Lokale miljø, energi- og naturvejledere

Kapitel 4 - Status vedr. lokal vejledning om
Miljø-, energi- og naturspørgsmål

4.1 Oversigter over de fem ordninger
4.2 Overblik over støttefunktioner m.v.
4.3 Byøkologi
4.4 Finansieringsmodeller
4.5 Tværgående opsamling

4.1 Oversigter over de fem ordninger

I de følgende fem opslag gives et oversigtligt billede af de individuelle vejlederordninger. Beskrivelserne tager udgangspunkt i en fælles skabelon. Herved kan der foretages indbyrdes sammenligninger mellem de forskellige ordninger på systematisk vis.

Af hensyn til overskueligheden er kun de mest nødvendige parametre medtaget i selve skemaet. Det drejer sig om:
Formål og bagvedliggende idé
Vejlederens rolle
Overordnet struktur og udbredelse
Organisering og placering
Målgrupper og øvrige vigtige samarbejdspartnere
Typiske emner i vejledningen
Typiske virkemidler og aktiviteter i vejledingen
Støttefunktioner
Generelle finansieringsforhold

Det siger sig selv, at disse relativt summariske beskrivelser ikke kan yde fuld retfærdighed for den variation og de nuancer, der præger de enkelte ordninger. I den supplerende tekst kommenteres derfor for det første nogle af de særlige forhold og varianter mv. som er medvirkende til, at den enkelte ordning træder i karakter. For det andet følger en nærmere beskrivelse af den enkelte ordnings arbejdsmetoder og gode eksempler herpå. Denne beskrivelse fokuserer på de muligheder og styrker, som ligger indenfor denne enkelte type af vejledning, med henblik på at synliggøre hvordan vejledningen positivt kan bidrage til en lokal udvikling indenfor miljø-, energi eller naturområdet.

Afsnit 4.2 beskriver lidt mere detaljeret de støttefunktioner, som de enkelte ordninger enten selv har etableret eller i praksis læner sig op ad.

Afsnit 4.3 foretager en særlig bearbejdning af byøkologi som tema, der i forskelligt omfang indgår som et fagligt fokuspunkt for de fem ordninger.

Afsnit 4.4 indeholder de væsentligste modeller for statslig finansiering af de enkelte ordninger. Der opstilles endvidere eksempler på finansieringsplaner og budgetter for den enkelte vejleder. Endelig gengives en oversigt over variationen i finansiering og budgetter for de fem ordninger.

Kapitlet afsluttes med en kort tværgående opsamling af de fem ordninger med hensyn til fokusområder, målgrupper, forankring og funktionsvilkår.

Agenda 21-medarbejdere
Oversigt

Formål og
Bagvedliggende idé

Kommunerne og amterne skal via en lokal indsats omkring Agenda 21 fremme en social, miljømæssig og økonomisk bæredygtig udvikling

Vejlederens rolle

De lokale Agenda 21-medarbejdere i kommuner og amter arbejder såvel internt som eksternt med udviklingen af en lokal Agenda 21-indsats. Det sker både på det politisk/strategiske niveau, og på det konkrete projektmæssige niveau

Overordnet struktur og udbredelse

Indsatsen omkring lokal Agenda 21 er frivillig og baseret på, at kommuner og amter selv ønsker at prioritere området

I slutningen af 1996 angav 50% af kommunerne, at de var i gang. Ved årsskiftet 1998/99 var det tilsvarende tal 70%.

Fra 2002 skal kommunerne og amterne udarbejde en strategi for det fremtidige lokale Agenda 21-arbejde

Organisering og placering

Miljø- og Energiministeriet (Landsplanafdelingen), Kommunernes Landsforening og Amtsrådsforeningen motiverer og informerer i fællesskab kommuner og amter

I den enkelte kommune eller amt har Agenda 21-arbejdet ofte udgangspunkt i de tekniske forvaltningsområder

Målgrupper og øvrige
Vigtige samarbejdspartnere

Skoler, daginstitutioner og andre kommunale institutioner

Det kommunale drifts- og forsyningsområde, f.eks. tekniske anlæg

Teknisk forvaltning

Borgere generelt og frivillige foreninger

Erhvervsvirksomheder

Typiske emner i vejledningen

Ressourceforbrug – besparelser på el, varme og vand

Lokal forurening i form af affald, spildevand m.v.

Miljø og sundhed - økologi og grønne indkøb

Trafik og fysisk planlægning

Typiske virkemidler og aktiviteter i vejledningen

Informationsaktiviteter i form af kampagner, oplæg, dialog m.v.

Grønne råd og borgerpaneler, faglige netværk

Igangsætning af udviklingsprojekter

Forenklet miljøstyring og grønne regnskaber

Støttefunktioner

Værktøjer, nyhedsbreve (6 gange årligt) fra Landsplanafdelingen m.fl.

Kurser under KL

Fagligt netværk omkring Agenda 21 under Foreningen af miljømedarbejdere i kommunerne (FMK)

Guldkorndatabase over Lokal Agenda 21-projekter

Generelle finansieringsforhold

Kommunerne og amterne finansierer selv basisindsatsen. Der er stor forskel på, hvor højt Agenda 21 er prioriteret i forhold til den lovbestemte indsats

Dertil kommer diverse projektmidler. Nogle kommuner vælger at afsætte et årligt beløb i en projektpulje, der kan søges til lokale projekter

Kommentarer til oversigten for Agenda 21- medarbejdere

I slutningen af 1994 blev amterne og kommunerne opfordret til at gå i gang med det lokale Agenda 21- arbejde. Miljø- og Energiministeriet, KL og Amtsrådsforeningen stod bag opfordringen, som udsprang af Rio-konferencen i 1992. Opfordringen er siden blevet fulgt op af publikationer, konferencer m.v.

En undersøgelse i slutningen af 1996 viste, at ca. 50% af kommunerne "var gået i gang" med arbejdet. Ved årsskiftet 1998/99 var tallet ca. 70%, mens en frisk undersøgelse fra sommeren 2001 viser, at 70-75 % er gået i gang.

De enkelte kommuner og amter har haft stor frihed til at vælge omfang og indhold af indsatsen. Frivillighedsprincippet betyder, at indsatsen i de enkelte kommuner kan tilpasses de lokale forhold og understøtte de inititiver, der udspringer fra borgerne. Der er således i praksis en markant forskel på, hvordan den enkelte kommune eller amt griber opgaven an. De ovenstående tal dækker derfor over en broget virkelighed.

I andre kommuner er Agenda 21-arbejdet blevet en vigtig del af en overordnet politisk og strategisk satsning. I mange kommuner er det politiske og strategiske grundlag for arbejdet ikke specielt udbygget. Her sker indsatsen ofte i form af mere enkeltstående projekter og aktiviteter, der ofte udspringer af forvaltningsmæssige initiativer.

Endelig er der mange kommuner, hvor LA21- koordinatoren efter bedste evne søger at løse sin opgave ved siden af en række andre opgaver. LA21-arbejdet "sidder på et yderligt mandat" i disse kommuner, især hvis der er meget få lokale ildsjæle og foreninger, der kan være med til at sætte en proces i gang.

Politisk vilje er nøgleordet

Alt i alt er den lokale politiske vilje af stor betydning. I den sammenhæng er det forskelligt, hvad der "sælger" i forbindelse med LA21. Initiativer, der skal få kommunerne til at "feje for egen dør" og giver ressourcebesparelse i egne institutioner m.v., er udbredte. Disse initiativer opfattes dog ikke nødvendigvis som en del af LA21-indsatsen.

Borgerinddragelse kan være svær at håndtere. Der er eksempler på, at indsatsen er startet op og siden gået i sig selv. Der er også eksempler på det modsatte, idet lokale grønne råd danner grobund for en forstærket dialog med kommunen. Konkret tager borgerinddragelsen ofte fat i frivillige foreninger, boligforeninger o.lign.

Agenda 21-koordinators placering er ofte i Teknisk Forvaltning og for nogles vedkommende i Centralforvaltningen. I nogle tilfælde foregår der en arbejdsdeling af opgaverne mellem afdelingerne. Når den koordinerende rolle er placeret i Teknisk Forvaltning er der ofte et stort fokus på miljøaspektet, mens der i Centralforvaltningen ofte er fokus på integrationen med kommuneplanlægningen.

Agenda 21-koordinatoren kan samlet set opfattes som "kommunens mand". Dette er en styrke indadtil, men kan være en svaghed udadtil. Borgerdelen er derfor nogle gange lagt i hænderne på en grøn guide.

Agenda 21-koordinatoren henter sin faglige inspiration og støtte flere steder, bl.a. hos kollegaer, faglige netværk og andre lokale miljøvejledere.

Fra 2002 har kommunerne og amterne fået pligt til inden udgangen af 2003 at udarbejde en strategi omkring LA21. Strategien skal være fremadrettet og indeholde overvejelser omkring:

  1. Begrænsning af miljøbelastningen
  2. Fremme af en bæredygtig byudvikling og -omdannelse
  3. Fremme af biologisk mangfoldighed
  4. Inddragelse af befolkningen og erhvervslivet
  5. Fremme det tværgående arbejde

Kommunerne skal således ud fra et langsigtet og strategisk fokus målrette deres arbejde med lokal Agenda 21

Yderligere oplysninger:
www.lokalagenda21.dk
www.kl.dk

 

Udbredelsen af lokale Agenda 21-medarbejdere i kommunerne. Hertil kommer Agenda 21-medarbejdere i alle amter, som ikke er angivet på kortet. Kilde: Listen af Agenda 21-kontaktpersoner i Nyhedsbrevet Lokal Agenda 21, nr. 30, Juni 2000

Agenda 21-medarbejdere
Vejledningsmetoder og gode eksempler

De lokale Agenda 21-medarbejdere har nok at tage fat på. Den kommunale og amtslige forvaltning, samt de tilknyttede institutioner og driftsområder er ofte blandt de største arbejdspladser i de lokale områder. For det andet har kommunerne og amterne via deres planlægning og myndighedsopgaver mange relevante berøringsflader med lokalsamfundet.

Den lokale Agenda 21-medarbejder har via sin placering i kommunen eller amtet en oplagt mulighed for at kunne igangsætte og forankre interne udviklingsprocesser. Det handler bl.a. om at organisere indsatsen rigtigt. I den sammenhæng kan en placering i en stabsfunktion i centralforvaltningen være med til at sætte bæredygtighed på en bredere dagsorden og være tættere på overordnede beslutningsprocesser.

Derudover kan andre tiltag hjælpe på vej. Der kan etableres strategiske udvalg og/eller koordineringsgrupper på tværs af forvaltningsgrænserne omkring Agenda 21. Konkrete mål og tiltag kan indarbejdes i virksomhedsplaner/ sektorplaner, og der kan opstilles koordinerende handlingsplaner, der synliggør indsatsen, og ikke mindst - involverer det politiske niveau i beslutningsprocesserne. Hvis den politiske opbakning ikke er tilstede, må der løbende arbejdes på opbygge og synliggøre gode eksempler.

Systematisk miljøarbejde

En del kommuner er gået i gang med miljøstyring i de kommunale institutioner og driftsenheder. I Gladsakse kommune er der nedsat arbejdsgrupper om miljø i alle forvaltninger, såvel som miljøgrupper i de involverede institutioner. På den baggrund deltager over 100 personer i kommunens organiserede ikke-lovpligtige miljøarbejde. Siden 1994 har Byrådet afsat ca. 1 million kr. om året til at gennemføre konkrete miljøprojekter i institutionerne.

Det er oplagt at tage fat på driften af egne institutioner og arbejde med ressourcebesparelser, affald, grønne indkøb og økologisk mad. Indsatsen kan forankres via miljøstyring og grønne regnskaber. En del kommuner og amter er begyndt med decideret miljøcertificering, herunder primært af større tekniske driftsområder.

De lokale Agenda 21-medarbejdere må dog se videre og gør det også mange steder - hvordan udformer man en bæredygtig forvaltning? Der er et stort vækstlag i gang i disse år, som bl.a. prøver at finde gangbare veje omkring miljørigtig projektering, miljøvurdering af planer mv.

Dertil kommer den store udfordring med at inddrage lokale aktører, som f.eks. borgere og virksomheder. Det har ofte vist sig at være en god idé at lave en alliance/arbejdsdeling med lokale grønne centre, grønne guider eller andre. Agenda 21-vejlederen kan godt stå svagere som "kommunens mand". Kommunerne har dog en så central rolle i udviklingen af lokalsamfundene, at der stadigvæk ligger en væsentlig opgave tilbage. Region- og kommuneplanlægning, byfornyelse, kvarterløft, udvikling af landdistrikter m.v. er lokale udviklingsprocesser, hvor kommuner og amter har eksperimenteret med at lave en kobling med bæredygtighed og Agenda 21 i bredere forstand. I den sammenhæng afprøves nye former for borgerinddragelse – måske endda visionen om en ny "åben forvaltning".

Den lokale udvikling kan dog også understøttes i andre sammenhænge. Grønne borgergrupper, konkrete udviklingsprojekter er andre midler. Det kan være væsentligt for den lokale Agenda 21-medarbejder, at der er mulighed for at støtte lokale projekter, herunder f.eks. fra en årlig projektpulje eller ved at indarbejde forslag i en central handlingsplan.

Grøn handlingsplan

Grøn handlingsplan er et væsentlig element i Vejle kommunes Agenda 21-arbejde. Her samles og prioriteres en række konkrete forbedringsprojekter, hvoraf en del bygger på forslag fra foreninger og borgere. Handlingsplanen rummer i dag omkring 60 projekter. Agenda 21-medarbejderen sidder i en koordinerende rolle og varetager i den sammenhæng både kontakter indadtil og udadtil.

Der er etableret en samarbejdsaftale med Grønt Forum, som bl.a. gør dem til høringspart i forbindelse med handlingsplanen. Grønt Forum er et bredt sammensat netværk af omkring 40 lokale foreninger, der arbejder for at fremme en lokal debat og engagement i miljøspørgsmål i Vejle.

 

Grønne guider
Oversigt

Formål og

bagvedliggende idé

Styrkelse af lokal, handlingsorienteret folkeoplysning på miljøområdet

Baggrund i ønsket om borgernes aktive medvirken og kampagnen: Vor fælles fremtid

Vejledernes rolle

Cirka 100 steder i landet er en grøn guide ansat som vejleder med henblik på at initiere diskussion og igangsætte initiativer omkring lokale miljøspørgsmål

Overordnet struktur og udbredelse

Oprindelig 3-årig forsøgsordning igangsat via Den Grønne Fond

Første hold igangsat i 1997, 2. hold i 1998, 3. hold i 1999 og 4. hold i 2000.

Med de afsatte midler på finansloven vil der være ca. 100 grønne guider frem til udgangen af 2002, herefter reduceres antallet løbende indtil efteråret 2005, hvor alle guiders nuværende bevillinger er udløbet

Organisering og placering

Den overordnede administration ligger hos Den Grønne Fond

Lokalt er den grønne guide organiseret med en styregruppe, der som projektansvarlig repræsenterer de parter i lokalsamfundet, der står bag etableringen af vejlederfunktionen

Målgrupper og øvrige
vigtige samarbejdspartnere

Borgere generelt

Frivillige foreninger

Skoler og daginstitutioner

Beboere og ansatte i boligforeninger og -selskaber

Typiske emner i
Vejledningen

Ressourceforbrug – besparelser omkring energi, vand og materialer

Miljø og sundhed – økologisk mad

Affaldssortering, kompostering

Livsstil og forbrug

Byøkologi - bygninger, giftfri haver m.v.

Byøkologi - trafik og fysisk planlægning

Typiske virkemidler og aktiviteter i vejledningen

Formidling, information, offentlige møder og arrangementer

Understøtte netværk og debat – et talerør mellem borgere og kommune

Konkret rådgivning

Udviklingsprojekter

Bidrage omkring formulering af planer m.v.

Støttefunktioner

Fælles, obligatorisk basisuddannelse (5 uger)

GG-netværket m. aktiv netværkskoordination via Grøn Information

IT-net/konference via GAIA-nettet/Grøn Information

Ad hoc uddannelser udbudt af bl.a. Grøn Information

Grønne Guiders Forening

Det Grønne Sekretariat

Generelle
Finansieringsforhold

Ca. 50% af basisomkostningerne finansieres via støtten fra Den Grønne Fond

Restfinansiering: Typisk via kommunerne, boligselskaber, NGO’er m.fl. samt i begrænset omfang egenindtjening

I forbindelse med genbevilling af den enkelte vejlederplacering nedtrappes støtten fra Den Grønne Fond

Kommentarer til oversigten for grønne guider

Baggrunden for etableringen af Grøn Guide-ordningen skal søges i flere forhold. Bl.a. satte den såkaldte "Brundtland-kampagne" og de "Grønne familier" i midten 1990’erne fokus på en øget bevidsthed om, at en bæredygtig fremtid er alles ansvar.

Den Grønne Fond arbejdede parallelt med en ide om at søsætte et projekt, som med en bredere anlagt og mere systematisk indsats skulle supplere det lokale miljøarbejde, som Fonden i forvejen ydede støtte til overalt i landet – fra små til store projekter. Der blev endvidere lagt vægt på, at de grønne guider skulle ud og virke blandt folk og nå ud over de allerede motiveredes kreds.

Grøn guide ordningen blev etableret i 1996 med et mål om at yde tilskud til 100 guider over 3 år. Det første hold startede i 1997, og siden er yderligere 3 hold kommet til. Frem til årsskiftet 2002/2003 vil der være næsten 100 grønne guider med tilskud fra Den Grønne Fond. Herefter vil antallet falde til ca. 60 i løbet af foråret 2003. Og i slutningen af 2005 tegner det foreløbig til, at alle grøn guide bevillinger fra fonden vil være udløbet.

Grøn guide ordningen er blevet evalueret af Jeppe Læssøe i perioden 1997-2000, og evalueringen er netop offentliggjort. Evalueringen konkluderer, at Grøn Guide-ordningen har styrket den lokale og folkelige miljøindsats. Endvidere har den samlet set levet fint op til de formål, som blev sat op ved dens start.

De grønne guider er en helt ny aktør i lokal-samfundene, og i den forstand er ordningen et eksperiment. Men eksperimentet rummer i sig selv en række eksperimenter, fordi projekternes opgaver og arbejdsmåder er meget forskellige. En af forskellene kommer til udtryk i guidernes rolle lokalt. Nogle grønne guider fokuserer på at skabe et bredt netværk, andre lægger vægt på at inddrage borgerne så meget som muligt, mens andre igen arbejder med at rådgive omkring konkrete, miljørigtige løsninger.

Samtidig har guiderne også forskellige roller i spændingsfeltet mellem borgere og kommune. Nogle guider fungerer mest som "borgernes advokat", andre mest som "kommunens mand" andre igen som en trediepart, der befordrer debat og fungerer som konfliktløser mellem borgere og kommune.

I forholdet til de lokale samarbejdspartnere fremhæves den grønne guides rolle som en "ekstra ressource". Guiden støtter lokale frivillige initiativer og hjælper med at holde gang i processen i en travl hverdag. Samtidig er guiden med sin brede viden en støtte for borgerne, når der er brug for viden om, hvordan et konkret problem løses f.eks. i forbindelse med sortering af affald eller hjemmekompostering.

Hver grøn guide har sin egen styregruppe med deltagelse af blandt andet lokale organisationer og foreninger. Styregruppen fastlægger, inden for det bevilgede projekt, de overordnede retningslinier for guidens arbejde og bidrager i øvrigt i forskelligt omfang til guidens arbejde. Der er eksempler på, at nogle projektdeltagere har svært ved at sikre en tilstrækkelig strategisk styring af projektet.

Til daglig arbejder de fleste guider meget selvstændigt – og for nogle guiders vedkommende lidt isoleret. En mindre del af guiderne deler arbejdsplads med andre professionelle formidlere for eksempel naturvejledere eller energi- og miljøvejledere. Samtidig er guidernes netværk af afgørende betydning.

Kommunens indstilling til den grønne guides arbejde er ofte afgørende for projektets chancer for succes. Der er stor forskel fra kommune til kommune, men generelt har der været tale om en positiv udvikling, hvor usikkerhed og manglende interesse erstattes af et godt og stadigt mere alsidigt samarbejde.

Der er imidlertid stadig stor usikkerhed omkring den fremtidige finansiering af de grønne guider. Det har blandt andet vist sig vanskeligt at opnå lokal finansiering, når tilskuddet fra Den Grønne Fond nedtrappes. Derfor føler mange grønne guider, at de "hænger på et yderligt mandat", som gør det svært at planlægge indsatsen og mobilisere og motivere samarbejdskredsen.

Yderligere information
www.mst.dk/gronfond/

 

 

Udbredelsen af grønne guider. Kilde: Årsberetning 2000, den Grønne Fond

 

Grønne guider
Vejledningsmetoder og gode eksempler

De grønne guider er kendetegnet ved, at der er mulighed for en tilpasning til de lokale behov og ønsker. De grønne guiders indsats kommer derfor til udtryk i en lang række meget forskellige projekter. Indsatsen spænder således bredt fra konkrete projekter omkring ressourcebesparelser og affald til mere debatskabende initiativer omkring kampagner o. lign. Støtte til etablering af projekter med miljørelevans i lokalområdet er en hovedaktivitet for de grønne guider.

De grønne guider fungerer i høj grad som en ekstra ressource for lokalsamfundets borgere og øvrige aktører. Guiderne fungerer som en katalysator, der sikrer at lokale processer holdes i gang og at de lokale aktører får en hjælpende hånd.

Den ekstra arbejdskraft betyder ikke mindst, at netværksudvikling og koordination styrkes. De lokale aktører har typisk knappe ressourcer.

Derfor er der brug for guiderne til at skabe kontakt på tværs og styrke samarbejdet mellem de forskellige aktører.

De grønne guider spiller en vigtig rolle i styrkelsen af dialogen om lokal bæredygtig udvikling mellem kommunalforvaltningen og borgerne. Deres særlige kvalitet er, at de fungerer som en tredje part, der kan bevæge sig som den frie spiller mellem borgerne og forvaltningen. Guiden kan derfor hjælpe kommunerne med borger- inddragelse i praksis og borgerne med at udnytte muligheden for at få indflydelse på den kommunale miljøindsats.

Mobilisering af borgerne

Oprettelse af lokale aktivitetsgrupper inden for Agenda 21 arbejdet er et godt eksempel på den grønne guide som "den frie spiller".

I Gladsaxe var den lokale grønne guide initiativtager til, at LA21-gruppen diskuterede kommunens affaldsplan og kom med en række forslag til ændringer. Det var en meget tilfredsstillende proces for borgerne, at kommunen efterfølgende behandlede alle henvendelser politisk og svarede alle personligt. Det var – som en af borgerne udtrykte det – "demokratiet der virkede i praksis med vores grønne guide som demokratisk igangsætter".

De grønne guiders indsats er handlingsorienteret, dels som informationsformidling og dels som støtte til lokale aktiviteter med miljørelevans. Information om miljørigtige løsninger er en konkret og relevant miljøindsats, der især vil kunne føre til adfærdsændringer hos folk, der allerede forsøger at leve mere miljørigtigt.

Miljøstyring i daginstitutioner

Miljøstyring i daginstitutioner er et eksempel på en succesfuld indsats. I dette tilfælde fra Ikast blev den grønne guide koblet på projektet på et tidspunkt, hvor det ikke fungerede så godt. De ansatte havde brug for at blive bedre klædt på – og der var behov for at gå bredere ud end blot til ledergruppen. Derfor blev det besluttet at udpege en miljøkoordinator i hver daginstitution – på linie med sikkerhedsrepræsentanten, til at varetage institutionens miljøarbejde.

Alle daginstitutioner i kommunen har i dag en miljøkoordinator. De mødes jævnligt med guiden for at deltage i kurser eller diskutere nye indsatsområder for miljøstyringen. Indtil videre arbejder institutionerne bl.a. med: ændret adfærd, ressource besparelser, kemi i børns hverdag, økologisk mad, naturlegepladser og bedre arbejdsmiljø.

Fælles for de grønne guider er således, at de i kraft af deres forskellighed, er i stand til at spille en vigtig rolle, både miljømæssigt og demokratisk i lokalsamfundene. Som en ekstra ressource og fri spiller udgør de samtidig ofte forskellen på succes eller fiasko.

Naturvejledere
Oversigt

Formål og
Bagvedliggende idé

Gennem naturoplevelser at give befolkningen sundhed og livskvalitet og fremme forståelsen for, at naturen skal beskyttes og benyttes

At motivere til at fremme holdningsændringer frem mod en livsstil med udgangspunkt i naturgrundlaget

At tilbyde en helhedsorienteret formidling omkring mennesket og naturen, naturens balance og kulturmiljøet

Vejlederens rolle

Til at stå for dette arbejde findes 249 heltids- eller deltidsansatte naturvejledere spredt over hele landet

Overordnet struktur og udbredelse

Ordningen er bredt forankret med vejledere placeret i Statsskov distrikterne (under Skov- og Naturstyrelsen), amter, kommuner, grønne organisationer og på oplevelses- og naturcentre samt museer

Antallet af Naturvejledere er vokset fra 14 i 1987 til 249 i 2000

Organisering og placering

På landsplan koordineres ordningen via Fællessekretariatet som Skov- og Naturstyrelsen og Friluftsrådet sammen har det overordnede ansvar for

Vejlederne er organisatorisk placeret i mange forskellige organisatoriske sammenhænge. I 2000 var der i alt 249 naturvejledere. 55 er ansat i Skov- og Naturstyrelsen, 89 i kommunerne, 30 i amterne, 51 på museer og i or-ganisationer og 24 freelancere. 50 naturvejledere modtager løntilskud fra Friluftsrådet

Målgrupper og øvrige
vigtige samarbejdspartnere

Skoler og daginstitutioner – børn, unge og lærere i folkeskoler

Borgere generelt i lokalområdet

Frivillige foreninger, herunder grønne foreninger

Primærproducenters organisationer (landbrug og skovbrug)

Turister

Typiske emner i
Vejledningen

Menneskets møde med og påvirkning af naturen

Helhedsoplevelsen af naturen og af miljøbalancer

Miljø og natur i skolens "rum" og læringsprocesser

Naturforvaltning, natursyn og friluftsliv

Kulturhistoriske spor i naturen/landskabet

Typiske virkemidler og aktiviteter i vejledningen

Aktiviteter i naturen: guidede vandreture, aktivitetsdage, naturskoler, lejr-skoler og primitive overnatninger

Fortælling, samtale, skriftlig formidling, f.eks. pjecer og skilte samt konkrete miljøforbedrende og bevarende aktiviteter, f.eks. vandløbsrestaurering

Etablere støttepunkter og grobund for friluftsliv, naturoplevelser og rekreation, f.eks. shelters, bålpladser og observationsskjul

Kurser og træningsforløb

Støttefunktioner

Faglige støttede netværk bl.a. baseret på regionale netværk og erfa-grupper, som befordrer kollegial sparring, ideudveksling og udviklingsakti-viteter

Fællessekretariatet

Grunduddannelsesprogram med vægt på både naturfagligt og pædagogisk

Indhold

Elektronisk netværk

Naturvejlederforeningen, Naturvejleder Nyt

Generelle
Finansieringsforhold

Finansiering fra Skov- og Naturstyrelsen (naturforvaltningsmidler), og Fri-luftsrådet (Tips- og Lotto midler), og lokalt fra amter og kommuner og i min-dre omfang privat finansiering

Kommentarer til oversigten for
naturvejledere

Naturvejlederordningen blev etableret på forsøgsbasis i 1987 og blev i 1989 gjort permanent. Ordningens formål er at opnå en bred og helhedsorienteret formidling omkring natur- og miljøforhold på lokalt plan, men også i globalt perspektiv.

I 2000 var der 249 hel- eller deltidsvejledere tilknyttet ordningen. Det vurderes samlet at svare til 155-160 heltidsstillinger. Deltidsvejledere kombinerer ofte vejledningsindsatsen med f.eks. myndighedsopgaver eller med anden vejledning som f.eks. skolekonsulent. De fleste naturvejledere er placeret i kommunerne, typisk på kommunalt drevne naturskoler med særligt fokus på børn og unge eller på statsskovdistrikter. Skov og Naturstyrelsen havde i 2000 i alt 55 fastansatte personer, der har gennemgået naturvejlederuddannelsen. Mange af disse personer har imidlertid andet hovedarbejde, f.eks. som skovfoged eller skovløber.

De forskellige organisationsforhold betyder, at vejlederne arbejder under meget forskellige forhold med hensyn til faglig sparring, ledelse og økonomi. Hvor nogle vejledere er placeret i centre sammen med andre naturvejledere, grønne guider o.lign., er andre mere isolerede og arbejder meget selvstændigt. Fælles for flertallet er dog, at ordningens grunduddannelse, kursusaktiviteter og formaliserede netværk tillægges stor betydning for den faglige kvalitet i vejledningen og for vejlederens egen tilfredshed og udvikling.

Et fællestræk er desuden, at naturvejledere generelt oplever en høj grad af frihed i planlægningen og udviklingen af arbejdet. Dette bidrager til stor jobtilfredshed hos vejlederne.

Et gennemgående problem er dog et højt arbejdspres og lange arbejdsdage, i et forsøg på at følge med efterspørgslen. Mange vejledere har booket deres kalender med aftaler 6-12 mdr. frem. Naturvejlederne oplever generelt en stigende efterspørgsel af deres vejledning. Det gælder især antallet af arrangementer for skoleelever, institutioner og foreninger. I de senere år har naturvejlederne nedprioriteret antallet af offentlige ture til fordel for de bestilte arrangementer blandt andet for at kunne arbejde mere strategisk og målrettet.

I 2000 blev gennemført i alt ca. 21.000 vejleder-arrangementer under ordningen. Det samlede deltagerantal for de forskellige arrangementer var i alt ca. 739.000.

Brugerne er typisk børn og unge i børnehaver og skoler, lærere og pædagoger, som deltager i specielt tilrettelagte forløb i forbindelse med undervisningen samt individuelle borgere, som deltager i offentlige arrangementer. Desuden gennemfører flere vejledere særlige uddannelsesforløb for lærere og pædagoger.

Naturvejledernes arbejde retter sig også i et vist omfang mod andre specifikke grupper som frivillige organisationer, interessegrupper (f.eks. landbrugssammenslutninger) og virksomheder. Der kan således gennemføres bestilte, lukkede ture for eksempelvis en virksomhed, mod betaling.

Da naturvejledningen er rettet mod formidling af naturoplevelser både for den umiddelbare oplevelses skyld alene og for at frembringe langsigtede holdnings- og adfærdsændringer, kan det være vanskeligt at vurdere vejledningens effekter. Det er især tilfældet i forbindelse med arrangementer for individuelle borgere, hvor der ikke er løbende kontakt mellem brugeren og vejlederen og derfor ingen garanti for tilbagemelding.

Naturvejlederne har et meget konkret afsæt for formidlingen, nemlig naturen, i bredeste forstand i hver enkelt vejleders område. Derfor bruges den lokale natur, landskabet, kulturminder osv. også i vid udstrækning i formidlingen af større sammenhænge, som f.eks. globale klimaforhold. Dette er med til at sikre en helhedsorienteret formidling omkring mennesket og naturen og naturens balance, også i et historisk perspektiv.

Yderligere information
www.sns.dk
www.sns.dk/friluft/netpub/naturvejledning/


Udbredelse af naturvejlederne, som arbejder udfra et lokalt eller regionalt udgangspunkt. Herudover er der omkring 20 naturvejledere, som er tilknyttet landsdækkende organisationer.  Kilde: Her er din naturvejleder, 2000, Skov- og Naturstyrelsen og Friluftsrådet

Naturvejledere
Vejledningsmetoder og gode eksempler

Naturvejlederordningen vurderes generelt af både brugere og vejledere som relevant, velfungerende og med gode resultater. Naturvejledningen er særligt koncentreret om to arrangementstyper: arrangementer for og med børn, især skolebørn og forskellige ture, både bestilte og offentlige. Arbejdet med børnene vurderes samlet set som det væsentligste og mest udbytterige for mange vejledere, dels fordi børnene får en øget og mere helhedsorienteret naturforståelse, dels fordi vejledningsaktiviteterne spiller en social rolle i institutionerne, og endelig fordi børnene kan være med til at påvirke forældre og andre voksne.

Særligt i arbejdet med børn skabes de gode processer og resultater oftest gennem enkle og konkrete, naturnære aktiviteter som opsætninger af fuglekasser, naturrestaurering, friluftsaktiviteter osv. Disse aktiviteter giver børnene en umiddelbar forståelse for naturens processer og den betydning deres egen indsats har. For at opnå gode resultater ses det som afgørende, at aktiviteterne finder sted i naturen, og at de indgår i et længerevarende forløb, som giver børnene – og deres lærere og pædagoger – mulighed for fordybelse. Det er væsentligt for børnenes forståelse af naturens processer og for opbygning af ejerskab og ansvarlighed i forhold til naturen, at forløbet levner tid til, at børnene kan se resultatet af deres egen indsats.

Vejledningsaktiviteternes sociale betydning understreges af mange som mindst lige så væsentlig som selve naturformidlingen. Det, at børnene oplever sig selv og hinanden i nye og uvante sammenhænge, medfører ofte ændrede sociale relationer i klasserne og kan anvendes som en mekanisme til konfliktløsning. Både de sociale processer og selve naturformidlingen lykkes bedst, når lærere og pædagoger deltager aktivt og på forhånd har en ide med at inddrage naturvejlederen i undervisningen. I de tilfælde, hvor naturvejlederen spiller en solorolle og erstatter læreren, vurderer mange vejledere og lærere, at resultaterne er mindre positive.

Derfor er det også for mange vejledere et væsentligt succeskriterium, at lærere og pædagoger med tiden bliver selvhjulpne. Dette mål er endnu ikke nået til fulde, men processen er i gang. og stadig flere gamle brugere får efterhånden behov for så begrænset rådgivning, at nye brugere kan inddrages. Overordnet set, må naturvejledernes indsats omkring rådgivning af børn, lærere og pædagoger betragtes som en udpræget succes, som har medført ændrede holdninger og øget handlekompetence hos børnene.

Vandløbsrestaurering

Flere naturvejledere har erfaringer med restaurering af vandløb sammen med brugergruppen. Vandløbsrestaurering er et eksempel på en aktivitet, som integrerer de bedste aspekter af aktiviteter med både større og mindre skolebørn. Et vandløb, så tæt på skolen som muligt, udvælges. Herefter deltager børnene i et længerevarende forløb, som omfatter bl.a. den konkrete vandløbsrestaurering og løbende fisketællinger.

I forløbet får børnene en klar fornemmelse af naturen som en helhed og af betydningen af deres egen indsats. Det er for de fleste børn en succesoplevelse, når de efter restaureringen faktisk finder mere liv i vandløbet. Desuden fungerer forløbet som en vigtig social katalysator. Børnenes selvforståelse, faste sociale roller og mønstre udfordres af våde sokker og af nye fysiske aktiviteter.

Vejledernes turarrangementer vækker som regel størst interesse blandt midaldrende og ældre borgere – "det grå guld". Børnefamilierne vurderes til at have for travlt til at deltage. Hvor familiearrangementer er gennemført, vurderes disse meget positivt, både i forhold til en social og en naturformidlingsfunktion. De bestilte ture – arrangeret gennem foreninger, f.eks. landboforeninger og pensionistklubber - har tilsyneladende større effekt i forhold til at ændre brugernes opfattelser og adfærd og i forhold til at nå ud til et bredere publikum.

For alle typer af arrangementer gælder, at naturvejledernes faglige indsigt er af stor betydning for brugerne. Man forventer at få konkret viden med hjem. Lige så vigtig er imidlertid vejlederens rolle som katalysator, idémager og igangsætter i forhold til forskellige brugergrupper. Derfor vægtes personlige egenskaber som lydhørhed, entusiasme og fleksibilitet hos vejlederen også højt af ordningens brugere.

Energi- og miljøvejledere
Oversigt

Formål og
bagvedliggende idé

At fremme omstillingen af energiforsyningen til vedvarende energi og fremme omstillingen til en bæredygtig udvikling

Energistyrelsen basistilskud: At yde uvildig og saglig oplysning om vedvarende energi, især oplysninger om mulighederne for standardtilskud under Energistyrelsens udviklingsprogram for VE.

Vejlederens rolle

Uvildig og saglig oplysning til borgere m.fl. omkring vedvarende energi og energibesparelser

Overordnet struktur og udbredelse

25 lokale energi- og miljøkontorer indgår i foreningen Samvirkende Energi- og Miljøkontorer (SEK), som varetager et fælles sekretariat.

På 21 kontorer er mindst én vejleder placeret m.h.p. lokal vejledning (heraf et kontor alene på projektmidler). Hertil kommer 4 kontorer, som er baseret på frivillige kræfter

Kontorerne er spredt ud over hele landet og dækker typisk et lokalt/regionalt område

Organisering og placering

Det fælles sekretariat varetager en række overordnede opgaver for kontorerne, herunder administrationen af eksterne midler fra Energistyrelsen

De enkelte energi- og miljøkontorer er organiseret som en forening med bestyrelse og en tilhørende medlemskreds

Energi- og miljøvejledningen er ofte placeret i egne kontorer. Der er dog eksempler på fælles kontorer med den lokale elforsynings energicenter. Der er typisk 1-2 vejledere på det enkelte kontor

Målgrupper og øvrige
vigtige samarbejdspartnere

Borgere generelt, herunder den lokale medlemskreds

Industri og håndværkere, herunder VVS-folk og smedemestre

Kommuner, herunder primært tekniske forvaltninger

Skoler og andre uddannelsesinstitutioner

Derudover samarbejdes der generelt med OVE (organisationen for vedvarende energi)

Typiske emner i
Vejledningen

Vedvarende energi

Ressourceforbrug og energibesparelser

Byøkologi - bygninger

Globale miljøeffekter i form af drivhuseffekter m.v.

Typiske virkemidler og aktiviteter i vejledningen

Konkret vejledning

Dialog og samtaler

Udstillinger, demonstrationsanlæg og rundvisninger

Foredrag, ekskursioner, ture

Anden formidling i form pjecer, tidsskrifter, breve m.v.

Udviklingsprojekter

Støttefunktioner

Det fælles sekretariat for SEK

Interne kurser, fælles møder, træf og seminarer

Samarbejde med OVE omkring blad, faglige koordinatorer m.v.

En netkonference på GAIA-net for Energi- og miljøvejledere

Generelle
Finansieringsforhold

Basistilskud fra Energistyrelsen (20 kontorer)

Ad hoc projekter fra Energistyrelsens tilskudsordninger

Andre projektmidler, som de enkelte kontorer har søgt hjem

Kommentarer til oversigten for Energi- og miljøvejledere

Energi- og miljøkontorerne begyndte så småt at vokse frem midten af 70’erne med udgangspunkt i de folkelige bevægelser for vedvarende energi. Der er i dag 21 energi- og miljøkontorer spredt ud over landet. Energi og miljøkontorerne er organiseret som medlemsbaserede foreninger, hvilket skal sikre en bred lokal opbakning.

Kontorerne leverer i dag en uvildig og faglig baseret vejledning omkring vedvarende energi, herunder om Energistyrelsens standardtilskudsordning til vedvarende energi anlæg som biobrændselsfyr, solvarmeanlæg og varmepumper. Ligeledes formidler kontorerne Energistyrelsen informationsmateriale i et samspil med styrelsens centrale oplysningstjeneste - Energioplysningen. Endvidere fokuseres der er i stigende grad på energibesparelser og til dels på byøkologiske løsninger for nogle kontorers vedkommende.

Vejledningen retter sig primært mod almindelige borgere. Derudover retter vejledningen sig bl.a. mod små- og mellemstore virksomheder, tekniske forvaltninger, skoler og institutioner. En stor del af indsatsen er rettet mod husstande og andre, der er beliggende i det åbne land udenfor fjernvarme og naturgas områderne. Det er her, der er det største økonomiske og miljømæssige incitament for at arbejde med vedvarende energi i form af solvarme, biobrændsel m.v.

Energi- og miljøvejlederne får henvendelser fra mange borgere, der ønsker uvildig vejledning, før de træffer beslutning om nyinvesteringer i biobrændselsfyr el.lign.

Derudover søger Energi- og miljøvejlederne via en bred vifte af aktiviteter at udbrede kendskabet til vedvarende energi og energibesparelser. Tidsskrifter, arrangementer, ture er nogle af redskaberne.

For at understøtte udbredelsen af vedvarende energi er der gennem mange år blevet arbejdet målrettet på at påvirke og etablere et samarbejde med VVS-folk, smede m.fl. Dette er lykkedes, og mange VVS-folk og smede spiller i dag en aktiv rolle m.h.t. at indføre vedvarende energiløsninger hos deres kunder.

Energistyrelsen har gennem en række år anvendt Energi- og miljøkontorerne til at yde en lokal opfølgning på egne landsdækkende støtteordninger og kampagner.

I forbindelse med tilskudsordningen til elvarme konvertering, har energi- og miljøvejlederne ydet såvel teknisk/faglig vejledning som vejledning omkring selve ansøgningsmaterialet til borgere og installatører mv. Denne tilskudsordning er ophørt med udgangen af 2000, og dermed reduceret behovet for vejledning om tilskud på dette område.

I 2001 har der aktuelt kørt en kampagne omkring energiruder. I den sammenhæng er der blevet taget kontakt til nye målgrupper i form af tømrere/snedkere, glarmestre, byggemarkeder m.fl. Kampagnen er dog ikke blevet fulgt op af yderligere støttemidler.

De 21 lokale kontorer dækker hele landet, men giver ikke en fuldstændig ensartet dækning. Ærø-kontoret dækker f.eks. Ærø og Langeland mens det fynske kontor dækker hele Fyn. Der er etableret et paraplysamarbejde mellem de tre energikontorer i Vejle, Horsens og Brørup. Det er et forsøg på at skærpe den lokale/regionale profil og udnytte fælles ressourcer bedst muligt.

De enkelte kontorer har typisk 1-2 medarbejdere, hvoraf nogle er deltidsansatte eller projekt-ansatte. Dette giver anledning til udskiftning. Blandt de fastansatte har flere vejledere imidlertid været længe i branchen, og har således opnået en værdifuld erfaring som via SEK-nettet formidles til (nye) kolleger.

Udbredelsen af Energi- og miljøkontorerne, som danner base for energi- og miljøvejlederne. Det er på kortet kun medtaget kontorer, der modtager en basisbevilling fra Energistyrelsen. Kilde: Sekretariatet for SEK

Energi- og miljøvejledere
Vejledningsmetoder og gode eksempler

De lokale energi- og miljøvejledere har via deres placering på de foreningsbaserede lokale energi- og miljøkontorer en selvstændig og uafhængig profil. Den enkelte energi- og miljøvejleder har sit bagland i form af den lokale forening, men har alligevel en udfarende rolle.

Energi- og miljøkontorerne har et fælles fagligt fokus på vedvarende energi og energibesparelser. Dette fokus afspejler sig i energi- og miljøvejledernes vejledningsindsats, som generelt er mere fagligt/teknisk specialiseret end mange af de andre ordninger. Mange energi- og miljøvejledere arbejder dog også i høj grad som katalysatorer, der arbejder procesorienteret i forhold til lokale aktører.

Vejledningen fra energi- og miljøvejlederne starter i "øjenhøjde" forstået på den måde, at der tages udgangspunkt i praktisk viden og løsninger til borgeren, f.eks. om biobrændselsfyr og solvarme er en løsningsmodel for det enkelte husstand. Håndteringen af henvendelser fra borgerne er den væsentligste kerneydelse, men suppleres i høj grad af en række andre tiltag i form af uddannelse, demonstrationsanlæg m.v.

Selvbyggerkurser omkring solvarme

NIVE´s Energi- og Miljøkontor i Thy har med succes afholdt selvbyggerkurser omkring solvarme, hvor folk får mulighed for at afklare, hvilket anlæg de har brug for og hvordan det kan bygges. Der købes elementer hos fabrikanterne, og der laves ofte en arbejdsdeling med den lokale smed. Den lokale smed har i den sammenhæng været involveret i over 800m2 solvarmeanlæg. Andre Energi- og Miljøkontorer har taget idéen op.

Energi- og miljøkontorerne har en klar styrke m.h.t. at nå en (stor) målgruppe af mennesker, hvor snakken om energi og miljø skal være konkret og også handle om, hvorvidt "det kan betale sig" . Det gælder såvel den almindelige borgere, som de forskellige typer af håndværkere. Netop evnen til at gå i dialog med lokale håndværkere, byggemarkeder o. lign. er vigtigt, da de udgør et vigtigt beslutningsled i forbindelse med den almindelige forbrugers valg af løsninger. Dette er faldet godt i tråd med Energistyrelsen målrettede støtteordninger og kampagner, hvor Energi- og miljøvejlederne har medvirket til lokal opfølgning.

Energi- og miljøvejlederne har i forskellige sammenhænge udnyttet muligheden for at arbejder mere helhedsorienteret set fra brugerne synspunkt. En metode har været husbesøg til parcelhuse, landbrug og mindre servicevirksomheder. Ejendommene gennemgås her m.h.p. at udpege mulige besparelser på el, vand og varme, samt evt. muligheder for alternativ energiforsyning.

Samtidig bliver der stadig større fokus på byøkologiske tiltag i byggeriet. Dermed begynder der at tegne sig et billede af en helhedsrådgivning, der omfatter en styrket vejledning omkring byøkologiske tiltag i nybyggeri og renovering af huse, såvel som i forbindelse med "driftsfasen". Målgruppen er ikke kun almindelige husstande men lige så vel offentlige myndigheder m.v. Den nye kampagne omkring energiruder peger også i den retning. Et andet eksempel er, at SEK i 2001 er gået ind i et TV-projekt, der sætter fokus på økologisk om- og tilbygning af parcelhuse.

Udover formidlingen af praktisk viden m.v. indgår energi- og miljøvejlederne ofte i en række lokale udviklingsprojekter, som involverer en række lokale aktører. Der har gennem årene blandt andet været fokus på vindmølleudbygningen, men derudover tegner der sig projekter omkring større solvarmeanlæg o. lign.

Ærø som vedvarende energi-ø

Ærøs Energi- og miljøkontor har gennem årene i praksis fungeret som et lille grønt center på øen. Kontoret har gennem årene arbejdet for at fremme de lokale mål for Ærø som vedvarende energi ø og har i den sammenhæng været involveret i en række aktiviteter.

Blandt andet har den lokale energi- og miljøvejleder været involveret i den samlede proces med at få Rise Fjernvarmeværk op at stå og få den nødvendige lokale tilslutning. Fjernvarmeværket er baseret på solvarme (50 % dækning) og biomasse og dækker i alt 110 husstande.

 

Vejledere på grønne centre
Oversigt

Formål og
Bagvedliggende idé

Lokale grønne centre eller Agenda 21- centre skal være med til at fremme en lokal bæredygtigt udvikling

Centerorganiseringen giver mulighed for at samle og kvalificere indsatsen på området

Vejlederens rolle

Der er tale om udviklingsmedarbejdere med fokus på lokale udviklingsprocesser og projekter. Medarbejderne kan operere såvel indenfor som udenfor kommunalt regi, hvilket varierer fra center til center

Overordnet struktur og udbredelse

Der er ikke en central koordinering af centrenes mål og indsats. Centrene er udsprunget af forskellige lokale initiativer, som er fremmet af lokale græsrødder/grønne foreninger og/eller kommunen

Der findes omkring 9-12 centre. De er beliggende i hovedstadsområdet og i forbindelse med større provinsbyer

Organisering og placering

Der er ofte tale om selvstændige institutioner med egen bestyrelse, med repræsentanter fra brugergrupper og evt. fra kommunen.

I en stor del af centrene sidder lokale vejledere (naturvejledere, grønne guider, energi- og miljøvejledere)

Centrene har typisk tilknytning til og/eller er baseret på frivillige grønne organisationer.

Centrene dækker typisk et lokalområde i form af en eller flere kommuner.

Målgrupper og øvrige
Vigtige samarbejdspartnere

Borgere generelt

Frivillige foreninger

Boligselskaber

Skoler og daginstitutioner

Kommuner

Typiske emner i
Vejledningen

Ressourceforbrug og besparelser på el, varme og vand

Lokal forurening i form af affald, spildevand m.v.

Miljø og sundhed

Livsstil og forbrug

Byøkologi – bygninger, friarealer, trafikforhold m.v.

Typiske virkemidler og aktiviteter i vejledningen

Oplysnings- og informationsaktiviteter i form af arrangementer, foredrag, demonstrationshaver m.v.

Konkret rådgivning omkring specifikke miljøforhold m.v.

Igangsætning og drift af udviklingsprojekter

Indførelse af enkel miljøstyring i form af grønne regnskaber, handlingsplaner m.v.

Støttefunktioner

Der er ikke etableret overordnede støttestrukturer for centrene, men der gøres forsøg på dette blandt nogle centre

Generelle
Finansieringsforhold

Kommunale midler indgår typisk som en væsentlig del af finansieringen. Herunder kan både indgå skattefinansierede og takstfinansierede midler

Der er i dag statslig medfinansiering i det omfang, der er grønne guider m.v. tilknyttet

Der arbejdes i et vist omfang med indtægtsdækket virksomhed, herunder også projektmidler søgt hjem fra andre statslige projektpuljer

Kommentarer til oversigten for vejledere på grønne centre

I dag har en række grønne centre eller Agenda 21- centre fundet fodfæste rundt omkring i landet. Samlet set er der dog ikke mere end 9-12 grønne centre. Dette indikerer, at opbygningen og driften af et grønt center ikke er en nem proces. Flere centre har været i gang og er nu atter forsvundet fra landkortet.

De grønne centre er i høj grad præget af lokale ønsker, behov og muligheder. Et grønt center er derfor ikke en entydig størrelse. Det betyder også, at det kan diskuteres, hvad et grønt center egentlig er.

Centrene har som hovedregel et idégrundlag og en samlet strategi . Det står i modsætning til praktiske kontorfællesskaber, hvor der udelukkende kører selvstændige projekter og vejledningsaktiviteter. En anden skelnen kan måske stilles op i forhold til netværk, hvor samarbejdet er mere løst koblet.

Generelt set er et grønt center ofte et forsøg på lokalt at samle og kvalificere indsatsen omkring Agenda 21-arbejdet og en byøkologisk indsats. Det indebærer også, at lokale vejledere i form af grønne guider, energi- og miljøvejledere og naturvejledere i nogle sammenhænge indgår i centrene.

Nogle af de grønne centre har en tæt forbindelse til den lokale kommune. Centrene skaber her et mere uafhængigt forum for mødet med borgerne/brugerne. Den uafhængige profil giver samtidig mulighed for at satse på andre arbejdsmetoder og indsatsområder end kommunen.

Et enkelt center er baseret på et tværkommunalt samarbejde mellem fire kommuner. Her går indsatsen mere på udvikling og integration af bæredygtighed i den kommunale forvaltning.

I andre tilfælde udspringer centrene i højere grad af græsrødder og grønne organisationer. "Professionelle græsrødder" samler sig, udbygger netværket og skaber udviklingsprojekter, der kan bære driften af centeret.

Lokale borgere/græsrødder er ofte repræsenteret i bestyrelser eller brugergrupper til centeret. I de mere græsrodsprægede centre er der også frivillige grupper, der bruger centrene som udgangspunkt for frivilligt arbejde.

Borgerinddragelsen i forskellige former fylder generelt meget i de grønne centres virke. Der satses ofte på kontakten til borgeren, der kommer fra "gaden" og/eller på mere afgrænsede målgrupper i form af frivillige foreninger eller boligforeninger. Indsatsen strækker sig fra generel information til mere faste koncepter omkring affaldssortering, miljøhandlingsplaner m.v.

Centrene spænder generelt i størrelse fra en til tyve ansatte. Det kan diskuteres, om man med én ansat kan kalde sig et center. Det største Grønne Center er Københavns Miljø- og Energikontor (KMEK) – også kaldt Økologihuset. KMEK aktiviteter spænder så vidt, at det ikke har nogen mening alene at betragte det som et energi- og miljøkontor.

Enkelte af centrene bevæger sig fra at være lokale til at være mere landsdækkende. Miljøbutikken i Odense er eksempel på et center, der fremover i højere grad vil fokusere på opgaver over hele landet. Finansieringsmæssigt betyder det samtidig satsning på en større selvstændig indtjening.

Udbredelsen af grønne centre. Kortet bygger på vores skøn, herunder bl.a. om der er lønnede medarbejdere på stedet. Kilde: Baseret på liste fra Agenda 21-Centret Albertslund

Vejledere på grønne centre
vejledningsmetodoeksempler

De grønne centre er bud på, hvordan man lokalt kan samle kræfterne og give lokal vejledning omkring bæredygtig udvikling en mere selvstændig og synlig profil overfor de lokale aktører. Når kræfterne samles, giver det bedre mulighed for at sikre kontinuiteten og dermed forankre den faglig kompetence og netværksdannelsen. Den selvstændige profil giver mulighed for at arbejde tværsektorielt og helhedsorienteret i forhold til kommuner, borgere m.v.

De grønne centre giver de lokale vejledere en organisation, som tager udgangspunkt i deres målgrupper og deres arbejdsopgaver. Samtidig finder flere former for lokale vejledere ofte sammen under samme tag, hvilket styrker muligheden for lokalt samarbejde og synergi. Økolariet i Vejle er eksempel på et ambitiøst bud på et kommende grønt center .

Det er meget væsentligt for de grønne centre, at der er en lokal forankring. Det gælder både m.h.t. finansieringen og den konkrete kontakt med borgere og kommune. En bred lokal repræsentation i bestyrelsen og evt. tilknyttede foreninger er med til at støtte denne forankring. Det gælder også i forhold til brugerne. Samlet set har centrene god mulighed for at opbygge et tilstrækkeligt netværk og brugergrundlag.

Affaldsprojekter på Indre Nørrebro

Københavns Miljø- og Energikontor har gennem en årrække arbejdet med affaldsprojekter på indre Nørrebro. I alt 9 medarbejdere arbejder med projektledelse, udvikling, uddannelse af gårdmænd m.v. og er bl.a. finansieret af affaldsselskaberne Vestforbrænding og R98. Der er blevet etableret 69 miljøstationer i gårdene med plads til affaldssortering i 7 fraktioner. Resultatet har været en reduktion i restaffaldet til forbrænding på 30-40%. Besparelser på renovationsafgiften er bl.a. blevet brugt til ansættelsen af grønne gårdmænd. I alt er 18 grønne gårdmænd blevet ansat, heraf dog enkelte via den grønne jobpulje.

De grønne centre har ofte etableret et samarbejde og en arbejdsdeling med den kommunale forvaltning, det lokale affaldsselskab m.fl. De grønne centre håndterer eksempelvis borgere og andre lokale aktører, mens kommunen tager sig af interne forhold. Der er dog ingen entydig opskrift på det gode grønne center. I andre sammenhænge er netop intern kommunal udvikling målet. Det handler dog stadigvæk om det samme – de lokale vejledere på de grønne centre leverer en ydelse, som samarbejdspartnerne ikke selv er gearet til.

De grønne centre og deres vejledere har generelt arbejdet meget med de borgerrelaterede aktiviteter. Det har f.eks. givet resultat at fokusere på afgrænsede og veldefinerede målgrupper. Det kan være miljøplaner for boligforeninger, livsstilskonkurrencer for familier, affaldssortering i gårdene m.fl. Det har i alle sammenhænge vist sig nødvendigt, at de lokale vejledere giver de involverede grupper personlig opbakning – tingene sker i første omgang ikke af sig selv. I det hele taget er det erfaringen, at det kræver tid og tålmodighed at få sat lokale processer i gang. Men så er der også mulighed for at koble miljømæssige og sociale udviklingsprocesser.

Samarbejde med boligselskaber

Agenda Center Albertslund har støttet arbejdet med at lave miljøplaner for de lokale afdelinger af boligselskaberne i Albertslund Kommune. Der er tale om en simpel form for miljøstyring, hvor de enkelte afdelinger selv vægter en indsats omkring f.eks. energiforbrug, affald, grønne arealer m.v. I alt er områder svarende til ca. 45 % af byens borgere omfattet af en miljøplan. Der er indledt et samarbejde omkring med boligafdelinger i andre kommuner om etablering af erfa-grupper omkring emnet.

De grønne centre er gode til nyudviklinger og gode til at følge dem til dørs. Nye initiativer sættes i gang, prøves af og finder evt. en lokal forankring. Her kommer de grønne centre ofte et trin videre – projekterne udvikles ofte til koncepter. Miljøbutikken i Odense har lavet flere koncepter, som markedsføres over hele landet. Byøkologisk Center i Kolding har f.eks. med held taget udgangspunkt i konceptet omkring grønne detailhandel – 30-40 % af butikkerne i Kolding Kommune er optaget på den lokale "grønne liste". I den forbindelse bevæger den lokale vejledning sig ud over kommune- og amtsgrænsen - de grønne centres formidling bliver mere regionalt- og landsdækkende.

4.2 Overblik over støttefunktioner mv.

De lokale vejledere bakkes i forskelligt omfang op af formelle og uformelle støttefunktioner for eksempel i forhold til uddannelse, IT-netværk og erfa-netværk. I det følgende præsenteres de vigtigste støttefunktioner.

Agenda 21-medarbejdere

Som kommunale eller amtskommunale ansatte har Agenda 21-medarbejderne principielt adgang til hele det kommunale systems udviklingsapparat, netværk, og efteruddannelsestilbud mv. Der kan fremhæves følgende mere specifikke støttefunktioner omkring Agenda 21-medarbejderen.
Værktøjer og nyhedsbreve (6 gange årligt) fra Landsplanafdelingen m.fl.
Kurser under KL
Fagligt netværk omkring Agenda 21 under Foreningen af miljømedarbejdere i kommunerne (FMK)
Guldkorndatabase over Lokal Agenda 21-projekter (www.lokalagenda21.dk)

Af særlige støttetilbud inden for lokal Agenda 21 kan fremhæves det koordineringsarbejde som Miljø- og Energiministeriets Landsplanafdeling, KL og ARF har iværksat i 1994, og som blandt andet har resulteret i en serie hæfter og en større anlagt "værkstøjskasse" mv. Gennem disse publikationer og gennem nyhedsbrevet formidles ny viden, gode eksempler og nye kontakter til brug for det lokale arbejde. Nyhedsbrevet er p.t. oppe på udgivelse nr. 35.

Endvidere har KL tidligere afholdt kurser, hvor Agenda 21-medarbejderne uddannes til at koordinere en omstilling, samt tilrettelægge og gennemføre kortere miljøuddannelser af øvrige medarbejdere i de kommunale institutioner og forvaltninger. Kurserne vil blive tilbudt igen fremover, evt. i samarbejde med andre vejlederordninger.

Der er 2001 dannet en Agenda 21-faggruppe under Foreningen af Miljømedarbejdere i Kommunerne. Den bygger bl.a. på medlemmerne fra et netværk af Agenda 21-"tovholdere", som har kørt fra 1996-2001. Tovholderne har bl.a. været initiativtagere til en hjemmeside omkring LA21, som dog p.t. ikke opdateres.

Der er endvidere oprettet en guldkornsdatabase, som er bestyret af Dansk Center for Byøkologi. Databasen benyttes dog tilsyneladende ikke i det forventede omfang.

Grønne guider

Som en integreret del af den samlede grøn guide ordning har Den Grønne Fond etableret en fast struktur til at understøtte netværkskoordinering og efteruddannelse mv. Det drejer sig først og fremmest om:
Den obligatoriske 5 ugers efteruddannelse
Netværkskoordinatorerne, p.t. hos Grøn Information
Foreningen af grønne guider
GAIA - det elektroniske netværk
Regionale GG-netværk
Uformelle netværk (Udd.hold 1, 2 , 3 samt 4 og projekt eller temanetværk)

Administrationen af grøn guide ordningen og bevillingerne til de enkelte grøn guide projekter varetages af Det Grønne Sekretariat i Miljøstyrelsen, som også i et vist omfang rådgiver projekterne.

For at styrke guidernes kvalifikationer samt netværksdannelsen blev der fra starten etableret en fælles 5 ugers obligatorisk efteruddannelse fordelt over 1½ – 2 år. Uddannelsen omfatter hovedsagelig værktøjer til brug for vejlederarbejdet og samarbejdet med lokale aktører. Som eksempler kan nævnes undervisning i netværksdannelse, dialog træning, konfliktløsning og mødeledelse, brug af GaiaNet og presse.

De grønne guider er organiseret i Foreningen for grønne guider. Foreningen har bl.a. til formål at udvikle den faglige diskussion mellem guiderne. Derudover kan foreningen træde til - i en form for bisidder funktion, hvis en guide har problemer af ansættelsesmæssig karakter.

Den daglige netværkskoordination sker pt. fra Grøn Information, der har ansat to netværkskoordinatorer. Det elektroniske netværk GAIA-net bruges til intern kommunikation, erfaringsudveksling og til information af netværkskoordinatorerne, den ansvarlige for efteruddannelsen samt Den Grønne Fonds Sekretariat. Der er ingen præcise opgørelser over hvor meget guiderne bruger GAIA, men stikprøver viser at Nyhedsbrevet fra Grøn Information læses af 66% af guiderne i løbet af den første uge, mens der på én af de 16 konferencer var godt 50 forskellige indlæg i løbet af juni 2001.

Foruden det elektroniske netværk støtter Grøn Information også de regionale netværk og temanetværk, afholder ad hoc kurser og årsmøder.

Grøn guide ordningen er netop blevet evalueret af Jeppe Læssøe, der løbende har fulgt ordningen gennem 4 år. Følgeevalueringen har løbende bidraget med input til ordningen.

Naturvejledere

Naturvejledningen koordineres på landsplan af et Fællessekretariat, hvor Skov- og Naturstyrelsen sammen med Friluftsrådet har det daglige overordnede ansvar for udvikling og koordinering af naturvejlederordningen. Rammerne for Fællessekretariatets arbejder udarbejdes af Naturvejlederudvalget, der er sammensat af repræsentanter fra amter, kommuner samt erhvervs-, frilufts- og naturbeskyttelsesorganisationer.

Naturvejlederne har følgende støttefunktioner tilknyttet ordningen:
Grunduddannelsen på Skovskolen i Nøddebo
Temadage og efteruddannelse
Naturvejlederforeningen (www.natur-vejleder.dk)
Netværkskoordination
Uformelle netværk, f.eks. med elever fra grunduddannelsen
IT-netværket
Tidsskriftet Naturvejleder Nyt

Naturvejlederuddannelsen består af en grunduddannelse på 4 kurser (i alt 25 kursusdage) og 3 studieprojekt perioder fordelt over 22 mdr. For at blive optaget på uddannelsen skal ansøgerne være ansat som naturvejleder og have en bred faglig viden om natur og miljø. Foruden natur, miljø og kulturmiljø har uddannelsen stort fokus på formidling, kommunikation og pædagogik.

I tilknytning til uddannelsen arrangeres løbende efteruddannelse blandt andet i form af temadage, som i de senere år blandt andet er udviklet i samarbejde med de grønne guiders netværkskoordinatorer. I 2001 er der således afholdt fælles temadage om miljøformidling til børn i institutioner. Endvidere afholdes korte kurser, som er åbne for alle interesserede.

Naturvejlederforeningen er et forum for naturskole- personale og naturvejledere med ca. 300 medlemmer. Foreningen udgiver bladet Naturvejleder-Nyt 4 gange om året. Desuden arrangerer foreningen naturvejledernes Årskonference.

I 1999 igangsatte naturvejlederne et 3-årigt forsøg med netværkskoordination. Forsøget omfatter en netværkskoordinator ansat på Fællessekretariatet og 6 regionale netværkskonsulenter - udpeget af vejlederne selv. De regionale netværkskonsulenter er frikøbt én dag pr. uge til at støtte naturvejlederne i området og sikre et tættere samspil mellem det regionale og centrale niveau.

Efter en forsigtig start, hvor konsulenterne bl.a. skulle vænne sig til deres nye rolle, har det regionale netværk udviklet sig til en værdifuld organisering, ikke mindst når der er brug for at spille sammen vertikalt mellem de enkelte vejledere og det centrale niveau. Ordningen forventes derfor at forsætte i en lignende form efter forsøgets udløb. I det hele taget er netværksrelationen meget vigtig og foruden de formelle netværk findes der en stribe lokale, uformelle netværk.

Efter inspiration hos de grønne guider har Naturvejlederne har også etableret et IT-netværk – NaturvejlederNet. Netværket er placeret på SkoleKom, hvilket giver mulighed for at alle lærere der er tilmeldt SkoleKom, kan deltage i de åbne konferencer. Det er vanskeligt at registrere brugen af netværket, idet der ikke er indbygget en statistisk funktion på nettet, men en stikprøve fra november 2000 viste at mindst 150 af NaturvejlederNets brugere og omkring 80 andre – herunder en stor del af de grønne guider havde læst indlæg, og omkring 90 brugere havde skrevet indlæg.

Energi- og miljøvejledere

Energi- og miljøkontorernes organisering i SEK er overordnet med til at styrke og profilere vejledningsindsatsen. Konkret er der følgende støttefunktioner:
Det fælles sekretariat for SEK
Interne kurser og fællesmøder
Åbne træf og seminarer
Samarbejde med OVE omkring blad, faglige koordinatorer m.v.
En netkonference på GAIA-net for Energi- og miljøvejledere

Det fælles sekretariat varetager en koordinerende og igangsættende funktion på en række områder. Det gælder bl.a. kontakten til Energistyrelsen omkring basisbevillinger.

Der bliver løbende afholdt interne kurser. I 2000 blev der i samarbejde med Teknologisk Institut, Risø og Dansk Vindmølleforening afholdt ti kursusdage i biobrændselsanlæg, solvarme, varmepumpe og vindkraft. Der har tillige været afholdt kurser omkring energiruder. Der afholdes endvidere en del åbne træf og arrangementer i samarbejde med OVE. Samarbejdet med OVE strækker sig endvidere til bladet "Vedvarende energi", samt til udpegning af en række fælles faglige koordinatorer, som skal inspirere såvel internt som eksternt på hver sit faglige område. Endelig er der oprettet en netkonference på GAIA-net, som kun kan benyttes af Energi- og miljøvejlederne.

Grønne centre

Der er ingen fælles støttefunktioner for de grønne centre som sådan. På nogle grønne centre er der ansat grønne guider m.v., som kan benytte egen ordnings støttemuligheder.

Der er forsøg i gang med at skabe et netværk for de grønne centre med fælles sekretariat. Det skal fremme og understøtte det lokale Agenda 21-arbejde, samt øge samarbejdet og koordineringen mellem centrene. Endelig lægges der vægt at på at få centrene involveret i internationalt arbejde. Det har dog vist sig at være svært at få finansieringen på plads.

Generelle støttefunktioner

Vejlederne bruger desuden en række generelle støttefunktioner, som ikke er specielt oprettet til deres ordning. Det gælder f.eks. Miljø- og Energiministeriets Miljøbutik, Energioplysningen, Grøn Information – som miljø informationscenter, Nordvestjysk Folkecenter for Vedvarende Energi, Øko-Net, Landsforeningen for Økologisk Jordbrug (LØB), Dansk Center for Byøkologi og Byplanlaboratoriet.

4.3 Byøkologi

Byøkologi er i de sidste ti år blevet et stadig mere aktuelt nøgleord for megen af den udviklingsaktivitet der finder sted omkring miljø-, energi- og naturforhold. Begrebet er i takt hermed gledet ind i det daglige sprog og den værktøjskasse, som mange lokale vejledere anvender. Men det er uklart, hvad begrebet omfatter, og hvorledes de enkelte ordninger skal forholde sig til byøkologien. Der er således i praksis stor variation mellem ordningerne indbyrdes og mellem forskellige vejledere inden for samme ordning i holdningerne til, hvorledes man forholder sig til byøkologien.

En medvirkende årsag til uklarheden er, at byøkologien som et forholdsvis nyt fænomen endnu opfattes som et diffust begreb, der kun vanskeligt sættes på en præcis formel. Som det er udtrykt i et interview: "Byøkologi er et intuitivt begreb. Når man hører ordet, forstår man det. Men når man skal forklare det, bliver det svært!".

Dansk Center for Byøkologi har siden 1996 været i funktion som nationalt videncenter. På centret har man på denne forholdsvis korte tid haft forskellige definitioner af indsatsområdet. Centret anvender i dag en bred definition af byøkologien, hvorunder en mængde varierende, bymæssige lokale Agenda 21-aktiviteter henregnes. DTU har også i nogle år beskæftiget sig med byøkologien, men også hér er der tilsyneladende sket et skred i opfattelsen af byøkologien, der i dag opfattes som værende mere snæver end blot for nogle få år siden (ref: Morten Elle, DTU). På Forskningscenter for Skov, Landskab og planlægning findes Nordeuropas eneste center for "Urban Forestry", hvor byplanlægning og byøkologi indgår med en væsentlig rolle.

En populær definition af byøkologien er, at den skal løse alle problemer eet sted, i modsætning til eksempelvis den traditionelle sektorplanlægning, hvor man løser eet problem alle steder. I denne definition understreges den lokale, helhedsorienterede tilgang. Men definitionen forklarer stadig ikke, hvad byøkologien mere præcist omfatter. Dette skyldes blandt andet, at den løsning, der dur eet sted, ikke automatisk er gangbar et andet sted, set ud fra en lokal helhedsbetragtning.

Byøkologien opfattes i dag også blandt vejlederne forskelligt. På den ene side som omhandlende specifikke teknologiske og bygningsmæssige grønne foranstaltninger. Det vil sige en forholdsvis snæver definition. I den anden ende af spektret møder man en helhedsopfattelse, der er så bred, at det kun vanskeligt lader sig gøre at skelne mellem begreberne byøkologi og bæredygtig udvikling og lokal Agenda 21 i det hele taget. Meget afhænger således af øjnene, der ser. Én faglighed fokuserer meget på beboerens rolle, en anden på bygninger og teknik, mens en tredje har fokus på ressourcestrømmene.

Forskellige opfattelser

Man møder på denne baggrund tre hovedopfattelser af byøkologiens placering i vejledningsarbejdet.

  1. Et specialområde: Byøkologien er et indsatsfelt, som er relevant for visse typer af lokale vejledere, men er i øvrigt ikke noget, der står særligt centralt i bevidstheden. Andre tilføjer, at en vis forståelse for begrebet er en forudsætning for, at vejlederen kan tale med folk ud fra de lokale forudsætninger
  2. Eet fokusområde blandt flere: Byøkologien eller enkeltelementer heraf spiller en betydende rolle for dele af vejledningsindsatsen. Denne opfattelse har tilsyneladende bred genklang blandt mange GG’er, LA21-medarbejder og energi- og miljøvejledere
  3. Det primære arbejdsfelt: Den tredje opfattelse er, at vejledningens raison d’être er byøkologien, og at bæredygtig udvikling i lokal sammenhæng simpelthen bare er et andet ord for byøkologi. Her opereres med et bredt favnende byøkologibegreb, der i nogle tilfælde vægter arbejdet med sociale og demokratiske problemstillinger lige så højt eller højere end de mere tekniske, miljømæssige forhold.

I evalueringsarbejdet er der af praktiske årsager anvendt en definition, som tilstræber at ramme kerneområderne i byøkologien, for ad denne vej at kunne pejle, hvorvidt disse primære områder er dækket af de forskellige vejlederes aktiviteter.

Definitionen, der er anvendt, lyder som følger:

Byøkologi er helhedsløsninger vedrørende:
det byggede (bygninger og byrum)
trafik og fysisk planlægning
naturindholdet i byen

I interviewene med nøglepersonerne, i telefon- interviewene med vejlederne og endelig i spørgeskemaet til brugerne er det testet, hvorledes man forholder sig til byøkologien, samt i hvor høj grad byøkologien indgår dels i tænkningen bag ordningerne og dels konkret i vejlederarbejdet. Ses på formål og idégrundlag for de enkelte ordninger sammenholdt med vejledernes egne svar omkring byøkologien (dette uddybes i kapitel 5), kan man direkte og indirekte karakterisere ordningernes forhold til byøkologien som følger.

Agenda 21-medarbejdere

Byøkologien indgår ikke som et direkte beskrevet element i ordningen. Mange kommuner har dog i deres lokale Agenda 21-arbejde eksplicit eller implicit arbejdet med klare byøkologiske aktiviteter som for eksempel miljø & trafik, natur i byen, samt økologisk orienteret planlægning & byudvikling, ligesom projekter indenfor eksempelvis miljø & sundhed, der af nogle dog betragtes som et mere perifert byøkologisk indsatsfelt, indgår i projekterne. Der er derfor andre medarbejdere i kommunen, som i større eller mindre omfang arbejder med byøkologi.

Grønne guider

De grønne guider har heller ikke byøkologien skrevet direkte ind i idegrundlag og formål. I praksis er mange grønne guider imidlertid engagerede i projekter, som de selv beskriver som "byøkologisk orienterede". Enkelte grønne guider vurderer næsten hele deres virke til at ligge indenfor byøkologien. De grønne guider vurderer generelt selv at lægge en del vægt på byøkologiske emner som det byggede (bygninger, pladser og fællesarealer) og trafik & fysisk planlægning, ligesom der i større grad henvises til aktiviteter indenfor miljø & sundhed samt livsstil & forbrug.

Naturvejledere

Med en formålsbeskrivelse, der tager udgangspunkt i formidling af naturen er det naturligt, at naturvejlederne ikke selv opfatter byøkologien som et særligt væsentligt indsatsområde. For mange naturvejledere handler byøkologien simpelthen om natur i byen, dvs. meget enkel og kontant opfattelse af begrebet, men dette regnes generelt ikke for særligt væsentligt. Områder som miljø & sundhed samt livsstil og forbrug står lidt mere centralt. Der er fra naturvejlederordningen signaler om, at begreberne bæredygtig udvikling og lokal Agenda 21 bliver stadig mere centrale som baggrund og ramme for vejledningsarbejdet. Dette synes indirekte at medføre, at også byøkologien får en mere central placering, bl.a. gennem uddannelsesindsatsen

Energi- og miljøvejledere

Byøkologibegrebet står i dag ikke særlig stærkt blandt vejlederne, når der bortses fra konkrete tekniske vedvarende energi-løsninger. Københavns MEK udgør en undtagelse, da man her arbejder meget med byøkologien. Med en primær målgruppe, der består af individuelle husstande beliggende i det såkaldte "område 4" (dvs. områder uden kollektiv varmeforsyning) har kontorerne per tradition en snævrere bygningsøkologisk men næppe en decideret byøkologisk indgang til arbejdet med vedvarende energi.

Vejlederne angiver selv, at man i nogen udstrækning arbejder med byøkologiske problemstillinger i forhold til det bygningsorienterede. Også til trafik & fysisk planlægning indgår i rådgivningen. SEK er efter det oplyste på vej mod at orientere sig mere bredt i forhold til miljø- og energispørgsmålene ikke bare i snæver bygningsmæssige henseende men også i mere bred udviklingsmæssig sammenhæng. Byøkologien vil således fremover formentligt udgøre et stadigt stigende arbejdsfelt for vejlederne.

Grønne centre

De grønne centre er nok den af de fem ordninger, der mest direkte definerer sin selvforståelse på basis af et byøkologisk orienteret tankesæt. Flere centre har decideret ordet "byøkologi" med i navnet eller i formålsparagraffen. Dette idegrundlag kombineret med en sædvanlig vis bred opfattelse af byøkologi-begrebet på centrene, betyder at mange af vejlederne hér angiver at arbejde med byøkologi. Bortset fra emneområdet naturmæssige forhold, indgår emneområderne forurening og ressourceforbrug, humanøkologi og byøkologiske helhedsløsninger som emner i den vejledningsindsats, der ydes fra centrenes side.

Afslutning

Diskussionen om byøkologien afspejler en grundlæggende forskel som består i, hvorledes man afgrænser begreberne LA21, bæredygtig udvikling og byøkologi fra hinanden. Er byøkologien en delmængde af LA21 eller er der stort set tale om det samme? Eller er det ligefrem byøkologien der er det overordnede begreb?

Set udfra et evalueringssynspunkt rummer begrebet byøkologi generelt så mange fortolkningsmuligheder og meninger, at det er vanskeligt at evaluere på i denne sammenhæng.

Man kan med god ret argumentere for, at en række bestemte aktiviteter nok kan være lokal Agenda 21-relaterede (f.eks. kommuneplan-arbejdet, grønne regnskaber, miljøstyring og grønne kommunale indkøb), men næppe falder ind under byøkologien fordi "byen" ikke er nogen betingelse. Altså er byøkologien en delmængde af noget større, nemlig lokal Agenda 21.

Skal der uddrages en konklusion af debatten må denne være, at byøkologien er kommet på dagsordenen, og at begreberne byøkologi og lokal Agenda 21 eksisterer parallelt.

Med henvisning til den snævre definition, der metodisk er anlagt i evalueringen, er der flere vejledere, der angiver at arbejde med byøkologien, jf. også kapitel 5. Her er tale om grønne centre, nogle grønne guider og nogle lokal Agenda 21-medarbejdere. Også energi- og miljøkontorerne markerer en indsats på feltet, men typisk er der her tale om mere afgrænsede bygningstekniske forhold vedrørende en ejendoms energiforsyning. Som tingene står nu, vurderes de beskrevne ordninger samlet set - og målt i forhold til vejledernes samlede antal - at håndtere området ad hoc agtigt og uden en fælles opfattelse af byøkologiens mål og indhold. Det står ligeledes klart, at andre aktører end de nævnte vejledere – f.eks. kommunerne generelt, byfornyelsesselskaber, private konsulenter og arkitekter m.fl. - også er nok så væsentlige i forhold til byøkologien. Dette indikerer samtidigt, at hvis der blev anlagt en bredere definition på byøkologi, som i højere grad rummer de sociale aspekter, når de undersøgte vejledere ikke så langt ud.

Der er generelt opstået et øget fokus på området de senere år, og denne tendens kan tænkes at fortsætte, også blandt vejlederne. Skal indsatsen imidlertid strammes op, må der udarbejdes en mere klar målsætning og strategi for vejledernes rolle i forhold hertil. Dette kan eksempelvis ske gennem centrale tiltag med deltagelse af f.eks. By- og Boligministeriet, Byøkologisk Center og vejlederordningerne, men også lokalt kan man naturligvis tage fat og skabe et bredere samarbejde mellem de relevante aktører, såfremt kommunen måtte ønske at styrke sin indsats på området.

Når alt kommer til alt, er de teoretiske diskussioner måske ikke særligt væsentlige for vejlederne. Her drejer det sig om at sætte praktiske virkemidler i værk, der rammer målet. Kan byøkologien indgå som en strategi for at skabe bæredygtig udvikling i et område, og kan "varen sælges", så er meget nået. Som det udtrykkes i et interview: "Et af kunststykkerne er jo ikke at tage patent på sandheden, men fange folks opmærksomhed om de temaer, hvor de selv vil tage fat".

4.4 Finansieringsmodeller

Dette afsnit giver en oversigt over de vigtigste og typiske finansieringsmodeller for de fem ordninger. Der opstilles endvidere eksempler på budgetter i forbindelse med vejlederarbejdet indenfor de enkelte ordninger – dog ikke i forbindelse med Agenda 21 medarbejderne.

Agenda 21-medarbejdere

De kommunale Agenda 21-medarbejdere er typisk fastansatte og primært finansieret via kommunale midler. Der er ikke fra statslig side øremærket midler til Agenda 21-arbejdet i kommunerne og amterne. Enkelte kommuner supplerer finansieringen via statslige puljer, herunder f.eks. landdistriktspuljen.

Det er ikke muligt at komme med et kvalificeret bud på, hvor store midler kommunerne og amterne bruger på Agenda 21-medarbejdere. De ressourcer, der bruges på området varierer meget fra kommune til kommune og fra amt til amt.

I nogle kommuner er der sat ekstra midler af til Agenda 21-arbejdet, således at der er ansat 1-2 egentlige Agenda 21 medarbejdere. Et mere typisk billede er nok, at en medarbejder varetager opgaven ved siden af en række andre opgaver.

I andre kommuner er Agenda 21-indsatsen i praksis lig nul. Ved årsskiftet 1998/99 angav 30 % af kommunerne således, at de endnu ikke var gået i gang. Specielt mindre kommuner kan have svært ved at sætte ressourcer ind på Agenda 21-arbejdet.

Et groft skøn over de samlede lønudgifter til Agenda 21-medarbejdere kan være, at 200 kommuner (70-75%) årligt gennemsnitligt bruger mellem 0.5 årsværk á 300.000 kr. Det giver anslået en samlet lønudgift på omkring 30 millioner.

Samtidig er det interessant, at nogle kommuner har afsat midler til puljer, som Agenda 21-medarbejderen kan bruge til at sætte gang i nye aktiviteter, projekter m.v. på området. De beløber sig årligt typisk til mellem 100.000-500.000 kr.

Der opstilles ikke, som i de følgende afsnit, et eksempel på et budget for vejledningen. For det første er indsatsen meget forskelligartet i de enkelte kommuner. For det andet er det vanskeligt, når der ikke foreligger særskilte budgetter omkring Agenda 21-medarbejderne i kommunerne.

Grønne guider

Grøn guide ordningen blev etableret i 1996 via en bevilling på finansloven. Fra 1996 og til og med 2004 løber de samlede bevillinger op i 145 mio. kr. Den årlige bevilling fremgår af nedenstående graf:

Fra 1999, hvor grøn guide ordningen kom op på ca. 100 projekter, har driftsudgifterne vedr. grøn guide ordningen beløbet sig til 2-2,5 mio. kr. årligt ud over støtten til de enkelte grønne guider.

Finanslovsbevillingen fra 1996-98 gik til 3-årige bevillinger til de 3 første årgange af grønne guider. Med den lille 4 årgang der fik bevillinger i 1999 kom man op på de 100 projekter i alt. Herefter har fonden i 1999 givet 3-årige genbevillinger til 1. årgang og i 2000 2½-årige genbevillinger til 2. årgang. Bevillingerne for 2001-2004 planlægges anvendt til forlængelse af kvalificerede projekter fra 3. og 4. årgang med 2½ år.

I takt med at de første genbevillinger udløber i dec. 2002, vil antallet af guider falde til ca. 60 i foråret 2003. I slutningen af 2005 tegner det foreløbig til, at alle grøn guide bevillinger fra fonden vil være udløbet.

Herunder er opstillet et gennemsnitligt budget baseret på 15 eksempler:

Indtægter:

Tilskud fra staten
(hovedsageligt Den Grønne Fond)

227.000

Tilskud fra kommunen

110.000

Tilskud private midler

34.000

Andre indtægter

31.000

I alt

402.000

 

Udgifter:

Løn, inkl. pension m.v.

290.000

Administration, kontor og rejser

50.000

Øvrige aktiviteter i form af oplysning, information m.v.

43.000

Hensat til næste år

19.000

I alt

402.000

 

Herudover modtager en del grøn guide projekter tilskud til konkrete projekter fra fonden.

Der er stor variation i de enkelte projekters budgetter. Men generelt har omkring halvdelen af guiderne og deres styregrupper løbende arbejdet med at skaffe medfinansiering til projektet, og i en halv snes tilfælde er der nærmest gået måneder med dette arbejde.

Den overvejende del af finansieringen kommer fra staten via Den Grønne Fond. Den Grønne Fond har normalt i et nyt grøn guide projekt dækket 70% af lønudgiften (dog max 200.000 kr. årligt) samt 50.000 kr. i tilskud til computer, PR og revision. Den øvrige del af finansieringen kommer primært fra kommuner – især de større kommuner. Herudover bidrager øvrige parter som f.eks. boligselskaber, miljøforeninger, skoler og butikker med finansieringen.

På udgiftssiden er den alt overvejende udgift løn til guiden, som typisk fylder ¾ af budgettet. Den resterende del af lønudgiften er den post, guiderne har sværest ved at finansiere lokalt, mens udgifter til enkeltstående projekter er lettere at søge penge til både lokalt og centralt.

Naturvejledere

Det samlede budget til naturvejledningen beløb sig i 2000 til omkring 55 mio. kr. Dette beror på et skøn, da der ikke foreligger en central økonomisk oversigt over naturvejlederordningen. Dette skyldes bl.a. at en stor del af naturvejlederne er finansieret lokalt.

Offentlige myndigheder, institutioner og foreninger, som har naturvejledere ansat, skønnes i 2000 at have bidraget til finansieringen med omkring 36 millioner kr. Derudover kom der 19 mio. kr. fra centrale fonde i form af Tips- og Lottomidlerne, som forvaltes af Friluftsrådet, og Naturforvaltningsmidlerne, som forvaltes af Skov- og Naturstyrelsen. Tips- og Lotto midlerne uddeles efter retningslinier udarbejdet af bestyrelsen for Friluftsrådet, der omfatter mere end 90 frivillige organisationer.

De samlede udgifter til naturvejledningen skønnes i 2000 at fordele sig på følgende poster:

Lønudgifter

ca. 50 mio. kr.

Fællessekretariatet

ca. 2 mio. kr.

Uddannelse, kurser, projekter

ca. 2,5 mio. kr.

Netværksarbejde

ca. 1 mio. kr.

I alt.

ca. 55,0 mio. kr.

 

Lønudgifter til naturvejlederne under ordningen anslås til ca. 50 mio. kr. pr. år. Heraf kommer ca. 8 mio. kr. fra Tips- og Lottomidler som løntilskud til 50 naturvejledere, ca. 7 millioner fra Skov- og Naturstyrelsens drift og ca. 7 mio. kr. fra Naturforvaltningsmidler. Af de sidstnævnte 7 mio. kr. anvendes ca. 3 mio. kr. til

naturvejledere ansat på Skov- og naturstyrelsens statsskovsdistrikter, mens amterne skønsmæssigt anvender ca. 4 mio. kr. af deres årlige bloktilskud til naturforvaltning til naturvejledning.

Nedenfor er der opstillet to eksempler, der kan illustrere naturvejledernes finansierings- og udgiftsniveau på årsbasis. Da der typisk ikke laves individuelle regnskaber for naturvejledere ansat i forvaltninger eller skovdistrikter, er hvert eksempel lavet på grundlag af en case.

Eks. på budget for kommunal naturvejleder:

Indtægter:

Tilskud fra kommunen

492.000

Andre indtægter

0

I alt

492.000

 

Udgifter:

Løn, inkl. pension m.v.

396.000

Administration, kontor, rejser

71.000

Øvrige aktiviteter i form af oplysning, information m.v.

25.000

I alt

492.000

Eks. på budget for naturvejleder ansat med tilskud fra Friluftsrådet:

Indtægter:

Tilskud fra tips og lotto

200.000

Tilskud fra private

189.000

Andre indtægter

2.000

I alt

391.000

 

Udgifter:

Løn, inkl. pension m.v.

304.000

Administration, kontorhold, rejser

73.000

Øvrige aktiviteter i form af oplysning, information m.v.

14.000

I alt

391.000

De to eksempler illustrerer to forskellige finansieringsmodeller. På udgiftssiden er løndelen dominerende og udgør omkring 80% af de samlede udgifter.

Energi- og miljøvejledere

Finansieringen af energi- og miljøvejledningen er indtil nu primært kommet fra Energistyrelsen. I nedenstående graf er der givet en oversigt over den årlige bevilling til kontorerne fra Energistyrelsen.

Ud af de samlede midler på knap 10 millioner i 2000 gik godt 10 % til fælles aktiviteter i form af sekretariat, kurser m.v.

Fra 2001 bortfalder det særlige basistilskud til information om elvarmekonvertering. Sammenholdt med 2000 betyder det, at ca. 40% af de knap 10 millioner kr. falder bort. Der er imidlertid under en ny tilskudspulje under Energistyrelsen afsat i alt 6,5 mill. kr. i den 4-årige periode 2001-2004 særtilskud til energi- og miljøkontorerne ud over basistilskud. Derudover henter de enkelte energi- og miljøkontorer selv yderligere finansiering hjem på en række andre områder. Det er bl.a. yderligere projektmidler fra Energistyrelsen m.fl., såvel som kontingenter og salg af ydelser og varer.

Herunder er der opstillet et gennemsnitlige budget for et energi- og miljøkontor baseret på regnskaber (2000) fra fem undersøgte eksempler.

Indtægter:

Tilskud fra staten
(Energistyrelsen)

635.000

Tilskud fra kommuner

3.000

Tilskud fra private m.v. (kontingenter)

23.000

Andre indtægter

113.000

I alt

774.000

 

Udgifter:

Løn, inkl. pension m.v.

558.000

Administration, kontor og rejser

171.000

Øvrige aktiviteter i form af oplysning, information m.v.

100.000

I alt

829.000

I fem undersøgte eksempler lå energi- og miljøkontorernes samlede indtægter mellem 496.000-1.369.000 kr.

I det opstillede regnskab udgør tilskud fra Energistyrelsen omkring imod 80% af de samlede indtægter. Heraf er knap 3/4 basistilskud, mens de resterende tilskud primært er projektmidler, som de enkelte kontorer selv har søgt hjem.

En anden væsentlig post er andre indtægter, som primært dækker over centrenes salg af egne ydelser og varer.

Lønnen er den primære udgiftspost, da den udgør omkring 2/3 af de samlede udgifter, mens administration m.v. udgør omkring 20%. Lønudgiften afspejler, at der er mellem 1 og 2.5 ansatte i de undersøgte eksempler.

Grønne Centre

De grønne centre har som udgangspunkt ingen fælles omkostninger og finansiering. Der er dog et ønske om et fælles sekretariat blandt nogle af centrene, men finansieringen er ikke faldet på plads.

I det nedenstående er der opstillet et gennemsnitligt budget baseret på fire grønne centre.

Indtægter:

Tilskud fra staten
(primært Den Grønne Fond)

634.000

Tilskud fra kommuner

937.000

Tilskud fra private m.v.

66.000

Andre indtægter

308.000

I alt

1.945.000

 

Udgifter:

Løn, inkl. pension m.v.

1.277.000

Administration, kontor og rejser

366.000

Øvrige aktiviteter i form af oplysning, information m.v.

137.000

I alt

1.780.000

Indtægterne for de fire centre, som indgår i tabellen ligger mellem 1.0 og 3.5 millioner. Københavns miljø- og energikontor, som ikke indgår i tabellen, ligger økonomisk i en klasse for sig selv blandt de grønne centre med et samlet budget i 2000 på ca. 11 millioner kr.

I tabellen fremgår det, at staten generelt bidrager væsentligt til finansieringen. Det sker primært via midler fra den grønne fond, men også via midler fra AF m.fl.

Den kommunale finansiering udgør den væsentligste del. Det kommer både i form af basisbevillinger og projektmidler. Det er interessant, at et af centrene får kommunale midler via vand, varme- og renovationstakster, hvilket ligger udenfor det normale skattefinansierede område.

Andre indtægter har også betydning, men dækker over, at primært et af centrene sælger en del konsulentydelser.

På udgiftssiden udgør løndelen knap 2/3 af de samlede udgifter, mens administration m.v. udgør godt en femtedel.

Samlet oversigt

I nedenstående tabel er der opstillet en oversigt omkring finansieringen af de fem ordninger.  Den er baseret på de cases, som er blevet gennemgået i forbindelse med evalueringen.

Tabellen viser at langt hovedparten af vejlederne finansieres via offentlige midler. Det gælder især en del af naturvejlederne, de grønne guider og energi- og miljøvejlederne, der får en betydelig støtte fra statslige midler. De grønne centre får også støtte fra statslige midler og fra kommunale midler, mens AG21 medarbejderne i sagens natur er finansieret via kommunerne.

Når det gælder den private finansiering, er det karakteristisk at det kun er de grønne guider og til dels naturvejlederne, der støttes med et større beløb fra privat side. Bag disse tal gemmer der sig imidlertid en medfinansiering eller underskudsgaranti for enkelte vejledere fra boligselskaber, selvejende fonde eller private sponsorer.

På udgiftssiden er lønninger den altdominerende post svingende fra cirka halvdelen til næsten hele budgettet. Administration og kontorhold udgør typisk 15-30% af budgettet, mens øvrige aktiviteter, herunder formidling har en varierende, men mindre plads i budgettet. I en række tilfælde skyldes dette at vejlederne får dækket udgifter til aktiviteter og formidling andre steder.

De samlede omkostninger og den statslige finansiering

Et samlet bud på de totale omkostninger og den statslige finansiering af de fem lokale vejlederordninger må nødvendigvis bygge på et skøn. Der foreligger ikke for alle fem ordninger en præcis oversigt over det totale antal årsværk, som vejlederne udfører, samt de tilknyttede udgifter. Det samme gør sig gældende med den tilhørende statslige finansiering via program- og projektmidler. Vi vil dog i det følgende søge at komme med at samlet bud.

Samlet oversigt over
variationen i
indtægter og udgifter

 

AG21

GG

NV

EM

GC

Indtægter:

 

 

 

 

 

Tilskud fra staten

0%

41-84%

0-100% (1)

73-95%

25-56%

Tilskud fra kommunen

100%

0-58%

0-100%

0-3%

3-66%

Tilskud fra private

0%

0-59%

0-30%

2-6%

0-8%

Andre indtægter

0%

0-22%

1-38%

2-24%

0-41

Udgifter:

 

 

 

 

 

Løn, inkl. pension m.v.

(2)

56-93%

67-80%

60-71

46-73%

Administration, kontor m.v.

(2)

5-23%

14-31%

17-25%

8-30%

Øvrige aktiviteter

(2)

0-36%

2-5%

7-18%

3-37%

Antal cases

20

15

3

5

5

  1. I de undersøgte cases var der kun op til 70% tilskud fra staten, men Naturvejledere, der er ansat af Skov- og Naturstyrelsen, får 100% i statslig finansiering.
  2. Det ikke har været muligt at fremskaffe de nødvendige oplysninger, da Agenda 21-medarbejderne er integreret i den samlede kommunale administration.

Det er vores vurdering, at der i alt er, hvad der svarer til 400-450 fuldtidsstillinger omkring de lokale vejledere. De samlede udgifter skønnes på den baggrund at være:

Samlede lønudgifter: 125-150 millioner kr.
Diverse udgifter 40- 45 millioner kr.
Udgifter til støtte-
funktioner m.v.: ca.10 millioner kr.
I alt 175 - 205 millioner kr.

Den samlede statslige finansiering skønnes til at udgøre mellem 75-80 millioner kr. årligt. Dette svarer til, at den statslige finansiering dækker ca. 40% af de samlede omkostninger.

4.5 Tværgående opsamling

Ser man på tværs af de fem ordninger kan man konstatere følgende:

Idé og målsætning

Om end de fem ordninger er tænkt uafhængigt af hinanden og er startet på forskellige tidspunkter, kan man i dag give dem alle en fælles reference omkring det begreb, vi kender som bæredygtig udvikling eller lokal agenda 21.

Alle ordningerne tager i en eller anden forstand udgangspunkt i den samme baggrund: nemlig ønsket om at fremme en mere afbalanceret holdning til omgangen med det givne naturgrundlag og miljøet. Bæredygtighedsbegrebet er en fællesnævner på tværs af ordningerne, og ordningerne må formentlig fremover definere sig selv yderligere i forhold til begrebet bæredygtig udvikling, således som dette eksempelvis netop er udlagt i regeringens nye nationale strategi.

De forskellige ordningers målsætninger afspejler det idégrundlag, som har været udgangspunktet. Målsætningerne spænder over et bredt felt fra en generel mobilisering af borgerne i det lokale miljøarbejde, over specifik teknisk rådgivning til bredt favnende naturformidling.

Geografisk udbredelse

Ordningerne har samlet en geografisk udbredelse, hvor størsteparten af landets kommuner har en repræsentant fra én eller flere vejlederordninger. I Københavnsområdet, hvor befolkningstætheden er stor, er der mange vejledere, mens der er få i det vestjyske.

LA21-koordinatorfunktionen dækker endnu ikke hele landet, men hullerne er få. Naturvejlederne, der antalsmæssigt har flest vejledere, har en stor koncentration i hovedstadsområdet på Fyn og i hele det østlige Jylland, mens det vestlige Jylland og også Vestsjælland er tyndere besat. De ca. 100 grønne guider er også forholdsvis godt spredt ud over landet, dog er der visse huller på Midtsjælland og i det jyske område.

De relativt få energi- og miljøkontorer og grønne centre har en spredt fordeling, hvor Østjylland og hovedstadsområdet tilsammen har ca. 2/3 af det samlede antal af disse kontorer.

Målgrupper

Ser man på målgrupperne, dækker de fem ordninger tilsammen et bredt udsnit af befolkningen.

Borgere generelt kommer ikke overraskende ind som en central målgruppe, men indfaldsvinklen er - emne- og metodemæssigt - forskellig, hvorved indsatsen når bredt ud. Også det institutionelle Danmark f.eks. i form af daginstitutioner og skoler udgør en meget stor målgruppe. Hertil kommer boligforeninger mv. og frivillige foreninger. Endelig udgør den kommunale tekniske forvaltning en vigtig målgruppe og / eller samarbejdspartner for mange vejledere. En sidste målgruppe er erhvervslivet, som i forskelligt omfang berøres af vejlederne.

Emner (fokusområder)

Også vejledernes primære emner dækker et meget bredt felt. Ressourceforbrug (el, vand, varme og materialer) og energibesparelser er eet af de emner, som ofte går igen på tværs, men herudover rummer den samlede liste af fokusområder centrale emner som:
Lokal forurening, affald, hjemmekompostering, giftfri haver og spildevand mv.
Vedvarende energi
Trafik og fysisk planlægning
Miljø og sundhed, økologisk mad
Livsstil og forbrug
Naturforvaltning, natursyn og friluftsliv
Helhedsoplevelse af miljø og natur, kulturhistoriske spor
Miljørigtigt byggeri og byøkologi

Aktiviteter (virkemidler)

Da vejlederne henvender sig til borgere og andre lokale aktører, står det formidlingsmæssige aspekt naturligvis centralt for alle ordninger. Samlet set besidder vejlederne en særlig handlingskompetence, der drejer sig om at motivere og igangsætte ændringer i målgruppernes holdninger og livsstil.

Dette er ikke nogen nem opgave, der findes ingen patentløsninger. Ofte beskrives miljøarbejdet som en stadig kamp for at undgå, at opnåede miljøforbedringer eet sted blot undermineres af nye vaner og livsstilsskift på andre områder. Vejlederne er som professionel gruppe én af de grupperinger i Danmark, som tilsammen har størst viden om, hvor skoen trykker og hvordan problemerne kan tackles lokalt, når emnet er bæredygtig udvikling. Der findes ingen samlet dokumentation af denne handlingsviden, og der er naturligvis hele tiden behov for en yderligere kvalificering af metoderne.

Vejlederne angiver på denne baggrund at de vigtigste aktiviteter og metoder er:
Oplysnings- og informationsaktivitet ude blandt folk
Undervisning, foredrag, temature, rundvisninger og events
Konkret rådgivning og vejledning om specifikke forhold
Demonstration "i 1:1" af miljørigtige løsninger og -anlæg
Igangsætning af konkrete udviklingsprojekter
Aktiviteter i naturen, guidede ture, etablering af støttepunkter for naturliv mv.
Fortælling, samtale, skriftlig formidling, tidsskrifter, internetsider
Etablering af netværk, erfa-grupper, grønne råd og borgerpaneler mv.

Samlet set kan man konkludere, at de fem ordninger de facto opretholder en rimelig god arbejdsdeling, at de når bredt ud til mange målgrupper, og at de arbejder med et bredt felt af emner og aktiviteter. Denne arbejdsdeling mellem ordningerne er dog ikke styret centralt, og der er geografiske huller. Set nede fra er der derfor vigtige emner og målgrupper, som lades i stikken.

Som gruppe har vejlederne nogle kompetencer og virkefelter som andre lokale aktører kun delvis kan dække. De kan tilmed rejse nogle problemstillinger og debatter, som ingen andre føler ansvar for at tage op lokalt. De udgør derfor et værdifuldt supplement til de øvrige aktører i lokalsamfundet i arbejdet for en mere bæredygtig fremtid.

Alligevel må man rejse spørgsmålet, om vejlederne når langt nok ud og kommer dybt nok ned i de problemer, de bearbejder. Denne diskussion tages op igen i afsnit 6.4.