påberåber sig, at moler og plastisk ler fra naturens hånd indeholder svovl, som ved
brændingen i selskabernes ovne omdannes til og derfor emitteres til luften som SO2.
Selskaberne beder derfor om, at deres hidtidige undtagelse fastholdes. Der menes
formodentlig undtagelsen for bl.a. molerovne og teglværksovne på side 10 i den gældende
luftvejledning.
Skamol angiver, at det vil koste en investering af størrelsesordenen 20 mio. kr., hvis
selskabets to tunnelovne skal forsynes med røggasafsvovling. Damolin anslår en
tilsvarende investering på 15 mio. kr.
Dansk Leca og Optiroc angiver ikke nogen investeringsudgift, men foreslår, at
referencetilstanden for emissioner fra de to fabrikker skal være det aktuelle O2-indhold
(15-16%). Dette kan f.eks. ske ved at tilføje "Leca-fabrikker" efter
"teglværker" i punkt 1 i boksen i høringsudkastets afsnit 3.1.1. Konsekvensen
af at ændre referencetilstanden til 16% O2 vil være, at
emissionskoncentrationerne bliver en faktor 2,2 lavere end ved 10% O2.
Kalk- og Teglværksforeningen anfører kort, at der også fra tegl- og kalkovne kan ske
emission af SO2 ud over bidraget fra selve brændslet.
Rockwool henviser til undtagelsesreglerne side 27-28 i den gældende vejledning, og
beder om, at disse bevares i den nye vejledning. Rockwool oplyser dog videre, at man har
"emissioner af SO2 fra kupolovnen, der langt overstiger en grænseværdi
på 400 mg pr. Nm3, selv når det teoretiske bidrag fra koks fratrækkes".
Konsulenten vurderer, at der med ordet "langt" tilkendegives, at også en
grænseværdi på 500 mg/m³ overskrides.
Rockwool peger på, at en del af SO2-emissionen skyldes, at man genbruger
forskellige spildmaterialer, som ellers vil blive deponeret, både fra sin egen produktion
og fra andre virksomheder.
Rockwool angiver, at det vil koste en investering på ca. 100 mio. kr., hvis selskabets
5 danske produktionslinier skal forsynes med skrubbere til rensning for SO2.
Rockwool nævner i øvrigt, at man betaler svovlafgift svarende til svovlindholdet i de
anvendte koks. Det bør afklares, om Rockwool og de øvrige nævnte virksomheder vil kunne
få godtgjort hele denne afgift, hvis de iværksætter røggasafsvovling i et omfang, der
modsvarer svovltilførslen med brændslet.
Aalborg Portland finder skærpelsen af SO2-emissionsgrænseværdien
uacceptabel, idet man for nylig har idriftsat en vådskrubber, der er "dimensioneret
for en udledning på 100 kg/h svarende til 430 mg/m³". Konsulenten vurderer dog, at
dette - om nødvendigt - må kunne klares ved en moderat justering af vådscrubberens
driftsbetingelser.
Skamol, Damolin og Rockwool peger på, at en evt. svovlrensning vil medføre dannelse
af nye, ikke genanvendelige restprodukter. Rockwool forventer tillige et
spildevandsproblem.
De nævnte undtagelser er nærmere diskuteret i denne rapports afsnit 4.3.1, og som det
vil fremgå, er det Konsulentens vurdering, at undtagelserne side 27-28 skal opfattes som
en tydeliggørelse/begrænsning af undtagelserne på side 10. Med mindre de pågældende
virksomheders emissionskoncentrationer (som hos Aalborg Portland) ligger mellem 400 og 500
mg/m³, ville det have været muligt allerede udfra den gældende vejledning at kræve
emissionen begrænset.
Cheminova oplyser, at skærpelsen af emissionsgrænsen for SO2
nødvendiggør en investering i yderligere SO2-begrænsende udstyr på
fabrikkens Claus-anlæg på 3-4 mio. kr. og en driftsudgift på ca. 2 mio. kr. pr. år. I
Claus-anlægget sker der en ufuldstændig forbrænding af svovlbrinte, H2S.
Herved genvindes 96-97% af den tilledte mængde svovl som frit svovl til genbrug i
produktionen. Den resterende mængde udledes som SO2. Konsulenten vurderer, at
såfremt den omhandlede svovlmængde ikke stammer fra et brændsel, vil den forstærkede
rensning ikke kunne udløse en godtgørelse af svovlafgift.
Disse forhold vedr. SO2-emission er af ikke uvæsentlig økonomisk
betydning. Emnet diskuteres yderligere i afsnit 8.4.
For Skamols vedkommende vil den foreslåede skærpelse af emissionsgrænseværdien for
Støv i øvrigt medføre en halvering af emissionen fra 20 til 10 mg/m³. Den herfor
nødvendige investering anslås til 5 mio. kr.
Damolin anslår en investering på knap 10 mio. kr.
Kalk- og Teglværksforeningen ser mange lighedspunkter mellem medlemsvirksomhederne og
cementindustrien. Indføres der en grænseværdi på 10 mg/m³, vil en række bestående
elektrofiltre skulle udskiftes med posefiltre. Denne løsning vil dog ikke kunne anvendes
i flere teglværker. Foreningen bringer ikke noget skøn over de forventede investeringer,
men foreslår i stedet, at der skal gælde en grænseværdi på mellem 50 og 100 mg/m³
for branchens virksomheder.
Dansk Leca og Optiroc, Ølst foreslår, at også disse to virksomheder sidestilles med
nye cementovne efter våd eller semivådproces. Dette begrundes med, at man anvender
elektrofiltre, "at røggassernes dugpunkt er 62-63 oC, og at røggassernes
temperatur svinger mellem 120-350 oC". Konsulenten vurderer, at der hermed
menes, at de to virksomheder ikke anser det for muligt at anvende posefiltre, og at de
mener at burde være omfattet af høringsudkastets afsnit 3.2.6.4.1 Vådt støv.
Det Danske Stålvalseværk angiver at skulle investere 48 mio. kr. i forbindelse med
ændring af i alt 27 afkast. Det nævnes ikke direkte, at disse investeringer vedrører
støv. Konsulenten vurderer imidlertid, at de nævnte investeringer ikke udspringer af
udkastet til en ny luftvejledning.
Rockwool angiver, at selskabets filterleverandør ikke kan garantere en støvemission
på < 20 mg/m³ ved den filterstørrelse og -areal, der haves i dag. Skærpelsen kan
derfor medføre investeringer i nye filtre på 5 kupolovnslinier på 6-8 mio. kr. pr.
filter. Rockwool foreslår, at den nugældende grænseværdi på 20-40 mg/m³ fastholdes.
Royal Scandinavia Holmegaard anslår, at skærpelsen af grænseværdien ved en
massetrøm mellem 0,5 og 5 kg/h fra 75 til 50 mg/m³ fordrer, at der installeres et
elektrofilter til en pris på 2 mio. kr.
Aalborg Portland oplyser, at skærpelsen kan "betyde yderligere skærpelse af
kravene for 1 køler og 11 [cement-]møller".
Saint-Gobain Isover har pr. telefon oplyst, at vejledningen udløser et behov for en
investering på 40 mio. kr. til et nyt elektrofilter. På grund af røggassens store
vanddampindhold kan et posefilter ikke anvendes. Virksomheden anser sig imidlertid for
omfattet af det gældende BAT reference document om glasfremstilling, hvorfor
luftvejledningen ikke skønnes at være relevant.
Asfaltindustrien angiver, at skærpelsen af støvemissionsgrænseværdien til 30 mg/m³
tør røggas ved 10% ilt i praksis kræver, at den foreliggende, våde røggasmængde, som
typisk indeholder 17% ilt [svarende til det i høringsudkastet angivne luftoverskudstal
på 5,5], skal renses til 10 mg/m³. Dette nødvendiggør, at ca. halvdelen af de 47
anlæg, der ejes af Asfaltindustriens medlemmer, vil skulle have nye posefiltre. Udgiften
hertil anslås til 50 mio. kr.
I høringssvaret til Miljøstyrelsen foreslår Asfaltindustrien, at det foreslåede
krav til støvemissioner ændres til 50 mg/m³ ved 10% O2 svarende til 18
mg/m³ tør luft ved et luftoverskud på 5,5 gældende for asfaltfabrikker.
NKT Cables oplyser, at man har iværksat dioxinmålinger på en af selskabets
kabelskrotvirksomheder. Hvis den skærpede grænseværdi viser sig at være et problem,
bliver virksomheden antagelig lukket.
Rockwool oplyser, at man har målt en dioxin-emission på 0,95 ng I-TEQ pr. m³. En
skærpelse til 0,2 ng/m³ vil derfor medføre, at der skal indføres "rensning (som
eks. en efterbrænder)". Rockwool spørger dog, om den foreslåede nye
emissionsgrænseværdi skal gælde for stenuldsfabrikker, når emnet ikke er behandlet i
det for denne type virksomheder gældende BAT reference document.
Rockwool har allerede installeret en efterbrænder på 1 kupolovn og kan også have
behov for at installere efterbrændere på de 4 andre kupolovnslinier af hensyn til benzen
og acetaldehyd. Disse emissioner angives at skyldes anvendelsen af cement- og
lerbriketter. Selskabet synes at referere til Tabel 1 i såvel den gældende som den nye
luftvejledning. Denne tabel, som i høringsudkastet findes i afsnit 3.2.3.3, indeholder en
skærpelse, men da begge stoffer er brændbare, er de efter Konsulentens opfattelse
omfattet af høringsudkastets afsnit 3.2.3.2. Dette indeholder ingen skærpelse. Den
angivne investering, 4 x 20-25 mio. kr., vil således også kunne udløses ud fra den
gældende vejledning.
Det er Konsulentens vurdering, at disse efterbrændere samtidig vil nedbringe
emissionen af dioxiner til under høringsudkastets grænseværdi. I betragtning af den
betydelige opmærksomhed, der i de senere år har rådet med hensyn til dioxin-emissioner,
vurderes det, at installation af efterbrændere af hensyn til dioxin ville have kunnet
kræves, også selv om der ikke skulle blive udsendt en ny luftvejledning med mere
præcise bestemmelser herom.
Rockwool peger endvidere på, at tilføjelsen i høringsudkastets afsnit 3.2.6:
"Hvis der fra et afkast
", repræsenterer en skærpelse for selskabet, idet
man har samtidig emission af hydrogenfluorid og hydrogensulfid. Der angives
ikke nogen særskilt økonomisk konsekvens heraf. Konsulenten vurderer, at de to stoffer
vil kunne renses bort ved etablering af de tidligere omtalte skrubbere og efterbrændere.
Se dog også afsnit 8.5.
Dansk Textil & Beklædning "undrer sig over, at reglerne for formaldehyd
skal skærpes for tekstilvirksomheder, medens mineraluldsfabrikker, træ- og
møbelfabrikker og glasuldsfabrikker får lempeligere krav".
Løvens Kemiske Fabrik og Lægemiddelindustriforeningen påpeger, at
emissionsgrænseværdien for dichlormethan, 2,5 mg/m³ (jfr. høringudkastets tabel
1) er strengere end VOC-direktivets grænseværdi, 20 mg/m³. "Det er (derfor) ikke
hensigtsmæssigt, at den danske luftvejledning stiller strengere krav, end dette direktiv
lægger op til. Det vil stille danske virksomheder langt ringere i konkurrence med øvrige
tilsvarende virksomheder i EU".
Hertil kan bemærkes, at såfremt VOC-direktivet gennemføres, herunder specielt
Artikel 5 stk. 8), uden at grænseværdierne skærpes, vil den danske bekendtgørelse gå
forud for luftvejledningen, jfr. bemærkning herom i høringsudkastets afsnit 2.2.1.
Cheminova angiver, at man - for at kunne overholde den nye emissionsgrænse for lugt
fra termiske og katalytiske oxidationsanlæg til destruktion af gasformige, organiske
forbindelser på 2000 LE/m³ - vil skulle investere 5-10 mio. kr. til dublering af de
eksisterende rensningsforanstaltninger. Alternativt foreslås grænseværdien forhøjet
til 30.000 LE/m³.
Foreningen for Danmarks Fiskemel- og Fiskeolieindustri påpeger, at den foreslåede
grænseværdi heller ikke kan overholdes af fiskemelsindustrien, idet der typisk måles
5.000-20.000 LE/m³ efter branchens termiske forbrændingsanlæg. Det store indhold af
nitrogenforbindelser i afsugningsluften indebærer, at de termiske forbrændingsanlæg
heller ikke kan overholde den foreslåede, nye grænseværdi for NOx fra
sådanne oxidationsanlæg. Foreningen noterer, at der er en ny lugtvejledning på vej, og
finder det derfor "mest hensigtsmæssigt at håndtere lugtproblemstillinger samlet i
en lugtvejledning".
Også Amtsrådsforeningen, Århus Amt, dk- TEKNIK og Landbrugsraadet finder
høringsudkastets grænseværdi for lugt efter termiske oxidationsanlæg meget lav.
Landbrugsraadet peger tillige på, at NOx-grænseværdien ikke altid kan
overholdes.
Statoil vender sig mod bestemmelsen i høringsudkastets afsnit 7.1.2.1 stk. 3 om at
tanke for produkter med et damptryk, der er mindre end 1,3 kPa, skal være forsynet med en
trykvakuumventil. Som bestemmelsen er formuleret omfatter den alt fra petroleum og jetfuel
til heavy fuel oil, bitumen og smøreolier, og vil for Statoils raffinaderi kunne udløse
investeringer af størrelsesordenen 2-5 mio. kr.
Oliebranchens Fællesrepræsentation (OFR) er af samme opfattelse, men fremhæver
tillige, at langt de fleste tanke er dimensioneret til trykløs anvendelse. Montage af
tryk/vakuumventiler vil kræve, at disse tanke samtidig må forstærkes i tag og svøb.
OFR efterlyser en angivelse af den temperatur, ved hvilken de 1,3 kPa gælder.
Miljøstyrelsen har under udarbejdelsen af nærværende rapport angivet, at det nævnte
tryk gælder ved opbevaringstemperaturen.
Asfaltindustrien føler sig ramt af ordene "meget lugtende stoffer" i
høringsudkastes afsnit 7.1.1. Der peges på en nærmere angivet løsning, som pr.
asfaltfabrik skønnes at koste 350.000 kr., heraf for en tryvakuumventil 50.000 kr. For
den samlede medlemskreds anslås investeringen til 28 mio. kr. I høringssvaret til
Miljøstyrelsen foreslår Asfaltindustrien, at Kapitel 7 begrænses til alene at omfatte
"større tanke med et volumen på f.eks. 500 m³".
Flere af svarene angiver, at høringsudkastets krav med hensyn til egenkontrol
medfører forøgede investerings- og driftsudgifter.
Som allerede omtalt i denne rapports kapitel 2, er Konsulenten i det store og hele
uenig i disse betragtninger, idet den nævnte egenkontrol allerede kan kræves udfra den
gældende vejlednings bestemmelser.
Dette gælder således nogle bemærkninger fremført af Statoil og OFR om forøgede
udgifter til AMS-måleudstyr for NOx, idet reglerne herom er uændrede.
Dog er det naturligvis klart, at i det omfang vejledningen introducerer nye
grænseværdier (f.eks. PAH) eller udvider gyldighedsområdet for allerede gældende
(f.eks. dioxin og de mange nye grænseværdier for energianlæg) forøges behovet for
præstationskontrol. Endvidere kan behovet for OML-beregninger blive forøget.
Sådanne præstationskontrolmålinger angives af Foreningen af danske
overfladebehandlingsvirksomheder til 15.-18.000 kr. pr. stk. for første og 6.-8.000 kr.
pr. stk. for efterfølgende afkast. Danske Energiselskabers Forening oplyser, at
kontrolmålinger vedr. tungmetaller koster ca. 20.000 kr. pr. kedel.
Aarhus Oliefabrik, NKT, Foreningen af danske overfladebehandlingsvirksomheder og Danske
Energiselskabers Forening peger på, at mange emissioner med fordel kan fastlægges ved
beregninger. Konsulenten vurderer, at dette fortsat vil kunne være muligt, såfremt dette
konkret kan begrundes, uanset at høringsudkastet kan siges at begrænse denne adgang i
forhold til den gældende vejledning.
Grovvarebranchens miljøarbejdsgruppe nævner, at der i branchen "er ca. 75 ens
virksomheder, der anvender ens maskinudrustning og hermed vil emissioner af "støv i
øvrigt" være meget ens, så her bør der være mulighed for en lempelse, hvis det
udstyr der anvendes tidligere er dokumenteret ved målinger blot på en anden
adresse".
Det er ikke muligt at sige noget konkret om, hvor store ekstrabeløb til målinger og
OML-beregninger, der udløses af høringsudkastet, hvis det ophøjes til ny
luftvejledning, således som det nu foreligger. Konsulenten vurderer dog, at beløbet er
af størrelsesordenen 50 mio. kr. pr. år. Heraf vil en del være "efterslæb",
d.v.s. målinger og beregninger, som også kunne kræves eller være relevante ud fra den
gældende vejledning.
Nogle få af svarene finder, at det er for tidligt at revidere luftvejledningen på
nuværende tidspunkt.
Kalk- og Teglværksforeningen anbefaler, at man afventer fremkomsten af BAT-dokumentet
for teglindustrien. Aalborg Portland finder "helt overordnet, at en ny luftvejledning
er overflødig for de industrier, der er eller inden for kort tid vil blive omfattet af et
EU BAT reference dokument. En ny luftvejledning skal derfor koordineres
hermed
".
Københavns Kommune savner "noget mere konkret om BAT-princippet og renere
teknologi i vejledningen". Amtsrådsforeningen finder vejledningens anvendelse af
begrebet BAT-noter misvisende og efterlyser i vejledningen "en beskrivelse af,
hvordan tilsynsmyndighederne skal bruge BAT-noterne
".
Foreningen af danske overfladebehandlingsvirksomheder finder "det meget forkert,
at VOC Direktivet ikke bliver behandlet inden eller senest samtidigt med nærværende
vejledning".
Odense Staalskibsværft anmoder Miljøstyrelsen "om at udskyde indførelsen af
ovennævnte grænseværdier, indtil nødvendige målinger og tilhørende økonomiske
vurderinger er gennemført".
Omvendt hilser bl.a. Danske Fjernvarmeværkers Forening, Oliebranchens
Fællesrepræsentation, Københavns Kommune, Amtsrådsforeningen, DAVID og Århus Amt en
ny luftvejledning velkommen.
Trevira Neckelmann beklager, at nomogrammetoden til beregning af skorstenshøjde
udgår, og efterlyser et simpelt PC-program til erstatning, f.eks. via internettet.
Det Danske Stålvalseværk fremfører i selskabets høringssvar til Miljøstyrelsen en
række vanskeligheder ved at fastlægge kildestyrken til brug ved OML-beregninger for
store virksomheder med mange afkast. Løvens Kemiske Fabrik og
Lægemiddelindustriforeningen er inde på noget af det samme.
Bl.a. DONG/DGC, Danske Fjernvarmeværkers Forening (DFF), Danske Energiselskabers
Forening (DEF), Videncenter for Halm- og Flisfyring, William Hansen & Co. A/S,
Landbrugsraadet og Foreningen for Danmarks Fiskemel- og Fiskeolieindustri (FDFFI) har
udførligt kommenteret høringsudkastets kapitel 6 omhandlende energianlæg.
I det følgende bringes nogle hovedpunkter fra disse kommentarer.
Landbrugsraadet påpeger, at kapitel 6 generelt har meget væsentlig betydning for de
godt 700 væksthusgartnerier i Danmark samt for Dansk Landbrugs Grovvareselskab. For
sidstnævnte angives et investeringsbehov på 4-5 mio. kr. samt en forøgelse af de
årlige udgifter til energiindkøb på ca. 3 mio. kr. "For at imødegå dette bør
grænseværdien for NOx fra fuelolie og kulfyrede anlæg fastsættes på et
realistisk niveau, der er teknisk opnåeligt". Det foreslås tillige, at
høringsudkastets "effektgrænse på 5 MW for fuelolie og kulfyrede anlæg (bør
derfor) reduceres væsentligt".
Både DGC og DFF beskæftiger sig med disse anlæg. Med henvisning til den ændrede
formulering af afsnit 6.1 i høringsudkastet (se denne rapports afsnit 4.4.3) konstaterer
de, at det fremover vil være muligt at stille emissionskrav med hensyn til formaldehyd,
acetaldehyd og olieaerosoler fra gasmotoranlæg. Disse krav nødvendiggør i givet fald,
at anlæggene forsynes med termiske, eller evt. katalytiske oxidationsanlæg, hvis disse
videreudvikles.
DFF anfører, at et oxidationsanlæg til et gasmotoranlæg med en elproduktion på 6 MW
vil koste ca. 7 mio. kr., og DGC anslår, at kravene vil udløse et samlet behov for på
de dansk kraftvarmeværker med gasmotorer at investere 450 mio. kr., hvis en katalytisk
løsning er mulig, op til 1350 mio. kr. for termiske oxidationsanlæg.
De nye grænseværdier indebærer også forøgede udgifter til AMS, stikprøvekontrol
eller præstationsmålinger. DGC anslår dette til at koste ca. 25 mio. kr. pr. år.
DGC vurderer, at de nye krav til NOx medfører, at næsten alle eksisterende
anlæg skal skifte til lav NOx brændere. Dette vil indebære udgifter til
skift af brænderhoveder i varmeværker og industrien på 30-55 mio. kr. Det bemærkes, at
"ved konvertering til lav NOx brændere falder ydelsen 10-15%. Dette kan
medføre, at det af kapacitetsmæssige årsager er nødvendigt at udskifte hele kedel- og
brændersystemet. Det er ikke muligt at vurdere omfanget og dermed omkostningerne heraf
på det nuværende datagrundlag."
Krav om præstationskontrol for NOx og CO anslås at indebære årlige
udgifter på ca. 3,5 mio. kr.
FDFFI finder, at der ikke er fremlagt en tilstrækkelig dokumentation af, at de nye
emissionsgrænseværdier kan overholdes.
DFF foreslår, at NOx-emissionsgrænseværdien for eksisterende anlæg i
størrelsesintervallet 120 kW-5 MW sættes til 400 mg/m3. Grovvarebranchens
miljøgruppe foreslår en grænseværdi på 150 mg/m³.
DFF finder at let fuelolie fortsat bør kunne anvendes i anlæg ned til 1 MW.
Grovvarebranchens miljøgruppe foreslår mere generelt, at grænsen ændres til [d.v.s.
fastholdes på] 1 MW.
DEF betragter den foreslåede emissionsgrænseværdi for NOx på 200 mg/m³
for anlæg i størrelsesordenen 5-50 MW som meget restriktiv, specielt for eksisterende
anlæg. Dette vil for en kedel i ELSAMs område udløse en investering på 25 mio. kr. til
et SCR-anlæg.
FDFFI savner dokumentation for, at en grænseværdi på 200 mg/m³ er i
overensstemmelse med den teknologi, der er til rådighed. Fra brænderleverandører er det
oplyst, at NOx-kravet ikke kan honoreres med lav NOx brændere
alene, men at der også må stilles krav med hensyn til kedlens fyrrumsbelastning, oliens
kvalitet samt evt. til luftens temperatur.
Grovvarebranchens miljøgruppe foreslår en NOx-grænseværdi på 550
mg/m³.
Oliebranchens Fællesrepræsentation har i e-mail af 2001.02.20 til Konsulenten
meddelt, at "typiske indhold af de omhandlede tungmetaller - også Hg - ligger pænt
inden for de [af Konsulenten, se Bilag 2] nævnte grænseværdier. Det må herefter
antages for temmelig sikkert at Luftvejledningens bestemmelser om tungmetaller ikke kommer
til at byde på problemer for dansk produceret fuelolie". Konsulenten har på basis
heraf anbefalet Miljøstyrelsen at slette tungmetalgrænserne for fuelolie.
FDFFI savner ligeledes dokumentation for, at en NOx-grænseværdi på 200
mg/m³ er i overensstemmelse med den teknologi, der er til rådighed ved kulfyring.
Som for fuelolie foreslår Grovvarebranchens miljøgruppe, at kul bør kunne anvendes i
anlæg ned 1 MW.
DFF foreslår, at dette afsnit udgår af vejledningen.
DFF foreslår, at emissionsgrænseværdien for NOx hæves til 400 mg/m³.
Det foreslås, at anlæg > 5 MW ikke blot "bør", men ligefrem
"skal" være forsynet med iltstyring. Anlæg i størrelsesområdet 1-5 MW
"bør" ligeledes være forsynet med sådant udstyr. Til gengæld findes kravet
om kontinuerlig støvmåling ikke at være teknisk/økonomisk gennemførligt på anlæg
med våd røggasrensning.
DEF oplyser, at en NOx-grænseværdi på 300 mg/m³ ikke vil kunne
overholdes i alle driftssituationer, og DFF foreslår grænseværdien hævet til 400
mg/m³.
DFF foreslår som for træfyring, at anlæg i intervallet 1-5 MW "bør", og
at anlæg > 5 MW "skal" være forsynet med iltstyring. Nye anlæg > 5 MW
bør forsynes med AMS for CO. Til gengæld findes kravet om kontinuerlig støvmåling at
"være langt over målet", og det vil kunne hæmme "udviklingen af bedre
røggasrensningsmetoder for halmfyr, hvor de sure emissioner, som HCl og SO2,
samt PAH tilbageholdes i røgvaskere".
DEF savner regler for, hvordan emissionsgrænseværdier skal beregnes ved samtidig brug
af flere brændsler i samme anlæg (kedel), f.eks. kul og halm i samme anlæg.
DEF slår endvidere til lyd for, at der anvendes samme referencetilstand i
luftvejledningen som i bekendtgørelsen om store fyringsanlæg [d.v.s. 3% O2
ved gasformigt og flydende brændsel, 6% O2 ved fast brændsel]. DGC påpeger i
sit høringssvar til Miljøstyrelsen om valget af 10% O2 som referencetilstand,
at "ingen anlæg opererer ved så højt et luftoverskud. Det ville være mere
relevant at knytte emissionsgrænsen til 0% O2 eller til den indfyrede
energimængde (mg/MJ)".
Den foranstående gennemgang af de indkomne svar har godtgjort, at