| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Barrierer og potentiale for momsnedsættelse på reparationsydelser
Sammenfatning og konklusion
Affaldsmængderne fra de private husholdninger, herunder mængden af storskrald, er
stigende. Den samlede mængde storskrald udgjorde i 1999 671.800 ton, hvilket svarede til
ca. 24% af den samlede mængde husholdningsaffald og 5% af den samlede mængde affald i
Danmark.
Affald er blandt andet en konsekvens af forbrugsmønstre, og som følge af den
økonomiske højkonjunktur styres forbruget i stadig stigende grad af livsstil frem for af
behov. Denne udviklingstendens strider mod de politiske strategier om en bæredygtig
udvikling, der fokuserer på en optimal ressourceudnyttelse. Med henblik på at sikre en
optimal ressourceudnyttelse samt reducere affaldsmængden, er det derfor nødvendigt at
finde metoder til at forlænge de enkelte produkters levetid.
Reparation eller istandsættelse af varige forbrugsgoder kan bidrage til at bevare en
del produkter i markedet og dermed reducere frembringelsen af affald over tid, men
reparation kan dog ikke fuldstændig forhindre frembringelsen af affald, idet alle
produkter i sidste ende bliver til affald. Som alternativ til reparation kan produkterne
også forblive i markedet gennem genbrug.
Ud fra et affaldsforebyggende perspektiv er det mest hensigtsmæssigt at skabe
incitament til at reparere de forbrugsgoder, som relativt set udgør den væsentligste
affaldsmængde eller indeholder miljøskadelige materialer, og som forbrugerne
hovedsageligt anvender deres rådighedsbeløb på.
Produktgrupperne "møbler og indbo", "elektriske produkter/hårde
hvidevarer" og "elektroniske produkter" udgjorde i 1999 mere end 220.000
ton affald. Dette svarede til mere end 33% af den samlede mængde storskrald. Hertil
indeholder "elektriske og elektroniske produkter" typisk en række
miljøbelastende materialer, hvilket skønnes at udgøre ca. 9.300 ton.
De varige forbrugsgoder, som husstandene i gennemsnit anvender størstedelen af deres
rådighedsbeløb på, er "møbler og indbo", "elektriske produkter/hårde
hvidevarer" og "elektroniske produkter". På disse produktgrupper anvendes
der tilsammen 9.267 kr. eller 4% af forbrugernes rådighedsbeløb i gennemsnit pr. år.
Det må derfor anses som hensigtsmæssigt, at give forbrugerne incitament til at
reparere produktgrupperne "møbler og indbo", "elektriske produkter/hårde
hvidevarer" samt "elektroniske produkter".
Hvorvidt det kan lade sig gøre at opnå en reduktion i affaldsmængderne fra disse
produktgrupper, afhænger imidlertid af, om de enkelte produkter teknisk set kan
repareres, og om forbrugerne er villige til at lade dem reparere eller købe produkterne
brugt.
En holdningsundersøgelse udført af MEGAFON1 viser, at forbrugernes holdning til reparation og
genbrug afhænger af, hvilken produktgruppe, der er tale om.
Når det drejer sig om møbler, lader en tredjedel af de forbrugere, der kasserer deres
møbler, dem ikke istandsætte eller reparere, fordi det er for dyrt eller for besværligt
at reparere dem. 28% vil hellere have et andet møbel, mens 20% mener, at møblet ikke kan
repareres.
Når forbrugeren lader møbler reparere er villigheden til at betale relativ høj i
forhold til nyværdien, og derudover er der en forholdsvis stor villighed til at købe
møbler brugt.
Muligheden for at fastholde flere møbler i markedet afhænger således af, om de
møbler, der sælges har en sådan kvalitet, at de kan repareres eller istandsættes. Det
må endvidere formodes, at markedet for brugte møbler kan udvides, eksempelvis via
genbrugsordninger, idet forbrugerne har interesse i at købe møbler brugt.
Hvad angår hårde hvidevarer lader ca. halvdelen af de adspurgte forbrugere, der
kasserer deres hårde hvidevarer, dem ikke istandsætte eller reparere, fordi det er for
dyrt eller for besværligt. 32% vil hellere have et andet produkt, idet nye hårde
hvidevarer typisk er teknologisk bedre, mens 10% oplyser, at produkterne ikke kan
repareres.
Betalingsvilligheden for reparation af hårde hvidevarer er meget ringe, idet 60% af de
adspurgte kun vil betale op til 20% af nyprisen på et tilsvarende produkt.
Muligheden for at fastholde flere hårde hvidevarer i markedet afhænger således af,
om reparationsydelsen kan gøres tilstrækkelig billig i forhold til prisen på et nyt
produkt.
Med hensyn til elektroniske produkter angiver ca. halvdelen af de adspurgte forbrugere,
der kasserer deres elektroniske produkter, at det er for dyrt eller for besværligt at
reparere. 39% svarer, at de hellere vil have et andet produkt, fordi nye elektroniske
produkter er teknologisk bedre, mens 10% svarer, at de ikke kan repareres.
Ligesom for hårde hvidevarer er betalingsvilligheden for reparation af elektroniske
produkter meget ringe. 60% af de adspurgte vil kun betale op til 20% af nyprisen på et
tilsvarende produkt. Dette skyldes formentlig, at produkter inden for denne produktgruppe
har undergået en rivende udvikling i funktionalitet og design. For elektroniske produkter
gælder, at ca. en fjerdedel af de adspurgte forbrugere er villige til at købe dem brugt.
Muligheden for at fastholde flere elektroniske produkter i markedet afhænger således
af, om reparationsydelsen kan gøres tilstrækkelig billig i forhold til prisen på et nyt
produkt. Derudover må markedet for brugte elektroniske produkter anses for at kunne
udvides, eksempelvis via genbrugsordninger.
Over halvdelen af de adspurgte forbrugere afleverer kasserede forbrugsgoder til
storskrald, mens de øvrige forbrugere sælger eller forærer dem bort. Derudover synes
forbrugerne generelt, at det er en god idé, at kasserede produkter bliver repareret og
solgt igen.
Størstedelen af forbrugerne benytter sig af den etårige reklamationsfrist. Det må
derfor forventes, at en stor del af produkterne vil kunne fastholdes i længere tid på
markedet, hvis reklamationsfristens forlænges.
Endelig viser holdningsundersøgelsen, at når forbrugerne lader deres forbrugsgoder
reparere, skyldes det i høj grad affektionsværdi.
Det er ikke muligt at påvirke affektionsværdien på et produkt eller at ændre på
det forhold, at forbrugeren ikke har behov for det længere. Det er alene prisen på
reparationsydelsen og nyanskaffelsen, som kan påvirkes gennem økonomiske styringsmidler.
Et traditionelt økonomisk styringsmiddel kan enten virke gennem nedsættelse af prisen
for reparationsydelser eller gennem en fordyrelse af nyanskaffelser.
Følgende virkemidler og initiativer er undersøgt for at afklare deres mulige
påvirkning af forbrugeradfærden i relation til reparation og genbrug af de valgte
produktgrupper;
Momsnedsættelse ville meget målrettet kunne give grundlag for
en tilsvarende prisnedsættelse på reparation af møbler, elektriske produkter/hårde
hvidevarer og elektroniske produkter, hvorved der kan opstå en tilskyndelse til at lade
defekte produkter reparere. I givet fald ville det være nødvendigt at foretage en
nærmere afgrænsning for at sikre, at momsnedsættelsen komtil at omfatte de
reparationsydelser, der ønskes fremmet på denne måde, og at ordningen ikke misbruges
ved at henføre uønskede produkter og ydelser under den nedsatte moms.
Imidlerid giver hverken den danske momslov eller EU's momsdirektiver, som den danske
momslov er bygget op omkring, mulighed for at indføre en reduceret momssats på
reparationsydelser. Der har gennem tiden jævnligt været fremsat ønsker om reducerede
momssatser på forskellige områder, men skiftende skatteministre har ikke hidtil haft
vilje hertil. Tilsvarende er EU-Kommissionen generelt set ikke tilhænger af reducerede
momssatser. Der har således ikke hidtil været politisk vilje til at gennemføre
reducerede momssatser, hvorfor det må forventes at blive vanskeligt at få gennemført en
ændring af de eksisterende momsregler.
Punktafgifter kan pålægges varige forbrugsgoder som møbler,
elektriske produkter/hårde hvidevarer, samt elektroniske produkter med den effekt, at
produkterne bliver dyrere i anskaffelsespris. Derved påvirkes valget mellem at lade
defekte produkter reparere og købe nye produkter. På baggrund af holdningsundersøgelsen
må det konkluderes, at punktafgifterne i givet fald skal være af betydelig størrelse,
hvilket kan føre til en øget grænsehandel med de pågældende produkter. Dels vil det
miljømæssige sigte derved til en vis grad blive forbigået, dels kan der ske en
skævvridning af landet, hvor forbrugere i de grænsenære områder kan undgå afgifterne.
Afgifterne kan endvidere have den afledte effekt, at mindrebemidlede ikke har råd til at
anskaffe sig nødvendige forbrugsgoder, eller at forbrugerne vil have en tendens til at
vælge billigere og måske mindre miljøvenlige produkter.
En prisnedsættelse på reparationsydelser kan også ske gennem tilskud
til fremme af reparationsydelser. Tilskud skal overholde reglerne i den danske
konkurrencelov, ligesom støtten skal være i overensstemmelse med EU's
statsstøtteregler.
Hjemmeserviceordningen kan overvejes udvidet til at omfatte
nærmere bestemte reparationsydelser. Generelt set skal reparationsprisen være
forholdsvis lav i forhold til nyanskaffelsesprisen. Af denne grund må det forventes, at
et tilskud til reparationsydelser skal være væsentligt større end de tilskud, som ydes
under den gældende hjemmeserviceordning. Der kan stilles spørgsmålstegn ved, om
erfaringerne fra hjemmeserviceordningen kan overføres direkte til reparationsområdet,
eftersom hensigten med hjemmeserviceordningen er en anden end hensigten med
reparationsområdet.
Grønne Jobs-puljen kan næppe finde anvendelse på almindelig
reparationsvirksomhed, idet sådanne ikke opfylder betingelsen om at være nyskabende.
Derimod er der formentlig mulighed for, at ordningen kan anvendes, hvor reparationerne
udføres i en "genbrugsbutik" i tilknytning til genbrugspladser.
Traditionelle pant- og rabatordninger kan næppe anvendes i relation
til det givne formål. Disse ordninger er kendetegnet ved at skulle tilskynde forbrugerne
til at indsamle og aflevere produkter, som medfører en særlig miljøbelastning.
Ordningerne kan dog tænkes anvendt således, at forbrugeren ved køb af et nyt produkt
bliver opkrævet et beløb i pant. Beløbet kan tilbagebetales helt eller delvist, når
forbrugeren lader produktet reparere frem for at anskaffe sig et nyt. Der synes dog at
være en række især administrative barrierer herfor. Det skal herunder overvejes, om
staten eller den enkelte forhandler skal administrere ordningen, og det skal sikres, at
pantet kan tilbagebetales, selv om der benyttes en anden reparatør end forhandleren.
En godtgørelsesordning svarende til godtgørelsesordningen for
skrotning af biler findes at harmonere dårligt med intentionen om at få forbrugerne til
at lade produkter reparere frem for at anskaffe sig nyt. En godtgørelsesordning på
møbler, elektriske produkter/hårde hvidevarer og elektroniske produkter kunne have den
effekt, at forbrugerne vælger at kassere deres produkter og anskaffe nye frem for at lade
dem reparere.
Anvendelsen af forsikringsordninger og reklamationsfrister
er ikke omfattet af den traditionelle afgrænsning af økonomiske styringsmidler.
Ordningerne kan imidlertid ses som direkte pendanter til de normale økonomiske
styringsmidler, når formålet er incitamentet til at fremme affaldsforebyggelsen gennem
en styrkelse af reparationsvirksomhed.
Der viser sig blandt forbrugerne en stigende interesse for at tegne frivillige
forsikringer ved anskaffelse af større varige forbrugsgoder. Forbrugerne sikrer sig
herved en længere garantiperiode for produktet end den almindeligt gældende
reklamationsfrist. Dette kan tages som udtryk for, at forbrugerne generelt set har ønske
om at være sikret i en længere periode, end den gældende etårige reklamationsfrist
giver mulighed for.
Reklamationsfrister må antages på mange måder at have den samme effekt som en
forsikringsordning. Købelovens reklamationsfrist betyder, at forbrugeren inden for
fristen kan få et defekt produkt repareret af leverandøren vederlagsfrit eller få
produktet udskiftet med et tilsvarende. Effekten heraf kan være, at leverandøren ved
udbedring af skader som udgangspunkt vil vælge den løsning, der indebærer færrest
omkostninger. I det omfang det kan betale sig at lade produktet reparere, må dette
således antages at ske. Leverandøren vil langt bedre end forbrugeren kunne foretage
denne vurdering. Reparationsfaciliteter vil kunne udnyttes mere effektivt, og
leverandøren vil ikke stå i konflikt ved sin rådgivning af forbrugeren mellem ønsket
om at sælge forbrugeren et nyt produkt og lade det defekte reparere. Reklamationsfristen
kan også have den effekt, at leverandøren tilskyndes til fortrinsvis at sælge
produkter, som teknisk set kan repareres. Der vil derfor være en sandsynlighed for, at
produktet forbliver længere på markedet.
Reklamationsreglerne er kendetegnet ved, at det er leverandøren, som bærer en del af
ansvaret for defekte produkter. Dette harmonerer godt med det almindelige princip om, at
det er forureneren, som betaler. Administrationen af, hvilke produkter, der er omfattet af
en forlænget reklamationsfrist, kan overlades til markedets parter. Det vil sædvanligvis
være forbrugeren, der skal fremvise dokumentation for, hvornår et givet produkt er
anskaffet.
En forlængelse af reklamationsfristen vurderes at være særdeles velegnet i relation
til de udvalgte produktgrupper.
Reklamationsfristens længde bør fastsættes under hensyn til de forskellige
produkters særlige forhold. Udgangspunktet må være den ønskede levetid for produktet
under hensyn til den teknologiske udvikling, herunder produktets miljømæssige
karakteristika. Der må så korrigeres for den realistiske holdbarhed af de forskellige
produkter og tages hensyn til virksomhedernes interesser, så de ikke risikerer at blive
mødt med udbedringskrav for tekniske produkter i en meget lang periode. Forhandlinger
herom kan optages med de forskellige brancherepræsentanter på området.
Det bedste resultat ved en differentieret reklamationsfrist antages umiddelbart at
kunne opnås ved at fastsætte længden af reklamationsfrist og foretage afgrænsningen af
anvendelsesområdet på en måde, så det vil være acceptabelt for både erhvervslivet og
forbrugerne. Det er væsentligt, at forbrugerne fornemmer, at de får fuld valuta for
pengene. I modsat fald vil man risikere en forvridning af markedet med f.eks.
grænsehandel til følge. Reklamationsfristens længde må således ikke være længere
end forbrugerens horisont ved anskaffelsen af produktet.
Købelovens 1-årige reklamationsfrist skal ifølge Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 99/44 forlænges til minimum 2 år fra den 1. januar 2002. Direktivet er altså
ikke til hinder for, at Danmark vedtager en længere reklamationsfrist.
Anbefalinger
Ud fra et affaldsforebyggende perspektiv, må det anbefales at give forbrugerne
incitament til at reparere produktgrupperne møbler og indbo, elektriske produkter/hårde
hvidevarer samt elektroniske produkter.
På møbler er betalingsvilligheden for reparation relativ høj, hvorfor et økonomisk
virkemiddel formentlig ikke vil have den store betydning. Derimod er der en forholdsvis
stor interesse i at købe brugte møbler, hvorfor det kan anbefales at udbygge de
kommunale storskraldsordninger til at omfatte øget genbrug via f.eks. genbrugsbutikker,
der skønnes at kunne hvile i sig selv.
Hvad angår hårde hvidevarer og elektroniske produkter er betalingsvilligheden for
reparation forholdsvis ringe, ligesom interessen for at købe især brugte hårde
hvidevarer er begrænset. Såfremt produkter inden for disse produktgrupper skal
fastholdes i markedet, kan det derfor anbefales at udvide den nuværende
reklamationsfrist, som over halvfems procent af forbrugerne benytter sig af.
Samtidig anses en forlængelse af købelovens reklamationsfrister som det bedst egnede
virkemiddel til at give forbrugerne incitament til at lade defekte produkter reparere frem
for at anskaffe nye produkter.
Alle tre udvalgte produktgrupper "møbler og indbo", "elektriske
produkter/hårde hvidevarer" og "elektroniske produkter" findes at være
velegnede til at blive omfattet af en forlænget reklamationsfrist. Det bedste resultat
vil efter vor vurdering kunne opnås ved, at fristerne differentieres efter de udvalgte
produktgrupper, idet fristen bør fastsættes under hensyn til de forskellige produkters
særlige forhold, såsom produktets levetid, miljømæssige karakteristika, teknologisk
udvikling m.m.
1
MEGAFON Research -
Analyse - Rådgivning, februar 2001: Holdningsundersøgelse vedrørende reparation og
genbrug (se bilag A)
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |