Der er stigende fokus på den miljøbelastning, der stammer fra produktion, brug og
bortskaffelse af produkter. Da den offentlige sektor er storforbruger af produkter og
tjenesteydelser, er det naturligt, at det offentlige går foran og viser et godt eksempel
ved at efterspørge renere produkter. Dette vil dels betyde en mindre miljøbelastning fra
den offentlige sektor, dels føre til, at markedet for renere produkter stimuleres.
Offentlig grøn indkøbspolitik indgår derfor som en integreret del af den
produktorienterede miljøstrategi. I 1994 opstillede regeringen en handlingsplan for
området og siden 1992 har der i Miljøbeskyttelsesloven været krav om, at offentlige
myndigheder skal virke for lovens formål ved anlæg og drift af offentlige virksomheder
samt ved indkøb og forbrug.
Dette blev i februar 1995 fulgt op af et cirkulære om miljø- og energihensyn ved
statslige indkøb, hvori det mere detaljeret er fastlagt, at alle statslige institutioner
skal inddrage miljø- og energihensyn ved indkøb på lige fod med andre hensyn, f.eks.
pris, kvalitet m.m. Endvidere fastlægges, at statsinstitutioner skal formulere en
miljøbevidst indkøbspolitik, udarbejde handlingsplan for gennemførelsen heraf samt
løbende dokumentere de opnåede resultater. Siden har det vist sig, at
dokumentationskravet har været en uoverkommelig opgave.
Der findes ikke tilsvarende regler for amter og kommuner. Miljø- og Energiministeriet,
Amtsrådsforeningen, Kommunernes Landsforening samt Københavns Kommune og Frederiksberg
Kommune har imidlertid november 1998 indgået aftale om, at hele den offentlige sektor
bør inddrage miljøforhold ved indkøb og forbrug.
Parterne er enige om, at indførelsen af miljø- og energibevidste indkøb i hele
den kommunale sektor bør ske ved aftale. Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen,
Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune er enige om at arbejde for, at alle kommuner
og amter gennemfører en miljø- og energibevidst indkøbspolitik. Udgangspunktet skal
tages i de intentioner, der ligger i cirkulæret for de statslige institutioner og i de
rammer, som aftalen afstikker for den videre indsats. De enkelte kommuner og amter
fastsætter mål, vælger indsatsområder samt udarbejder planer for, hvordan målene
nås.
For at understøtte og fremme gennemførelsen af en miljøbevist indkøbspolitik i hele
den offentlige sektor er der nedsat en koordinationsgruppe med repræsentanter for
Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune
og Miljø- og Energiministeriet.
Nærværende projekt er iværksat af Miljøstyrelsen i samarbejde med
Koordinationsgruppen for offentlige grønne indkøb.
Formålet med projektet er at udvikle forslag til et værktøj/system, der kan
dokumentere offentlige grønne indkøb og fremdriften i disse i stat, amt og kommune.
Dokumentationssystemet skal være enkelt, brugervenligt og fleksibelt både over for
fremtidige ændringer i opgørelsesmetoder, og over for forskelle i udvikling og
organisering af de offentlige indkøb. Systemet skal være opbygget i moduler, så det med
tiden kan udbygges, hvad angår indberetningsmetoder, indikatorer og indberettende
instanser.
Projektet skal endvidere tilvejebringe en status for grønne indkøb i stat, amt og
kommune år 2000. Projektet omhandler således også udvikling, test og gennemførelse af
en spørgeskemaundersøgelse, der dels skal anvendes som første basisdokumentation/status
for offentlige grønne indkøb i år 2000 og dels skal være referenceramme for vurdering
af fremdriften i offentlige grønne indkøb ved en gentagelse af undersøgelsen.
Projektet er opbygget i 4 faser, med følgende indhold:
Fase 1: Udbygning af videngrundlaget, herunder kortlægning af procedurer for
indkøb i den offentlige sektor, aktørgrupper samt anvendte økonomisystemer. Desuden er
datakvalitet og -tilgængelighed hos de forskellige aktører vurderet, ligesom der i fase
1 er udarbejdet en opgørelse for det samlede årlige indkøb i den offentlige sektor.
Fase 2: Udvikling af spørgeskema, der kan anvendes til en periodisk
tilbagevendende spørgeskemaundersøgelse, som dokumenterer fremdriften i det offentlige
grønne indkøb.
Fase 3: Afprøve, evaluere og tilpasse spørgeskemaundersøgelsen, så den kan
udgøre en fast del af dokumentationsmodellen for offentlige grønne indkøb. Herunder
tilvejebringelse af den første basisdokumentation for offentlige grønne indkøb.
Fase 4: Udvikling af et modulopbygget system til dokumentation af offentlige
grønne indkøb. På baggrund af de tidligere faser i projektet er der udviklet moduler
til registrering af offentlige grønne indkøb, og disse moduler er vurderet i forhold til
deres anvendelighed, fleksibilitet og robusthed. I fase 4 indgår også en beskrivelse og
vurdering af de e-handelsmuligheder, som kan benyttes til registrering af indkøb af
miljørigtige varer.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|