Grundfos er en af de virksomheder, der i deres miljøkommunikation har fremhævet
transport som en af virksomhedens fremtidige indsatsområder i miljøarbejdet. Hermed
kommer transportparameteren ind i et samspil med en i forvejen systematisk indsats, hvor
de foreløbige resultater bl.a. har været et EMAS-certificeret miljøledelsessystem, og
et arbejde med livscyklusvurderinger i forbindelse med produktudviklingen, der strækker
sig helt tilbage til først i 1990erne.
Formålet med dette kapitel er at give et indtryk af det miljøarbejde, som Grundfos
har startet med henblik på en systematisk miljøindsats indenfor transportområdet, hvor
opsatte mål og handlingsplaner i fremtiden skal være styrende for en mere systematisk
indsats.
Hvor intet andet er anført er dette kapitel baseret på et interview med Christina M.
Nielsen ved et besøg på Grundfos i Bjerringbro, Oktober, 2000.
4.1 Grundfos i samarbejde
med Schenker-BTL
Transportens omfang og form
Grundfos har transport til kunder, imellem egne enheder indenfor koncernen samt internt
i de enkelte selskaber. Fra midten af 1990erne er strukturen af transportsystemet
ændret, så virksomheden er opdelt i geografiske enheder med hver deres
distributionscenter. Transport indenfor Europas grænser er hovedsageligt foretaget med
lastbil, hvorimod skibsfart er den primære transportform i forhold til fly for transport
over større farvande. (Grundfos, 1998)
Miljømål og handlingsplaner i sigte
Allerede i 1997 og 1998 havde Grundfos opgjort transportmængden fra
distributionscenteret i Danmark til hhv. distributionscentre i Skandinavien, Tyskland,
Frankrig og England, samt mindre transportmængder til andre europæiske lande. Desuden
var den transporterede mængde i tons opgjort for hhv. fly- og skibstransport.
På dette tidspunkt var godstransport dog ikke et område, som virksomheden arbejdede
systematisk med i form af at opsætte miljømæssige mål og handlingsplaner. I dag er
systematikken i forbindelse med deres miljøledelsessystem så indkørt, at der er plads
til nye udfordringer. Transportarbejdet skal derfor udspecificeres yderligere også
med hensyn til at finde miljøbelastningen og undersøge hvilke parametre, der kan skrues
på for at sænke denne miljøbelastning.
Dette indledende miljøarbejde vedr. godstransport sker i samarbejde med
speditionsfirmaet Schenker-BTL. Schenker-BTL A/S varetager hovedparten af
transportarbejdet bestilt af Grundfos danske virksomheder.
Schenker-BTL A/S
Schenker-BTL A/S er en speditionsvirksomhed, der tilbyder landtransport og tilknyttede
logistikydelser. Virksomheden er en del af den tyske Stinnes Group og beskæftiger ca. 200
medarbejdere i Danmark på filialer i Hvidovre, Århus, Kolding, Padborg og Odense.
Schenker-BTL A/S optræder som fragtfører eller formidler af landtransporter og som
formidler af bane-, fly- og søtranport.
Schenker-BTL har koncentreret sig om markedet på de Europæiske veje, og de har egne
afdelinger i næste alle europæiske lande. Der er ca. 20.000 medarbejdere i Europa. Deres
transportservices er opdelt de 4 kategorier: stykgods, dellaster (sendinger, der er for
store til at være stykgods men ikke kan fylde en helt lastbil/trailer), hellaster og
specialtransporter, som eksempelvis transport af farligt gods. (Schenker-BTL, 2000)
Schenker-BTL begyndte deres miljøarbejde tidligt i 1990erne og har i dag et
ISO14001 certificeret miljøledelsessystem i alle afdelinger som den eneste
speditør/udbyder af transport og logistikløsninger på det danske marked. Schenker-BTL
har desuden et system til godkendelse af sine underleverandører, der bl.a. indeholder en
række krav til kvalitet og miljø. Dette skal sikre, at transporten udføres på en
forsvarlig måde og med mindst mulig miljøpåvirkning. Virksomheden har desuden
udarbejdet procedurer omhandlende interne krav, heriblandt procedurer for transport og
levering af gods. (Schenker-BTL, 2000)
Schenker-BTL har tidligere haft erfaring med udvikling af et IT-baseret værktøj, der
sætter virksomhederne i stand til at opgøre data fra miljøbelastningen fra en specifik
virksomhed. Disse erfaringer er skabt i samarbejde med Bang & Olufsen i projektet
transECO2, som er et demonstrationsprojekt, der belyser miljømæssige og
økonomiske fordele ved miljøstyring i godstransport (jf. kap. 1).
Schenker-BTLs erfaring og image på miljøområdet har haft en væsentlig
betydning for Grundfos i valget af netop dem som samarbejdspartnere.
"Øremærkede" opgørelser
Schenker-BTL har udregnet nøgletal for transportarbejdet i forbindelse med deres
miljøledelsessystem. Dette er desuden søgt mere bredt formidlet ved at introducere en
husmandsmodel på virksomhedens hjemmeside. I denne husmandsmodel kan enhver der ønsker
det, indtaste hvor der køres fra og til, hvor stor en last der transporteres, og hvor
mange enheder der afsendes. Herefter kan brugeren få emissionerne beregnet ud fra de
givne forudsætninger for transportarbejdet.
Disse beregninger er dog baseret på gennemsnitsdata, hvor Grundfos har ønsket at
specificere sådanne beregninger for deres specifikke ruter. Et system baseret på
gennemsnitsdata kan give et skøn over transportens miljøbelastning, men kan efter
Christina M. Nielsens mening ikke erstatte en mere "øremærket" indsats. Hun
udtaler:
"Det [red: Schenker-BTLs program] kan alle bruge, men der er jo ikke lagt
noget ind, der passer præcist for os. Vi har jo nogle helt faste ruter. Og der er heller
ikke noget, der tager højde for, hvilke bil man kører, eller om man kunne have udnyttet
pladsen bedre."
Citatet viser også, at Grundfos også ønsker at vurdere mulighederne for
transportforbedringer ved at fokusere på lastbiltypen og relaterede miljøpotentialer som
eksempelvis valg af drivmiddel.
4.2 En indledende delkortlægning
Formålet
På de første møder omkring miljø imellem transportør og virksomhed var
dataindsamling omdrejningspunktet. Formålet var at indsamle data for udvalgte
transportarbejder på Grundfos med det formål at skabe et større grundlag for opsætning
af miljømål på transportområdet.
Afgrænsningen
Nødvendigheden af en afgrænsning til kortlægning af enkelte transportarbejder i den
indledende fase blev hurtigt klart, da virksomhedens samlede transportarbejder udgjorde
mange og tilmed forskellige transportområder. Christina M. Nielsen fra Grundfos udtaler i
denne forbindelse:
"Vi skulle have et eller andet, der er realistisk at måle på, som både er
overkommeligt mht. detaljeringsgrad og som samtidig i passende grad afspejler, når vi
gør en indsats. I starten så det egentlig simpelt ud. Det så jo bare ud til, at man
kunne samle data ind for, hvor mange kilometer man kørte, tonnage mm., men det viste sig,
at det ikke var helt så simpelt alligevel, hvis vi ikke vil drukne i data."
Da det var bestemt, at den indledende kortlægning skulle afgrænses til udvalgte
transportarbejder faldt valget på shuttletrafikken i Europa. I shuttletrafikken kører
transportørerne fra distributionscenteret i Bjerringbro til distributionscenteret i
f.eks. Frankrig, og der tager de en last med tilbage.
Transporten ud til slutkunden er derved ikke medregnet i den indledende
delkortlægning. Dette ville komplicere dataindsamlingen betydeligt, da der også er andre
transportører, der overtager transporten til eksempelvis grossisterne.
Nøgletal
I forbindelse med kortlægningen af shuttletrafikken i Europa blev det også overvejet
hvilke nøgletal, som kunne virke styrende for de miljømæssige prioriteringer i forhold
til det fremtidige transportarbejde. Som sammenlignelige faktorer for transportarbejdet
ses hhv. energiforbruget sat i forhold til den transporterede mængde og antallet af
kørte kilometre (antal "ton.km.") samt udlastningsgraden.
Grundfos fandt væsentlige potentialer i at fokusere på lastbilens EURO-norm, hvilket
primært har indflydelse på emissionerne. Schenker-BTL stiller blandt spørgsmålene til
deres leverandører også spørgsmålet om køretøjernes EURO-norm, og hermed har de et
overblik over vognparkens gennemsnitlige EURO-norm. Ved at stille krav til hele
vognparkens gennemsnitlige EURO-norm tages der højde for forbedringer i vognparken som
helhed. Christina M. Nielsen udtaler:
"Der hvor vi kan gøre noget, det er ved at udnytte kørslen bedre og ved at
transporten generelt sker med bedre og bedre lastbiler. Schenker-BTL har en form for
leverandørvurdering de har jo nogle vognmænd, der kører for dem, hvor de
spørger hvilke Euronorm det er, hvorvidt de har katalysator, CRT-filter, om de trænet i
miljørigtigt kursus på AMU, lastbilens drivmidler, osv."
EURO normerne er EU-regler for bilens maksimalt tilladte emissioner, hvor det er
indregistreringsåret der afgør, hvilken EURO-norm lastbilen skal opfylde. Alle lastbiler
solgt efter 1 okt. 1993 skal opfylde EURO I normen, alle lastbiler solgt efter 1. okt.
1996 skal opfylde EURO II, og den 1 jan. 2001 er EURO III normen trådt i kraft. (COWI,
2000)
På denne måde er det muligt at kræve en bestemt EURO-norm på transportørens
lastbiler eller med andre ord kræve, at bilen maximalt må have en bestemt alder.
I kapitel 2 så vi, at Novo Nordisk for deres Europæiske eksport kræver en EURO II norm,
hvilket således vil sige at de biler der i dag kører for Novo Nordisk i Europa, er
omkring 4-5 år gamle. Der kan dog være tale om, at der benyttes en ældre bilmodel, der
har været forud sin tid og lever op til kravene for EURO II.
Grundfos vil udelukkende vurdere efter EURO-norm og ikke separat på alder, idet de
mener, at EURO-normen er det, der generelt siger mest miljømæssigt om lastbilen, også
selvom en bestemt EURO-norm indirekte hænger sammen med bilens alder.
Basisparametre
Sammenfattende kan det derved siges, at basisparametrene i Grundfos udregninger kan
betragtes som værende:
De første erfaringer
Grundfos har allerede foretaget de første beregninger, og Christina M. Nielsen
giver følgende eksempel:
"Vi har f.eks. prøvet at regne på Frankrig-shuttlen, når vi kører fra
Bjerringbro til Longeville til distributionscenteret dernede med de data om last mm., som
Schenker-BTL udveksler med vores shipping afdeling. Ud fra beregningerne kan vi få et
overblik over energiforbrug og emissioner pr. "ton.km." og samtidig hvor stor
udlastningsgraden har været dvs. hvor gode vi har været til at udnytte lastbilen.
Derigennem kan man jo også se potentialerne for at gøre den bedre."
Shipping afdelingen hos Grundfos udveksler således data elektronisk med Schenker-BTL
(EDI), så det er muligt at få data direkte til databehandlingen, og så der er mulighed
for at samle resultater op over en længerevarende periode, eksempelvis på månedsbasis.
På baggrund af denne kortlægning kan der så udarbejdes nøgletal, hvor de
forskellige parametre indgår på forskellig måde og med en vis betydning. Nøgletallene
skal give et udslag for miljøbelastningen uden at inddrage variationer i hvad og hvor
meget, der køres med.
Om de første forsøg på at kortlægge trafikken og udvikle nøgletal på baggrund
deraf udtaler Christina M. Nielsen:
"De første test ser egentlig meget fornuftige ud. De første beregninger har
drejet sig om shuttletrafik, og det er vi ved at være færdige med nu. Herefter vil vi
tage en case, hvor vi går længere ud i leddet altså ikke kun shuttletrafik, men
også ud til grossisterne, hvilket sandsynligvis bliver Norge eller Sverige. Derefter vil
vi undersøge, hvad vi kan sætte af mål. Så testberegningerne fungerer ligesom en
delkortlægning, så kan vi sætte konkrete mål op bagefter."
Igennem denne indledende kortlægning er de første skridt derved taget i forhold til
at opsætte mål og udarbejde handlingsplaner. Strategien er således at udvikle en metode
til at kortlægge miljøbelastningen fra transporten, så der findes sammenlignelige data,
der kan bruges som udgangspunkt for at opstille sigende og realistisk mål. Dette gøres
ved at udvikle metoden efter de parametre, som Grundfos ønsker at belyse parallelt med at
et stadigt mere omfattende transportarbejde analyseres.
4.3 Delkonklusion
Gode forudsætninger for miljøarb. og kædedynamik
Motivationen bag miljøarbejdet omkring transport var hovedsageligt, at systematikken i
forbindelse med Grundfos EMAS-registrerede miljøledelsessystem nu er så indkørt, at der
er plads til nye udfordringer. Samarbejdspartneren Schenker-BTL har tillige et højt
ambitionsniveau på miljøområdet, og tilsvarende Grundfos har de et standardiseret
miljøledelsessystem efter ISO 14001. Dette har været en af grundene til at Grundfos
valgte denne samarbejdspartner, hvilket giver ét eksempel på, at miljø er blevet en
konkurrenceparameter indenfor transportområdet.
I dette tilfælde har Grundfos således skabt sig en position, hvor det er naturligt at
stille miljømæssige krav til leverandørerne, og Schenker-BTL har skabt sig en position,
hvor de er forberedt på at efterleve dem bl.a. ved at have skabt basis for en
kædedynamik, hvor deres vognmænd også bliver påvirket og stillet til regnskab i
forhold til miljø og transport.
En kompleks udfordring
Men trods dette, kan miljøarbejdet omkring transport betragtes som alt andet end
lettilgængeligt. Det er et komplekst arbejde at kortlægge transportruterne, få
tilrettelagt et data-flow fra flere forskellige transportører på disse ruter og få
operationelle data, der kan benyttes til at udregne miljøbelastningen alt afhængig af
bl.a. transportform og type, udnyttelsesgraden af transportmidlet samt variationer i
ruternes forløb.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|