Økonomisk konsekvensvurdering af ny luftvejledning

3. Den nye luftvejlednings betydning

Endvidere forventer Konsulenten, at den nye vejledning på sigt vil udløse en forstærket opmærksomhed omkring og dermed indsats mod luftforureningen i Danmark.

Dels er en række, for så vidt allerede gældende, regler, f.eks. om egenkontrol, blevet præciseret, og dels er der sat nye grænseværdier for emission af f.eks. NOx og tungmetaller fra energianlæg. Ganske vist gælder disse grænseværdier primært for nye anlæg, men alene det faktum, at der nu sættes grænseværdier, vil efter Konsulentens opfattelse medføre, at det vil være naturligt for tilsynsmyndighederne
at kræve de gældende egenkontrolprogrammer for bestående virksomheder ændret i overensstemmelse med de nye krav i vejledningen
ved revurdering af gældende godkendelser at sikre at revurderingen også omfatter "nye" stoffer og forbindelser.

Dette vil indebære dels
at der bliver et forstærket behov for emissionsmålinger og OML-beregninger. Udgifterne hertil er i Bilagsrapportens afsnit 7.2.8 anslået til 50 mio. kr. pr år. Heraf vil en del være "efterslæb", d.v.s. målinger og beregninger, som også kunne kræves eller være relevante ud fra den gældende vejledning
at der tilvejebringes et yderligere grundlag for vurdering af, om produktions- og forureningsbegrænsningsforholdene lever op til tidens standard, herunder til BAT-princippet. På sigt vil dette udløse påbud om en forbedret indsats. Et forsigtigt skøn vil ligge i størrelsesordenen 200-300 mio. kr. ekskl. moms. Driftsudgifterne i forbindelse med disse investeringer anslås til 20-50 mio. kr. pr. år, ekskl. moms, men incl. forrentning og afskrivning. De i kapitel 1 omtalte investeringer og driftsudgifter regnes at indgå heri