Udbygning af videngrundlaget har taget afsæt i de erfaringer, der blev indhentet i
forprojektet.
2.1.1 Telefonsurvey
En central del af fase 1 var at kortlægge en række forhold vedrørende indkøb i
det offentlige. Det blev gennemført ved en omfattende telefonsurvey hos alle amter og
kommuner, baseret på et standardspørgeskema. Spørgsmålene var centreret omkring
organisering af indkøb, indkøbspolitikker samt valg af IT-systemer.
Telefonsurveyet viste, at kommunerne er meget forskelligt organiseret med hensyn til
indkøb. De store kommuner er generelt mere centralt organiseret end de små.
Størstedelen af kommunerne har decentralt koordineret indkøb, det vil sige, at der fra
centralt hold indgås indkøbsaftaler, som kommunens institutioner kan anvende, men kun i
ca. en fjerdedel af kommunerne er institutionerne forpligtet til at benytte centralt
forhandlede aftaler. Ca. en fjerdedel af kommunerne har en central indkøbschef, og i de
små kommuner er det mindre end 20 procent, der har en fuldtidsmedarbejder med ansvar for
indkøb. Amterne er på flere områder organiseret som de store kommuner og dermed mere
centralt orienteret i deres indkøbsorganisering.
Langt hovedparten af kommunerne registrerer deres indkøb på artskonto i
finansbogholderiet med beløbsangivelse og ca. 10 procent af kommunerne (lidt højere for
amterne) har et indkøbssystem, hvor der både registreres på varenummer, -mængde og
-beløb. Dette medfører, at det for hovedparten af indkøbene i amter og kommuner ikke
registreres, hvilke konkrete varer, der bliver købt ind, og at det derfor er vanskeligt
at dokumentere andelen af grønne indkøb.
Samlet set medfører disse forhold, at der er store forskelle i den information om
grønne indkøb, de forskellige amter og kommuner er i besiddelse af, både hvad angår
omfanget af information, men også kvaliteten af den information, der kan tilvejebringes.
Langt hovedparten af kommunerne og amterne benytter Kommunedatas system, men der er en
del, der har oplyst, at de er på vej over i andre systemer. Staten bruger hovedsagligt
SCR, men er ved at konvertere til Navision Stat.
2.1.2 Definition af den offentlige sektor
Den offentlige sektor er i projektet defineret analogt til definitioner i
nationalregnskabet og Danmarks Statistik, således at grønne indkøb som andel af det
samlede indkøb fremover kan estimeres på en ensartet og konsistent måde udfra Danmarks
Statistiks oplysninger.
Grundlæggende består den offentlige sektor af offentlig forvaltning og service samt
den offentlige del af selskabssektoren. Disse enheder er igen underopdelt i 9
undersektorer. Offentlig forvaltning og service består af de institutioner, der har som
hovedformål at fremstille ydelser på ikkemarkedsmæssige vilkår
("gratisydelser") og som hovedsageligt finansieres via opkrævning af skatter og
afgifter. Den offentlige del af selskabssektoren består af de institutioner og
virksomheder, der fremstiller varer og tjenester på markedsmæssige vilkår og som ejes
og/eller kontrolleres af det offentlige. Ejerskab foreligger, når det offentlige ejer
mere end 50% af aktiekapitalen i virksomheden.
Det er aftalt med koordinationsgruppen og Danmarks Statistik, at "den offentlige
sektor" afgrænses til integrerede offentlige institutioner, sociale kasser og fonde
samt offentlige, selskabslignende virksomheder. Afgrænsningen er nærmere beskrevet i
bilag 3, hvortil der henvises.
2.1.3 Referenceværdi for offentlige grønne indkøb
KPMG kontraherede med Danmarks Statistik for at få udviklet en robust og
fremtidssikret opgørelse over de samlede offentlige indkøb, der kunne bruges som
referenceværdi i forhold til grønne indkøb. Der viste sig store problemer med dels at
få afgrænset den offentlige sektor i forhold til sådan en værdi, dels at få
præciseret de offentlige standardkonti, så opgørelsen vil være brugbar som
referenceværdi. Danmarks Statistik har i samarbejde med KPMG udarbejdet et notat, der er
vedlagt som bilag 3. Notatet opgør de samlede offentlige indkøb til 140 mia.kr. i
1997. Ved opgørelsen af referenceværdien er der taget udgangspunkt i Danmarks Statistiks
opdeling af den offentlige sektor i nationalregnskabet, som omtalt under afsnit 4.1.2.
2.1.4 Datatilgængelighed og -kvalitet hos offentlige indkøbere
I projektet er set på datatilgængeligheden og -kvalitet for Amter, Kommuner,
Statens og Kommunernes Indkøbs Service (SKI) og IT-leverandører (KMD og Navision Stat)
og kun i mindre grad på leverandører af varer og tjenesteydelser. Der kan ikke siges
noget generelt om staten, da den er meget forskelligt organiseret.
Oplysningerne er tilvejebragt gennem interview, telefonsurvey, virksomhedsbesøg samt
kontakt til ressourcepersoner på området.
2.1.4.1 Amter og Kommuner
Hovedparten af alle indkøb i amter og kommuner registreres i beløb på
finanskonto frem for på varenummer. Det gør det vanskeligt at dokumentere andelen af
grønne indkøb på specifikt vareniveau. Det er dog muligt at trække oplysninger om,
hvor meget der er købt fra de forskellige leverandører, således at andelen af
varekøbet fra forskellige leverandører, hvortil der er stillet grønne krav, kan
angives. Der henvises i øvrigt til afsnit 4.1.1 - Telefonsurvey.
2.1.4.2 SKI
SKI (Statens og Kommunernes Indkøbs Service) har i dag en e-handelsløsning, som
på vareniveau kan dokumentere andelen af grønne indkøb. Primo år 2001 var det dog kun
en meget lille del af SKIs varer, der var miljøvurderet i deres e-handelsmodul.
Endvidere er det ligeledes en meget lille del af SKI's omsætning, der gik via
e-handelsløsninger (under 0,5%).
SKI's varekatalog vil indgå som en del af Finansministeriets fælles e-handelsportal.
2.1.4.3 Leverandører
Datatilgængeligheden hos leverandørerne er under kraftig ændring som følge af
de muligheder, som e-handel og elektroniske indkøbskataloger giver. Ændringerne går
meget stærkt, og der er stor forskel på, hvor langt forskellige leverandører er nået.
Generelt må det antages, at mange leverandører vil være i stand til at levere
information om solgte varer.
E-handel må forventes radikalt at ændre den måde, som mange af de daglige indkøb
foretages på. Det vil via e-handel blive langt lettere at informere om, hvilke varer der
er indgået rammeaftaler for, om varen er registreret som grøn, priser,
leveringsbetingelser osv.
2.1.5 Nedre grænse for indkøbsenheder
KPMG har ligeledes i fase 1 vurderet, om der kunne identificeres en nedre grænse
for indkøbsenheder, der bør dokumentere grønne indkøb. Grænsen afhænger af, hvor
indsatsen med at hente data ikke står mål med resultatet samt konsekvenserne for
kvaliteten af den samlede dokumentation, hvis disse udelades.
En nedre grænse for indkøbsenheder afhænger af den metode, der anvendes til at
opsamle dokumentation om grønne indkøb. Med de forslag, der lægges frem i denne
rapport, vurderer KPMG, at det ikke er meningsfyldt at opdele ud fra størrelsen af
indkøbsenhederne. Store såvel som små enheder kan principielt set have lige let/svært
ved at dokumentere deres grønne indkøb i forhold til spørgeskema og e-handel. Der er
således ingen gevinst ved evt. at udelade enheder under en vis størrelse.
I forlængelse af den gennemførte survey er der udarbejdet et spørgeskema og hertil
hørende vejledning med definition af offentlige grønne indkøb, se bilag 1 og 2.
Ved udarbejdelsen af spørgeskemaet er der taget udgangspunkt i de krav til offentlige
grønne indkøb, som fremgår af cirkulære/aftalen om miljø- og energihensyn ved
offentlige indkøb samt indhentede erfaringer fra telefonsurvey. Endvidere er det
tilstræbt, at spørgeskemaet er overskueligt, let at udfylde (maks. 2 timer inkl.
indhentning af oplysning), ubureaukratisk (uden meget administrativt arbejde samt
omfattende kontrolsystemer) og at respondenterne skal have en rimelig chance for at kunne
besvare spørgsmålene. Spørgeskemaet skal kunne bruges på tværs af de offentlige
organisatoriske enheder, dvs. uanset om man er en offentlig virksomhed, en kommune, et amt
eller et departement. Spørgeskemaet skal samtidig være forberedt til senere udbygning,
hvis der kommer nye indikatorer eller der viser sig behov for efterfølgende justeringer.
Udfra definitionen "grønt indkøb" i vejledningen kan en indkøbt vare være
karakteriseret som et "grønt indkøb" uden at den indkøbte vare er
"mærket grøn" (miljø-, energi- eller Ø-mærke eller lign.) eller at
leverandøren/producenten er miljøcertificeret (ISO 14001, EMAS certificeret eller på
anden måde). Det er således indkøbshandlingen/-adfærden hos indkøberen, der tæller
og ikke resultatet (køb af grønne varer/ydelser). Derfor skelnes der også mellem
"grønne indkøb" og "grønne varer".
Det er i dag ikke muligt at opgøre, hvor stor er del af de offentlige indkøb, der
rent faktisk resulterer i køb af "grønne varer" eller leveres af
miljøcertificerede leverandører/virksomheder, idet det med de tilgængelige
registreringssystemer ikke er muligt at trække oplysninger ud om omfanget af køb af
"grønne varer/ydelser" i det offentlige. Muligheden herfor forventes indført i
forbindelse med udbygning af e-handel.
Udarbejdelsen af spørgeskemaet er sket i samarbejde med styregruppen samt et nedsat
brugerpanel af institutioner fra de respektive dele af den offentlige sektor.
Brugerpanelet har undervejs kommenteret både spørgeskema samt tilhørende vejledning,
definition af grønne indkøb og definition af e-handel med henblik på at afprøve
forståeligheden og anvendeligheden af spørgeskema og vejledning.
Megafon, som er et professionelt research- og analyseinstitut, har kommenteret
spørgeskemaet samt kvalitetssikret spørgsmålene.
Spørgeskemaundersøgelsen er gennemført i samarbejde med Koordinationsgruppen for
offentlige grønne indkøb.
Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen og Miljø- og Energiministeriet
udfærdigede forsidebreve på eget brevpapir og spørgeskema og tilhørende vejledning
blev sendt ud til samtlige af landets 275 kommuner og 14 amter samt et uddrag af
statsinstitutioner og -virksomheder - i alt 20 departementer og 100 statslige
institutioner.
En uge efter at svarfristen var overskredet, blev der sendt rykkerskrivelse ud til de
enheder, der ikke havde besvaret spørgeskemaet, og ca. tre uger efter blev der lukket for
flere besvarelser.
Svarprocenten på spørgeskemaundersøgelsen vurderes som værende tilfredsstillende,
idet 93% af amterne, 77% af kommunerne og 82% inden for staten har besvaret og returneret
spørgeskemaet.
Resultaterne af spørgeskemaundersøgelsen er kommenteret og analyseret af KPMG og
afrapporteret i særskilt delrapport til Miljøstyrelsen: "Sammenfatning og analyse
af spørgeskemaundersøgelse, februar 2001". I denne delrapport er undersøgelsen og
besvarelserne af de enkelte spørgsmål kommenteret nærmere, ligesom der er redegjort for
usikkerhedsmomenter ved undersøgelsen. For uddybende oplysninger henvises til denne
delrapport.
Hovedkonklusioner fra rapporten om spørgeskemaundersøgelsen er i de efterfølgende
afsnit opsummeret for hver af de fem kategorier af spørgsmål:
Det bemærkes, at resultaterne af undersøgelsen giver en status for offentlige grønne
indkøb og dermed et øjebliksbillede (år 2000) af stat, amt og kommuners indsats med
hensyn til grønne indkøb. Resultaterne af undersøgelsen vil udgøre den første
basisdokumentation/status for offentlige grønne indkøb i år 2000 og fungere som
referenceramme for vurdering af fremdriften i offentlige grønne indkøb ved en gentagelse
af undersøgelsen.
2.3.1 Hovedkonklusioner af spørgeskemaundersøgelsen
2.3.1.1 Generelle tiltag til fremme af grønne indkøb
Godt halvdelen af kommunerne har svaret, at de er i gang med at udarbejde en
nedskreven grøn indkøbspolitik eller allerede har en. Det samme gør sig gældende for
to ud af tre statslige enheder og elleve ud af tretten amter. Dem, der har en grøn
indkøbspolitik, har for en stor dels vedkommende informeret om den til underliggende
forvaltninger og institutioner eller er i gang. Lidt over halvdelen af de forespurgte er i
gang med eller har fulgt op på, om de underliggende forvaltninger og institutioner
efterlever den grønne indkøbspolitik. I de forespurgte offentlige enheder er der færre,
der er i gang med at få udarbejdet handlingsplaner, og antallet af handlingsplaner er
færre end antallet af indkøbspolitikker (hvorfor der her ligger en opgave, da
handlingsplaner normalt angiver, hvordan politikken skal udmøntes i praksis). Mellem 30%
og 50% af dem, der har en grøn indkøbspolitik/handlingsplan, har svaret, at de er i gang
med eller har truffet beslutning om en revision af handlingsplanen/den grønne
indkøbspolitik.
En væsentlig del af indkøbene, der foretages i det offentlige, foretages uden
forudgående udbud. De foretages på ad hoc-basis af forskellige medarbejdere ofte uden
faglig indkøbskompetence. Det er derfor væsentligt med klare retningslinjer for sådanne
typer af indkøb. Det er forholdsvis få af de adspurgte enheder, som har retningslinjer
for grønne indkøb, der ikke er foretaget på indkøbsaftale. At udpege en ansvarlig
eller koordinator for grønne indkøb er en måde at få sat fokus på området samtidig
med, at der løbende kan arbejdes med udbredelsen af grønne indkøb. Omtrent halvdelen af
amterne og statsenhederne har svaret, at de har udpeget en ansvarlig/koordinator for grøn
indkøbspolitik, mens dette er tilfældet i ca. en tredjedel af kommunerne.
2.3.1.2 Adfærd ved indkøb af varer og tjenesteydelser
Samlet set svarer hovedparten (omtrent to tredjedele) af de offentlige enheder, at
de vægter miljø på lige fod med kvalitet, pris og service. Denne holdning skulle gerne
udmønte sig i, at der så også bliver stillet konkrete krav til miljøet ved indkøb af
varer og tjenesteydelser. Hertil svarer størstedelen, at de ofte, næsten altid eller
altid stiller grønne krav ved indkøb af varer. Når man ser på tjenesteydelser, har
størstedelen svaret, at de en gang imellem, ofte eller næsten altid stiller grønne krav
ved indkøb. Der bliver altså, ifølge undersøgelsen, stillet lidt færre grønne krav
ved indkøb af tjenesteydelser end ved indkøb af varer.
Undersøgelsen peger endvidere på, at når de offentlige enheder skal indhente viden
om miljøforhold vedrørende varer, er de anerkendte miljø- og energimærker det mest
benyttede, og derefter kommer leverandørens oplysninger. Langt færre benytter egne
miljøfolk (staten har for en stor dels vedkommende ikke nogle). Miljøstyrelsens
vejledninger/udmeldinger bliver for over halvdelens vedkommende brugt en gang imellem
eller ofte. Godt halvdelen af amter og kommuner samarbejder en gang imellem eller ofte med
andre offentlige enheder om at indhente miljøviden.
2.3.1.3 Vurdering af omfanget af grønne indkøb
I spørgeskemaet er de offentlige enheder blevet bedt om at vurdere omfanget af
deres grønne indkøb på basis af definitionen i vejledningen til spørgeskemaet. Denne
vurdering giver en indikation af, hvad niveauet er, men er altså ikke et præcist mål
for dette offentlige grønne indkøb, da denne viden oftest ikke er til stede på forhånd
i de offentlige enheder og ikke ville kunne fremskaffes indenfor rammerne af denne
spørgeskemaundersøgelse. En stor del (15-25%) har svaret ved ikke på dette spørgsmål,
hvilket er med til at illustrere denne pointe. Det overordnede billede er, at
størstedelen af besvarelserne ligger i intervallet 0-40% grønne indkøb, bortset fra
staten, hvor der er lidt flere besvarelser over 40% end under 40%.
2.3.1.4 Implementering af parternes indsatsområder
Parterne bag aftalen anbefaler 6 indsatsområder for grønne indkøb, der skal
prioriteres højt fremover. De 6 anbefalede indsatsområder, der er udmeldt til kommuner,
amter og statslige institutioner marts 2000, omfatter: Rengøringsmidler,
rengøringsservice, møbler, pc-udstyr, vaskemidler og vaskeservice. Indtrykket fra
undersøgelsen er, at hovedparten af disse indsatsområder allerede er eller er ved at
blive implementeret som indsatsområder for offentlige grønne indkøb.
2.3.1.5 E-handel
Langt størstedelen af de offentlige enheder har endnu ikke implementeret e-handel.
Mellem 60-80% svarede, at de ikke budgetterede med e-handel i næste års budget og kun
20-30% har svaret, at de har udarbejdet en strategi/handlingsplan for e-handel. Imidlertid
går udviklingen så hurtigt på dette område, at dette billede kan ændre sig hurtigt.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|