Selve projektforløbet skal endvidere fremme en tættere koordination og
erfaringsudveksling mellem de forskellige vejledere og ordninger både undervejs og
efterfølgende.
Endelig skal evalueringen bidrage til, at der i forbindelse med de politiske
forhandlinger om finanslovsaftalen for 2002 findes et samlet overblik over og en
perspektivering af det lokale vejlederarbejde indenfor miljø, energi, natur og
byøkologi.
1.2 Afgrænsning
De fem ordninger er ikke hverken tænkt eller etableret ud fra en fælles overordnet
strategisk vurdering og tilrettelæggelse af arbejdet med bæredygtig udvikling.
Ordningerne har hver deres "historie" og "fædre" om end
udgangspunktet, dvs. arbejdet med formidling og bearbejdning af miljø-, energi- og
naturspørgsmål, på det operationelle niveau har mange fælles træk.
Yderligere dækker de fem udvalgte vejledningsordninger kun et begrænset felt af den
samlede vifte af aktører, øvrige interessenter, udviklingsprogrammer og initiativer mv.,
der er aktive i forhold til emnerne. Hertil kommer, at vejledernes position nærmest pr.
definition betinger, at de kun sjældent har magt som de har agt. Vejledernes resultater
skal nødvendigvis og retfærdigvis ses i forhold hertil.
Da der er tale om en tværgående evaluering gås der i sagens natur ikke i
dybden med de enkelte ordninger. Der er tale om en balance, hvor en fælles systematik i
beskrivelserne og en tværgående betragtningsmåde er vægtet højere, end hensynet til
at få alle detaljer med fra de enkelte ordninger.
Der er således ikke tale om en udtømmende beskrivelse og evaluering af de fem
ordninger. Hver for sig har enkelte af ordningerne gennemført deres eget
evalueringsarbejde, som der kan henvises til, såfremt mere uddybende informationer
ønskes.
1.3 Lokal vejledning
Spændingsfeltet mellem det samfundsmæssige/globale behov for bæredygtig udvikling,
de lokal-politiske virkeligheder og magtstrukturer samt de enkelte interessenters
(borgere, erhvervsliv, organisationer, foreninger m.fl.) praktisk-konkrete handlemønstre
er ikke nemt hverken at overskue eller at bearbejde.
Borgerdeltagelsen og -inddragelsen, der er et af de helt centrale temaer for de lokale
vejlederes arbejde, er således ikke noget der "bare" organiseres og
gennemføres. Borgerdeltagelse udgør et udfordrende og dilemmafyldt arbejdsfelt. Der
findes ikke nogen eksakt facitliste, og muligheden for succes afhænger i høj grad af
borgernes og andre samarbejdspartneres, holdninger, faktiske adfærd og reelle
forandringsvilje.
De lokale vejledere og deres arbejde er som oftest små brikker i et meget større spil
og en udviklingsproces, og som oftest handler om meget andet end miljøet. Hertil kommer,
at en vejledersucces som f.eks. at mindske forbruget af ressourcer i hjemmene eller på
arbejdspladsen ofte indirekte medfører et øget forbrug på andre fronter f.eks. i form
af øget fritidsforbrug. En af de vigtige udfordringer omkring bæredygtig udvikling er,
at få afkoblet vækst i velfærd og livskvalitet med vækst i materielt forbrug - i
praksis en meget svær opgave.
Så meget desto mere er det nødvendigt at diskutere begreber som strategi, kompetence,
ejerskab, organisation, synergi og arbejdsdeling mv. samt ikke mindst tilvejebringelse af
nogle hensigtsmæssige rammebetingelser for det lokale vejledningsarbejde.
Evalueringen udgør derfor et bidrag til en styrkelse og effektivisering af den
fremtidige vejledningsindsats på lokalt niveau vedr. miljø, energi og natur. En vigtig
forudsætning herfor er stabile rammebetingelser og afklarede økonomiske forhold. I et
videre perspektiv kan resultaterne indgå i overvejelserne om en større koordinering og
strategisk samordning af de mange forskellige indsatser set i et nationalt perspektiv.
Evalueringens metode omfatter en indledende bred research af relevant skriftligt
materiale mv. som omhandler de enkelte ordninger. Denne research har været fulgt op, af
en række personlige interviews med de centralt placerede nøglepersoner i forhold til de
enkelte ordninger samt uafhængige forskere m.fl. En samlet liste over interviewede
nøglepersoner findes som bilag.
Blandt vejlederne er der foretaget 70 grundige telefoninterviews. Disse interviews er
fulgt op med 25 fokusgruppeinterviews, hvor vejlederen og dennes nærmeste
samarbejdspartnere eller brugere har været repræsenteret. Herigennem er der tilvejebragt
et tværgående billede af, hvordan vejledningsarbejdet er tilrettelagt, hvor vægten
ligger og hvem målgrupperne er osv.
Endvidere er der udsendt spørgeskemaer til ca. 350 brugere/samarbejdspartnere, hvor
igennem der bl.a. er opnået indsigt i hvilke emner, brugerne har efterspurgt samt en
pejling af, hvordan vejledningsarbejdet bredt set vurderes.
Sidst i processen har der været afholdt et seminar med deltagelse af vejledere,
brugere, embedsfolk, politikere og forskere m.fl., hvor især en række af de
fremadrettede problemer og udfordringer er blevet bearbejdet. Resultaterne fra seminaret
er først og fremmest indgået i bearbejdningen af de fremadrettede perspektiver for
ordningerne. Se referat i bilag 6.
Der er afholdt otte møder i evalueringens følgegruppe, hvor den løbende fremdrift
har været drøftet. To af disse møder har været udvidet med vejlederrepræsentanter fra
de enkelte ordninger.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|