Økonomisk konsekvensvurdering af ny luftvejledning

8. Drøftelser i Følgegruppen

8.1 Forholdet mellem BAT Reference Documents og Luftvejledningen
8.2 Referencetilstande
8.3 Støv i øvrigt
8.4 SO2 fra virksomheder, hvori forbrænding indgår i produktionsprocesserne
8.5 Samtidig emission af HF og H2S
8.6 Formaldehyd m.fl. fra gasmotorer
8.7 NOx fra fyringsanlæg
8.8 Lugt fra oxidationsanlæg
8.9 Manglende svar
 

De i kapitel 7 refererede besvarelser er blevet drøftet indgående i projektets følgegruppe. Som resultat heraf kan nævnes.

8.1 Forholdet mellem BAT Reference Documents og Luftvejledningen

Som det vil være fremgået har flere af de svarende virksomheder udtrykt tvivl om, hvor vidt de overhovedet er omfattet af luftvejledningen, idet de samtidig er omfattet af et BREF.

Miljøstyrelsen har som bemærkning hertil meddelt, at man rede til at ændre bemærkningen side 18 i høringsudkastet om forholdet mellem BAT-noter (BREFs) og luftvejledningen, således at de forskellige BREFs i princippet går forud for vejledningen. Men styrelsen kan ikke leve med, at visse BREFs angiver BAT emission levels, der er lempeligere end de grænseværdier, vi har benyttet i Danmark i mange år.

Hvis en given aktivitet og/eller et givet stof ikke er omtalt i det relevante BREF gælder luftvejledningens grænseværdier.

Endvidere er det Miljøstyrelsens ønske at opretholde den meget stramme regulering, der gælder i Danmark for anvendelse og emission af stoffer tilhørende luftvejledningens hovedgruppe 1.

De forskellige BREFs tænkes derfor oversat/bearbejdet og udsendt, evt. i form af brancheorienteringer. Implementeringen heraf kan muligvis også have økonomiske konsekvenser, men disse kommer udefra og vil også ramme de berørte danske virksomheders konkurrenter inden for EU samt i bl.a. Norge.

8.2 Referencetilstande

Det er besluttet at optage leca-fabrikker, molerværker og asfaltfabrikker under punkt 1 i boksen i høringsudkastets afsnit 3.1.1, således at referencetilstanden som for teglværker skal være det aktuelle iltindhold, dog ikke højere end 18% O2.

8.3 Støv i øvrigt

Som følge af de mange indvendinger mod de foreslåede skærpelser af emissionsgrænseværdierne for "Støv i øvrigt" har Miljøstyrelsen besluttet at opretholde de hidtidige grænseværdier for bestående anlæg, således at høringsudkastets grænseværdier alene skal gælde for nye anlæg. Endvidere indføres der nye, tilpassede emissionsgrænseværdier for anlæg, hvor der af produktionstekniske grunde kun kan anvendes elektrofiltre.

For nye asfaltfabrikker skal gælde en emissionsgrænseværdi på 10 mg/m³ og en for bestående en værdi på 20 mg/m³ ved den netop nævnte referencetilstand. Omregnet til 10% ilt svarer værdierne til henholdsvis 27,5 og 55 mg/m³. De er således i overensstemmelse med Asfaltindustriens forslag (se afsnit 7.2.5).

Samlet indebærer disse ændringer, at den nye luftvejledning ikke vil udløse nye investeringer til udskillelse af støv i øvrigt i forhold til dem, der udspringer eller kunne være udsprunget af den gældende luftvejledning.

8.4 SO2 fra virksomheder, hvori forbrænding indgår i produktionsprocesserne

Følgende virksomheder har besvaret Konsulentens henvendelse og/eller afgivet et høringssvar til Miljøstyrelsen: Rockwool, Skamol, Damolin, Kalk- og Teglværksforeningen, Dansk Leca, Optiroc og Aalborg Portland.

Disse er alle enten direkte eller ved en analogibetragtning omfattet af den hidtidige undtagelse på side 10 i den gældende vejledning, og for Skamol, Damolin, Dansk Leca, Optiroc, Ølst og Rockwools vedkommende synes den uddybende bemærkning på side 28 om skelnen mellem brændslets og råmaterialernes bidrag ikke at være taget i anvendelse.

Også tegl- og kalkværker kan have en SO2-emission stammende fra råmaterialerne, men der er ikke givet nærmere oplysninger herom.

Cementfabrikker og kalkværker samt stenuldsfabrikker er allerede omfattet af to af de indtil nu foreliggende BAT reference dokumenter. Aalborg Portland ligger en anelse over såvel luftvejledningens grænseværdi som den øvre intervalgrænse i BREFet.

Som omtalt i afsnit 4.2.5 opstiller dokumentet vedr. glasindustri, inkl. stenuldsfabrikation, 2 sæt BAT emission level, ét i tilfælde af, at der lægges størst vægt på at begrænse SO2-emissionen, og et andet hvis det prioriteres at begrænse affaldsdannelsen. Miljøstyrelsen har i forbindelse med udarbejdelsen af nærværende rapport oplyst, at den ikke forventer, at der skal etableres røggasafsvovling på de omhandlede virksomheder, herunder på Rockwools fabrikker i Danmark.

Teglværkerne og måske også moler- og lecaværkerne vil blive omfattet af det kommende BREF-dokument Ceramics.

8.5 Samtidig emission af HF og H2S

Det er besluttet at fjerne andet afsnit i høringsudkastets afsnit 3.2.6, således at emissionskoncentrationerne af HF og H2S ikke skal adderes ved fastsættelsen af en emissionsgrænseværdi.

8.6 Formaldehyd m.fl. fra gasmotorer

DONG/DGC's høringssvar har under udarbejdelsen af denne rapport medført, at Miljøstyrelsen har besluttet, at emissionsgrænseværdien alene skal gælde for nye gasmotorer. Kravet vil på sigt også blive gjort gældende over for bestående anlæg, men dette vil i givet fald ske ved en ændring af den gældende bekendtgørelse nr. 720 af 1998.10.05 om begrænsning af emission af nitrogenoxider, uforbrændte carbonhydrider og carbonmonoxid fra gasmotorer og gasturbiner.

Herved udgår den ønskede skærpelse for bestående anlæg af luftvejledningen, som således ikke får nogen økonomiske konsekvenser for disse anlæg.

8.7 NOx fra fyringsanlæg

Som det fremgår af afsnit 7.3. er der rejst en del indvendinger mod de foreslåede NOx-emissionsgrænseværdier fra fyringsanlæg, og det er for de gasfyrede anlægs vedkommende påvist, at de nye grænseværdier kan have ganske store økonomiske konsekvenser.

Som følge heraf besluttede Miljøstyrelsen at indhente en udtalelse fra sit referencelaboratorium, dk-TEKNIK.

8.8 Lugt fra oxidationsanlæg

Det er besluttet at ordet "forbindelser" i overskriften til høringsudkastets kapitel 10 ændres til opløsningsmildler. Herved undgås, at kapitlet får betydning for Cheminova og fiskemelsindustrien.

8.9 Manglende svar

Som det fremgår, er det langtfra alle de adspurgte virksomheder og brancheorganisationer, der har besvaret RAMBØLLs henvendelse.

Derimod må det vurderes, at de til Miljøstyrelsen afgivne høringssvar giver et godt billede af, hvor skærpelserne rammer og kan give tekniske og økonomiske konsekvenser. Da kredsen af virksomheder og brancheorganisationer i de to forespørgsler i grove træk er den samme, anser Konsulenten det for berettiget at antage, at de manglende svar kan tolkes derhen, at vejledningsudkastet enten ikke vil få økonomiske konsekvenser for de pågældende eller kun vil få det i mindre omfang. Følgegruppen har tiltrådt dette standpunkt. Det er derfor besluttet ikke at rykke for yderligere svar.