| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljøzoner, partikler og sundhed
De økonomiske, miljømæssige og sundhedsmæssige konsekvenser af et krav om
partikelfiltre i miljøzoner er belyst i nærværende projekt. Projektet har imidlertid
samtidig sat en tyk streg under at konsekvenserne af indførelse af miljøzoner er meget
komplekse og at konsekvensvurderinger er en meget vanskelig opgave. Som følge heraf er
der ikke gennemført en egentlig samfundsøkonomisk analyse, hvor samtlige effekter er
kvantificeret og hvor der taget højde for udviklingen over tid. I den økonomiske analyse
er omkostningerne til filtrene alene sammenholdt med den årlige gevinst fra den
reducerede befolkningseksponering af partikelemissioner når den samlede sundhedseffekt af
partikelreduktionen har vist sig efter en længere årrække. En pragmatisk sammenvejning
af disse omkostninger og gevinster viser, at omkostningerne er højere end gevinsterne,
selv ved en afskrivning af omkostningerne til filtrene over ligeså mange år som en
lastbils gennemsnitlige levetid.
Belysningen af de transportmæssige konsekvenser viste, at planlægningen af
transporten kun i ringe udstrækning vil blive påvirket af et krav. Transportørerne
ønsker at bevare en høj grad af fleksibilitet i planlægningen, hvilket bevirker at
stort set alle de tunge køretøjer der i dag bliver brugt til transport i miljøzonerne
vil blive monteret med filter ved indførelse af et krav. Der var således få
transportører der forventede at de kunne planlægge sig ud af miljøkravet.
De sundhedsmæssige konsekvenser er baseret på en metode opstillet af WHO, som tager
udgangspunkt i PM10 i by- og landbaggrunden. Effekten for PM10 i
bybaggrunden af at montere partikelfiltre er en reduktion af trafikkens bidrag på ca. 40%
fra ca. 1 til 0,6 µg/m3 for København. Men da det regionale bidrag er på 22
µg/m3 vil reduktionen kun være på 2% i forhold til bybaggrunden i
København. Reduktionen i antal dødsfald og sygelighed og de deraf afledte sparerede
sundhedsomkostninger er derfor beskedne. Såfremt der monteres partikelfiltre på alle
tunge køretøjer i Danmark ville reduktionen i antallet af for tidlige dødsfald være 22
om året, når den samlede effekt af partikelreduktionen har vist sig efter en årrække
ifølge WHOs metode ud af et samlet potentiale på 5000 dødsfald, såfremt al PM10
forurening teoretisk kunne fjernes. Dvs. en samlet reduktion på 0,4% i antal dødsfald.
Da befolkningseksponeringen i de 4 største byer andrager 21% af den totale
befolkningseksponeringen svarer det til omkring 5 sparede dødsfald ved indførelse af
miljøzoner i de 4 største byer.
Nyere forskning tyder dog på, at det især er antallet af de ultrafine partikler, som
bidrager til sundhedseffekterne. Ovenstående vurdering formodes derfor at undervurdere
sundhedseffekterne. Baseret på analyse af målinger af ultrafine partikler i København
og Odense skønnes antallet af ultrafine partikler at kunne reduceres op til 1/3 i gader i
København, idet det regionale bidrag formodes at spille en langt mindre rolle end for PM10.
Da koncentrationen er højest i de største byer og mest trafikerede gader, og der
samtidig bor, arbejder og færdes mange mennesker i disse områder, vil der være en
betydelig reduktion i eksponeringen for ultrafine partikler, og dermed sandsynligvis også
af sundhedseffekterne.
Ud fra WHOs metode er de sparede sundhedsomkostninger ved indførelser af
miljøzoner i de 4 største byer anslået til 38 millioner kr. årligt (1996-kr), når den
samlede effekt af partikelreduktionen viser sig efter en årrække. Det skal ses i forhold
til omkostningerne til montering af filtre på 1.130 million kr. svarende til en første
års forrentning på 3%. De sundhedsmæssige besparelser formodes dog at være væsentligt
undervurderet.
Såfremt de ultrafine partikler er den egentlige kilde til sundhedseffekterne vil det
teoretiske maksimale besparelsespotentiale ved indførelse af miljøzoner i de 4 største
byer være op til 350 dødsfald årligt (1/3 af 21% af 5.000).
Ud fra en samlet betragtning vil indførelse af miljøzoner i de største byer i
Danmark kun føre til en beskeden reduktion i PM10, men en væsentlig reduktion
i antallet af ultrafine partikler, som formodes at have en væsentlig betydning for de
sundhedsmæssige konsekvenser. Undersøgelsens resultater må betragtes som foreløbige,
idet den er baseret på et usikkert og utilstrækkeligt viden- og datagrundlag.
Den mindre sundhedseffekt ved indførelse af et miljøzonekrav fremfor et generelt krav
skal imidlertid ses i sammenhæng med at omkostningerne ved indførelse af et
miljøzonekrav er langt mindre end omkostningerne ved et generelt krav. Indførelse af et
krav om partikelfiltre i miljøzoner kan derfor ses som et mindre omkostningskrævende
alternativ til et generelt krav, der samtidig er rettet mod byområderne.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|