Økonomisk konsekvensvurdering af ny luftvejledning

1. Resume og konklusion

Miljøstyrelsen har ønsket at revidere Vejledning nr. 6 1990 om begrænsning af luftforurening fra virksomheder (Luftvejledningen), og et udkast til en ny vejledning blev sendt i høring d. 2000.10.25.

Udkastet indeholder en række skærpelser og nyskabelser i forhold til den gældende vejledning. Miljøstyrelsen har ønsket en vurdering af de dermed forbundne økonomiske konsekvenser for den danske industri og energisektor. Formålet med nærværende rapport er at søge at foretage en sådan vurdering.

I kapitel 2 sammenlignes udkastets opbygning med den gældende luftvejlednings. En væsentlig forskel er, at energianlæg nu har fået deres eget, særskilte kapitel. En anden er, at vejledningen ikke som den gældende indeholder B-værdier for samtlige de omhandlede stoffer. Disse værdier vil fremover blive publiceret separat.

I kapitel 3 søges vejledningens gyldighedsområde fastlagt. Det konstateres, at der, siden den gældende vejledning blev udstedt i 1990, er sket en væsentlig begrænsning heraf, i og med at der er udstedt en række bekendtgørelser, brancheorienteringer og andre vejledninger, som går forud for luftvejledningen. En komplet fortegnelser herover søges opstillet.

Et særligt forhold er fremkomsten fra og med år 2000 af de BAT Reference Documents (BREFs), der udfærdiges af the European IPPC Bureau i henhold til Rådets direktiv nr. 96/61/EF af 1996.09.24 om integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening (IPPC-direktivet). BAT = Best Available Techniques. Det konkluderes, at disse BREFs er at opfatte som vejledninger. Men Danmark er som medlem af EU forpligtet til at implementere dem ved miljøgodkendelse og revurdering af godkendelser af de omhandlede virksomheder.

Som påpeget til slut i kapitel 3 giver høringsudkastet ikke noget entydigt svar på, om de forskellige BREFs går forud for luftvejledningen eller omvendt. Dette emne diskuteres indgående i kapitel 4. Ultimo 2000 foreligger der 8 endelige BREFs, og yderligere et antal af de planlagte, i alt 32 dokumenter, er tilgængelige i forskellig grad af færdiggørelse. Dokumenterne foreligger på engelsk og er meget omfangsrige. Der bringes eksempler på indholdet, og det konstateres, at ganske mange danske virksomheder er eller vil blive omfattet; men også at dokumenterne ikke er specielt operationelle for den typiske danske miljøsagsbehandling. Det foreslås, at Miljøstyrelsen udstikker nogle mere præcise overordnede retningslinier om, hvorledes dokumenterne skal implementeres, f.eks. i form af en separat vejledning.

Ved en drøftelse i Følgegruppen besluttedes det at søge at konsekvensvurdere høringsudkastet, som det fremstår, uden hensyntagen til at en given emission evt. fremover vil være omfattet af et BREF.

Kapitel 4 indeholder tillige en vurdering af nogle undtagelsesbestemmelser (side 10 og 27-28) i den gældende vejledning og af betydningen af, at disse ikke genfindes i høringsudkastet.

Såfremt høringsudkastet til den nye luftvejledning antages at gå forud for de forskellige BREFs, kan der identificeres de i kapitel 5 angivne skærpelser i forhold til den gældende vejledning. Indholdet i dette kapitel er i bearbejdet form benyttet som bilag ved forespørgsel til en række, i rapportens kapitel 6 nærmere angive virksomheder og brancheorganisationer, om hvilke tekniske og økonomiske konsekvenser de ser af udkastet.

I kapitel 7 gennemgås de modtagne besvarelser. Disse er forholdsvis få, og et hovedtræk heraf er, at fleste af dem ikke lever op til det ønskede. Hovedparten af de svarende virksomheder/brancheorganisationer har påpeget, at høringsudkastet, hvis det ophøjes til ny luftvejledning, vil give dem problemer, men de har ikke angivet de økonomiske konsekvenser heraf. Den af Konsulenten valgte forespørgselsstrategi et således ikke blevet tilfredsstillet; måske fordi nogle af svarerne ikke har vurderet de nye krav som realistisk gennemførlige.

I konsekvens heraf kan Konsulenten formelt set ikke besvare den stillede opgave, men kun bidrage til at belyse – og evt., ved en ændring af visse krav og formuleringer, eliminere – nogle problemområder. Ud fra besvarelserne kan der især identificeres de i afsnit 7.4 angivne, særlige problemområder.

Disse drøftedes indgående i Følgegruppen i januar og februar 2001. Som konklusion herpå besluttede Miljøstyrelsen, at den ville udarbejde et nyt udkast til den nye luftvejledning, og at Konsulenten skulle afvente fremkomsten heraf, idet man da ønskede dette udkast konsekvensvurderet i stedet for høringsudkastet.

I det endelige udkast har Miljøstyrelsen stillet sig lydhør og imødekommende over for en række af høringssvarene. Som følge heraf adskiller det endelige udkast sig så væsentligt fra høringsudkastet, at Konsulenten har valgt at foretage den ønskede konsekvensvurdering i et særskilt dokument.

Uanset, at det pr. 2001.01.31 foreliggende udkast til nærværende rapport derved er blevet mindre aktuelt, har Konsulenten valgt at vedlægge det i en lettere bearbejdet form til den endelige rapport i forventning om, at i det mindste kapitlerne 3, 4 og 7 vil kunne have en generel interesse. Nærværende dokument er således et bilag, benævnt Bilagsrapporten, til Konsulentens endelige besvarelse af den stillede opgave.