De i kapitel 7 refererede besvarelser er blevet drøftet indgående i projektets
følgegruppe. Som resultat heraf kan nævnes.
Som det vil være fremgået har flere af de svarende virksomheder udtrykt tvivl om,
hvor vidt de overhovedet er omfattet af luftvejledningen, idet de samtidig er omfattet af
et BREF.
Miljøstyrelsen har som bemærkning hertil meddelt, at man rede til at ændre
bemærkningen side 18 i høringsudkastet om forholdet mellem BAT-noter (BREFs) og
luftvejledningen, således at de forskellige BREFs i princippet går forud for
vejledningen. Men styrelsen kan ikke leve med, at visse BREFs angiver BAT emission levels,
der er lempeligere end de grænseværdier, vi har benyttet i Danmark i mange år.
Hvis en given aktivitet og/eller et givet stof ikke er omtalt i det relevante BREF
gælder luftvejledningens grænseværdier.
Endvidere er det Miljøstyrelsens ønske at opretholde den meget stramme regulering,
der gælder i Danmark for anvendelse og emission af stoffer tilhørende luftvejledningens
hovedgruppe 1.
De forskellige BREFs tænkes derfor oversat/bearbejdet og udsendt, evt. i form af
brancheorienteringer. Implementeringen heraf kan muligvis også have økonomiske
konsekvenser, men disse kommer udefra og vil også ramme de berørte danske virksomheders
konkurrenter inden for EU samt i bl.a. Norge.
Det er besluttet at optage leca-fabrikker, molerværker og asfaltfabrikker under punkt
1 i boksen i høringsudkastets afsnit 3.1.1, således at referencetilstanden som for
teglværker skal være det aktuelle iltindhold, dog ikke højere end 18% O2.
Som følge af de mange indvendinger mod de foreslåede skærpelser af
emissionsgrænseværdierne for "Støv i øvrigt" har Miljøstyrelsen besluttet
at opretholde de hidtidige grænseværdier for bestående anlæg, således at
høringsudkastets grænseværdier alene skal gælde for nye anlæg. Endvidere indføres
der nye, tilpassede emissionsgrænseværdier for anlæg, hvor der af produktionstekniske
grunde kun kan anvendes elektrofiltre.
For nye asfaltfabrikker skal gælde en emissionsgrænseværdi på 10 mg/m³ og en for
bestående en værdi på 20 mg/m³ ved den netop nævnte referencetilstand. Omregnet til
10% ilt svarer værdierne til henholdsvis 27,5 og 55 mg/m³. De er således i
overensstemmelse med Asfaltindustriens forslag (se afsnit 7.2.5).
Samlet indebærer disse ændringer, at den nye luftvejledning ikke vil udløse nye
investeringer til udskillelse af støv i øvrigt i forhold til dem, der udspringer eller
kunne være udsprunget af den gældende luftvejledning.
Følgende virksomheder har besvaret Konsulentens henvendelse og/eller afgivet et
høringssvar til Miljøstyrelsen: Rockwool, Skamol, Damolin, Kalk- og
Teglværksforeningen, Dansk Leca, Optiroc og Aalborg Portland.
Disse er alle enten direkte eller ved en analogibetragtning omfattet af den hidtidige
undtagelse på side 10 i den gældende vejledning, og for Skamol, Damolin, Dansk Leca,
Optiroc, Ølst og Rockwools vedkommende synes den uddybende bemærkning på side 28 om
skelnen mellem brændslets og råmaterialernes bidrag ikke at være taget i anvendelse.
Også tegl- og kalkværker kan have en SO2-emission stammende fra
råmaterialerne, men der er ikke givet nærmere oplysninger herom.
Cementfabrikker og kalkværker samt stenuldsfabrikker er allerede omfattet af to af de
indtil nu foreliggende BAT reference dokumenter. Aalborg Portland ligger en anelse over
såvel luftvejledningens grænseværdi som den øvre intervalgrænse i BREFet.
Som omtalt i afsnit 4.2.5 opstiller dokumentet vedr. glasindustri, inkl.
stenuldsfabrikation, 2 sæt BAT emission level, ét i tilfælde af, at der lægges størst
vægt på at begrænse SO2-emissionen, og et andet hvis det prioriteres at
begrænse affaldsdannelsen. Miljøstyrelsen har i forbindelse med udarbejdelsen af
nærværende rapport oplyst, at den ikke forventer, at der skal etableres
røggasafsvovling på de omhandlede virksomheder, herunder på Rockwools fabrikker i
Danmark.
Teglværkerne og måske også moler- og lecaværkerne vil blive omfattet af det
kommende BREF-dokument Ceramics.
Det er besluttet at fjerne andet afsnit i høringsudkastets afsnit 3.2.6, således at
emissionskoncentrationerne af HF og H2S ikke skal adderes ved fastsættelsen af
en emissionsgrænseværdi.
DONG/DGC's høringssvar har under udarbejdelsen af denne rapport medført, at
Miljøstyrelsen har besluttet, at emissionsgrænseværdien alene skal gælde for nye
gasmotorer. Kravet vil på sigt også blive gjort gældende over for bestående anlæg,
men dette vil i givet fald ske ved en ændring af den gældende bekendtgørelse nr.
720 af 1998.10.05 om begrænsning af emission af nitrogenoxider, uforbrændte
carbonhydrider og carbonmonoxid fra gasmotorer og gasturbiner.
Herved udgår den ønskede skærpelse for bestående anlæg af luftvejledningen, som
således ikke får nogen økonomiske konsekvenser for disse anlæg.
Som det fremgår af afsnit 7.3. er der rejst en del indvendinger mod de foreslåede NOx-emissionsgrænseværdier
fra fyringsanlæg, og det er for de gasfyrede anlægs vedkommende påvist, at de nye
grænseværdier kan have ganske store økonomiske konsekvenser.
Som følge heraf besluttede Miljøstyrelsen at indhente en udtalelse fra sit
referencelaboratorium, dk-TEKNIK.
Det er besluttet at ordet "forbindelser" i overskriften til høringsudkastets
kapitel 10 ændres til opløsningsmildler. Herved undgås, at kapitlet får betydning for
Cheminova og fiskemelsindustrien.
Som det fremgår, er det langtfra alle de adspurgte virksomheder og
brancheorganisationer, der har besvaret RAMBØLLs henvendelse.
Derimod må det vurderes, at de til Miljøstyrelsen afgivne høringssvar giver et godt
billede af, hvor skærpelserne rammer og kan give tekniske og økonomiske konsekvenser. Da
kredsen af virksomheder og brancheorganisationer i de to forespørgsler i grove træk er
den samme, anser Konsulenten det for berettiget at antage, at de manglende svar kan tolkes
derhen, at vejledningsudkastet enten ikke vil få økonomiske konsekvenser for de
pågældende eller kun vil få det i mindre omfang. Følgegruppen har tiltrådt dette
standpunkt. Det er derfor besluttet ikke at rykke for yderligere svar.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|