Transport på vej ind i virksomhedernes miljøarbejde ?

5 Konklusion

Transport på vej ind i miljøarbejdet

Vi har undersøgt miljøkommunikationen hos 53 virksomheder, der indkøber transport eller varetager transport af egne produkter. De udvalgte virksomheder er alle kendt for at have en god kommunikation af deres miljøindsats, ligesom flere af virksomhederne har arbejdet med livscyklusvurdering af produkternes miljøpåvirkninger. Af disse 53 frontløber virksomheder var 20 virksomheder også i front angående miljø og transport. Af disse 20 virksomheder har de 14 dokumenteret et miljøarbejde omkring transport i deres miljøkommunikation, mens seks virksomheder alene har nævnt transport i forbindelse med miljømål og planlagte aktiviteter.

Blandt de 14 virksomheder har ni virksomheder kortlagt og vurderet miljøbelastningen af transportarbejdet, som en del af deres miljøkommunikation, mens de fem virksomheder har beskrevet deres transportarbejde og relaterede miljøpåvirkninger uden direkte at have kortlagt eller vurderet miljøbelastningen.

Med andre ord kan det konkluderes:
almindelige danske virksomheder har ikke inddraget miljøaspekterne fra transport af råvarer og produkter i deres miljøkommunikation,
blandt frontløber virksomhederne på miljøområdet har blot mellem 20-25% tilkendegivet i deres miljøkommunikation, at de har inddraget transport systematisk i deres forebyggende miljøarbejde,
de traditionelle redskaber i miljøarbejdet som certificeret miljøledelse, grønne regnskaber og livscyklusvurdering ligger kun i begrænset omfang op til, at inddrage transport i miljøindsatsen.

Disse relativt negative konklusioner forventede vi på forhånd, hvorfor undersøgelsen blev tilrettelagt med særlig fokus på frontløber virksomheder. Ud fra undersøgelsen af deres indsats kan det konkluderes:
at virksomheder med en systematisk miljøindsats på transportområdet hovedsageligt er store virksomheder med miljøledelse og et solidt kendskab til livscyklusperspektivet,
at flere virksomheder har et systematisk miljøarbejde omkring transport, der både omfatter krav til transportleverandørerne og udregning af miljøbelastningen fra den transport der købes,
at der foreligger nogle udmærkede erfaringer fra de store virksomheder, som kan spredes til små og mellemstore virksomheder,
at der kan være problemer med at skaffe brugbare data til opgørelse af miljøbelastningen, især når transporten ikke udelukkende foregår med lastbil,
at der på værktøjssiden ligger et solidt materiale, der kan give et overslag over emissionerne for virksomhedernes transportarbejde, mens der mangler standarddata til udregning af et specifikt transportarbejde,
at de nuværende værktøjer synes at mangle funktioner til at få dokumenteret andre miljøpåvirkninger end emissioner.

Store udfordringer

Miljøarbejdet omkring transport har dog vist sig at være en vanskelig opgave. En af barriererne for at se transport og miljø i et samspil kan være virksomhedens holdning til, hvor grænserne sættes for deres ansvar på miljøområdet. I andre virksomheder kan det være, at en miljøindsats omkring transport nedprioriteres i forhold til andre mere presserende miljøproblemer eller områder, hvor potentialet for miljøforbedringer vurderes som større. Ressourcemangel, datamangel, komplekse og varierende transportsystemer samt kundekrav om hurtig levering med kort varsel er blandt de andre aspekter, der kan skabe barrierer i miljøindsatsen omkring transport.

Vores case-undersøgelse hos Grundfos viste desuden, at det kan være kompliceret at kortlægge transportruterne, få tilrettelagt et data-flow fra flere forskellige transportører på disse ruter og at få operationelle data, der kan benyttes til at udregne miljøbelastningen alt afhængig af bl.a. transportform og type, udnyttelsesgraden af transportmidlet samt variationer i ruternes forløb.

Forudsætninger må matche indsatsen

Forudsætningerne for at overvinde disse barrierer synes at forværres, hvis virksomhed og transportør ikke har et miljøledelsessystem – for hvordan kan en virksomhed stille krav til, at transportleverandøren har en systematisk miljøindsats med løbende forbedringer, hvis det ikke er tilfældet indenfor transportindkøberens eget hegn? Ligeledes, hvorvidt kan en transportleverandør pludselig levere elektroniske data, og indgå i dialog omkring miljø og transport, hvis virksomheden ikke tidligere har arbejdet med disse områder?

I disse tilfælde synes vejledende data, som eksempelvis lastbilernes EURO-normer og nøgletal for opgørelser af miljøbelastningen for hhv. tog, skib, fly og lastbil at være et godt sted at begynde for at få et overblik over, hvor mulighederne for miljøforbedringer ligger. Ligeledes kan en løbende dialog med leverandørerne om transportens miljøaspekter være et middel til at få igangsat en indsats på dette felt.

Kædedynamikken skal virke begge veje

Et vigtigt skridt er, at virksomheden ser nye potentialer i at arbejde med transport og miljø som kunde og aftager af råvarer, halvfabrikata og hjælpestoffer. Hvis virksomhedernes begynder at vægte miljøhensyn på lige fod med eksempelvis leveringstid, så er der mulighed for at påvirke kæden som kunde og ikke alene som leverandør af produkter.

Flere virksomheder opfattede leverancerne af råvarer og halvfabrikata til virksomheden, som et område uden de store muligheder for indflydelse. Overordnet kan det således siges, at virksomhederne er mere tilbøjelige til at rette blikket frem i kæden, hvad angår deres miljøansvar på transportområdet end tilbage – og det er måske netop dette, som mange efterspørger hos egne kunder for at få handlerum til miljømæssige forbedringer.

Transport og økonomi går hånd i hånd, når det handler om at nedbringe transportarbejdet, men miljø og just-in-time krav om dør til dør og dag til dag levering synes ikke at gå så godt i spænd. Kædedynamikken skal virke begge veje – ikke kun ved indkøb af godstransport til de færdige produkter fra virksomheden, men også ved indkøb af råvarer og halvfabrikata ind i virksomheden.