Vurderingsstrategier i forbindelse med håndtering af forurenede sedimenter

2. Administrativ sedimentvurdering

2.1 Internationale anbefalinger
2.1.1 London Convention 1972
2.1.2 OSPAR
2.1.3 HELCOM
2.2 Toksikolgisk baserede kriterier
2.2.1 USA
2.2.2 Canada
2.2.3 Australien og New Zealand
2.3 Kriterier baseret på baggrundsværdier
2.3.1 Norge
2.3.2 Sverige
2.3.3 Tyskland
2.3.4 Holland
2.3.5 Storbritanien
2.4 Danske metoder
2.4.1 Århus Amt
2.4.2 Vejle Amt
2.4.3 Konklusion

2.1 Internationale anbefalinger

I en række internationale konventioner indgår begrænsning af havforurening med større eller mindre vægt, bl.a. London Convention 1972, Marpol 73/78 United Nations Convention on Law of the Sea (UNCLOS, 1982), foruden regionale konventioner som HELCOM, OSPAR etc. Tre af disse konventioner behandler dredging og klapning mere specifikt; the London Convention 1972 (LC72), the OSPAR Convention og the Convention on the Protection of the Marine Environment of the Baltic Sea Area (HELCOM).

2.1.1 London Convention 1972

The London Convention fra 1972 (LC72a) er ratificeret af 78 lande herunder Danmark og de fleste andre europæiske lande. Aftalen har til formål at beskytte havmiljøet ved at regulere dumpning af affald, herunder klapning af sediment. Aftalen gælder både territoriale og internationale havområder. I 1996 blev der, bla. under indtryk af Rio-Conferencen og af den almindelige udviklingen på området siden 1972, vedtaget en protokol der skærper LC72 på en række områder. Denne protokol erstatter LC72 efterhånden som den bliver ratificeret af medlemslandende. Den er foreløbig ratificeret af 13 lande heriblandt Danmark.

LC72 og 1996-Protekollen foreskriver en grundig karakterisering af sedimentet og dets effekter på miljøet som beslutningsgrundlag for en klaptilladelse (London Convention 1997) (LC72b). I erkendelse af at en sådan fuld karakterisering kan være særdeles bekostelig, anbefales en faseopdelt, trinvis fremgangsmåde, hvor der startes med simple vurderinger på eksisterende materiale, og kun hvis der er tvivl om sedimentets egnethed til klapning fortsættes til næste trin. Vurderingen består af tre trin:
Fysisk beskrivelse af sedimentet. Medmindre sedimentet består af sand grus eller sten, eller stammer fra upåvirkede geologiske lag, fortsættes med en kemisk beskrivelse af sedimentet
Kemisk beskrivelse, der inkluderer både den geologiske baggrund og en evt. kontaminering og dennes årsager. Der foretages en vurdering på basis af en række fastsatte kvalitetskriterier (grænseværdier). Hvis ikke der kan tages en beslutning på dette grundlag fortsættes til næste trin:
Beskrivelse af de forventede biologiske effekter på både miljø og mennesker. Hvis ikke de biologiske effekter kan afgøres på basis af eksisterende data, skal der foretages biologiske tests, herunder måling akut toksiditet, sublethale effekter, bioakkumulerbarhed etc.

Som støtte til vurdering af de kemiske og biologiske data, skal der på nationalt eller regionalt plan udarbejdes en "Action List", der integrerer viden om biologisk respons, koncentrationsgrænser, miljøkvalitetsstandarder, baggrundsværdier og andre referenceværdier for en række tungmetaller og miljøfremmede stoffer. Listen bør indeholde to koncentrations- eller effektniveauer for hvert stof, der fastlægges således, at materiale, der overskrider det højeste niveau, er uegnet til klapning, mens materiale, der ligger under det laveste niveau, kan betegnes som uproblematisk at klappe. Materiale imellem de to niveauer kræver yderligere vurdering (trin 3, biologisk vurdering).

Ved udvælgelsen af stoffer til listen skal der især lægges vægt på toksiske, persistente og bioakkumulerbare stoffer, f.eks Cd, Hg, organohalogener, olieprodukter, og når det er relevant, også As, Pb, Cu, Zn, Be, Cr, Ni, Va, organosiliconer cyanider fluorider og pesticider. Listen og de tilhørende kvalitetskriterier skal udarbejdes nationalt, men hverken LC72 eller 1996-Protokollen giver forslag til vejledende værdier.

Når deponeringsplads og metode er valgt skal der udarbejdes en "Impact Hypothesis", der er en udtømmende beskrivelse af de forventede konsekvenser af operationen på fysike, kemiske, biologiske og erhvervsmæssige forhold. På basis af denne "Impact Hypothsis" tages den endelige beslutning om tilladelse, og om et evt. moniteringsprogram.

London Konventionens rammer og anbefalinger afspejles i større eller mindre grad i de tilsluttede landes regler og procedurer på området.

Figur 2.1  Se her!
En forsimplet udgave af London Konventionens (1996 Protekollens) forslag til beslutningstræ vedrørende klapning af sediment.

2.1.2 OSPAR

OSPAR Konventionen er en (regional) konvention om beskyttelse af miljøet i Nordøst-Atlanten. Den trådte i kraft i 1998 og afløste bl.a. Oslo Konventionen fra 1972 om beskyttelse af Nordøst-Atlanten mod dumpning af affald og Paris Konventionen om landbaseret marin forurening. Konventionen dækker både nationalt og internationalt farvand i bl.a. Nordsøen, Skagerak og Kattegat. 14 lande, heriblandt Danmark, har ratificeret konventionen. Kommissionen der administrerer konventionen har udarbejdet en "Guidelines for the Management of Dredged Material" (OSPAR 1998). Kommissionen er stort set i overensstemmelse med LC72 med hensyn til fremgangsmåde ved evaluering af sedimentet, men er væsentlig mere specifik i sine anbefalinger af analyser og procedurer. Der er også væsentlig flere forslag til "Best Practice" og forslag til behandling af kontamineret sediment.

Guidelinen foreskriver at sedimentet som minimum analyseres for Cd, Cu, Hg, Zn, Cr, Pb, og Ni foruden TBT, syv PCB'er og PAH, men foreslår ikke kriterieværdier for stofferne. Oslo og Paris Kommissionen er dog tidligere enedes om baggrunds/referencekoncentrationer og økotoksikologiske bedømmelseskriterier for en række stoffer (OSPAR 1997 a,b), og disse vedtagelser er stadig i kraft.

Tabel 2.1
OSPAR. Baggrundsværdier og økotoksikologiske bedømmelseskriterier for sediment. Kriterierne er ikke udarbejdet med henblik på klapning, men er værdier under hvilke der ikke forventes toksiske effekter Alle kriterieværdierne betragtes som foreløbige. Baggrundsniveauerne er normaliseret til aluminiumsindholdet (OSPAR 1997a,b).

Parameter

Baggrundsniveau
g/g Al*

Økotoksikologisk kriterie
mg/kg dw

Hg

0,0034-0,0066 * 10-4

0,05-0,5

Cd

0,007-0,03 * 10-4

0,1-1

Pb

1,8-4,0 * 10-4

5-50

Cu

2,2-5,7 * 10-4

5-50

As

2-4,5 * 10-4

1-10

Ni

4,4-9,1 * 10-4

5-50

Zn

8,8-18 * 10-4

50-500

Cr

9-20 * 10-4

10-100

 

µg/kg dw**

µg/kg dw

Acenaphthen

0,5 - 5,8

50-500

Acenaphthylen

0,8 - 3,8

 

Anthracen

1,5 – 13,8

 

Benzo(a)anthracen

7,7 - 69

100-1000

Benzo(b-k)fluoranthen

46,3 - 433,8

 

Benzo(ghi)perylen

30,7 - 189,5

 

Benzo(ghi)perylen

30,7 - 189,5

 

Benzo(a)pyren

8,8 - 111,6

100-1000

Chrysen

12,8 - 91,3

100-1000

Dibenzo(ah)anthracen

5,6 - 26,5

 

Fluoranthen

13,8 - 159,6

500-5000

Fluoren

1,8 - 16,1

 

Indeno(1,2,3-cd)pyren

43,4 - 211,6

 

Naphthalen

7,7 - 62,2

50-500

Phenanthren

12,9 - 109,9

100-1000

Pyren

11,3 - 128,4

50-500

Tributyltin

 

0,005-0,05

* Baggrundsniveauerne for metaller er normaliseret til aluminiumsindholdet og gælder for fint sediment eller den fine fraktion af et sediment.

** Baggrundsværdierne for de organiske forbindelser gælder for den nordlige Nordsø og Skagerak, for sediment med et organisk kulstofindhold på 0,63 - 2,37%, svarende til et glødetab på ca. 1,4 - 5,3%.

Kriterieværdierne er baseret på tilgængelige kvalitetsvurderede økotoksicologiske data og er beregnet udfra laveste LOEC eller LC50 eller EC50 koncentrationer. Der er taget hensyn til fordelingskoefficienter, og for eventuelle fødekædeeffekter for stoffer der opkoncentreres gennem fødekæden. Der er anvendt sikkerhedsfaktorer afhængig af datamaterialets omfang, og der er som minimum anvendt data fra 3 arter. Alligevel er kriterierne kun angivet som et range (10x) og nogen af kriterierne er angivet som foreløbige.Kriterierne er kun vejledende og især beregnet til at vurdere moniteringsdata (OSPAR 1996), d.v.s. kriterierne er ikke direkte beregnet til at vurdere klapmateriale.

Det skal understreges at OSPARs baggrunds og kriterieværdierne ikke er analoge med LC72's Action List. Kriterieværdierne er ment som en hjælp til at udpege mulige problemstoffer og de kan derfor måske bedst sammenlignes med det laveste af de to niveauer på LC72's Action List.

2.1.3 HELCOM

Helsinki Kommissionen (HELCOM) administrerer konventionen om beskyttelse af havmiljøet i Østersøen. Konventionen der blev vedtaget i 1992 trådte i kraft i 2000 og afløste den tidligere konvention fra 1974. Konventionen er ratificeret af alle lande omkring Østersøen og af EU. Den dækker Østersøen inklusiv Kattegat og en del af Skagerak og lapper således over en del OSPARS dækningsområde i Danmark. Heldigvis er HELCOMs retningslinier for vurdering og klapning af sediment ganske i overensstemmelse med OSPARs, og en del af det tekniske annex er direkte en kopi af Oslo Kommisionens guidelines (HELCOM 1992). I modsætning til OSPAR giver HELCOM ingen fælles retningsliner mht. baggrundskoncentrationer og grænseværdier, men henviser til nationale guidelines.

2.2 Toksikologisk baserede kriterier

2.2.1 USA

Klapning til havs er i USA et anliggende for de federale miljømyndigheder (U.S.EPA) i samarbejde med COE (US. Army Corps of Engineers), der foretager langt den meste optagning og klapning af sediment i USA i forbindelse med vedligehold af sejlrender etc. Kystnær klapning hører under den enkelte stats ansvarsområde, og her har U.S.EPA kun en rådgivende rolle.

Der foregår i USA en del arbejde omkring kontaminerede sedimenter, og her udgør klapproblematikken kun en mindre del. Ved vurdering af et sediments egnethed for klapning til havs indgår op til fire niveauer af undersøgelser (Tiers) og fremgangsmåden følger i store træk anbefalingerne fra LC72:
Tier I. Vurdering på basis af eksisterende data om materialet opfylder de nødvendige vand- og sedimentkvalitetskrav .
Tier II. Evaluering af vandsøjle- og sedimenteffekter på basis af fysisk-kemiske undersøgelse. F.eks kemisk analyse og beregninger af vandsøjle- og interstitielvandskoncentrationer på basis af ligevægtsbetragtninger, sammenholdt med kvalitetskrav.
Tier III. Evaluering af biologiske effekter i sediment og vandsøjle på basis af standardiserede biologiske tests. Der udføres både tests af akut toksiditet og af bioakkumulerbarhed.
Tier IV. Hvis det efter Tier III-undersøgelserne stadig ikke er klart om sedimentet kan klappes eller f.eks. skal deponeres, kan der udføres yderligere biologiske undersøgelser f.eks. langtidsakkumuleringsforsøg.

De amerikanske miljømyndigheder arbejder, som krævet i LC72, men i modsætning til de fleste europæiske lande, hovedsageligt ud fra vurderingsmetoder der bygger på et toksikologisk grundlag. Der er mange mulige tilgange, men alle metoder stiler mod enten at måle eller forudsige biologiske effekter. Der er ingen faste føderale kriterier, men de lokale myndigheder har ofte udviklet vejledende kriterier bl.a. byggende på ligevægsbetragtninger mellem interstitialvand og sediment, men de fleste vejledninger forholder sig desuden til kriterieværdier udarbejdet af Long et al. (1992, 1995). De har for NOAA reviewet et stort antal undersøgelser af sammenhængen mellem stofkoncentration og biologiske effekter. Det drejer sig om både felt-, laboratorie- og modelstudier, hvor det for enkeltstoffer har været mulig at måle eller estimere en nedre grænse for biologisk effekt, AET (apparent effekt threshold). Der har været anvendt mange forskellige typer af både sedimenter, metoder og organismer, så spredningen på resultaterne er anselig. For at tage højde for denne spredning er der beregnet to sæt værdier:
ERL, effect range - low, svarende til 10%-fraktilen; dvs. 90% af undersøgelsene viser højere effektgrænser.
ERM, effect range - medium, er medianværdien af effektgrænsene, dvs. 50% af undersøgelsene viser højere effektgrænser

Disse kriterier indgår almindeligvis sammen med f.eks. lokale baggrundskoncentrationer, aktuelle biologiske tests etc. i den endelige vurderingen i Tier I og II, således at overskrider ingen stoffer ERL værdierne, er der ingen toksikologiske grunde til at nægte klapning eller kræve yderligere undersøgelser, mens ligger en eller flere værdier mellem ERL og ERM kræves der yderligere undersøgelser og måske særlige forholdsregler som capping, eller andre former for kontrolleret deponering. Overskrides ERM er klapning ikke absolut udelukket, men der kræves grundig dokumentation for at det kan ske forsvarligt og uden biologiske eller sundhedsmæssige risici. Ved toksikologisk begrundede grænseværdier, sker det også, at den naturlige baggrund koncentration overstiger en eller begge kriterieværdier.

Tabel 2.2
USA. Undersøgelse af effektkoncentrationer af toksiske stoffer bliver foretaget på forskellige organismer, med forskellige metoder, og giver resultater med stor spredning. ERL og ERM svarer til hhv 10% fraktilen og medianen af de mange undersøgelser, dvs. der observeres effekter i hhv. 10 og 50% af undersøgelserne ved den angivne koncentration (Long et al. 1995).

Parameter

ERL
mg/kg dw

ERM
mg/kg dw

Hg

0,15

0,71

Cd

1,2

9,6

Pb

46,7

218

Cu

34

270

As

8,2

70

Ni

20,9

51,6

Zn

150

410

Cr

81

370

 

µg/kg dw

µg/kg dw

Acenaphthen

16

500

Anthracen

85,3

1100

Acenaphthylen

44

640

Benzo(a)anthracen

261

1600

Benzo(ghi)perylen

 

 

Benzo(a)pyren

430

1600

Dibenz(ah)anthracen

63,4

260

Chrysen

384

2800

Fluoranthen

600

5100

Fluoren

19

540

Naphthalen

160

2100

Phenanthren

240

1500

Pyren

665

2600


De kemiske kvalitetskriterier tager ikke umiddelbart hensyn til additive, synergistiske eller antagonistiske effekter, men der arbejdes videre med metoden og man har med et vist held forsøgt at opstille regler og kriterier for additive effekter (Long et al. 1998). Dette aspekt bliver nærmere behandlet i kapitel 3.

2.2.2 Canada

Canada har ligesom USA fastsat sedimentkvalitetskriterier på basis af målte eller forventede biologiske effekter. For en række stoffer (Tabel 2.3) er der fastlagt en nedre grænse for biologiske effekter (TEL; Threshold Effect Level), der bliver brugt som et foreløbig sedimentkvalitetskriterie (ISQG; Interim Sediment Quality Guideline). Der er desuden fastlagt et niveau hvor effekter sandsynelivis optræder (PEL; Probable Effect Level). Værdierne er fastsat på basis af laboratorieforsøg og/eller feltundersøgelser. Toksikologisk og administrativt er betydningen af de to sæt værdier er stort set den samme som Long et al.'s (1995) ERL og ERM værdier, og de er også i overensstemmelse med kravene til LC72's Action List.

Tabel 2.3
Canada. Foreløbige sedimentkvalitetskriterier, ISQG (Interim Sediment Quality Guidelines), og PEL (Probable Effect Levels) (Canadian Council of Ministers of the Environment 1999).

Parameter

ISQG
mg/kg dw

PEL
mg/kg dw

Hg

0,13

0,70

Cd

0,7

4,2

Pb

30,2

112

Cu

18,7

108

As

7,24

41,6

Ni

 

 

Zn

124

271

Cr

52,3

160

 

µg/kg dw**

µg/kg dw

Acenaphthen

6,71

88,9

Acenaphthylen

5,87

128

Anthracen

46,9

245

Benzo(a)anthracen

74,8

693

Benzo(a)pyren

88,8

763

Chrysen

108

846

Dibenzo(ah)anthracen

6,22

135

Fluoranthen

113

1494

Fluoren

21,2

144

2-Methylnaphthalen

20,2

201

Naphthalen

34,6

391

Phenanthren

86,7

544

Pyren

153

1398


Værdierne i Tabel 2.3 er de vejledende føderale kvalitetskriterier, men regionerne kan fastsætte andre kriterier. Stillehavs og Yukon regionen stiller i klapsager krav om en screening af sedimentet for kadmium, kviksølv, klorfenoler, PCB, total PAH og dioxin/furan. For kadmium er kravet 0,6 µg/kg dw, dvs. en smule strengere en det føderale kvalitetskrav på 0,7 µg/kg dw, mens kravet for kviksølv er væsentlig lempeligere, 0,75 µg/kg dw, mod et kvalitetskrav på 0,13 og en effektgrænse på 0,7 µg/kg dw.

2.2.3 Australien og New Zealand

Australien og New Zealand følger stort set principperne i LC72's 1996-protokol og bruger den faseopdelte forundersøgelse. De fire undersøgelsesfase (Tiers) er geologisk/historisk, kemisk, simpel biologisk (akut toksicitet) og avanceret biologisk. Kun hvis der ikke kan træffes en klar afgørelse på et givet trin, er det nødvendig at fortsætte til det næste. Som udgangspunkt for de kemiske bedømmelseskriterier har man valgt at bruge ERL og ERM værdierne fra Long et al. (1995) som sedimentkvalitetskriterier. Disse er gældende indtil egne kriterier er udviklet (ANZECC 1998). Der er dog indført enkelte lokale modifikationer:
ERL for arsen (As) øges til 20 mg/kg dw pga. høje naturlige baggrundskoncentrationer i det østlige Australien.
ERL erstattes af 2 gange middelbaggrundskoncentrationen, hvor sådanne data eksisterer lokalt.
Listen er suppleret med ERL og ERM for Tributyltin (TBT) på hhv. 5 og 72 ng Sn/g dw (=µg/kg dw).

ERL og ERM kaldes også for hhv. Screening Level og Maximum Level i de Australsk/New Zealandske guidelines.

De to sæt værdier giver mindst tre udfaldsrum:
Hvis alle parametre er lavere end Screening Level er sedimentet klassificeret som ubelastet der skal ikke tages særlige forholdsregler ved klapning.
Ligger en eller flere værdier mellem Screening Level og Maximum Level klassificere sedimentet umiddelbart som moderat kontamineret og der kræves yderligere biologiske tests. Viser sedimentet sig her ikke at være akut toksisk kan der gives tilladelse til klapning evt. med krav om et moniteringsprogram. Viser sedimentet sig at være akut toksisk klassificeres det som stærkt kontamineret og kræver særlige forholdsregler ved klapning (se nedenfor)
Er en eller flere parametre højere en Maximum Level betragtes sedimentet som potentielt uegnet til almindelig (unconfined) klapning. Hvis biologiske tests af akutte og sublethale effekter viser, at materialet ikke vil give uacceptable effekter, kan der stadig gives tilladelse til dumpning. Vurderes effekterne at være uacceptable, klassificeres sedimentet som stærkt kontamineret, og der kan stilles krav om klapning på sedimentationsbund, om capping eller landdeponering.

2.3 Kriterier baseret på baggrundsværdier

2.3.1 Norge

Klassificeringen af sedimenter i Norge bygger på en vurdering af koncentrationer af tungmetaller og organiske miljøgifte i forhold til et baggrundsniveau. Baggrundsniveauet for metaller er koncentrationen i sedimenter som er afsat i førindustriel tid, og niveauet fastsættes på grundlag af analyse af daterede sedimentkerner. For delvis at kompensere for geografiske forskelle, forskelle i mineralogi, kornstørrelse etc. kan metalkoncentrationerne normaliseres til lithium eller aluminium (Statens Forurensningstilsyn 1997).

Baggrundsniveauet for miljøfremmede stoffer (PAH, PCB, DDT etc.) baseres på niveauet i overfladesedimenter fra områder der vurderes at være fri for lokale kilder. Klassificeringssystemet er beregnet på finkornet fjordsediment, og koncentrationer af organiske forbindelser normaliseres om nødvendigt til indholdet af organisk kulstof.

Tabel 2.4
Norge. Vejledende klassificering af finkornede fjordsedimenter.Baggrundsværdien (+standardafvigelsen på målingerne) svarer til grænsen mellem kl. I og II.

Parameter

KL. I
mg/kg dw

KL. II
mg/kg dw

KL. III
mg/kg dw

KL. IV
mg/kg dw

KL. V
mg/kg dw

Hg

<0.15

0.15 - 0.6

0.6 - 3

3 - 5

> 5

Cd

<0.25

0.25 – 1

1 - 5

5 - 10

> 10

Pb

<30

30 – 120

120 - 600

600 - 1 500

> 1 500

Cu

<35

35 – 150

150 - 700

700 - 1 500

> 1 500

As

<20

20 – 80

80 - 400

400 - 1 000

> 1 000

Ni

<30

30 – 130

130 - 600

600 - 1 500

> 1 500

Zn

<150

150 – 650

650 - 3 000

3 000 - 10 000

> 10 000

Cr

<70

70 – 300

300 - 1 500

1 500 - 5 000

> 5000

 

µg/kg dw

µg/kg dw

µg/kg dw

µg/kg dw

µg/kg dw

Benzo(a)pyren

<10

10 – 50

50 - 200

200 - 500

> 500

Sum PAH

<300

300 - 2 000

2 000 - 6 000

6 000-20 000

>20 000

Sum PCB

<5

5 – 25

25 - 100

100 - 300

> 300


Sedimentet inddeles i 5 klasser. Kl.1 repræsenterer et højt baggrundsniveau (dvs. medianen af målinger på førindustrielt sediment, hhv. langt fra punktkilder, plus standardafvigelsen på målingerne) og kl. 2 - 5 er egentlige forureningsniveauer (moderat, markert, sterkt og meget sterkt forurenset). Selvom det hævdes, at der indgår biologiske overvejelser (Statens Forurensningtilsyn 1997) i klassificeringen, er graddelingen 1-4 ikke fastsat ud fra skøn over biologiske effekter, men mere pragmatisk ud fra deres forekomst. F.eks. er grænsen mellem kl. 3 og 4 beregnet som 20 gange baggrundskoncentrationen (grænsen mellem kl. 1 og 2) (Knutzen & Skei 1990).

Det nævnes, at der i udarbejdelsen af klasserne indgår 10 metaller, TBT, fluorid og 7 organiske forbindelser (eller grupper af organiske forbindelser idet PAH, PCB og DDT hver er summen af en række nærmere definerede stoffer, EPOCL er summen af Ekstraherbart Persistent Organisk CLor og TE er Toksicitets Ekvivalenter for en række dioxiner). Den nærmere vægtning af disse elementer er dog ikke beskrevet.

Klassificeringen er vejledenede, og der bør tages en række specifikke lokale hensyn, men Statens Forurensningstilsyn (1996) giver følgende retningslinier for krav til deponeringen:
Ingen specielle krav. Dette gælder tilnærmelsesvis uforurenede sedimenter (kl. I og II). Klapningen skal foregå på godkendt klapplads, og hvis der er et stort indhold af organisk stof og/eller hydrogensulfid anbefales det at klappe materialet i et naturligt anoxisk område.
Krav til teknik og klapplads. Hvis sedimentet er dårligt eller nokså dårligt (kl. III og IV) skal der ved klapning tages forholdsregler for at hindre spredning af sedimentet i vandet (over springlaget). Dette kan gøres ved at deponere vha. af et rørsysten der stikker ned under springlaget eller ved at anvende et "silt-skørt" rundt om området.
Krav om indspuling eller capping. Ved stærk eller meget stærkt forurenet sediment (kl. IV og V) kan ordinær klapning ikke anbefales, men der bør istedet foretages inspuling i afgrænsede bassiner og/eller det klappede sediment dækkes af mindst 0,5 m uforurenet sediment ("capping").
Krav om deponering og/eller behandling. Ved meget stærkt belastede sedimenter (kl. V+) kan der stilles krav om landdeponering, forbrænding, sintring etc. Det bør overvejes om det overhovedet er forsvarligt at optage et sådant sediment.

Der stilles, bl.a. på basis af ovenstående klassificering, en række tilsvarende krav til dredgingen. Det understreges desuden at klapning kun bør ske på akkumulationsbund, og at sedimentets kornstørrelse på klappladsen derfor ikke må være grovere end i klapmaterialet.

I praksis frarådes landdeponering, med mindre at en særlig velegnet plads er til rådighed (f.eks. en nedlagt mine). Det er Fylkesmannen ("amtet"), der foretager vurderingen, stiller kravene og udsteder tilladelsen.

2.3.2 Sverige

Naturvårdsverket udgav i 1985 en vejledning (Almena Råd) om "Muddring och muddermassor" der stadig er gældende. Heri opgøres baggrundskoncentrationen for 12 metaller og afvigelser herfra klassificeres som kontaminering. På baggrund af metalkoncentrationen er der herefter tre niveauer af reaktion:
Hvis kontamineringen er lav (1-3 gange baggrundskoncentrationen) giver det ikke anledning til særlige forholdsregler.
Hvis koncentrationen er høj (3 - 10 gange baggrundskoncentrationen) og/eller det drejer sig om store mængder (ikke nærmere defineret) skal materialet klappes på akkumulationsbund,
Hvis koncentrationen overstiger 10 gange baggrundsværdien skal nærmere (toksikologiske) undersøgelser afgøre om sedimentet må klappes eller skal deponeres.

Naturvårdsverket har i 1999 publiceret en serie "Bedömningsgrunder" (Naturvårdsverket 1999) der indeholder nye og bedre underbyggede baggrundsdata (Tabel 2.5). Baggrundsniveauet for metaller er målt på kerner fra svenske havområder, der betegnes som upåvirkede af punktkilder. Prøverne er udtaget i 55 cm's dybde og sedimentet antages her at være aflejret i førindustriel tid og dermed stort set upåvirket af mennesker. Baggrundsniveauet defineres som medianværdien af disse målinger.

Tabel 2.5
Sverige. Baggrundsværdi for metaller i sediment (Naturvårdsverket 1999) og deraf følgende øvre koncentrationsgrænse for sediment der tillades klappet (10 gange baggrundskoncentrationen (Naturvårdsverket 1985)). Desuden er anført "Jämförvärden" der er en retningsgivende for hvornår et sediment kan betragtets som forurenet.

Parameter

Baggrundsværdi
mg/kg dw

"Jämförvärden" for forurenet sediment
mg/kg dw

Grænseværdi for klapning
mg/kg dw

Hg

0,04

1

0,4

Cd

0,2

3

2,0

Pb

25

110

250

Cu

15

80

150

As

10

45

100

Ni

30

100

300

Zn

85

360

850

Cr

40

70

400

Sn ( total)

14

 

 

 

 

µg/kg dw*

µg/kg dw*

Anthracen

 

30

 

Benzo(a) anthracen

 

110

 

Benzo(bjk) fluoranthen

 

560

 

Benzo(ghi) perylen

 

350

 

Benzo(a)pyren

 

180

 

Chrysen/ Triphenylen

 

180

 

Fluoranthen

 

270

 

Indeno (1,2,3-cd)pyren

 

600

 

Phenanthren

 

100

 

Pyren

 

200

 

Sum PAH

 

2500

 

PCB*

 

 

 

PCB #28

 

0,6

 

PCB #52

 

0,8

 

*Organiske forbindelser er normaliseret til 1% organisk stof i sedimentet

Naturvårdsverket udsendte i 1999 "Bedömningsgrunder för kust och hav" hvor også afvigelser fra baggrundsniveauet klassificeres inden for et spektrum på fem "afvigelsesklasser", hvor grænsen mellem klasse 1 og 2 udgøres af (medianværdien af) baggrundsniveauet. Grænsen mellem niveau 4 og 5 (stor og meget stor afvigelse) er valgt således, at 5% af de senere års værdier for overfladesediment falder i klasse 5. Denne grænse er desuden valgt som "Jämnförvärden", dvs. en slags tommelfingerregel for hvornår et sediment betragtes som forurenet. Klassificeringen er altså rent pragmatisk statistisk - der ligger ingen effektvurdering til grund for niveaudelingen. I modsætning til jord, grund- og overfladevand angiver publikationen ingen grænseværdier for det acceptable indhold af metaller og miljøfremmede stoffer i sediment, men anbefaler i stedet at gå ud fra toksicitetsdata, og her at bruge LOEC (lavest observerede effektkoncentrationer), eller evt. LC50 divideret med 1000, som grænse.

For en generel test af om et sediment er forurenet foreslås test af det aktuelle sediment med en Mikrotox (EC20 eller 50) på enten porevand eller helprøve, dødelighedstest på Mytilus eller en algetest (EC10 eller 50).

Disse kriterier og tests er udviklet til at vurdere og klassificere sedimenter, men er ikke direkte beregnet på at vurdere egnetheden til klapning.

Der arbejdes sideløbende med to forskellige målemetoder; "Svensk Standard" og "Totalanalyse", hvor Totalanalysen for metaller giver højere niveauer og lidt andre grænser. De her anførte værdier er fra "Svensk Standard" metode.

2.3.3 Tyskland

I Tyskland bruges (også) sedimentkvalitetskriterier ("management values") af den pragmatiske statistiske type, der bygger overkoncentrationer i forhold til målte baggrundsværdier. Der arbejdes med to grænser "Action level 1" der svarer til den gennemsnitlige baggrundsværdi gange 1,5 og "Action level 2" der svarer til level 1 gange 5 (dvs. 7,5 gange baggrundsniveauet). Kriterieværdierne gælder for sedimentfraktionen <20 m m og er udviklet på basis af data fra Nordsøen, men de er også gælder for Østerssøen (Bundesanstalt für Gewässerkunde 1999).

Tabel 2.6
Tyskland. Sedimentkvalitetskriterier, hvor Action Level 1 svarer til de gennemsnitlige koncentrationer i den tyske del af Nordsøen ganget med 1,5. OBS: Kriterierne refererer til sedimentfraktionen mindre end 20 m m.

Parameter

Action Level 1
mg/kg dw*

Action Level 2
mg/kg dw*

Hg

1

5

Cd

2,5

12,5

Pb

100

500

Cu

40

200

As

30

150

Ni

50

250

Zn

350

1750

Cr

150

750

Sn ( total)

 

 

 

µg/kg dw*

µg/kg dw*

PAH **

1

3

PCB #28

2

6

PCB #52

1

3

* Sedimentkvalitetskriterierne gælder fraktionen < 20m m

** Sum af :Fluoranthen, Benzo(bjk)fluoranthen, Benzo(a)pyren, Benzo(ghi)perylen, Indeno(1,2,3-cd)pyren.

På baggrund af metalkoncentrationen er der herefter tre niveauer af reaktion:
Hvis metalkoncentrationen er lav ( =1,5 gange baggrundskoncentrationen) giver det ikke anledning til særlige forholdsregler og kun den fysiske effekt af klapningen skal vurderes
Hvis koncentrationen er høj (1,5 - 7,5 gange baggrundskoncentrationen) kræves der særlig tilladelse, der skal foretages en vurdering af virkningen på miljøet og der skal planlægges et moniteringsprogram. Desuden skal der gøres foranstaltninger til at reducere effekterne af klapningen (f.eks ved sedimentrensning)
Hvis koncentrationen overstiger 7,5 gange baggrundsværdien skal der undersøges alternative deponeringsmuligheder, herunder land-deponering, og for hver altermativ der skal udarbejdes undersøgelse af sundhedsrisiko (human), risiko for ved behandling, transport og klapning/deponering, foruden af økonomiske forhold og af den fremtidige brug af arealet. Alt andet lige bør landdeponering foretrækkes, men klapning er ikke udelukket. Nærmere (biologiske) undersøgelser afgør om sedimentet må klappes eller skal deponeres.

2.3.4 Holland

Holland har implementeret LC72 i lovgivningen og baserer i princippet deres sedimentkvalitetskriterier på en blanding af baggrundsniveauer og økotoksikologiske undersøgelser. I vurderingen af dumpningssager indgår en vurdering af både koncentration og mængde af forurenede stoffer.

Sedimentkvalitet bedømmes efter et system bestående af 5 klasser (Tabel 2.7):
Target Level, under hvilket risikoen for negative miljøeffekter kan betragtes som negligibel.
Limit Value, hvor sedimentet stadig betragtes som forholdsvis rent.
Reference Value, der er grænsen for hvornår sediment kan klappes (se dog nedenfor).
Intervention Value, over hvilken der kan være risiko for miljø og mennesker.
Signal Value indikerer at sedimentet er så forurenet at muligheden for rensning bør undersøges. Nieauet er kun defineret for metaller.

Sediment der skal godkendes til klapning må ikke overskride Intervention Value, mens en overskridelse på op til 50% af Reference Value for et eller to stoffer, bortset fra PAH, accepteres.

Tabel 2.7
Holland. Sedimentkvalitetskriterier for metaller gælder for fraktionen mindre end 2 m m, og for de organiske stoffer gælder de for fraktionen af organisk stof. Tabellens kriterier refererer til et standardsediment indeholdende 10% organisk stof og 25% < 2 µm (IADC/CEDA 1997).

Parameter

Target Level
mg/kg dw

Limit Value
mg/kg dw

Reference Value
mg/kg dw

Inter- vention Value
mg/kg dw

Signal Value
mg/kg dw

Hg

0,3

0,5

1,6

10

15

Cd

0,8

2

7,5

12

30

Pb

85

530

530

530

1000

Cu

36

35

90

190

400

As

29

55

55

55

150

Ni

35

35

45

210

200

Zn

140

480

720

720

2500

Cr

100

380

380

380

1000

 

µg/kg dw

µg/kg dw

µg/kg dw

µg/kg dw

µg/kg dw

PAH'er

 

 

 

 

 

Anthracen

50

 

 

 

-

Benzo(a) anthracen

20

 

 

 

-

Benzo(k) fluoranthen

25

 

 

 

-

Benzo(ghi) perylen

20

 

 

 

-

Benzo(a)pyren

25

 

 

 

-

Chrysen

20

 

 

 

-

Fluoranthen

15

 

 

 

-

Indeno (1,2,3-cd) pyren

25

 

 

 

-

Naphthalen

15

 

 

 

-

Phenanthren

45

 

 

 

-

PCB'er

 

 

 

 

 

PCB #28

1

4

30

-

-

PCB #52

1

4

30

-

-


Afhængig af kvalitetsbedømmelsen, gives en række muligheder for anvendelse/anbringelse af sedimentet:
Klasse 0, under Target Value. Sedimentet kan spredes på land uden begrænsninger. Det skal her bemærkes at forholdene i Holland er specielle og at spredning på land er værdsat og kan være et mål i sig selv.
Klasse 1, mellem Target og Limit Value. Sedimentet kan spredes på land hvis ikke jordkvaliteten forringes væsentlig.
Klasse 2, mellem Limit og Reference Value. Sedimentet kan spredes på land eller klappes under særlige vilkår
Klasse 3, mellem Reference og Intervention Value. Sedimentet skal deponeres under kontrollerede forhold.
Klasse 4, over Intervention value. Sedimentet skal isoleres fra omgivelserne ved f.eks at deponeres i dybe gruber eller under kontrollerede forhold på land.

For sediment, der er godkendt efter ovenstående koncentrationskriterier, bliver den samlede anthropogene belastning for hvert enkelt stof beregnet og vurderet i forhold til "standstill" princippet (år 1988). I praksis bliver sediment der skal optages opdelt i mindre områder. Hvert enkelt delområde skal opfylde koncentrationskriteriet, mens det er det samlede område der skal opfylde belastningskriteriet.

Det skal bemærkes, at visse vigtige former for dredging/klapning ikke kræver vurdering og klassificering. Det gælder f.eks. uddybning af sejlrender, nedgravning af pipelines og kystfodring, da disse aktiviteter kun betragtes som omflytning af sediment inden for for samme vandsystem.

2.3.5 Storbritanien

Dumpning er reguleret af den britiske miljøbeskyttelseslov og administreres i England og Wales af The Ministry of Agriculture, Fisheries and Food (MAFF) og af tilsvarende organer i Skotland og Nordirland. Der findes ikke specifik lovgivning om optagning og klapning af sediment, og der er heller ingen officielle guidelines. Vurderinger af ansøgninger om licens til dredging og klapning bliver foretaget fra sag til sag under hensyntagen til bl.a. OSPARs retningslinier.

2.4 Danske metoder

Klapning af sediment i Danmark følger principielt retningslinierne fra LC72 og er reguleret af "Lov om beskyttelse af havmiljøet" fra 1993 og den dertil hørende "Bekendtgørelse om dumpning af optaget havbundsmateriale (klapning)" fra 1986. Bekendtgørelsen fastslår bl.a., at det er amterne der administrerer loven og giver tilladelserne, med mindre det drejer sig om internationalt farvand, og det fastlås desuden, at amterne som hovedregel skal finde klappladsen inden for amtets egne grænser. Hvis en klapansøgning omfatter mere end 10.000 tons materiale, skal der udføres analyser for indholdet af forurenende stoffer, med mindre det er åbenbart, at materialet er uforurenet. Bekendtgørelsen har i bilagene en oversigt over stoffer, herunder tungmetaller og organiske miljøfremmede stoffer, der ikke må være i klapmaterialet i "væsentlige mængder", men den giver ingen retningslinier for, hvordan vurderingen af indholdet foretages, eller hvad der skal ske med materiale, der indeholder disse stoffer i væsentlige mængder.

Amterne har i betydeligt omfang administreret efter Miljøstyrelsens vejledning i udkast (Miljøstyrelsen 1995), der fastslår at sediment der indeholder mere ned 2 gange baggrundskoncentrationen af tungmetaller ikke bør klappes. Hvis ikke der findes lokale baggrundsværdier bruges ofte de af Miljøstyrelsen (1983) publicerede værdier for diffust belastet overfladesediment i danske farvande. Indholdet er normaliseret til glødetab (Tabel 2.9).

2.4.1 Århus Amt

Amtet har udarbejdet egne retningslinier (Århus Amt 1997) for vurdering af klapmateriale på basis af tungmetalindholdet. Hovedprincippet er, at klapmateriale betragtes som belastet når koncentrationen (med 95% sikkerhed) overstiger 2 gange baggrundsniveauet. Baggrundsniveauet er fastlagt og koblet til det organiske indhold i sedimentet vha. lineær regression på lokale data. Der er anvendt data fra de øverste 2 centimeter sediment fra områder der kun er diffust belastet (Århus Amt 1995). Belastet sediment må ikke klappes frit, men skal enten landdeponeres eller klappes i et beskyttet klapbassin i Århus Havn.

Tabel 2.8
Århus Amt. Øvre koncentrationsgrænse for metaller i sediment, der tillades klappet (Århus Amt 1997). Som eksempel er beregnet grænseværdierne ved et organisk indhold (glødetab) på 10%.

Metal

Beregning
mg/kg dw

Ved 10% glødetab,
mg/kg dw

Hg

0,015 x glødetab* + 0,122

0,272

Cd

0,03 x glødetab + 0,71

1,01

Pb

4,3 x glødetab + 26

69

Cu

1,85 x glødetab + 13,2

31,7

As

0,7 x glødetab + 11,9

18,9

Ni

1,8 x glødetab + 7,2

25,2

Zn

10,3 x glødetab + 73

176

Cr

2,7 x glødetab + 12,7

39,7

Sn ( total)

0,11 x glødetab + 2,7

3,8

*Glødetabet regnes i procent af tørvægten

Både koncentration og mængde (netto-) tages i betragtning, når belastet materiale skal klappes. Sediment med et naturligt højt tungmetalindhold kan tillades klappet, såfremt ikke andre forhold taler imod.

Der er ikke udarbejdet retningslinier for miljøfremmede organiske stoffer.

2.4.2 Vejle amt

Vejle Amt har udarbejdet retningslinier (Vejle Amt 1996) der også følger miljøstyrelsens vejledning hvor sedimentets forureningsgrad vurderes på basis af er indholdet af en række metaller. Retningslinierne indeholder faste grænseværdier der bygger på en kombination af et af Miljøstyrelsens tidligere udkast til vejledning og "2 x baggrundskoncentrationen" -kriteriet. Grænseværdierne er normaliseret til sedimentets organiske indhold (glødetab). Grænseværdierne er udarbejdet til brug for finkornet sedimet, og kan fraviges ved meget sandet eller gruset sediment.

Tabel 2.9
Vejle Amt. Øvre koncentrationsgrænse for metaller i sediment, der tillades klappet (Vejle Amt 1996). Grænseværdierne er baseret på sedimentets glødetab, og er for sammenligningens skyld desuden omregnet til sediment med 10% glødetab. Værdierne svarer til Miljøstyrelsens anbefalinger i recipientkvalitetsvejledningen (Miljøstyrelsen 1983).

Metal

mg/kg glødetab

Ved 10% glødetab,
mg/kg dw

Hg

4

0,4

Cd

20

2

Pb

700

70

Cu

500

50

As

 

 

Ni

 

 

Zn

2600

260

Cr

300

30

Sn

 

 


Efter en omfattende analyse for en lang række miljøfremmede stoffer i sedimenter i Lillebæltområdet (Lillebæltsamarbejdet 1998) blev amtet klar over at grundlaget for vurderingen var ufuldstændigt. Alle klaptilladelser blev derfor efterfølgende blevet inddraget og revurderet. Amtet har endnu ikke udarbejdet et sæt faste grænseværdier for de øvrige stoffer (TBT, organiske forbindelser).

2.4.3 Konklusion

London Konventionen 1972 er den samlende ramme for stort set al senere regulering af optagning og klapning af sediment. Der er dog stor forskel på hvodan de enkelte lande udfylder denne ramme.

Fastsættelse af kvalitetskriterier og grænseværdier kan ske på basis af
Faste eller vejledende grænseværdier fastlagt på basis af baggrundskoncentrationer i regionen/lokalområdet. Dette er langt den mest udbredte metode. Det kan gøres ved at gange en fast faktor på baggrundskoncentrationen, (faktoren varierer fra 2 (Danmark) til 20 (Norge)), men faktoren kan også være stofafhængig (Sverige).
Faste eller vejledende grænseværdier fastlagt på basis af toksikologiske kriterier. Her er Australien/New Zealand og Canada de mest konsekvente, mens USA ikke har helt klare regler, men dog i høj grad inddrager toksikologiske overvejelser i vurderingen.
En toksikologisk test af det konkrete sediment. Det er en mulighed, der er foreskrevet i LC72, og som i princippet er tilstede i de fleste lande, men som i praksis benyttes sjældent eller aldrig.

Kvalitetskriterierne kan være vanskelige at sammenligne, da de ofte refererer til forskellige fraktioner af sedimentet. Kriterieværdier kan udtrykkes på basis af :
Tørvægt
Organisk indhold
Aluminiums- eller Lithiumindhold
Fraktionen mindre en 20 µm
Fraktionen mindre en 2 µm.

De kemiske analysemetoder er forskellige. Især er der for metaller to pricipielt forskellige former for oplukning af sedimentet, dvs. ekstraktion med:
Salpetersyre, der især ektraherer organisk bundne og adsorberede metaller, d.v.s. metaller der er eller vil kunne gøres biotilgængelige
Flussyre, der også opløser den mineralske basis af sedimentet.

Desuden er der både i tekst og i praksis forskel på om kriterierne er blot er vejledende, eller der er tale egentlige kravværdier.