ikke i sin
nuværende udformning hjemler mulighed for en momsnedsættelse på de omhandlede
reparationsydelser. |
Vurdering af muligheden for en udvidelse af bilag H
Tanken bag momsdirektiverne er, at alle ydelser og produkter skal være omfattet af
momspligten. Derfor er differentierede momssatser i strid med hensigten bag momssystemet.
Når man alligevel i forbindelse med vedtagelsen af momsdirektiverne indførte regler om
reducerede momssatser, skyldes det, at man ønskede at tage hensyn til den dagældende
situation i de medlemslande, hvor der i vidt omfang blev anvendt reducerede momssatser.
Ved udvælgelsen af de produkter og ydelser, der er omfattet af bilag H, blev der således
taget udgangspunkt i landenes anvendelsesområde for deres reducerede momssatser. Der er
hovedsagligt tale om såkaldte basisvarer- og ydelser22.
På trods af intentionerne om at lade alle ydelser og produkter være omfattet af
momspligten har Rådet på forslag af Kommissionen vedtaget en beslutning23 om en tidsbegrænset
nedsættelse af momssatsen for visse arbejdskraftintensive ydelser. Direktivet skal ses
som en opfølgning på den strategi for EU, som blev vedtaget af Det Europæiske Råd i
december 1998, og hvori jobskabelsen fastslås som det vigtigste mål for EU.
Efter direktivet er der mulighed for i en 3 års periode at anvende en lavere momssats
på visse arbejdskraftintensive ydelser. Rådet kan således på forslag af Kommissionen
efter direktivets art. 28, stk. 6, tillade, at et medlemsland for et tidsrum af højst 3
års varighed mellem den 1. januar 2000 og den 31. december 2002 anvender de for
bilag H gældende lavere momssatser på højst to af ydelseskategorierne nævnt i et bilag
K til direktivet. I undtagelsestilfælde kan et land dog få tilladelse til at anvende
lavere satser for tre af de omfattede ydelser.
Kommissionen var meget tilbageholdende i sin vurdering af ordningen. Andre midler blev
anset for mere effektive, herunder reduktion af omkostningerne på arbejdskraft. Flere
medlemslande og organisationer var imidlertid interesserede i en momsnedsættelse for
visse arbejdskraftintensive ydelser. Kommissionen fandt, at der burde udvises forsigtighed
ved ændringer af momssystemet, hvorfor der kun burde indføres en tidsbegrænset
forsøgsordning, jf. noten på forrige side.
Bilag K omfatter følgende ydelser:
1 |
Småreparationer af cykler, sko og læderprodukter samt
beklædningsgenstande og linned |
2 |
Reparation og renovering af private boliger, bortset fra
materialer, som udgør en betydelig del af værdien af den leverede ydelse |
3 |
Vinduespudsning og rengøring i private husholdninger |
4 |
Pleje i hjemmet, f.eks. hjemmehjælp og pleje af ældre, syge
og handicappede |
5 |
Frisørvirksomhed. |
Tilladelserne forudsætter forslag fra Kommissionen og enstemmig vedtagelse i Rådet.
Ansøgning om tilladelse skulle have været indgivet senest den 1. november 1999.
Der er snævre betingelser for tilladelserne. Ydelserne skal være
arbejdskraftintensive, de skal overvejende leveres direkte til private kunder, de skal
være overvejende lokale, de må ikke skabe konkurrenceforvridning og endelig skal der
være en snæver forbindelse mellem den prisnedsættelse, der følger af momsnedsættelsen
og den forventede større efterspørgsel og dermed højere beskæftigelse. Anvendelsen af
de nedsatte momssatser må ikke bringe Det Indre Markeds virkemåde i fare.
Ordninger med lavere moms på disse ydelser skal efterfølgende evalueres, og
Kommissionen skal på den baggrund inden udgangen af 2002 forelægge rådet og Parlamentet
en rapport, der om nødvendigt ledsages af et forslag til passende foranstaltninger med
henblik på en endelig afgørelse vedrørende momssatsen for arbejdskraftintensive
ydelser.
Det bemærkes dog, at Kommissionen i en udtalelse til Rådet i forbindelse med
mulighederne for at indføre en midlertidig momsnedsættelse for visse
arbejdskraftintensive ydelser går ind på nærmere at overveje en forsøgsordning bl.a.
under henvisning til, at momsen udgør en del af prisen på disse ydelser, som præsteres
til private forbrugere, og at forbrugerne let kan undgå momsbetalingen efter aftale med
tjenesteyderen. En lavere sats kunne derfor være med til at reducere den sorte økonomi.
Kommissionen udtaler dog samtidig, at der er uenighed om de positive effekter af en
momsnedsættelse på beskæftigelsen. Kommissionen er principielt usikker på anvendelsen
af momsredskabet som led i særpolitikker til fremme af f.eks. beskæftigelsen eller
miljøbeskyttelse. Kommissionen har tilsyneladende fundet arbejdsløshedsproblemet så
væsentligt, at der fandtes grundlag for et forsøg med målrettede momsnedsættelser på
dette område. Kommissionen ønskede heller ikke at stå i vejen for visse medlemslandes
ønsker om på den måde at fremme jobskabelsen. Kommissionen understregede dog samtidig
bl.a., at det ikke må føre til konkurrenceforvridning, hvilket er et afgørende hensyn i
Det Indre Marked. Forvridninger mellem forskellige erhvervssektorer skal også undgås.
Danmark har som nævnt ikke benyttet sig af muligheden for en midlertidig
momsnedsættelse for disse ydelser. Det har derimod Belgien, Grækenland, Spanien,
Frankrig, Italien, Luxemburg, Holland, Portugal og UK. Disse lande har først og fremmest
valgt at nedsætte momsen på reparation og renovering af private boliger.
Debatten omkring vedtagelsen af bilag K viser Kommissionens modvilje mod indførelse af
reducerede momssatser på nye områder.
Særregler
Efter direktivets art. 28, stk. 2, gælder en række særregler om opretholdelse af
status quo for medlemslande, der tidligere har haft nul-moms eller momssatser på mindre
end 5%. De nul-satser og de reducerede satser lavere end 5%, der var i kraft den
1. januar 1991, kan f.eks. under visse betingelser opretholdes i en overgangsperiode.
Denne overgangsordning gælder indtil den erstattes af en endelig momsordning for
samhandlen mellem medlemslandene.
Tilsvarende kan medlemslande, der pr. 1. januar 1991 anvendte nul-satser eller
reducerede satser lavere end 5% på andre produkter og ydelser end dem i bilag H nævnte,
anvende den eller de reducerede satser, der er tilladt efter art. 12, stk. 3, på levering
af sådanne produkter og ydelser. Herudover gælder en række specielle undtagelsesregler,
der tager højde for medlemslandenes tidligere retstilstand på dette område eller giver
enkelte lande særordninger. Særordningerne gælder for Østrig og Portugal og tillader
reducerede momssatser på henholdsvis 10% på udlejning af boliger og 12% på
restaurationsydelser. Baggrunden for disse særlige undtagelser er, at de begge alene
indebærer en tilbagevenden til tidligere lavere satser for disse leverancer, og at
anvendelsen af normalsatsen havde ført til problemer i disse lande.
Danmark kan ikke gøre brug af disse særregler i forbindelse med indførelse af
reduceret moms på reparationsydelser.
Andre relevante direktivbestemmelser
Direktivet indeholder en generel dispensationsbestemmelse i direktivets art. 27. Efter
denne bestemmelse kan Rådet på forslag af Kommissionen give en medlemsstat tilladelse
til at indføre særlige foranstaltninger, der fraviger direktivets bestemmelser for at
forenkle afgiftsopkrævningen eller for at undgå visse former for svig eller unddragelse.
Foranstaltninger til forenkling af afgiftsopkrævningen må ikke eller kun i ubetydelig
grad påvirke størrelsen af den skyldige afgift ved det endelige forbrug. Lande, der den
1. januar 1977 anvendte særlige foranstaltninger af den art, der er omhandlet i artiklen,
kan under visse betingelser opretholde disse.
Spørgsmålet, om art. 27 kan finde anvendelse på momsnedsættelser, blev behandlet i
EF-Domstolens dom i sag C 415/85. Til støtte for at anvende artikel 27 til en
momsnedsættelse, blev det anført, at anvendelsen af en nul-sats kunne anses som en
foranstaltning til forenkling af afgiftsopkrævningen. Domstolen afviste dog dette under
henvisning til, at art. 27 ikke kan udgøre grundlag for en momsfritagelse. Det bemærkes,
at en nul-sats adskiller sig fra en momsfritagelse derved, at nul-satsen berettiger til
fradrag for købsmoms, mens der ikke er fradrag for købsmoms ved en momsfritagelse.
Allerede fordi de overordnede betingelser for en art. 27-tilladelse er forenkling eller
svigsbekæmpelse, synes bestemmelsen - uanset rækkevidden af ovennævnte dom -
umiddelbart ikke at være relevant som mulig hjemmel til indførelse af nedsatte
momssatser på reparationsydelser.
Andre EU-lande har indført en reduceret momssats på forskellige ydelser inden for
affalds- og genbrugsområdet. Hjemlen hertil skal findes enten i bilag H eller i, at de
pågældende lande har fået en særlig tilladelse i henhold til artikel 27 i 6.
momsdirektiv.
I det følgende foretages en beskrivelse af de gældende ordninger i de lande, som har
reduceret moms eller momsfritagelse på produkter relateret til affaldsbehandling.
Spanien
Spanien24 har indført en
reduceret momssats på renholdelse af offentlige parker og gader, renovation og behandling
af affald, rensning af rør, udrydning af rotter og kloakarbejde.
Begrebet "behandling af affald" dækker over indsamling, bortskaffelse,
deponering, destruktion m.v. af affald. Begrebet kan ikke udstrækkes til reparation af
kasserede produkter25.
Derudover har Spanien fået tilladelse af Rådet26 til at indføre en særlig afgiftsordning for
handel med materialer til genbrug samt affald. Tilladelsen var nødvendig, idet ordningen
medførte en fravigelse af 6. momsdirektivs bestemmelser.
Tilladelsen omfatter følgende:
1 |
Momsfritagelse for levering og erhvervelse af affald af
papir, karton eller glas, for så vidt som den omsætning af disse varer, som den
afgiftspligtige har haft året før, ligger under 50 mio.ESP |
2 |
Momsfritagelse for levering og erhvervelse af materialer til
genbrug samt affald, der består af jernholdige metaller, for så vidt som den omsætning
af disse varer, som den afgiftspligtige har haft året før, ligger under 200 mio.ESP |
3 |
Momsfritagelse af levering og erhvervelse af ikke-jernholdige
metaller uanset omsætningen af disse varer. |
Formålet med indførelsen af ordningen er på samme tid at indføre en forenkling og
en foranstaltning til bekæmpelse af svig, da den giver mulighed for at fritage en
kategori af afgiftspligtige personer, der kræver en uforholdsmæssig stor kontrol- og
opkrævningsindsats i forhold til indtægterne. Dette er baggrunden for, at Kommissionen
har anset betingelserne i artikel 27 for opfyldt.
Portugal
Portugal27 har en
reduceret momssats på blandt andet maskiner og andet udstyr, der udelukkende eller
hovedsagligt anvendes til formål, der skal nedsætte forureningen, renholdelse af gader,
renovation og behandling af affald. Behandling af affald kan ikke udstrækkes til
reparation af kasserede produkter28.
Momsnedsættelsen på maskiner til nedbringelse af forureningen gælder alene på selve
maskinen eller lignende, og ikke for forureningsbekæmpelse generelt.
Holland
Holland har i lighed med Spanien fået tilladelse af Rådet29 til at anvende en særlig ordning for handel med
genvundne materialer og affald.
Den hollandske ordning omfatter følgende:
1 |
Momsfritagelse for levering og erhvervelse af genvundne
materialer og affald, undtagen nonferrometaller, foretaget af afgiftspligtige, hvis
omsætning er på mindre end 2,5 mio.NLG |
2 |
Momsfritagelse for levering og erhvervelse af
nonferrometaller. |
I lighed med den spanske ordning har ordningen til formål på samme tid at udgøre en
forenkling og en foranstaltning til bekæmpelse af svig, idet den giver mulighed for at
fritage en kategori af afgiftspligtige personer, der kræver en uforholdsmæssig stor
kontrol- og afgiftsopkrævningsindsats i forhold til indtægterne.
Luxembourg
I Luxembourg30 er der en
reduceret momssats på renovation og behandling af husholdningsaffald. Husholdningsaffald
forstås som fast eller flydende affald fra private husholdninger, uanset affaldets
dimension, som private har til hensigt at skille sig af med eller har skaffet sig af med.
Behandling af affald forstås som indsamling, sortering eller omfordeling af affald med
henblik på transport. Begrebet dækker ikke reparation af kasserede produkter31.
Italien
Italien har indført en reduceret momssats på behandling af affald32. Behandlingen omfatter
indsamling, bortskaffelse og lignende. Begrebet kan ikke udstrækkes til reparation af
affaldsprodukter.
Herudover har Italien fået tilladelse af Rådet33 til at indføre en særlig ordning i sektoren
for materialer til genbrug samt affald.
Ordningen omfatter følgende:
1 |
Momsfritagelse for leveringer af skrot og andre materialer
til genbrug fra virksomheder, der enten har fast forretningssted og det foregående år
har haft en omsætning på 2 mia.ITL eller derunder, eller som ikke har fast
forretningssted |
2 |
Virksomheder med fast forretningssted og en omsætning uden
afgift i det foregående år på mellem 150 mio.ITL og 2 mio.ITL har ret til at
vælge den almindelige afgiftsordning |
3 |
Afgiftsudsættelsesordning for leveringer af ikke-jernholdigt
skrot, uanset størrelsen af virksomhedens omsætning uden afgift. |
Ordningen forventes at udgøre et effektivt middel til at bekæmpe det voksende antal
tilfælde af svig i sektoren.
Belgien
Belgien har indført en reduceret momssats på renovationsarbejde34.
Sammenfatning
De reducerede satser i de nævnte lande er enten hjemlet i bilag H til 6. momsdirektiv
eller i en bemyndigelse fra Rådet givet i henhold til artikel 27 i 6. momsdirektiv.
Gennemgangen af EU-landene viser, at der er indført reduceret moms på tjenesteydelser
i forbindelse med renholdelse af gader og renovation samt behandling af affald.
Ingen af landene har reducerede satser på reparationsydelser, og begrebet
"behandling af affald" kan ikke udstrækkes til reparation af kasserede
produkter.
De reducerede satser samt momsfritagelser på genanvendelse af affald er hjemlet i
artikel 27. Disse er kendetegnet ved at udgøre en forenkling og et effektivt middel til
bekæmpelse af svig. Bemyndigelsen til at anvende en reduceret sats er altså ikke
begrundet i miljømæssige hensyn, men alene i hensyn til forenkling og svigsbekæmpelse.
Det er da også kun disse formål, der i henhold til artikel 27 kan begrunde en reduceret
sats eller en momsfritagelse.
Det kan derfor ikke forventes, at Rådet vil give en særlig tilladelse til at indføre
reduceret moms på reparationsydelser.
22 International Bureau of
Fiscal Documentation, a guide to European VAT Directives, vol. 3, sec. IX.
23 Rådets beslutning
2000/185/EF
24 International Bureau of
Fiscal Documentation Value Added Taxation in Europe, guide IV
25 KPMG Madrid
26 Rådets beslutning af
18. januar 1999, EFT nr. L 27 af 2. februar 1999, p. 26-27
27 International Bureau of
Fiscal Documentation Value Added Taxation in Europe, guide IV
28 KPMG Lissabon
29 Rådets beslutning af 16.
februar 1998, EFT nr. L 172 af 12. juli 2000
30 International Bureau of
Fiscal Documentation Value Added Taxation in Europe, guide IV
31 KPMG Luxembourg
32 International Bureau of
Fiscal Documentation Value Added Taxation in Europe, guide IV
33 Rådets beslutning af
18. januar 1999, EFT L 27 af 2. februar 1999
34 International Bureau of
Fiscal Documentation Value Added Taxation in Europe, guide IV
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |