Dokumentation af offentlige grønne indkøb

1. Indledning

1.1  Baggrunden for projektet
1.2 Formål med projektet
1.3 Projektforløb

1.1 Baggrunden for projektet

Der er stigende fokus på den miljøbelastning, der stammer fra produktion, brug og bortskaffelse af produkter. Da den offentlige sektor er storforbruger af produkter og tjenesteydelser, er det naturligt, at det offentlige går foran og viser et godt eksempel ved at efterspørge renere produkter. Dette vil dels betyde en mindre miljøbelastning fra den offentlige sektor, dels føre til, at markedet for renere produkter stimuleres.

Offentlig grøn indkøbspolitik indgår derfor som en integreret del af den produktorienterede miljøstrategi. I 1994 opstillede regeringen en handlingsplan for området og siden 1992 har der i Miljøbeskyttelsesloven været krav om, at offentlige myndigheder skal virke for lovens formål ved anlæg og drift af offentlige virksomheder samt ved indkøb og forbrug.

Dette blev i februar 1995 fulgt op af et cirkulære om miljø- og energihensyn ved statslige indkøb, hvori det mere detaljeret er fastlagt, at alle statslige institutioner skal inddrage miljø- og energihensyn ved indkøb på lige fod med andre hensyn, f.eks. pris, kvalitet m.m. Endvidere fastlægges, at statsinstitutioner skal formulere en miljøbevidst indkøbspolitik, udarbejde handlingsplan for gennemførelsen heraf samt løbende dokumentere de opnåede resultater. Siden har det vist sig, at dokumentationskravet har været en uoverkommelig opgave.

Der findes ikke tilsvarende regler for amter og kommuner. Miljø- og Energiministeriet, Amtsrådsforeningen, Kommunernes Landsforening samt Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune har imidlertid november 1998 indgået aftale om, at hele den offentlige sektor bør inddrage miljøforhold ved indkøb og forbrug.

Parterne er enige om, at indførelsen af miljø- og energibevidste indkøb i hele den kommunale sektor bør ske ved aftale. Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune er enige om at arbejde for, at alle kommuner og amter gennemfører en miljø- og energibevidst indkøbspolitik. Udgangspunktet skal tages i de intentioner, der ligger i cirkulæret for de statslige institutioner og i de rammer, som aftalen afstikker for den videre indsats. De enkelte kommuner og amter fastsætter mål, vælger indsatsområder samt udarbejder planer for, hvordan målene nås.

For at understøtte og fremme gennemførelsen af en miljøbevist indkøbspolitik i hele den offentlige sektor er der nedsat en koordinationsgruppe med repræsentanter for Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og Miljø- og Energiministeriet.

Nærværende projekt er iværksat af Miljøstyrelsen i samarbejde med Koordinationsgruppen for offentlige grønne indkøb.

1.2 Formål med projektet

Formålet med projektet er at udvikle forslag til et værktøj/system, der kan dokumentere offentlige grønne indkøb og fremdriften i disse i stat, amt og kommune.

Dokumentationssystemet skal være enkelt, brugervenligt og fleksibelt både over for fremtidige ændringer i opgørelsesmetoder, og over for forskelle i udvikling og organisering af de offentlige indkøb. Systemet skal være opbygget i moduler, så det med tiden kan udbygges, hvad angår indberetningsmetoder, indikatorer og indberettende instanser.

Projektet skal endvidere tilvejebringe en status for grønne indkøb i stat, amt og kommune år 2000. Projektet omhandler således også udvikling, test og gennemførelse af en spørgeskemaundersøgelse, der dels skal anvendes som første basisdokumentation/status for offentlige grønne indkøb i år 2000 og dels skal være referenceramme for vurdering af fremdriften i offentlige grønne indkøb ved en gentagelse af undersøgelsen.

1.3 Projektforløb

Projektet er opbygget i 4 faser, med følgende indhold:

Fase 1: Udbygning af videngrundlaget, herunder kortlægning af procedurer for indkøb i den offentlige sektor, aktørgrupper samt anvendte økonomisystemer. Desuden er datakvalitet og -tilgængelighed hos de forskellige aktører vurderet, ligesom der i fase 1 er udarbejdet en opgørelse for det samlede årlige indkøb i den offentlige sektor.

Fase 2: Udvikling af spørgeskema, der kan anvendes til en periodisk tilbagevendende spørgeskemaundersøgelse, som dokumenterer fremdriften i det offentlige grønne indkøb.

Fase 3: Afprøve, evaluere og tilpasse spørgeskemaundersøgelsen, så den kan udgøre en fast del af dokumentationsmodellen for offentlige grønne indkøb. Herunder tilvejebringelse af den første basisdokumentation for offentlige grønne indkøb.

Fase 4: Udvikling af et modulopbygget system til dokumentation af offentlige grønne indkøb. På baggrund af de tidligere faser i projektet er der udviklet moduler til registrering af offentlige grønne indkøb, og disse moduler er vurderet i forhold til deres anvendelighed, fleksibilitet og robusthed. I fase 4 indgår også en beskrivelse og vurdering af de e-handelsmuligheder, som kan benyttes til registrering af indkøb af miljørigtige varer.