| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste |
Miljøzoner, partikler og sundhed
Høje koncentrationer af luftbårne partikler kan være sundhedsskadelige for
mennesker. En del af de partikler som befolkningen udsættes for i bygaderne hvor folk
færdes stammer fra udstødning fra trafikken . Partiklerne er enten dannet ved høje
temperaturer i motorerne, ved kondensation i udstødningsrøret eller umiddelbart efter
emissionen til atmosfæren.
I takt med at lastbilers dieselmotorer har fået en stadig mere effektiv forbrænding,
er massen af partiklerne reduceret væsentligt, mens vores viden om udviklingen i de små
partikler (fine og ultrafine) ikke er så stor, men alt tyder på, at de ikke er reduceret
i samme omfang. Det er de små partikler som især har vist sig at udgøre et stort
sundhedsmæssigt problem. Miljøstyrelsen samarbejder derfor med transportmyndighederne om
at undersøge mulighederne for at reducere udledningen af især små partikler fra
dieselkøretøjer.
En teknisk løsning er at udstyre køretøjerne med partikelfiltre, dvs. filtre, der
opfanger en meget stor del af partikler i alle størrelser i bilens udstødning. Når EURO
4-normen træder i kraft den 1.10.2006, skal alle nye lastbiler og busser med stor
sandsynlighed have partikelfilter for at kunne leve op til normen. På eksisterende
køretøjer over 6 tons er det muligt at eftermontere et partikelfilter, hvilket skønnes
at koste ca. 60.000 kr.
Færdselsstyrelsen har nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse af Miljøstyrelsen, som
undersøger mulighederne for at reducere partikeludledningen gennem øget brug af
partikelfiltre på alle tunge køretøjer i Danmark. Miljøstyrelsen har i denne
forbindelse påtaget sig ansvaret for at belyse konsekvenserne for miljø, økonomi og
sundhed ved krav om brug af partikelfiltre for dieseldrevne lastbiler og busser over 6
tons i miljøzoner i større byer2.
En ændring af Færdselsloven har åbnet mulighed for forsøg med miljøzoner "i
op til maksimalt et år. I det omfang, der er tale om forsøg med miljøzoner, vil det
eventuelt kunne komme på tale at forlænge forsøget under hensyn til evalueringen.
Endelig vil forsøg kunne forlænges, hvis evalueringen heraf måtte vise, at der er
grundlag for en lovmæssig regulering af området, således at forsøget fortsætter,
indtil der er taget stilling til, om der kan skabes lovhjemmel for en permanent
ordning" (Vejledning for indsendelse af ansøgning om tilladelse til
færdselsregulerende forsøg ifølge færdselslovens § 92 d).
Miljøzoner behøver ikke at miste deres relevans, når eksempelvis EURO 4-normen
træder i kraft. Tværtimod kan indholdet i en miljøzone løbende opdateres, så det hele
tiden fremmer/allokerer de reneste køretøjer til zonen. Kravene i en miljøzone kan
også omfatte meget andet end partikelfiltre som beskrevet i rapporten Miljøzoner,
fase 1. Miljøprojekt nr. 514 fra Miljøstyrelsen.
I lyset heraf har Miljøstyrelsen bedt COWI og DMU belyse hvorledes lastbil- og
bustrafikken vil blive påvirket ved krav om brug af partikelfiltre i miljøzoner og
belyse de sundhedsmæssige og økonomiske konsekvenser. Dette er gjort ud fra
undersøgelse af tre konkrete byer, hvor der er indsamlet data om trafikken, og hvor der
er gennemført en interviewundersøgelse af relevante aktører. Resultaterne er herpå
generaliseret til at omfatte en vurdering af de samlede konsekvenser ved indførelse af
krav i henholdsvis de fire og de 10 største byer i Danmark, idet der samtidig er anvendt
resultater fra den nationale vurdering af montering af filtre på alle tunge køretøjer i
hele landet.
COWI har været ansvarlig for udformningen og udførelsen af interviewundersøgelsen
samt vurderingerne af, hvorledes lastbil- og bustrafikken vil blive påvirket ved krav om
brug af partikelfiltre i miljøzoner. DMU har i samarbejde med sundhedseksperter fra
Københavns Universitet (Steffen Loft) og Kræftens Bekæmpelse (Ole Raaschou-Nielsen)
været ansvarlig for de miljømæssige og sundhedsmæssige vurderinger, som er foretaget
på baggrund af de bl.a. vurderingerne af trafikarbejdet med lastbiler med partikelfiltre
i de tre case-byer. Miljøvurderingen af effekten af indførelse af miljøzoner omfatter
vægten af partikler under 10 µm (PM10) i bybaggrunden. Endvidere er betydningen af
antallet af ultrafine partikler (partikler under 0,1 µm) vurderet. På grund af manglen
på sundhedsdata for antallet af de ultrafine partikler, er sundhedsvurderingen alene
foretaget for PM10, selv om det vurderes at de ultrafine partikler formentlig
udgør den største del sundhedseffekten og at effekten derfor efter alt at dømme
underestimeres ved denne undersøgelse.
Denne rapport indeholder de samlede konsekvenser for miljø, økonomi og sundhed ved
krav om brug af partikelfiltre for dieseldrevne lastbiler og busser over 6 tons i
miljøzoner i større byer på baggrund af dagens viden.
Kapitel 2 indeholder en kort generel diskussion af centrale aspekter om partikelfiltre
og miljøzoner samt præciseringer af afgrænsninger i projektet. Desuden beskrives
resultatet af en række indledende undersøgelser, som bl.a. har haft til formål at
fastlægge, hvilke byer og miljøzoner undersøgelsen skal omfatte.
Kapitel 3 indeholder en overordnet beskrivelse af partikelforureningen fra trafikken
samt en kort diskussion af størrelsesfordelingen mm.
I kapitel 4 redegøres for svenske erfaringer med indførelse miljøzoneordninger i
Stockholm, Gøteborg og Malmø, mens der i kapitel 5 redegøres for de centrale resultater
af interviews med transportører.
I kapitel 6 beskrives de transportmæssige konsekvenser, mens de miljø- og
sundhedsmæssige konsekvenser behandles i kapitel 7. Endelig behandles de økonomiske
konsekvenser i kapitel 8.
I kapitel 9 diskuteres konsekvenserne ved indførelse af miljøzoner i flere byer, mens
konklusionen fremgår af kapitel 10.
2 I rapporten Miljøzoner,
fase 1, Miljøprojekt nr. 514 fra Miljøstyrelsen 2000, er miljøzoner belyst første
gang. I rapporten beskrives bl.a. indførelsen af partikelfilter på et indledende niveau.
| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste | | Top
|