| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Transport på vej ind i virksomhedernes miljøarbejde ?
I dette bilag opsummeres indholdet af 32 virksomheders miljøkommunikation omhandlende
transport. Herunder beskrives transportparameterens synlighed i de grønne regnskaber og
ved søgning på nettet.
Der er medtaget virksomheder, som i det grønne regnskab eller på nettet, har nævnt
transport i et eller andet omfang. Disse virksomheder er opdelt i følgende kategorier:
**** Giver en grundig beskrivelse og opgørelse af miljøforholdene ved transport til
og fra virksomheden, herunder en udregning af miljøbelastningen ved transport.
*** Giver et indblik i virksomhedens miljøarbejde omhandlende transport til og fra
virksomheden.
** Nævner miljøarbejde omhandlende transport som et potentiale i fremtiden.
* Nævner transport perifert i forhold til undersøgelsesområdet, eksempelvis ved en
kort benævnelse af transport eller ved afgrænsning fra transportparameteren i
miljøarbejdet.
Virksomhed
Aalborg Portland ****
Grønt regnskab
I miljøredegørelse og grønt regnskab 1999 for Aalborg Portland fremgår det, at
deres siloanlæg, tankbiler og cementtankskibe er blevet ISO 14001 certificeret (dog ikke
EMAS-registreret som resten af virksomheden) (s. 24). Rederi og skibe er endvidere
certificeret i henhold til krav i ISM-Koden (International Safety Management) (s. 4).
Dette har også betydning for miljøbelastningen ved eksport, idet en del af denne
transporteres med virksomhedens egne tankskibe.
Desuden er der et kapitel om miljøvenlig distribution, hvor også transportgangen af
virksomhedernes produkter fremgår (s. 26/27). Silotankene fremhæves som væsentlige,
idet cementen derfra kan distribueres over kortere afstande i lastvogne, som ikke er så
tunge. Den miljømæssige fordel er efter virksomhedens beregninger helt markant, hvis
siloanlæggene i Kolding og København betragtes, da der benyttes skib for at fragte
cementen fra Aalborg Portland til siloanlæggene i de respektive byer.
Aalborg Portland har sat sig som mål at reducere emissionerne af CO2, NOx,
CO, HC og partikler med 10% i forhold til 1997 niveauet og til mængden af transporteret
cement. I 2000 er CO2-emissionen blevet reduceret med 13%, hvilket er begrundet
med:
udskiftning af lastvogne til mindre forurenende modeller samt øget fokus på
økonomisk kørsel, bl.a. med baggrund i chaufførernes deltagelse i køretekniske kurser.
En nyudviklet chaufførhåndbog er et væsentligt værktøj i chaufførens daglige arbejde
med bl.a. miljøstyring. Denne håndbog udleveres også til eksterne chauffører fra
indlejede fremmede vognmænd, der ligeledes skal leve op til kravene deri." (s. 27).
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Virksomhed
A/S Dansk Shell ****
Grønt regnskab
I rapporten "Dansk Shell 1999, Vores forretning, vores ansvar, vores
økonomi" er det nævnt, at Dansk Shell ved udgangen af 1999 fuldendte en outsourcing
af distributionen. Næsten al udkørsel af dansk Shells olieprodukter varetages efter
dette af selvstændige vognmænd. (s. 12).
Ikke desto mindre er der opgørelser over antallet af uheld fra distribution. I den
forbindelse er der iværksat et træningsprogram, der indeholder en række faglige emner
som køreteknik, glatførekørsel, brandslukning og førstehjælp. Udover dette
træningsprogram anvendes et interaktivt pc-program med øvelser, der træner
chaufførernes evner til at forudse farlige situationer og reagere, så uheld kan undgås
(s. 15).
Der er også en opgørelse over input til distributionen (kørte kilometer, forbrug af
brændstof, arbejdstimer, antal leverancer samt antallet af produkter, der er
transporteret ). Udledningen til luft er beregnet/skønnet ud fra brændstofforbrug og
-type. Der er skiftet til en mindre svovlholdig type diesel, hvorved udledning til luften
er faldet til en fjerdedel for svovl, selvom brændstofforbruget har været det samme.
Endvidere er der en opgørelse af spild ved distributionen, hvor der også er konstateret
en nedgang pr. 1000 l. leverance af olie. (s. 18)
Udover ovennævnte publikation har A/S Shell, Shell Raffinaderiet indleveret grønt
regnskab i form af deres miljøredegørelse, som er udarbejdet med henblik på
certificering efter ISO 14001. Det knap 30 siders lange regnskab (Miljøredegørelse)
giver en godt indblik i virksomhedens miljøforhold inden for virksomhedens hegn.
Transport er dog kun nævnt i forbindelse med, at selve produktet forurener under
transport (ved udslip af tanke osv.), men miljøbelastningen ved selve transporten er
ligesom livscyklusprincippet ikke berørt i denne forbindelse.
Søgning på nettet
Ved at søge på nettet fremgår det, at Shell iblandt deres produktsortiment udbyder
en elektronisk styring af lastbilsflåden, EuroShell Monitor. Dette brændstofstyrings- og
kontrolsystem findes på mere end 300 servicestationer over hele Europa. Ved hjælp af en
elektronisk box, der indbygges i lastbilerne, kan det identificere lastbiler og
chauffører ved standerne og derefter overføre de opsamlede data via Internettet. Det
giver mulighed for at indsamle data om lastbilernes brændstofforbrug automatisk, hvor ud
fra miljøbelastningen kan beregnes. (http://www.shell.com/dk-da/content/)
Virksomhed
Novo Nordisk ****
Grønt regnskab
I miljø- og socialrapporten, 1999 "Værdier i praksis" er der et afsnit, som
beskriver virksomhedens transport af råmaterialer, færdigvarer og affaldsprodukter (s.
45). Der er tilmed udregnet miljøbelastning for import af varer, eksport af enzymer til
Europa og containertransport til afsenderstedet. Emissionerne er udregnet i forhold til
dieselforbrug, CO2, NOx, kulbrinter, kulilte og partikler. (s. 46)
I forbindelse med tilvejebringelse af denne opgørelse oplyses det, at Novo Nordisk i
1999 har arbejdet med at videreudvikle metoder til vurdering af emissioner til luften fra
vejtransport af råmaterialer og færdigvarer til og fra deres fabrikker i Danmark. På
grund af et meget kompliceret distributionssystem opfattes det dog som vanskeligt at få
et fuldstændigt overblik over miljøpåvirkningen. Via et tæt samarbejde med
vejtransportørerne fås dog til stadighed mere nøjagtige data som grundlag for en
løbende forbedring af miljøpræstationen. (s. 45)
Desuden nævnes deltagelsen i transECO2 (jf. kap. 1) og et samarbejde
med transportører og brancheorganisationer, der sigter imod at indsamle data for
søtransport inden for Europa, foretage emissionsvurderinger og sammenligne resultatet med
vurderingerne for vejtransport. (s. 46)
Af opgørelsen af emissionerne for hhv. 1998 og 1999 ses det, at Novo Nordisk i 1999
har mindsket emissionerne pr. kørt kilometer i forhold til 1998, hvor de begyndte at
rapportere omkring disse data. Forbedringen tillægges primært, at virksomheden lever op
til hovedprincipperne i deres transportretningslinier, som kan findes på Internettet. (s.
45)
Disse aktiviteter indenfor miljø og transport nævnes også i en oversigt over
internationale mål, hvor miljøpræstationerne er listet via følgende tre punkter 1)
1998-1999: Iværksætte en vurdering af og indføre metoder til beregning af
brændstofforbrug og emissioner fra fly-, jernbane- og skibstransport; 2) 1998-1999: Alle
vores fabrikker verden over skal indføre metoder til vurdering af brændstofforbrug og
emissioner fra vejtransport ved eksport og import; 3) 1999-2000: Forbedre metoderne til
rapportering af emissioner og anvende resultaterne til at mindske miljøbelastningen i
samarbejde med vores transportører. (s. 14).
Desuden diskuteres transport i forbindelse med transport af biomasse og spildevand fra
Novo Nordisk fabrik i København til Kalundborg, hvor det behandles i virksomhedens eget
spildevandsanlæg (s. 12 og 50). Transport af biomasse er også nævnt i grønt regnskab
fra Novo Nordisk A/S, fabrikken i Kalundborg, 2000, hvoraf en del af transporten foregår
med lastbil og den resterende del via rørledninger. (s. 9). I dette grønne regnskab
nævnes transport også i forbindelse med støj (s. 13).
Søgning på nettet
Novo Nordisk er en af de eneste virksomheder, der har listet en række principper og
krav til deres praksis. Disse omhandler 2 hovedprincipper: 1) Minimering af tom transport
ved at bruge den samme leverandør eller transportenhed til både transport af råvarer
ind i virksomheden og transport af virksomhedens produkter ud af virksomheden. 2) Optimere
udnyttelsen af hver transportenhed for at reducere energiforbruget til transportarbejdet
til det lavest muligt niveau. Herefter følger specifikke krav til transportaftaler og
eksport fra Danmark til Europa. Herunder har Novo Nordisk nogle forhold, der skal tages
højde for ved udarbejdelse af transportaftaler, heriblandt: miljømæssige mål og
attitude hos transportleverandøren, overensstemmelse med lovgivning, garanti for at
leverandørens ansvar også dækker eventuelle underleverandører, at der tages højde for
udnyttelsesgraden af lastrummet, at der benyttes miljømæssigt forsvarligt diesel og
motor-olie, at chaufførerne skal være trænet i miljømæssig hensynsfuld kørsel samt
at der mindst 1 gang årligt skal fremlægges en dokumentation af miljømæssige
fremskridt og målsætninger for Novo Nordisk.
B&O ****
Grønt regnskab
Allerede i B&Os grønne regnskab for 1996/1997 er der et afsnit om transport.
Her skrives det at: "Transport og distribution kan ikke udføres uden miljø- og
sikkerhedsmæssige konsekvenser. Uden transport kan vi ikke levere produkter til vore
markeder. Derfor indeholder transportstrategien krav til vore valgte transportører om at
fremlægge dokumentation for de to nøglepunkter for miljøbelastningen,
ressourceudnyttelse og teknologianvendelse." (s. 15). Ressourceudnyttelse beskrives
med eksemplerne: at transportmidlet har størst mulig udnyttelsesgrad, at tomkørsel
undgås via planlægning, at chaufføren er trænet i miljørigtig kørsel og at
transportmidlet vedligeholdes med størst mulig udnyttelsesgrad for øje.
Teknologiudnyttelse beskrives eksempelvis ved at lastbilerne overholder gældende
lovgivning for tilladt emission fra udstødningssystemet, støj, vejslid og anvendelse af
miljørigtige drivmidler. Herefter nævnes det, at B&O i 1997 modtog Rådet for
Færselssikkerheds hæderspris som erkendelse for deres indsats på
transportområdet, bl.a. ved at have udfærdiget og efterlevet en decideret
transportpolitik, som en af de første virksomheder i Danmark.
B&O, Struer har desuden også deltaget i transECO2 projektet i
1998-1999, hvor de i samarbejde med Schenker-BTL, Hvidovre har udviklet en metode til at
opgøre miljødata fra transporter af B&O´s produkter (www.transeco2.dk).
Virksomhed
Odense Vandselskab as ****
Grønt regnskab
I regnskabsfolderen Administration og fællesopgørelser redegørelse for
væsentlige ressourcemæssige parametre, som er en del af det grønne regnskab Odense
Vandselskab as, gøres der rede for miljøbelastningen fra selskabets bilpark. Der er en
opgørelse over brændstofforbrug, og fordeling af dette forbrug på brændstoftyper. Det
fremhæves at en stor del af dieselforbruget dækkes af transportdiesel med ekstra lavt
svolvindhold. I en opgørelse af luftemissionerne fra CO2, SO2 og NOx
er transportens andel udregnet for 1998 og 1999, og denne er sat i forhold til
udledningerne fra el- og varmeproduktionen. Samtlige udregninger er illustreret ved
søjlediagrammer.
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Virksomhed
DONG ****
Grønt regnskab
I Miljø- og sikkerhedsrapport 1999 fra DONG indgår transport i forbindelse med
livscyklusbetragtninger, bl.a. er der lavet en miljøspecifikation for én m3
fyringsolie, hvor også miljøbelastningen fra distributionen indgår. DONG er involveret
i produktion, transport og lagring af råolie men ikke i distribution af olieprodukter.
Data fra udregningen stammer bl.a. fra Shells grønne regnskab. Desuden fremgår
forbruget af benzin og diesel, hvilket også er opgjort i de grønne regnskaber for
enhederne Stenlille Naturgaslager, Nybro Gasbehandlingsanlæg og Torup Naturgaslager.
I regnskabet for Fredericia Råolieterminal, hvor DONG er ansvarlig for råolien under
transporten og tilbageleverer råolien til producenterne ved udlevering fra terminalen, er
transport desuden nævnt i forbindelse med skibstransport samt transport via pumper. Det
er dog kun sidstnævnte, der medtages i regnskabet.
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Virksomhed
Brd. Hartmann ****
Grønt regnskab
I EMAS-redegørelsen fra Hartmann 1999, Tønder nævnes transport i forbindelse med
påvirkning af bymiljøet, da det tilstræbes, at få al lastbiltrafik til
Tønderfabrikkerne ført uden om byen, så trafikken generer mindst muligt (s. 3).
Transport er dog hovedsageligt behandlet i forbindelse med livscyklusvurderinger (s. 4
og 11), og der er givet et eksempel ved vurdering af transportfasen for støbepapemballage
(s. 34). I dette eksempel er miljøpåvirkningerne og ressourcetræk fra transporten
udregnet i mPE/kg. De væsentligste transportprocesser i støbepapprodukternes livscyklus
er transport fra skov til papirfabrik og videre til Danmark som avis-/ugebladpapir, i
indsamling af returpapir og transport til Tønder-fabrikkerne, distribution af færdige
produkter samt transport i forbindelse med den endelige bortskafningsfase/genbrug. I
beregningerne af miljøpåvirkninger og ressourcetræk er der taget højde for hvilke
transport former, der er anvendt (lastbil eller tog), udnyttelsesgraden og transportens
længde. Resultatet viste, at det væsentligste ressourcetræk i transportfasen er forbrug
af råolie, som er udgangspunktet for fremstilling af dieselolie. De væsentligste
miljøpåvirkninger stammer fra afbrænding af dieselolie, som bidrager til
drivhuseffekten, forsuring samt fotosmog og eutrofiering (s. 34).
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Virksomhed
Knud Overgaard ****
Grønt regnskab
I miljøredegørelse 1999 fra Knud Overgaard Aps er mængden af benzin og diesel til
transport af diverse køretøjer opgjort (s. 12). Desuden er miljøbelastningen i
udledninger af CO2, NOx og SO2 udregnet (s. 13). Det
oplyses desuden, at forbruget af diesel over perioden 1996-1998 har været faldende på
grund af en udfasning af egen transport/vareudbringning (s. s. 15)
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Det Danske Stålvalseværk A/S ****
Grønt regnskab
I grønt regnskab og miljøredegørelse 1999 fra Det Danske stålvalseværk A/S er der
et underafsnit om transport. (s. 13). I dette afsnit beskrives de miljømæssige fordele
ved at være tæt på leverandørerne, samt udnytte søtransporten mest muligt i forhold
til tog- og bil på grund af den mindre miljøbelastning ved søtransport. Desuden er der
oplysninger om transportarbejdets formål samt vægten af transporterede færdigprodukter
fordelt på hhv. bil, bane og skib. Desuden har virksomheden en livscyklusvurdering af den
første del af skrotbaseret ståls livscyklus. Her er transportens andel til hhv.
drivhuseffekt, human toksicitet, Økotoksicitet, volumenaffald, farligt affald og
forsurring beregnet, og sat i forhold til produktionen hos hhv. skrotleverandører og Det
Danske Stålvalseværk. (s. 18).
Søgning på nettet
På nettets nævnes transport i to sammenhænge. For det første fremhæves værkets
placering som god i forhold til transportmulighederne med såvel skib, tog og bil. (http://dansteel.dk/dk/virksomheden) For det
andet, nævnes transport i forbindelse med produkternes livscyklus, idet det erklæres:
"Det danske stålvalseværk A/S vil i fremtiden søge at inddrage
skrotleverandørerne og transporten i en opgørelse, der skal give et mere dækkende
billede af genvindingen af stål". (http://dansteel.dk/dk/miljoe)
Virksomhed
Totax Plastic ***
Grønt regnskab
I det grønne regnskab for Totax plastik fra 1998/99 er transport beskrevet i et afsnit
omhandlende hhv. godstransport og intern truck-kørsel. Angående godstransport er temaet
støj, idet der står: "Der modtages og afsendes dagligt varer med lastvogne, hvilket
forårsager en del støj i dagtimerne. Når lastbilerne ankommer og er bakket på plads,
gives der besked om, at motoren skal slukkes for at begrænse støjen" (s. 6)
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Virksomhed
Novotex ***
Grønt regnskab
I miljøredegørelsen 1998-99 for Novotex A/S er transport ikke direkte nævnt, men
indirekte er der en hensigtserklæring, idet der i miljøpolitikken står: "Under
bevarelse af nuværende position som innovativ industriel producent af miljøvenlige
tekstilprodukter vil Novotex A/S fortsat tilstræbe en bæredygtig produktionsform i alle
virksomhedens aktiviteter. Denne indsats skal gælde ikke blot inden for Novotexs
egne rammer, men for hele produktets livsforløb fra vugge til grav".
Søgning på nettet
På virksomhedens hjemmeside er der en gennemgang af livscyklus for strikkede tekstiler
af bomuld. Transport nævnes her i forbindelse med konserveringsmidler. Der skrives: I
fremstillingen af Green Cotton produkter benyttes som udgangspunkt leverandører fra
Europa, og da produktet således, hverken skal gennemgå en langvarig transport eller
opbevares gennem længere tid i et fugtigt miljø, er brugen af konserveringsmidler
unødvendig."
På virksomhedens hjemmeside på nettet kan man yderlige finde rapporten
"Environmental rating and evaluation system for textile industry" af Leif
Gyrsting fra Aquavitec og Lasse Simonsen fra Novotex. Her fremgår følgende spørgsmål
til leverandørerne: "Does the company have guidelines for evaluation of the
environmental impact of transportation and distribution of the products." Her er der
tre muligheder. Virksomheden kan svare: "1) The cheapest and/or most convenient types
of transportation are always chosen. 2) By equal opportunities (price and time of
delivery) the one with least environmental impact in general are chosen. 3) The company
has evaluated alternative forms of transportation, and in general the ones with least
environmental impact are chosen. 4) Frequently (at least once a year) the environmental
impact of different forms of transportation are evaluated, and the company is active in
developing forms of transportation with reduced/lesser environmental impact".
Virksomhed
Technos ***
Grønt regnskab
I miljøredegørelsen for 1999 fra Technos er der et afsnit om transport, hvor det
beskrives, at Technos dagligt leverer varer til deres kunder, hvilket hovedsageligt sker
med lastbil. I modsætning til året før oplyses det endvidere, at virksomheden har
udliciteret alle transportydelser. Derved distribueres varerne fra Technos sammen med
andre virksomheders varer, hvilket betragtes som værende med til at optimere
landevejstransporten. Emballage og andet transportmateriel bringes med retur. Desuden
bemærkes det, at en del af varerne er farligt gods, hvorfor transportleverandørerne har
godkendte biler og chauffører (s. 12).
Derudover er det angivet, at den daglige kørsel er tilrettelagt med henblik på mindst
mulig støjpåvirkning af de nære omgivelser (s. 11), og det oplyses endvidere, at
transportområdet for farligt gods forbedres og systematiseres, så virksomheden lever op
til gældende lovgivning (s. 14).
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Virksomhed
Grundfos ***
Grønt regnskab
Et af de mål Grundfos opsatte i deres Miljørapport for koncernen 1998 var, at de
ville undersøge mulighederne for godstransport via bane (Grundfos, 1998). En anden
hensigtserklæring fra Miljørapporten var, at Grundfos ville opstille en række
miljømål og handlingsplaner på transportområdet i samarbejde med leverandørerne.
Grundfos havde endvidere opgjort transportarbejdet i tons fra distributionscenteret i
Danmark til hhv. distributionscentre i Skandinavien, Tyskland, Frankrig og England, samt
et mindre transportarbejde til andre europæiske lande. Desuden var den transporterede
mængde i tons opgjort for hhv. fly- og skibstransport.
I miljørapporten for 1999 fås ikke yderligere oplysninger om transport og miljø.
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Danfoss ***
Grønt regnskab
I folderen "Danfoss koncernens miljøpolitik" indgår transport i relation
til produkterne ved, at der står: "Lagring og distribution af produkter skal så
vidt muligt foregå uden risiko for mennesker og miljø". Desuden står der under
overskriften øvrige forhold, at al transport, herunder transport af produkter, maskiner,
anlæg, olier, kemikalier og affald skal foregå miljømæssigt forsvarligt.
I Danfosss "Miljøberetning & - regnskab 1999" indgår transport
kun indirekte, idet det fremhæves i forbindelse med renere teknologi i dette
tilfælde et nyt spånudsugningsanlæg, som har resulteret i, at der er færre driftsstop,
bedre pris på spåner med kølemiddelrester og der anvendes ikke længere tid på
rensning og håndtering af filtre samt transport af spåner" (s. 4).
I miljøredegørelsen 1999 for Danfoss Kolding er transport nævnt under overskriften
"Hvad vi forventer os af fremtiden". Her står: "Vi føler, at vi nu har
styring af miljøpåvirkningerne fra vores egen produktion. En stor del af
miljøpåvirkningen fra et produkt stammer imidlertid fra den øvrige del af produktets
levetid, nemlig fra fremskaffelsen af råvarerne, fra transport og fra produktets brug og
bortskaffelse. Det glæder os derfor, at vi ved deltagelse i et projekt for
livscyklusvurdering også får taget hul på denne del af miljøpåvirkningerne." (s.
13)
I Miljøredegørelsen 1999 fra Danfoss Drives er transport nævnt under overskriften
"Nåede vi målene i 1999", idet et af målene var at miljøvurdere Danfoss
drives transportformer og implementere eventuelle ændringer i Danfoss drives adfærd
inden 2000. Som status for 1999 indenfor dette miljømål angives at: Danfoss
Drivess transportformer er kortlagt og miljøvurderet. Mindre ændringer er
foretaget vedrørende luftfragt til vore fabrikker i USA. Overholdelse af vore
leveringstider overfor vore kunder vejer imidlertid tungt ved overvejelser om ændringer i
transportformer. Vores speditionsafdeling følger udviklingen fremover, men miljømålet
betragtes hermed som afsluttet. (s. 9)
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Virksomhed
Axel Åkermann **
Grønt regnskab
I grønt regnskab for 1998/99 fra Axel Åkerman står der under selskabets
miljøpolitik at: "I relation til udvikling af nye produkter vægtes
miljøspørgsmål på områder som funktion (anvendelse), fremstilling,
forsendelse/opbevaring og destruktion/genanvendelse." (s. 2)
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Virksomhed
Grenaa Dampvæveri **
Grønt regnskab
I miljøredegørelsen 1999 fra Grenaa dampvæveri indgår transport i forbindelse med
virksomhedens handlingsplan, idet et af målene i tidsintervallet 1999-2003 er
bearbejdning af ekstern støj fra lastbiler.
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Københavns energi **
Grønt regnskab
I Miljørapport 1999 fra Københavns Energi varme, el og gas er transport ikke
alene nævnt i forbindelse med transport af fjernvarme, gas og el, men også i forbindelse
med transport af leverancer af brændsel og affald. Der er dog ikke virksomhedsspecifikke
opgørelser af transport af leverancer og affald, da overvejelserne mere har været på et
strategisk plan. Københavns energi har deltaget i et projekt, hvor formålet var at
benytte UMIP-metoden (Udvikling af Miljøvenlige Industri Produkter) til at udregne den
totale miljøeffekt for hver kilo-watt-time, der produceres og forbruges i Danmark.
Projektet var et samarbejde imellem ni danske energiselskaber. Ifølge Miljørapporten har
det givet virksomhederne et væsentlig bedre grundlag for at prioritere deres
miljøindsats. (s. 26)
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Virksomhed
Saint-Gobain Isover A/S **
Grønt regnskab
I Miljø- og energiredegørelse for Saint-Gobain Isover a/s beskrives, at Isover har
underskrevet erhvervslivets internationale erklæring for bæredygtig udvikling (ICC
Business Charter for Sustainble Development, Principles for Environmental Management). I
denne erklæring, som er refereret i regnskabet, indeholder pkt. 6 og 7 et transportfokus.
Punkt 6 omhandlende produkter og tjenesteydelser lyder "At udvikle og levere
produkter og tjenesteydelser i overensstemmelse med den videnskabelige og tekniske
udvikling således at alvorlig eller uafvendelig forringelse af miljøet forebygges. Punkt
7, som omhandler kunderådgivning, lyder: At vejlede, og om nødvendigt oplære kunder,
forhandlere og offentligheden i, hvordan de leverede produkter anvendes, transporteres,
opbevares og bortskaffes på en sikker måde; samt tage tilsvarende hensyn i forbindelse
med tjenesteydelser. (s. 24)
Søgning på netttet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Virksomhed
Gotthard Aluminium A/S **
Grønt regnskab
I grønt regnskab for Gotthard Aluminium A/S, 1999 er transport nævnt i virksomhedens
miljøpolitik, idet der står: "Overvåge og redegøre for de miljøaspekter, der er
knyttet til samtlige aktiviteter så som planlægning, udvikling, indkøb af varer og
tjenesteydelser, salg produktion og transport". (s. 3)
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Virksomhed
Junckers A/S **
Grønt regnskab
I grønt regnskab 1999 fra Junckers industrier A/S nævnes transport i forbindelse med
et projekt, som Junckers er med i. Projektet har til formål at vurdere de enkelte
produkters miljøbelastning i hele deres livsforløb, og det støttes af Miljøstyrelsen.
I forbindelse med dette projekt erklæres det i det grønne regnskab: "Det er ikke
nok, at Junckers generelt gør en stor indsats for miljøet, hvis produkterne f.eks.
transporteres væk fra virksomheden på en måde, der belaster miljøet
.Junckers vil
også tilskynde leverandører til at levere miljømæssigt forsvarlige råvarer, produkter
og serviceydelser. (s. 12)
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Virksomhed
Lundbeck *
Grønt regnskab
I Lundbecks miljøberetning 1999 er transport af leverancer, produkter og affald
ikke omtalt, hvilket dog skyldes en bevidst afgrænsning. Dette fremgår af
Lundbecks 3 grønne regnskaber fra hhv. Lundbeck Valby (s. 4), Lundbeck Seal Sands
(s. 4) og Lundbeck Lumsås (s. 4). Her er det i alle regnskaber påpeget at: "Ved
udvælgelsen (red: af ressourceforbrug og udledninger) er der fokuseret på
produktionsleddet. Råvarefremstilling, transport, brug og bortskaffelse af produkterne (i
dette tilfælde medicin) medfører miljøpåvirkninger, men disse er ikke opgjort i dette
regnskab."
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Virksomhed
Coloplast *
Grønt regnskab
I Miljøredegørelsen fra Coloplast 1998/1999 er transport nævnt adskillige gange i
forbindelse med risikoforhold, herunder transport, aflæsning, oplæg og
affaldshåndtering af kemikalier og oplag fra brandbare væsker. (s. 4, 12, 13, 14 og 16)
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Virksomhed
A/S Midtjysk Farveri *
Grønt regnskab
I grønt regnskab for året 1999 fra A/S Midtjysk farveri er transport nævnt som et af
punkterne, der skal arrangeres i forbindelse med et nyt system til affaldsbehandling. (s.
7)
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Virksomhed
Trevira Neckelmann *
Grønt regnskab
I den forenklede miljøredegørelse for 1999, som er indleveret som grønt regnskab fra
Trevira Neckelmann, er det oplyst, at transporten af såvel rågarnet som det færdige
garn primært foregår med lastbil, der er valgt som transportmiddel ud fra parametrene
leveringstid, pris og service. (s. 8)
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Virksomhed
Gabriel A/S *
Grønt regnskab
I miljøredegørelse 1997/98 fra Gabriel A/S står transportsektoren (tog, fly, bus,
bil og skib) nævnt som en af virksomhedens markedssegmenter (s. 5).
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Virksomhed
Pagh Mørups Børnekonfektion A/S *
Grønt regnskab
I grønt regnskab 1999 for Pagh Mørups børnekonfektion, er det beskrevet at
forsendelserne til Kommunekemi, Nyborg opsamles i større transportmængder for at mindske
transportomkostningerne. (s. 11)
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Virksomhed
A/S Sæby Fiskeindustri *
Grønt regnskab
I grønt regnskab 1999 for A/S Sæby fiskeindustri nævnes distributionen fra lageret
af fisk på dåse i en gennemgang af produktionsprocesserne (s. 5-6).
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Virksomhed
Uni-fisk A/S *
Grønt regnskab
I grønt regnskab for Uni-fisk A/S okt. 98 til sept. 99 beskrives det, at additiverne
til produktionen herunder eddikesyre, gæringseddike, salt, krydderier og brintoverilte
leveres af leverandører godkendt til denne transport. (s. 8)
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Virksomhed
Scur Flexible Denmark *
Grønt regnskab
I grønt regnskab 98/99 fra Schur Flexible Denmark nævnes det, at det bevidst er valgt
at fokusere på produktionsprocesserne, og dermed er miljøpåvirkninger i forbindelse med
eksempelvis salg og distribution af produkterne bevidst udeladt.
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Virksomhed
Danapak Plast A/S *
Grønt regnskab
I grønt regnskab for Danapak plast A/S for regnskabsåret 1998/99 er det nævnt, at
olie- og kemikalieaffald skal opbevares, transporteres og bortskaffes i henhold til enhver
tid gældende regler herom. (s. 4)
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Virksomhed
Pyrolux Production *
Geønt regnskab
I grønt regnskab for Pyrulux, Denmark er transport nævnt i forbindelse med forhandler
og kunderådgivning, idet der står: "Pyrolux vil informere og vejlede forhandlere og
kunder i, hvordan de leverede produkter anvendes, transporteres, opbevares og bortskaffes
på sikker måde".
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Virksomhed
Kommunekemi *
Grønt regnskab
Kommunekemis miljøredegørelse fra 1999 har et langt overvejende fokus på
virksomhedens interne forhold, men transport fremhæves dog som en betydende faktor.
Eksempelvis står der på s. 5: "Kommunekemi påvirker ikke kun miljøet igennem egne
aktiviteter, men også indirekte gennem køb af varer og tjenesteydelser samt gennem
transport og affald." Transporten af det farlige affald er omfattet af
ADR/RID-reglerne for transport. (Fra ordlisten s. 30 i Miljøredegørelsen fra Kommunekemi
oplyses det, at ADR er en europæisk konvention om international transport af farligt gods
ad vej, Beredskabstyrelsen, januar, 1999. RID står for reglement for national og
international jernbanetransport, Jernbanetilsynet, januar 1999). Der er ca. en
modtagerstation i hvert amt og transporten fra modtagestationen til Kommunekemi sker enten
som landevejstransport eller med jernbane. På side 5 er det påpeget, at Kommunekemis
kontrol og ansvar begynder, når affaldet er modtaget i porten.
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|